Jag har nyss skaffat mig ett nytt ytterfilter i form av Eheim 2076 som jag tycker verkar funka riktigt bra. Lite smått orolig att fiskarna ska dö eftersom de gjorde det förra gången när jag satte in Aquael unimax 250 men då tog jag bort innerfiltret. Nu kör jag unimaxen parallellt med 2076 så hoppas jag samma sak inte händer då.
Min fråga nu är om någon känner till nån fuktgivare / mätare som kan stänga av matningen till t.ex. mitt ytterfilter? Tänker mig att jag sätter ytterfiltret i en skål som det sitter en givare i, och om givaren känner av fukt så stänger den el matningen till filtret. Hoppas det finns någon lösning likt denna..
Som jag ser det är det just risken att vattnet pumpas ut akvariumet som är ytterfilters enda nackdel, annars ser jag enbart fördelar.
Som fotnot kan nämnas att jag hade problem att få filtret att börja pumpa vatten, pumpade i evigheter med den där handpumpen som sitter på toppen av filtret. Utan att nå något nämnvärt resultat med att pumpa satte jag ändå in stick-kontakten till filtret och fick en indikation på filtret att det fanns luft i för-filtret. Lät den stå i typ 30 minuter, sedan pumpa jag ett par gånger med handpumpen och DÅ började de hända saker. Blev nästan storm i akvariet (lätt överdrivet) sedan stabiliserade det sig :-)
Jag har förmodligen missat något i bruksanvisningen. Fotnoten visade sig bli längre än min riktiga fråga i detta ämna, ber om ursäkt för det.
Mvh
Andreé