Frontosa+Jack Dempsey

#1 - 25 januari 2009 19:52
Någon som haft dessa tillsammans och, eller vet om de funkar ihop? Mina Frontosor är bara 5-7cm än så länge.
#2 - 25 januari 2009 20:10
Det är nog ingen större hit, frontosa är stora och sävliga, och skulle nog få rätt mycket stryk av Jack Dempsey, i alla fall när dessa leker.
#3 - 25 januari 2009 22:05
Micke_A skrev:
Det är nog ingen större hit, frontosa är stora och sävliga, och skulle nog få rätt mycket stryk av Jack Dempsey, i alla fall när dessa leker.

okej okej. då får man väl ge upp det hoppet då. En väldigt vacker fist annas..
Ingen som vet nått annat som går bra ihop med frontosorna? Dom skall vara rätt så stora (ca:15-25cm) och färg starka.
#4 - 25 januari 2009 22:11
Blå delfinciklid (Cyrtocara moori) kanske, även om de är från Malawi och inte Tanganyika, som frontosan.
#5 - 25 januari 2009 22:18
har redan 6st blå delfin i mitt malawi kar, så det blir det inga fler av. Mer förslag är välkomna
#6 - 26 januari 2009 20:28
det finns alltså ingen fisk som passar ihop med frontosa eller? Förutom moori. Verkar inte som om någon vet om nått iallafall, lite trisst...
#7 - 26 januari 2009 21:22
Lelupi ! snygg fisk som gör sig bra med frontoser, dessutom är den från tanganiyka sjön.
Bild på Lelupi: http://www.safhl.net/davesfish/images/Neolamprologus%20leleupi%20Orange.jpg
#8 - 26 januari 2009 21:54
Problemet är nog att leleupi och andra fiskar i liknande storlek riskerar att bli mat åt frontosorna.
#9 - 27 januari 2009 08:25
Frontosa äter ju i princip allt som är mindre än dom själva, det vill säga det mesta från Tanganyikasjön;)
#10 - 27 januari 2009 11:59
Tror ni överdriver frontosornas ät-kapacitet.

Växer de upp tillsammans med övriga fiskar brukar de inte se dem som mat. De brukar vara så slöa att de bara orkar käka fodret de får. Varför slita ut sig med o jaga fisk när man kan äta räk-mix :P

Har sett åtskilliga kar (oftast väldigt stora). Med en blandning av Frontosa, Leilupi, Någon princess-sort, jullar, multisar, troffar m.m.... och bevisligen har inte frontosorna ätit upp sina akvariekompanjoner... De flesta är ju riktigt duktiga på att föröka sig med så om frontosorna tar någon kanske inte är hela världen...
#11 - 27 januari 2009 14:35
ja Leleupin blir ju bara 11 cm enligt artbeskrivningen. Tyvärr, annas verkar den vara en trevlig liten fisk. Vill ju ha nått som blir lite lagon storlek på. Mellan ca:15-25cm kanske.
#12 - 27 januari 2009 15:12
Halloj!
Här har du några exempel på rejäla Tanganyikarackare, 15-25 cm, att fundera på!

Cyathopharynx foae, Sumbu
Cyathopharynx furcifer
Cyathopharynx foae, Ruziba
Limnochromis staneri
Limnotilapia dardenni
Neolamprologus furcifer
Petrochromis famula, Kapampa
Petrochromis trewavasae

:)
#13 - 28 januari 2009 19:28
MaxB skrev:
Halloj!

Här har du några exempel på rejäla Tanganyikarackare, 15-25 cm, att fundera på!

Cyathopharynx foae, Sumbu

Cyathopharynx furcifer

Cyathopharynx foae, Ruziba

Limnochromis staneri

Limnotilapia dardenni

Neolamprologus furcifer

Petrochromis famula, Kapampa

Petrochromis trewavasae

:)

Tack för alla alternativ:)

Men jag vet tyvärr inte om jag såg någon som va nått vidare färgstark...
#14 - 28 januari 2009 22:28
petrochromis red bulu. Kostar tusentals kronor dock....

Finns flera petrochromis som är av rejäl storlek och snygga färger. Tyvärr är de fasligt aggresiva och dyra... Finns några arter som börjar bli hyffsat billiga dock....
#15 - 29 januari 2009 22:08
Limmet skrev:
petrochromis red bulu. Kostar tusentals kronor dock....

Finns flera petrochromis som är av rejäl storlek och snygga färger. Tyvärr är de fasligt aggresiva och dyra... Finns några arter som börjar bli hyffsat billiga dock....

ja fast jag vet ju inte om din idé är så bra att ha petrochromis tillsammans med frontosorna om dom är så pass aggresiva.

Annons