Tjena, nu skall ni få lite att läsa...
Nu är det som så att jag har avvecklat de flesta av mina akvarier på sistone, då jag inte riktigt har haft tid för dem. Jag har tömt allihop och gjort mig av med all fisk samt tre av mina fem akvarier, körde tidigare två Tanganyika-, två Malawi- och ett yngelakvarium. Men nu återstår bara yngelkaret på 100 liter och ett av de gamla malawiakvarierna på 340 liter - men mitt intresse för akvaristik är fortfarande stort, speciellt inom riftsjöciklider, förmodligen pga. att det är där mina största erfarenheter ligger inom akvaristiken. Har nämligen haft sådana i oräknerligt många år nu... men det är en annan historia.
Hur som helst, så här kan jag inte ha det längre - att vara akvarielös har jag nu insett är omöjligt. Dock jobbar jag mycket och har fortfarande lika ont om tid som när jag började avveckla, men nu skall jag i alla fall försöka göra en comeback och veva igång det lilla 100 liters akvariet eftersom det både tar mindre tid och ork att sköta om. Eller ja,, det är långt ifrån det blir något av det över huvud taget, det är det jag ska ta reda på med den här tråden.
Efter att mer eller mindre fått nog av afrikanska ciklider vill jag prova på något nytt, så varför inte se sig om i de sydamerikanska träsken. Som sagt är det långt ifrån säkert om det blir något av denna re-creation - det hela beror på vad som kan trivas i ett 100 litersakvarium, ang. sydamerikanska ciklider har jag noll erfarenhet, förvisso vet jag ju dock vilka vattenkrav samt inredningskrav de har osv, men det är som sagt det ända jag känner till i princip. Nu till frågan. Vad finns det egentligen för sydamerikaner som både är vackra till utseende och kan trivas i ett 100 liters akvarium? Undrar också lite kring filtreringen... akvariet ifråga är ett juwelkar med ett standardfilter som sitter fastsilikonerat i hörnan - är standardpumpen till juwel 100 (kan inte kapaciteten utantill) för klent eller går det att använda sig av (kompletteras?). Vad jag har förstått vill dessa fiskar ha ganska lugnt vatten. Men om en komplettering skulle vara aktuell har jag möjlighet till det då jag har kvar massor av pumpar av alla dess sorter från mina Malawi- och Tanganyikaakvarier.
Men, det hela beror på vilka arter som passar i detta akvarium. Kan tänka mig att urvalet är ganska så begränsat i en så liten vattenvolym. Jag menar... jag vill inte starta upp något bara för uppstartandets skull, utan jag vill ju finna det attraktivt också. Skulle det vara så att jag finner de arter som fungerar i mitt kar oattraktiva blir det nog inget av. Dock vet jag ju inte vad som passar eller inte passar, så denna tråd blir mest en "fish-check" av vad som över huvud taget är möjligt innan jag bestämmer mig.
Vill helt enkelt testa något nytt efter en herrans massa år med M och T-ciklider.
Så gott folk, fyll på med tips och funderingar om vad jag bör undvika ang. akvarieförhållanden samt fisk!
Ha det bra!