Frontoser

#1 - 28 december 2008 17:07
Tjena!!

Nu vill jag att ni överöser tråden med info och erfarenheter om frontosa.
Tips, ideér....

mvh uffe
JeBoro
#2 - 29 december 2008 00:46
Mitt bästa tips är så stort kar som möjligt, minst 720l men helst mer.:)
#3 - 29 december 2008 17:15
har ett 720 med 6 st frontoser jag haft i ca 2 år.
Har sökt info på nätet om dom men det finns inte speciellt mycke om dom.

Hur är det optimala förhållanden att få dom att leka?

Nån som har ideér om hur man kan få dom mindre skygga, man ser dom knappt om dagarna, endast vid matning, sen står dom o trycker i sina grottor.

PH är 7,5 och pump ger ca 3500l/tim, är det för mycke kanske?
Man vill ju att dom ska vara framme o simma så man ser dom.
JeBoro
#4 - 29 december 2008 22:06
Det är inte för mycket cirkulation. Jag tycker att Frontosor är väldigt stillsamma och försiktiga och jag har inte något direkt tips för att göra dom mindre skygga. För att få dom att leka måste dom ha ganska mycket utrymme om dom är stora, vet ju inte hur stora dina är. Men jag har en bekant som odlar frontosor i ett 700l så det borde inte vara något problem i ditt kar.
Är du säker på att dom inte har lekt för det kan vara rätt så svårt att se på en hona att hon går och tuggar. Dom får inte så stor påse under hakan. :)
#5 - 30 december 2008 07:00
Försök att dra upp pH till lite över 8 kanske? Med hjälp av marmorkross i filtret, kalksten i karet osv

Fast det kanske kvittar iochmed att de har gått i karet i 2 år redan

Bor det ngn mer fisk i karet?
#6 - 6 januari 2009 16:04
har bara 2 st hongi som jag missade när de va yngel, hade en rensning i karet då.

Annars går dom själva 6 st varierande storlek från 10 cm upp till 25cm.
Dom har en gibbiceps på ca 35 cm som sällskap.
Vattentemp ligger på 27-28 grader, skitsvårt att få ner med tanke på rumstemp och belysning.

Ska fixa lite kalksten i karet, har ju en avdelning i ena hörnet där jag har klippta filtermatter, kan jag lägga lite kalkstenar där med?
Har två rötter i karet också, kanske ska plocka ur dom då dom sänker ph, men dom gör rätt mycke för utseendet.

mvh uffe

Annons