frustrerad på min okunskap

Guest
#1 - 18 februari 2009 17:49
Var och handla Äppelsnäckor i en "stor" fiskaffär i Malmö idag....sa till Expediten att jag ville ha 2 st vanlig Äppelsnäckor...Han sa... javist....jag fick 2st bruna med lite mörkare ränder....nice tänkte jag.

Då jag vet att den vanliga äppelsnäckan Pomacea brieriedgesii "mysteriesnäckan" inte äter växterna i akvariet så passar de bra i mina Akvarier.....Men sen finns det en vän till [I]P.brieriedgesii som jag inte tycker lika mycket om....och villken tror ni jag fick....jo Pomacea canaliculata [:(!][/I]
Då jag inte var påläst om denna Pomacea canaliculata + att det är ganska svårt att se skilnad på dom så blev det fel.....Då undrar jag hur många har handlat dessa sniglar i go tro på att det är den vanliga [I]Pomacea brieriedgesii.....:confused::confused: shit. Dom går verkligen som en gräsklippare över växterna...och det går fort med....:mad:[/I]

Till er som vill handla Äppelsnäckor ta reda på villken det är....

Här kommer dom :
[I]Pomacea [COLOR=#810081]bridgesii[/COLOR][/I]
Pomacea [COLOR=#810081]canaliculata[/COLOR]

Mvh Jonas
#2 - 18 februari 2009 20:58
Vad trist! De är ju jättelika varandra, speciellt den gula canaliculatan på bilden skulle jag knappast kunna skilja från min egen äppleflicka!
Guest
#3 - 18 februari 2009 22:36
Vad trist! De är ju jättelika varandra, speciellt den gula canaliculatan på bilden skulle jag knappast kunna skilja från min egen äppleflicka!

Sant.....Grymt jobbigt....
#4 - 19 februari 2009 01:07
Intressant, har själv bla 10 fullvuxna(golden)bridgesii som inköptes på GCG auktionen i höstas och dom stiger upp till ytan, grabbar ett fång flytväxter och sjunker ned till botten där dom snabbt och lätt slaskar i sig salladen.

Däremot ville grabben(8 år) på egen hand köpa ett par äppelsnäckor ute på hornbach för ett par månader sedan och kom efter 10 minuter tillbaks med 2 zebrasnäckor för 34:- styck, jag frågade honom glatt om han hade ändrat sig men han vidhöll att han hade köpt äppelsnäckor.

Fick tag i tjejen som sålt dom som med en dåres envishet hävdade att detta var äppelsnäckor och drog med mig bort till burken med den prydliga lilla informationslappen "Äppelsnäckor" Jag frågade henne om hon såg någon likhet mellan äppelsnäckan på bilden och zebrasnäckorna i akvariet och då tvärvände hon och hävdade att äppelsnäckorna var slut..
#5 - 19 februari 2009 01:12
Intressant, har själv bla 10 fullvuxna(golden)bridgesii som inköptes på GCG auktionen i höstas och dom stiger upp till ytan, grabbar ett fång flytväxter och sjunker ned till botten där dom snabbt och lätt slaskar i sig salladen.

Däremot ville grabben(8 år) på egen hand köpa ett par äppelsnäckor ute på hornbach för ett par månader sedan och kom efter 10 minuter tillbaks med 2 zebrasnäckor för 34:- styck, jag frågade honom glatt om han hade ändrat sig men han vidhöll att han hade köpt äppelsnäckor.

Fick tag i tjejen som sålt dom som med en dåres envishet hävdade att detta var äppelsnäckor och drog med mig bort till burken med den prydliga lilla informationslappen "Äppelsnäckor" Jag frågade henne om hon såg någon likhet mellan äppelsnäckan på bilden och zebrasnäckorna i akvariet och då tvärvände hon och hävdade att äppelsnäckorna var slut..
Guest
#6 - 19 februari 2009 01:14
Gaffel skrev:

Det där skulle jag velat se! Jag skulle säkert ställt mig o skrattat högt åt henne (och pekat samtidigt) när hon stegade iväg. (har svårt för folk som inte kan erkänna sina misstag)
Guest
#7 - 19 februari 2009 07:58
Gaffel skrev:

Funderar på att göra likadant...ska dit nu på lördag och snacka med dom...Förväntar mig inget skulle bara vara roligt och se vad dom säger...

Annons