Hoppsan!
Först av allt vill jag påpeka att jag inte har något emot räkmix, jag ville bara visa att samma argument som en del använder mot röda mygg även i så fall kan gälla andra typer av foder.
För er som tvivlar på att skaldjursallergi är vanligt eller ens existerar så kan nämnas att 1,5 -2% av befolkningen drabbas, bland dessa t.o.m. vår jordbruksminister:
http://aftonbladet.com/nyheter/0004/03/maggan.html
Eftersom det är hon som bestämmer så kanske räkmixen ligger pyrt till :-)
Jag känner flera skaldjursallergiker, bl.a. min fru som får utslag av att skala räkor, men konstigt nog inte har några besvär med att äta dessa, så det är något i räkskalen hon inte tål. Däremot krabba går bort helt. Ingen hjälp vid fiskmatstillverkningen där inte.
Att så många som 33% är allergiska mot röda mygg låter i mina öron mycket, men jag kan inte motbevisa siffran. Får väl göra en egen ny undersökning för att i så fall övertyga mig.
Nåväl, för att svara lite mer konkret på en del av era inlägg.
Kjell skriver: "Vi vill dock varna för att ge röda mygglarver till algätande fiskar som lever i vatten med ett högt pH-värde (t.ex. malawi- och tanganyikaciklider). Risken är utomordentligt stor att dessa fiskar blir sjuka."
Att pH-värdet skulle ha något med saken att göra är väl tveksamt, snarare är fiskarnas mag-tarmsystem anpassade till ett mer svårsmält foder, typ alger, kitinskal hos kräftdjur och liknande. (Kaninerna och hamburgarna i mitt förra inlägg). Tubifex kan ju också ge liknande symptom, och tubifex och röda mygg har väldigt lite med varandra att göra.
Kjell vidare: "Häpnadsväckande att göra en sådan jämförelse - och för att spetsa till det hela "lite" så är det väl lika smart som att anse det är farligare att cykla i Sverige, än att hoppa med huvudet före från Kaknästornet, eftersom fler per år dör som cyklar, än som hoppar från Kaknästornet."
Vi har av någon anledning lag på att använda cykelhjälm, och är det verkligen så att 67% av alla som hoppar från Kaknästornet går därifrån oskadda?
Salmonella-larmet var tydligen dåligt underbyggt...
Aqua Max nämner vattenhalten. Jag vet faktiskt inte om det går att jämföra fiskar och landlevande djur i detta avseende, men enligt tabellen och detta resonemang så skulle ju torrfoder vara det optimala fodret, helt överlägset allt annat.
Varför då röda mygg? Det är som jag skrev tidigare ett av de vanligaste foderdjuren i naturen, vilket innebär att många fiskar är anpassade till att äta den här typen av mat. Bottenlevande fiskar som corydorasmalar, grönlingar och nissögefiskar, apistogrammor och liknande, en hel del tetror, barber, rasboror och andra karpfiskar som eldstjärtar m.m. t.ex.
Själv anser jag att man bör ge sina fiskar så varierad mat som möjligt. Här hemma matar jag för tillfället med fryst mysis, frysta och levande röda mygg, hemgjord fiskmat (med räkor i), frysta och levande dafnier och cyclops, artemia, mikromask plus naturligtvis ett bra torrfoder. Jag har för närvarande yngel av Nannostomus beckfordi, Kilfläcksrasbora Trigonostigma heteromorpha och Drottningrasbora T. espei. (Den riktiga espei, bilden på zoopet.com visar T.hengeli).
Har dessutom haft lekmogna praktbotior vilka gick bort på grund av filtertrubbel. (Jag tror i och för sig att detta inte är jätteovanligt, problemet är att få dom att leka.)
Poängen med ovanstående är att mina fiskar mår alldeles utmärkt och att jag tror att röda mygglarverna har en stor del i detta.
Naturligtvis ska man varna för allergiriskerna, men min fasta övertygelse är att röda mygg är ett bra fiskfoder för rätt många av de fiskarter vi har i våra akvarier.
mvh Ola Åhlander