Fuktskador i fönsterkarmar!

#1 - 13 december 2003 15:04
Vi har för närvarande fyra stora akvarium igång och några terrarium med lite ödlor i,och vårt nya hus har vi detta i tilliggande rumm till vardagsrummet.

Där blir väldigt varmt och fuktigt inne,som ni säkert förstår,men nu till både min och min mans fasa(mest min mans,som svär imellanåt om dessa djur)Har vi fått stora fuktfläckar på fönsterkarmarna.

Någon som har några bra tips?
#2 - 13 december 2003 15:16
Hej Mmalin!

Köp eller hyr en avfuktare om ni inte kan förbättra ventilationen på ngt sätt.

/Acc
#3 - 13 december 2003 15:20
Hyra en avfuktar kan bli väldigt dyrt i längden, 500kr veckan.
Köpa en avfuktare är en engångs investering, men ganska dyr den med.
Jag skulle öka ventilationen i huset i stället.
#4 - 15 december 2003 16:30
Självklart ska du köpa en avfuktare,den kostar cirka 1500-2000 och det kan det ju vara värt då du slipper att slipa och måla varje år
och om du har plats så kan du hänga tvätten i detta rum för den torkar på nolltid så slipper ni torktumla,Att ändra ventilationen i ett hus så du slipper detta problem är garanterat mycket dyrare!
#5 - 15 december 2003 16:34
Det beror på vadför ventilations system dom har,
kanske bara vrida upp frånluft fläktens varvtal.

Roger A
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 december 2003 16:40
Det räcker oftast om man förbättrar luftcirkulationen i rummet med en liten fläkt.
#7 - 15 december 2003 16:43
Fukten försvinner väl inte för att man sprider ut den.
#8 - 15 december 2003 16:55
Det tråkiga med en luftavfuktare är att den också tar vatten ur akvariet.
Det bästa är att om möjligt ta upp ett hål i väggen och montera en fläkt som styrs av luftfuktigheten.
#9 - 15 december 2003 17:01
Jag har en avfuktare stående brevid mitt akvarie sen 4 veckor tillbaka (vattenskada efter akvarium har läckt) och har inte märkt att det dragit ur akvariet något vatten. Bara man har täckglas.

Roger A
#10 - 15 december 2003 17:31
Borde det inte funka med "torrbollar"?
#11 - 15 december 2003 18:20
Torrbollar är ett bra alternativ, men som Kramfors skriver
att borra in en fuktstyrd väggfläkt är nog smart, får man bort
akvarie alt terrarie lukt om sånt uppstår också.

Mvh. Roger A

Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 15 december 2003 20:26
Fukten försvinner väl inte för att man sprider ut den.

Oftast blir det fuktproblem i hörn, speciellt där varm och kall luft möts - mäter man luftfuktigheten på sådana ställen är den mycket hög, medan den på andra ställen i rummet är väldigt låg. Dessa fuktställen motsvarar ofta några få % av luftfuktigheten i rummet och får man luften att cirkulera i rummet så sjunker luftfuktigheten rejält på dessa ställen, men höjs marginellt på andra ställen så visst "försvinner" den om man sprider den.

#13 - 15 december 2003 20:30
Hon skriver att det blir väldigt varmt och fuktigt inne.

Annons