Frysta röda mygglarver?

#1 - 14 mars 2007 16:23
Läser och läser och läser

Vad är det med detta foder?

Verkar som en röd tråd bland dem som drabbats av oförklarlig fiskdöd just detta att de nyligen introducerat röda mygglarver?

Funderar just själv på nån form av levande/frysfoder men drar mig...
vill inte råka ut för mer bekymmer nu utan vill faktiskt behålla mina knäppa fiskar:D
Allra helst som gubben satt totalt köpstopp:D

Varför ger man röda mygglarver?
vad är skillnaden mellan röda och andra mygglarver?
vilka fiskar vill ha detta foder och vilka vill inte ha det?
#2 - 14 mars 2007 17:05
Röda är mer allergiframkallande - mycket allergiframkallande.
Somliga tycker sej dock se att de är riktigt populära bland halvsvåra fiskar.
Somliga förknippar dem med buksot.

Köp fryst artemia istället - helst Åleds.

Eller ännu hellre - fånga levande svarta som snart kryllar i en dold pöl nära dej...
#3 - 15 mars 2007 05:54
Har själv funderat på kopplingen mellan fryst foder och sjukdomar. Jag innbillar mig att foder från saltvatten är säkrare än typ rödamygg eftersom eventuella parasiter borde vara anpassade för saltvatten och självdö i sötvatten.
#4 - 15 mars 2007 17:51
Fryst foder kan lättare bli dåligt om de hanteras på fel sätt.
Bakterier dör inte av att frysas dom slutar bara föröka sig.

Ska du köra med frysfoder så kör med artemia eller Räkmix
Ska du ha räkmix så tänk på att det skitar ner otroligt SPECIELT Åleds räkmix
Fick sluta med de då 90% paserar genom gälarna ... nu köper ja hemmagjord räkmix istället för 120kr kg
#5 - 15 mars 2007 19:38
var hittar man hemgjord räkmix då?

för hur mycket jag än gillar fiskarna så hmm nope tänker inte försöka mig på det själv
#6 - 16 mars 2007 12:16
Diwa skrev:

Varför ger man röda mygglarver?

vad är skillnaden mellan röda och andra mygglarver?

vilka fiskar vill ha detta foder och vilka vill inte ha det?

Varför man matar med röda mygg är för att många fiskar ÄLSKAR det, men det KAN vara direkt livsfarligt om t.ex en Tropheus (vegetarian) från Tanganyikasjön äter det (i stora mängder, mina åt och överlevde), man får helt enkelt ha lite koll på vad dina fiskar äter i naturen...men dina fiskar borde älska det, jag skulle i så fall rekommendera dig att köpa Åled´s rödamygg, det är de bästa jag köpt hittills....man matar inte ett lejon med sallad och en ko skall inte ha en biff....:D

Skillnaden är lite svår att förklara, men röda mygglarver innehåller lite andra ämnen än vita och svarta...
Frysta svarta mygglarver kan nog innehålla lika mycket smaskigt, och är också ett lika bra foder...men vita mygg har jag för mig inte innehåller så himla mycket mat egentligen...
Alla karnivorer ("köttätare) kan äta röda mygg...men mata även gärna med frysta bosmider, dafnier och Artemia, räkmix (små frysta bitar om det skitar ner för mycket) mm. Jag blandar så mycket som möjligt.

LEVANDE svarta mygglarver kan i vissa fall vara det som utlöser lek hos vissa fiskarter...de innehåller stora mängder aminosyror, som verkar vara avgörande för äggproduktionen mm. Men vissa fiskar, t.ex. scalarer, kan föräta sig och dö om de får för mycket...

Om man är rädd för parasiter så tror jag inte att det är någon risk med fryst foder, parasiterna dog tillsammans med fodret, bakterier, ja kanske att de kan överleva och göra skada, men i så fall gäller det även fryst foder från saltvatten...jag har dock inte drabbats ännu.
#7 - 16 mars 2007 13:52
mayday skrev:
.

