Funderar på 100 liter Sydamerika

#1 - 22 november 2011 20:06
Tjena, nu skall ni få lite att läsa...

Nu är det som så att jag har avvecklat de flesta av mina akvarier på sistone, då jag inte riktigt har haft tid för dem. Jag har tömt allihop och gjort mig av med all fisk samt tre av mina fem akvarier, körde tidigare två Tanganyika-, två Malawi- och ett yngelakvarium. Men nu återstår bara yngelkaret på 100 liter och ett av de gamla malawiakvarierna på 340 liter - men mitt intresse för akvaristik är fortfarande stort, speciellt inom riftsjöciklider, förmodligen pga. att det är där mina största erfarenheter ligger inom akvaristiken. Har nämligen haft sådana i oräknerligt många år nu... men det är en annan historia.

Hur som helst, så här kan jag inte ha det längre - att vara akvarielös har jag nu insett är omöjligt. Dock jobbar jag mycket och har fortfarande lika ont om tid som när jag började avveckla, men nu skall jag i alla fall försöka göra en comeback och veva igång det lilla 100 liters akvariet eftersom det både tar mindre tid och ork att sköta om. Eller ja,, det är långt ifrån det blir något av det över huvud taget, det är det jag ska ta reda på med den här tråden.

Efter att mer eller mindre fått nog av afrikanska ciklider vill jag prova på något nytt, så varför inte se sig om i de sydamerikanska träsken. Som sagt är det långt ifrån säkert om det blir något av denna re-creation - det hela beror på vad som kan trivas i ett 100 litersakvarium, ang. sydamerikanska ciklider har jag noll erfarenhet, förvisso vet jag ju dock vilka vattenkrav samt inredningskrav de har osv, men det är som sagt det ända jag känner till i princip. Nu till frågan. Vad finns det egentligen för sydamerikaner som både är vackra till utseende och kan trivas i ett 100 liters akvarium? Undrar också lite kring filtreringen... akvariet ifråga är ett juwelkar med ett standardfilter som sitter fastsilikonerat i hörnan - är standardpumpen till juwel 100 (kan inte kapaciteten utantill) för klent eller går det att använda sig av (kompletteras?). Vad jag har förstått vill dessa fiskar ha ganska lugnt vatten. Men om en komplettering skulle vara aktuell har jag möjlighet till det då jag har kvar massor av pumpar av alla dess sorter från mina Malawi- och Tanganyikaakvarier.

Men, det hela beror på vilka arter som passar i detta akvarium. Kan tänka mig att urvalet är ganska så begränsat i en så liten vattenvolym. Jag menar... jag vill inte starta upp något bara för uppstartandets skull, utan jag vill ju finna det attraktivt också. Skulle det vara så att jag finner de arter som fungerar i mitt kar oattraktiva blir det nog inget av. Dock vet jag ju inte vad som passar eller inte passar, så denna tråd blir mest en "fish-check" av vad som över huvud taget är möjligt innan jag bestämmer mig.
Vill helt enkelt testa något nytt efter en herrans massa år med M och T-ciklider.

Så gott folk, fyll på med tips och funderingar om vad jag bör undvika ang. akvarieförhållanden samt fisk!

Ha det bra!
#2 - 22 november 2011 20:21
Apistogramma..:) är riktigt intressanta och roliga tycker jag och i ett 100 L kar skulle dom trivas utmärkt.
#3 - 22 november 2011 20:35
En fråga jag glömde lägga till är hur många arter samt individer som kan samsas i 100 liter vatten?

Apistogramma..:) är riktigt intressanta och roliga tycker jag och i ett 100 L kar skulle dom trivas utmärkt.

Tack för tipset.
Efter en snabbcheck på nätet är jag beredd att hålla med dig, de såg riktigt häftiga ut - fina färger på de flesta av dem också. Kan man ha flera arter från samma släkte problemfritt eller hur är det med risken för korsningar osv? Om nu inte det skulle fungera måste det väl finnas fler möjligheter antar jag.

