Varför ger man röda mygglarver?
vad är skillnaden mellan röda och andra mygglarver?
vilka fiskar vill ha detta foder och vilka vill inte ha det?
Varför man matar med röda mygg är för att många fiskar ÄLSKAR det, men det KAN vara direkt livsfarligt om t.ex en Tropheus (vegetarian) från Tanganyikasjön äter det (i stora mängder, mina åt och överlevde), man får helt enkelt ha lite koll på vad dina fiskar äter i naturen...men dina fiskar borde älska det, jag skulle i så fall rekommendera dig att köpa Åled´s rödamygg, det är de bästa jag köpt hittills....man matar inte ett lejon med sallad och en ko skall inte ha en biff....:D
Skillnaden är lite svår att förklara, men röda mygglarver innehåller lite andra ämnen än vita och svarta...
Frysta svarta mygglarver kan nog innehålla lika mycket smaskigt, och är också ett lika bra foder...men vita mygg har jag för mig inte innehåller så himla mycket mat egentligen...
Alla karnivorer ("köttätare) kan äta röda mygg...men mata även gärna med frysta bosmider, dafnier och Artemia, räkmix (små frysta bitar om det skitar ner för mycket) mm. Jag blandar så mycket som möjligt.
LEVANDE svarta mygglarver kan i vissa fall vara det som utlöser lek hos vissa fiskarter...de innehåller stora mängder aminosyror, som verkar vara avgörande för äggproduktionen mm. Men vissa fiskar, t.ex. scalarer, kan föräta sig och dö om de får för mycket...
Om man är rädd för parasiter så tror jag inte att det är någon risk med fryst foder, parasiterna dog tillsammans med fodret, bakterier, ja kanske att de kan överleva och göra skada, men i så fall gäller det även fryst foder från saltvatten...jag har dock inte drabbats ännu.