Ska du köra med frysfoder så kör med artemia eller Räkmix

Ska du ha räkmix så tänk på att det skitar ner otroligt SPECIELT Åleds räkmix

Fick sluta med de då 90% paserar genom gälarna ... nu köper ja hemmagjord räkmix istället för 120kr kg

Jag matar med nämnda räkmix, och har ej alls märkt detta problem :p
Fiskarna är helnippriga i det!! Har du vita fiskar kan de bli lite laxfärgade.. Trodde min rödvita platyhona var sjuk innan jag frågade härinne och det kom fram att det berodde på räkmixen :D
Det annars så söta helvita lilla nyllet lyste som av feberrodnad..
#8 - 19 mars 2007 10:38
räkrom har jag funnit populärt hos mina fiskar, matade med fryst-tinad-artemia igår och såg att fiskarna blev runda å fina :) men idag hade dom tydligen skitit ut allt samman :( de hände inte när jag matade med rom då kunde dom vara synligt runda om buken nån dag eller två efter , de är nog mer "skräp" i en fryst-artemia än ett räkroms korn skulle jag tro därför denna tarmtömings hastighet...
#9 - 22 mars 2007 13:16
Intressant fundering,mina platysar har blivit dålig efter jag började med frysta röda mygglarver...efter detta inlägg ska jag sluta med dem...
Jag tar själv aldrig i larverna utan använder pincett ;)
#10 - 22 mars 2007 14:02
Oj...e det så illa som det låter kanske man skulle byta foder. Hon i affären sa att man skulle ha röda mygglarver till albinogrodorna jag har afrikansk/amerikansk klogroda. Minns inte riktigt vad den hette...tips på bättre foder till dessa? Mina platys och botior käkar ju larverna med så....
#11 - 22 mars 2007 17:36
Jag har då kört med röda mygglarver, frysta, i flera år och aldrig aldrig haft några problem. Alla fiskar jag haft älskar det.
Dock har jag hört att vissa ciklider INTE ska äta dom. Varför vet jag faktiskt inte, men det finns trådar om det om man söker lite.
#12 - 22 mars 2007 18:06
qenzo skrev:
Jag har då kört med röda mygglarver, frysta, i flera år och aldrig aldrig haft några problem. Alla fiskar jag haft älskar det.

Dock har jag hört att vissa ciklider INTE ska äta dom. Varför vet jag faktiskt inte, men det finns trådar om det om man söker lite.

Att du inte har några problem betyder inte att röda mygglarver inte är högallergena utan att du nog har den genetiska "turen" att inte kunna bli allergisk. Det vore nog bättre om du (och andra) hellre skrev att jag läst att röda mygglarver är högallergena men jag har turen att inte vara detta. Det vore definitivt bättre för oss andra som seriöst försöker upplysa om riskerna.
Ett annat exempel är vinterkräksjukan - var 4:e individ är genetiskt motståndskraftiga mot den sjukdomen. Men det vore olämpligt att ha dem påstå att vinterkräksjukan inte är något problem alls.
#13 - 22 mars 2007 19:06
erikthur skrev:
Att du inte har några problem betyder inte att röda mygglarver inte är högallergena utan att du nog har den genetiska "turen" att inte kunna bli allergisk. Det vore nog bättre om du (och andra) hellre skrev att jag läst att röda mygglarver är högallergena men jag har turen att inte vara detta. Det vore definitivt bättre för oss andra som seriöst försöker upplysa om riskerna.

Ett annat exempel är vinterkräksjukan - var 4:e individ är genetiskt motståndskraftiga mot den sjukdomen. Men det vore olämpligt att ha dem påstå att vinterkräksjukan inte är något problem alls.

qenzo menar nog bara att hon inte haft några problem med sina fiskar , trotts lång tids utfodring med röda mygg.

Uppfattar det inte som om qenzo kommenterar deras inverkan på människor, utan bara på fiskarna.

Men jag kan ju ha missuppfattat.

MVH/Anita
#14 - 22 mars 2007 19:18
Ja precis Limia... Kommenterade att jag inte haft några problem, tack vare att ngn skrev om massdöd i karen.
Man kan alltså lyckas.

Men jag är även astma/allergisk och har inte heller stött på några problem där. Men så tar jag inte onödigt mycket i de röda mygglarverna heller.

Jag har inte påstått att problem inte kan uppstå. Och jag tycker inte att man ska koncentrera sig enbart på det negativa, utan och lyfta fram, att det KAN gå bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 22 mars 2007 19:36
qenzo skrev:
Ja precis Limia... Kommenterade att jag inte haft några problem, tack vare att ngn skrev om massdöd i karen.

Man kan alltså lyckas.

Men jag är även astma/allergisk och har inte heller stött på några problem där. Men så tar jag inte onödigt mycket i de röda mygglarverna heller.

Jag har inte påstått att problem inte kan uppstå. Och jag tycker inte att man ska koncentrera sig enbart på det negativa, utan och lyfta fram, att det KAN gå bra.