Fiskar jag själv har kollat lite kring är bland annat fjärilsciklider och regnbågsciklider, såg dessa två i en akvariehandel här om dagen och föll för dem direkt - så det vore skoj i fall någon av dessa skulle fungera. (Regnbågscikliden kanske rent av ingår i Apistogrammasläktet?)
En till liten parantesfråga som egentligen inte borde bli ställd i den här kategorin är om det skulle fungera att blanda sydamerikanska ciklider med till exempel någon asiat, till exempel Gurami, någon tetra eller liknande?
#4 - 22 november 2011 20:41
Oops, vid närmare eftertanke kom jag på att tetror hör hemma i Sydamerika de också! Får skylla på trötthet kombinerat med en gnutta oerfarenhet.

;)
#5 - 22 november 2011 20:44
Regnbågen är en apisto ja och riktigt fin..."Apistogramma Aggassizii"....hur den funkar med Fjärilsciklid får någon annan svara på :)
Här är en bra tråd om apistogramma den är lång men klart läsvärd;) har lärt mig massor där
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309
#6 - 22 november 2011 20:49
Regnbågen är en apisto ja och riktigt fin..."Apistogramma Aggassizii"....hur den funkar med Fjärilsciklid får någon annan svara på :)

Här är en bra tråd om apistogramma den är lång men klart läsvärd;) har lärt mig massor där

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309

Tack för den.
Får ta mig ann den imorgon, är för trött nu.

;)
#7 - 22 november 2011 20:52
Gör så :)
#8 - 22 november 2011 21:01
Apistogramma Macmasteri!!!

Apistogramma Hongsloi!!!

Förlåt för att jag skriker men det här är helt fantastiska fiskar. Mest Macmasterin för den är jag djupt förälskad i! Kör på, livet blir bättre med dessa arter i hemmet ;D

OBS! Googla efter bilder, här är de tröstlösa på bilderna! Hongsloien på bilden ser inte klok ut..
#9 - 22 november 2011 21:09
Boliviansk Fjärilsciklid skaffade jag för 2 veckor sedan, rekommenderar dom skarpt, har börjat få mer färger och är roliga att kolla på går ner och fyller munnen med sand och spottar ut det;)
Här är en bild på min, dålig kvalite och du hittar snyggare bolivianer men men: http://imageshack.us/photo/my-images/442/bolivianskfjrilsciklid3.png/
#10 - 23 november 2011 17:50
En till liten fråga...
Som det ser ut nu så ligger blästersanden kvar i akvariet sedan mina Malawiyngel gick där, frågan är om den kan fortsätta ligga där eller om de eventuella nya invånarna har andra krav på bottenmaterialet?

Undrar också kring standardpumpen till Juwel 100 som jag tror jag nämnde tidigare, om det är något att använda sig av eller om det är lika bra att byta ut den? Vid närmare eftertanke tror jag inte att jag vill komplettera med ytterligare en pump för att få det att fungera, två pumpar i ett så litet kar tar upp för mycket plats har jag kommit på. Om nu standardpumpen är för klen väljer jag snarare att byta ut den än att komplettera.

Apistogramma Macmasteri!!!

Apistogramma Hongsloi!!!

Förlåt för att jag skriker men det här är helt fantastiska fiskar. Mest Macmasterin för den är jag djupt förälskad i! Kör på, livet blir bättre med dessa arter i hemmet ;D

OBS! Googla efter bilder, här är de tröstlösa på bilderna! Hongsloien på bilden ser inte klok ut..

