Full scalare?

#1 - 9 augusti 2007 10:11
Igår så hade jag mitt första dödsfall, en scalare... Och idag när jag vaknade ser jag att en annan scalare inte mår väl. Det ser ut som om den inte kan styra. Den liksom "välter" hela tiden. Det syns inga skador på den. Tror inte det är simblåsan då den kan gå upp och ner, men den "välter" hela tiden, och ser allmänt slö ut, som om den vore full...

Har haft scalarerna i ca 2 veckor nu. Andra invånare i akvariet förutom dem tre scalarerna är 6 platy, 2 ancistrus. Akvariet har varit igång i 3 månader nu. Tagit nitrittester men dem ligger på det minsta som går. Alla andra verkar må väl, ser inga tecken på nåt annat...

Är orolig för alla mina fiskar ska dö i samma sjukdom så snälla hjälp mej klura ut vad som är fel. Får gärna spekulera om vad som...
#2 - 9 augusti 2007 12:10
Vet inte hur jag ska göra. Om jag ska lägga över i annan balja eller vad? Avlivning kanske är det humanaste nu... Ryser bara av tanken på avlivning...

Det är bara till att brainstorma!
#3 - 9 augusti 2007 12:25
Hej.
Mkt truist att dom är sjuka.
Tyvärr e jag inte till nån hjälp då jag aldrig råkat ut för detta själv.
Lycka till med din nya hobby!

Mvh Eva
#4 - 9 augusti 2007 12:29
Lysmask: Börja med att prova att göra ett stort vattenbyte.
#5 - 9 augusti 2007 12:43
Har gjort 50% vattenbyte när jag upptäckte att den var dålig. Kom på en sak, köpte "ciklidgräs" för ett tag sen. Fick senare reda på att de är en sumpväxt, men tänkte låta den vara kvar ett tag. Kan de vara den som förgiftar vattnet? Men då borde väl alla fiskar vara påverkade...?
#6 - 9 augusti 2007 16:01
Hur avlivar man bäst en scalare. Finns de inget annat sätt än att ta fram saxen? Är lite blödig av mej...

Snart är det bara 2 av 4 scalarer i karet...
#7 - 9 augusti 2007 17:41
Jag har också en scalar som verkar lite full. Vet inte vad jag ska göra, så jag gör ingenting och hoppas på att den ska bli bra av sig själv. Knappast någon vidare bra strategi. De andra två scalarerna ser perfekt friska och pigga ut.
#8 - 9 augusti 2007 18:06
Knyttet skrev:
Jag har också en scalar som verkar lite full. Vet inte vad jag ska göra, så jag gör ingenting och hoppas på att den ska bli bra av sig själv. Knappast någon vidare bra strategi. De andra två scalarerna ser perfekt friska och pigga ut.

Verkar som samma symtom. De två andra är friska å krya, konstigt... Du kan väl höra av dej i denna tråd om läget förändras? Dåligt som bra...
#9 - 9 augusti 2007 18:20
Visst kan jag det. Har inte så mycket hopp tyvärr
#10 - 9 augusti 2007 20:03
ni kör inte med co2 i så fall kan det bero på at dom får för mycket co2 då beter dom sig ungefär så
#11 - 9 augusti 2007 20:34
Nej, jag kör inte med co2 iallafall... Nu är det mörkt i karet så vi får hålla tummarna och se hur det är i morron...
#12 - 10 augusti 2007 12:32
Nu har jag bara 2 av 4 scalarer.... Håvade upp döingen ida på morgonen...
#13 - 10 augusti 2007 12:48
Hade en neontetra som var så en gång i tiden :S
#14 - 10 augusti 2007 12:52
mange993 skrev:
ni kör inte med co2 i så fall kan det bero på at dom får för mycket co2 då beter dom sig ungefär så

inget co2 här heller, så avancerad är jag inte med mina akvarier (än)
#15 - 10 augusti 2007 12:53
Lysmask skrev:
Nu har jag bara 2 av 4 scalarer.... Håvade upp döingen ida på morgonen...

Det var tråkigt

ser de andra 2 fortfarande krya ut?
#16 - 11 augusti 2007 13:35
Ja de gör dem, dem mår prima.. Hade tänkt köpa lite mer fiskar ida men de får nog vänta litegrann...
#17 - 11 augusti 2007 14:25
jag gillar scalarer väldigt mycket, men det har inte gått vidare bra för mig att ha dem :( Om jag visste vad jag gjorde fel skulle det vara lättare.

Började med fyra st. En av dem var visst enögd upptäckte jag när jag kom hem från affären. Han hade lite svårare att ta för sig av mat och växte inte som de andra. Gissar att det var det som tog kål på honom till slut. Hittade honom flytande på sidan en dag och då fick det bli kniven. Men den första som dog var en som oförklarligt fick två sår på ena sidan. Såren växte tills jag fick nog och tog fram kniven. Ok, så då hade vi 2 scalarer kvar bara. 2 nya inköptes, en var väldigt vacker, helsvart och perfekt och en var en vitgul liten sak. Den svarta hittade vi efter en tid fastkilad bakom pumpen, till hälften uppäten. Tror att det var en olycka, mitt fel att filtret satt för långt in i hörnet så att han kunde fastna. Nu har vi tre scalarer, varav en är på fyllan som jag skrev tidigare. Så klart är den fulla den enda honan enligt vad jag tror.

Vad gör man? Är det dags att inse faktum att jag inte borde ha scalarer, eller ska jag köpa fler?
#18 - 13 augusti 2007 12:31
Vilken otur du haft med dina scalarer. Själv så har jag bara haft akvarium i ca 3 månader och det börjar redan gå utför...

Idag när jag kikade på fiskarna så är det en platy som har blivit lite ostabil (full).

Nehä, då va de dags att ta tag i vattenbytet igen...
#19 - 13 augusti 2007 14:33
Nu kan jag meddela att Sandor (fulla scalaren) har fått gå vidare till fiskhimlen.
han, eller antagligen snarare hon, blev inte bättre och dessutom blossade ett sår upp som han/hon hade haft tidigare. Det var nästan läkt, men nu blev det större än det var från början.
#20 - 13 augusti 2007 15:16
Knyttet: Hur mår dina andra fiskar? Har nämligen sett att en platy har blivit vinglig...
#21 - 13 augusti 2007 16:24
Lysmask skrev:
Knyttet: Hur mår dina andra fiskar? Har nämligen sett att en platy har blivit vinglig...

bra tror jag

fast en neontetra dog idag iofs

Annons