De tester som har gjorts visade att ungefär 1/3 är allergiska mot röda mygg - för övrigt gäller inte detta bara för frysta utan frystorkade är ännu värre.
1/3 är fakstiskt väldigt mycket och frågan är om det finns någon annan laglig produkt som är lika allergiframkallande som just röda mygg.
Självlart så skall man lyfta fram och varna för en produkt som är så oerhört allergiframkallande - risken är ju dessutom uppenbar att om röda myggen triggar fram en allergisk reaktion hos en person så kan det dessutom mycket trigga fram allergiska reaktioner även mot annat (som pollen etc.). Röda myggen är ju bara att sluta med om det skulle uppstå problem men pollen är svårare att undvika.
Jag har pratat med flera som nästintill har fått sina liv förstörda pga röda mygg.
#16 - 22 mars 2007 19:46
hur menar du att de fått sina liv förstörda kjell?
#17 - 23 mars 2007 11:14
Ja men jag har inte sagt ngt om att de INTE är allergiframkallande, Kjell.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 23 mars 2007 11:23
Richard.R skrev:
hur menar du att de fått sina liv förstörda kjell?

Genom att de utvecklat allvarliga allergier mot många andra saker också som pollen, skaldjur etc. etc.
De kan inte vistas ute stora delar av året, jag har träffat personer som blivit förtidspensionerade pga detta etc.
#19 - 23 mars 2007 17:32
Healena skrev:
Jag matar med nämnda räkmix, och har ej alls märkt detta problem :p

Fiskarna är helnippriga i det!! Har du vita fiskar kan de bli lite laxfärgade.. Trodde min rödvita platyhona var sjuk innan jag frågade härinne och det kom fram att det berodde på räkmixen :D

Det annars så söta helvita lilla nyllet lyste som av feberrodnad..

Hon kanske är skaldjursallergiker? ;)
[:-100]
Skämt åsido.
Har man (eller finns det i släkten) någon allergi eller överkänslighet, låter det klokt att välja andra alternativ än röda mygglarver.
#20 - 23 mars 2007 17:39
Vi bär alla allergener i kroppen, så alla kan drabbas.
Är du själv eller ngn i din familj allergisk bör man nog däremot skippa dom.
#21 - 23 mars 2007 18:02
Genom att de utvecklat allvarliga allergier mot många andra saker också som pollen, skaldjur etc. etc.

De kan inte vistas ute stora delar av året, jag har träffat personer som blivit förtidspensionerade pga detta etc.

Då tänker jag sluta med samma och kasta bort skiten, vill inte bli mer allergisk än jag är :@
#22 - 23 mars 2007 18:14
qenzo skrev:
Vi bär alla allergener i kroppen, så alla kan drabbas.

Är du själv eller ngn i din familj allergisk bör man nog däremot skippa dom.

Det är ju just dom här uttalanden jag är så kritisk mot eftersom de är så missvisande. Alla tycks inte kunna drabbas. Om du har tur så tur för dej. Men chansen är alltför stor att drabbas.
Alla har givetvis antikroppar men det är bara en del som blir allergiska.
Däremot är just blodproteiner från röda mygglarver något som tycks vara väldigt allergiframkallande och bör därför undvikas i möjligaste mån. Det borde enligt min mening helst inte få säljas - åtminstone inte utan varningstext typ tobaksprodukter (denna produkt kan ge dej livslång allergi).
Alla överslätande kommentarer är om inte av ondo så åtminstone tyvärr destruktiva.
Jag känner inte till några dödsfall men sådana kan givetvis inte uteslutas.
#23 - 23 mars 2007 18:41
Är det större risk om man har dåligt immunförsvar? Med tanke på att jag haft alla möjliga sjukdomar det här året :S
#24 - 23 mars 2007 19:10
Allergi är vanligen ett tecken på ett något överaktivt immunförsvar.
Jag skulle dock inte rekommendera dem med att konstaterat dåligt immunförsvar att pyssla med röda mygglarver då det förmodligen finns en hel del mer eller mindre farliga bakterier tillsammans med dem.
#25 - 23 mars 2007 19:14
då slutar jag direkt med det fodret. Är fryst artemia farligt också?
#26 - 23 mars 2007 19:22
erikthur skrev:
Det är ju just dom här uttalanden jag är så kritisk mot eftersom de är så missvisande. Alla tycks inte kunna drabbas. Om du har tur så tur för dej. Men chansen är alltför stor att drabbas.

