Fula svärdsplantor

#1 - 2 mars 2004 18:41
Nu har jag problem med växterna (igen). Det är framför allt svärdsplantorna som är stygga. Kolla lite bilder på min zoonen sida.

Sist jag mätte vattenvärdena (i lördags) fick jag följande:
NO3 typ 10 mg/l
NO2 ok
GH typ 7 grader
KH typ 6 grader
pH 7,2
Fe 0,2 mg/l
(De fem första värdena är med aquavital multistick, Fe med SERA vätsketest).

Jag kör med 15-20 ml TMG i veckan, CO2/jäst, jag har också pytsat i CaCO3 (för att få mer calcium eftersom jag hade en crinumlök som bara böjde bladen i spiraler men den blev aldrig vettig så den kastade jag häromdagen) och så har jag haft i något kryddmått K2SO4 varje vecka vid vattenbytet också på senare tid, byter 35 l i veckan. Svärdsplantorna har också fått några lerkulor att mumsa på.

Svärdsplantorna har alla satt förökningsstänglar (heter det säkert inte egentligen) på senare tid men jag tycker inte det är alls nån fart på tillväxten och vad kommer dom fula hålen ifrån? Dom gamla bladen liksom tynar bort från spetsarna och hela bladen blir liksom tunna och tråkiga.

Den enda förändringen i fiskväg som gjorts på länge är att det tillkommit en Pakistanbotia, men jag tror inte att det är den som gör hål i bladen för det har jag aldrig sett, men jag vet ju inte.

Ett tag växte svärdsplantorna bra och fick nya, fina blad hela tiden men nu händer inget och om man tar bort blad så kommer bara såna fula, håliga och trasiga blad. Kan dom fula bladen ha med förökningsstänglarna att göra? Att plantan typ lägger all kraft där? Fast dom små plantorna får ju också hål o trasiga blad o växer sakta (alla växter växer dåligt nu ska nog tilläggas).

HJÄLP! // Fredrik
#2 - 2 mars 2004 19:14
Det är alldeles för distinkta hål för att jag skulle gissa på näringsbrist. Speciellt inte när hålen inte följer venerna utan går i (munsformade) halvmånar. Dessutom verkar dom förekomma väldigt stokastiskt på både nya juvenila småblad och äldre blad vilket är ovanligt. Att dom även inte föregås av missfärgning är extremt misstänkt hål orsakade av våld.

Jag tippar därför på banjomalen eller botiorna.

Annons