fryeri ahli

#1 - 26 augusti 2004 18:56
Jag har fått 4 st ruvande honor i mitt akvarium istället för en :o) Jag hade tänkt flytta över den första honan men hur gör jag nu? Kan de vara allihop tillsammans i ett yngelkar även om de inte spottar ut sina yngel samtidigt eller är det bäddat för problem? Kanske någon som har erfarenhet av det som kan tipsa mig. Vad kan jag ge de små för mat innan de är så stora att de klarar smulat flingfoder?

#2 - 26 augusti 2004 19:16
Frågan är väl hur många yngel du vill dra upp samt har plats för? *ler*

Så vitt jag vet så äter de ruvande honorna inte något under den tid de har sina egna yngel i munhålan. Alltså skulle du teoretiskt kunna ha alla honorna i samma yngelkar om du hela tiden plockar bort den hona som "släppt" sin kull.

Personligen skulle jag nog göra som du tänkt från början, endast ta ut den första honan. är det nu så att de andra honorna fortfarande "tuggar" så får du försöka ta dem i ordning. *ler*

Kan tipsa dig om den frysta maten Cyclops. Små, jättesmå kräftdjur (tror jag) som är uppskattat av yngel.

Är faktiskt något avundsjuk. Har haft Ahli i ca 7 månader nu men inga tendenser till yngel. *suck* Måste göra om i mitt malawikar.

Lycka till!

#3 - 30 augusti 2004 09:20
Tack för tipsen.

Jag har lyckats fått tag i den första honan nu /var jättesvårt/ så de andra får nog gå kvar i de stora karet. De lekte efter två veckor så jag hade nog en väldig tur med dem. Hoppas att dina också kommer i gång och leker snart. Håller tummen.
#4 - 30 augusti 2004 12:47
lr varför inte ha kvar dom i det storakaret??
jag har kvar mina, ok det är inte ahli men med bra gömställen så funkar det ju bra så med =)
#5 - 30 augusti 2004 13:40
Ett litet tips jag läste om i Ciklidboken när det gäller att fånga munruvande honor var att försöka fånga dem på kvällen/natten när de sover. Har man riktig tur vaknar hon inte ens.

Aldrig testat dock eftersom jag är nybliven Malawiägare.
#6 - 30 augusti 2004 18:08
Ja lag har också hört den varianten. Problemet med just min hona var att hon har varit inne i en grotta på natten och när jag har försökt fånga henne så har hon stuckit och gömt sig bakom bakgrunden. :o) undrar just hur smarta fiskar är för så fort jag har närmat mig akvariet så har alla 4 ahli honorna gömt sig men inte de andra fiskarna. Men jag knäckte hennes list till slut. Tog plast behållaren till slamsugaren och satt ungefär där hon håller till på dagarna och visst hon simmade in i behållaren så att jag snabbt kunde fånga henne. Var nog ganska bra att hon fick vara kvar i vatten hela tiden och slapp bli håvad för då kanske hon hade spottat ut äggen. De andra fiskarna som tuggar får vara kvar i sitt kar några av de ynglen kanske klarar sig ändå? skall bli spännande att följa ahli honan som jag flyttade på det är första gången jag har malawi`s.

Annons