Alla har givetvis antikroppar men det är bara en del som blir allergiska.

Däremot är just blodproteiner från röda mygglarver något som tycks vara väldigt allergiframkallande och bör därför undvikas i möjligaste mån. Det borde enligt min mening helst inte få säljas - åtminstone inte utan varningstext typ tobaksprodukter (denna produkt kan ge dej livslång allergi).

Alla överslätande kommentarer är om inte av ondo så åtminstone tyvärr destruktiva.

Jag känner inte till några dödsfall men sådana kan givetvis inte uteslutas.

Nej jag tycker inte det är av ondo att framhäva att manäven med allergier kan lyckas med detta foder, och att det inte betyder per automatik att man blir sjuk.
Det är också så att man av för stor hantering av ex akvarier och allt vad det berör kan bli allergisk mot de alger som finns i vårt dricksvatten.
Riskerna ska man vara väl medvetna om, men det kan gå bra.

Jag är född astma/allergiker och vet precis hur besvärligt det kan vara.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 mars 2007 19:24
erikthur skrev:
Allergi är vanligen ett tecken på ett något överaktivt immunförsvar.

Jag skulle dock inte rekommendera dem med att konstaterat dåligt immunförsvar att pyssla med röda mygglarver då det förmodligen finns en hel del mer eller mindre farliga bakterier tillsammans med dem.

Förr i tiden när man importerade fryst foder så var man tvungen att testa det om det innehöll något farligt som t.ex. salmonella. Denna regel gällde dock bara för foder som var mixat (består av flera bestånsdelar) och/eller inte var en naturprodukter.
Därför har man alltid kunnat importera typ röda mygglarver utan att man behövde bekosta labbtestning och därför vet man inte om det innehåller farliga bakterier eller något annat.

Dock - och det var dit jag ville komma - så har jag en god vän som bor i Holland och som 2 gånger i rad tvingades testa de röda mygg han importerade. Anledningen till detta var att de holländska myndigheterna feltolkade lagen och krävde en test innan sändningen fick tas in i landet - bägge gångerna tvingades min vän att förstöra hela sändningen för det visade sig att den var fullsmockad med salmonella.

Nu för tiden så kräver varken holländska eller några andra europeiska myndigheter att man testar röda mygg vid import.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 23 mars 2007 19:28
qenzo skrev:
Nej jag tycker inte det är av ondo att framhäva att manäven med allergier kan lyckas med detta foder, och att det inte betyder per automatik att man blir sjuk.

Det är också så att man av för stor hantering av ex akvarier och allt vad det berör kan bli allergisk mot de alger som finns i vårt dricksvatten.

Riskerna ska man vara väl medvetna om, men det kan gå bra.

Jag är född astma/allergiker och vet precis hur besvärligt det kan vara.

Jomen visst är det väl en viss skillnad på om det är 1/3 som blir allergiska mot en vara än om det är kanske 1 promille eller vad det nu kan vara som är allergiska mot vatten.
Dessutom är det ju dessutom så att vatten är svårt att klara sig utan, medan man mycket väl kan faktiskt kan klara sig utan röda mygg som ju inte ens är ett speciellt näringsrikt foder.
#29 - 23 mars 2007 19:30
Kjell vad tycker du? Ska jag sluta mata med dem eller fortsätta tills det är slut?
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 23 mars 2007 19:38
Richard.R skrev:
Kjell vad tycker du? Ska jag sluta mata med dem eller fortsätta tills det är slut?

Det är ju upp till dig - risken finns ju och jag skulle aldrig använda röda mygg dels för allergirisken och dels för att det är ett dåligt foder, men det klart om du använt det en lång period tidigare så är väl risken ytterst liten att du skulle drabbas på de få förpackningar du har kvar.
#31 - 23 mars 2007 19:44
Vet inte vad Kjell tycker, men jag tycker inte röda mygg är något vidare. De lever ofta i extremt smutsigt vatten, vilket kan vara en del av anledningen till att de framkallar allergier. En stor del av mygglarverna är just det vattnet som hänger med.
Den röda färgen skuller jag tro kommer från att de innehåller hemoglobin . det behövs i stora mängder när man bor i smutsigt vatten med låg syrehalt. Dessutom lär man nog färga in dom med något elakt färgämne.
Så, med röda mygg har man alltså: Skitigt, sjukdomsframkallande vatten och allergiframkallande färgämnen...inget som jag vill ha. :/
#32 - 23 mars 2007 20:09
Jomen visst är det väl en viss skillnad på om det är 1/3 som blir allergiska mot en vara än om det är kanske 1 promille eller vad det nu kan vara som är allergiska mot vatten.

Dessutom är det ju dessutom så att vatten är svårt att klara sig utan, medan man mycket väl kan faktiskt kan klara sig utan röda mygg som ju inte ens är ett speciellt näringsrikt foder.

Nej men det är väl ingen som har sagt att man inte kan klara sig utan detta foder. Men att enbart framhäva allt det "farliga" skapar rädsla. När de eg bara krävs att man är väl medveten om riskerna samt hanterar fodret på ett vettigt sätt.
#33 - 23 mars 2007 20:11
jag har använt de i 2 månader
#34 - 23 mars 2007 20:17
qenzo skrev:
Nej men det är väl ingen som har sagt att man inte kan klara sig utan detta foder. Men att enbart framhäva allt det "farliga" skapar rädsla. När de eg bara krävs att man är väl medveten om riskerna samt hanterar fodret på ett vettigt sätt.

Rädsla i det här fallet är nog ganska nyttigt.
Allergisk blir du för livet - skall det vara så svårt att förstå???
#35 - 23 mars 2007 22:25
Nej det är inte svårt att förstå eftersom jag själv, åter igen, är född astma/allergiker. Jag har inte ens försökt att säga emot det, men ska man gå och vara rädd för saker hela livet så är det nog lika bra att lägga sig ner och dö.
Det jag har sagt hundra gånger är att det kan gå bra, riskerna finns men just Du behöver inte drabbas.

Jag vet många många som anv detta foder i en massa herrenas år utan reaktioner, men likväl vet jag även en liten del som reagerar mot det direkt.
Ofta hänger också deras reaktioner ihop med andra, ex skaldjursallergi osv.

En bra hantering tror jag, kan hejda allergiska reaktioner, Precis som med allt annat man kan reagera emot.
#36 - 23 mars 2007 22:37
VAD är alternativet för en köttätande fisk.

som är lätta att få tag på
som är 100% kött om man säger så
och som fisken gillar.

har en L114 mal, köttätare.
den älskar röda mygg. räkor var den inte intresserad av, så vad ska jag testa med?
#37 - 23 mars 2007 23:14
Amaro skrev:

och som fisken gillar.

den älskar röda mygg. räkor var den inte intresserad av, så vad ska jag testa med?

Hackade sköljda daggmaskar kanske, men de är ju inte så mysiga direkt ;) .

Du tror inte den kan börja äta fryst artemia, om den gått hungrig ett tag ?.

MVH/Anita
#38 - 24 mars 2007 07:30
qenzo skrev:

Det jag har sagt hundra gånger är att det kan gå bra, riskerna finns men just Du behöver inte drabbas.

Jag vet många många som anv detta foder i en massa herrenas år utan reaktioner, men likväl vet jag även en liten del som reagerar mot det direkt.

Ofta hänger också deras reaktioner ihop med andra, ex skaldjursallergi osv.

En bra hantering tror jag, kan hejda allergiska reaktioner, Precis som med allt annat man kan reagera emot.

[:-129]

Som läkare anser jag fortfarande att dina kommentarer är oansvariga. "just du behöver inte drabbas" även om tom du med allergiska anlag skulle börja med ett klart riskbeteende som att hantera röda mygglarver. Riskerna för en livslång allergi är betydande. Och som Kjell redan skrivet finns sedan risken dels för korsallergier och nya allergier. En bra hantering kanske kan minska de allergiska reaktionerna men hejdar inte utbruten allergi.
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 24 mars 2007 07:51
Amaro skrev:

och som fisken gillar.

Det finns nämngder av frysta foder i affärerna - vilket man skall använda beror på vilka fiskar man har.
Själv har jag mest mindre fiskar och använder därfär cyclops som komplement till torrfodret. Cyclops ger dessutom lite färg på fiskarna. Sen finnas det ju också tablettfoder för carnivora fiskar.

För övrigt så innehåller inte röda mygg 100% kött utan 80% är vatten.
#40 - 12 augusti 2010 19:58
Nu drar jag upp en riktigt gammal tråd, men tänkte att det var vettigare än att starta en ny då det handlar om röda mygglarver.
Ska man förvara dom på något speciellt sätt? Själv har jag dom i sin originalförpackning i en påse i min frys tillsammans med all mat. Är det olämpligt?

Annons