Efter resultatet av en snabb googling är jag beredd att köpa dina åsikter, de var verkligen vackra. Fan... Sydamerika kunde tydligen erbjuda arter över förväntan!
:)

Dock verkar det som att A.hongsloi är ett gränsfall för min akvariestorlek, i Zoopets artbeskrivning står det att minimumet bör vara 80cm och 100 liter, och det är ju på centimetern samma storlek som mitt kar har. Vill helst ha fiskar som har lite marginal så det kan trivas fullt ut och till 100 procent. A.macmasteri hittade jag ingen artbeskrivning om, men eftersom du nämner den som ett förslag förutsätter jag att den fungerar bra i 100 liter? Om det skulle finnas en artbeskrivning tillgänglig vore jag tacksam för en länk eftersom jag inte kan hitta den själv (eller så finns den bara öppen för goldmembers...)

Jag har glidit runt lite på internet och kollat upp lite fler arter, dock inte så specifikt, men en av de jag hittade hette något i stil med Apistogramma cacatudoides (förmodligen felstavat av mig), hur som helst, är det något som kan vara ett alternativ? Föll för den direkt. Kanske fungerar den också tillsammans med andra Apistogrammaarter? Det är nämligen detta släkte som tycks ha mest att erbjuda, i alla fall såvitt jag kan förstå(?).

Luddson skrev:
Boliviansk Fjärilsciklid skaffade jag för 2 veckor sedan, rekommenderar dom skarpt, har börjat få mer färger och är roliga att kolla på går ner och fyller munnen med sand och spottar ut det;)

Här är en bild på min, dålig kvalite och du hittar snyggare bolivianer men men: http://imageshack.us/photo/my-images/442/bolivianskfjrilsciklid3.png/

Ja, den var inte heller så dum. Vet du om denna kan gå tillsammans med de arter som pratats om tidigare i den här tråden, hur stor blir den och vad är egentligen skillnaden på den bolivianska Fjärilscikliden och den "vanliga" varianten? Vilken av de två skulle du rekommendera till en nybörjare?
#11 - 23 november 2011 18:11
http://dwarfcichlid.com/Apistogramma_macmasteri.php

K
akaduan lever inte så länge, annars är den fin som tusan!

Skölj upp sanden, detta för att det inte skall finnas kvar skit från förr. Sedan har jag biltema-sand till mina apisto, funkar görbra! Jag har mina Macmasteri i ett litet kar för tillfället, de ska bli päron snart hoppas jag. De leker konstant i alla fall. Hongsloien bor i ett 108 liters, han har två fruar och är rätt nöjd med det. Angående pumpen, de vill ha lugnt vatten så någon mer pump behöver du knappast :)

Allt är ju redan klart, lite pill i en timme sen är du ju igång ;)
#12 - 23 november 2011 18:24
Mina Macmasteri går med nyckelhål fungerar bra, Kakaduorna går som enda ciklider i ett 50 L älskar verkligen Kakaduan dom har andra kullen nu och jag har haft dom sen i aug..:)
#13 - 23 november 2011 18:54
Somsagt har inte hållit på med Akvarium så jätte länge, men jag har hört att vanliga fjärilsciklider har en tendens att inte leva så länge. Det är vad jag hört men någon annan kan nog bättre än mig. Kan tyvärr inte ge dig så mycket mer svar än det.

Bolivianer går jätte bra ihop med större tetror exempelvis Svart fantomtetra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=459&SOK=1, jag skulle nog inte haft mera ciklider i ett 100 liters kar.

Läs arbetsbeskrivningen: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1 den säger mycket.
#14 - 23 november 2011 19:11
Finkornig sand blir jättebra, de flesta sa-cikliderna gillar att filtrera sand. När det gäller apistogrammor så ska du inte räkna med att det funkar med mer än en sort i ett så litet akvarium. De flesta går bäst som par, kakaduorna är de jag har erfarenhet av som funkar bäst med flera honor, macmasteri är svårare så även agazizzi. Så många fler ciklider blir svårt men i ett väl inrett kar med mycket växter bör en till sort funka. Bolivianska fjärilsciklider går bra, dorsigera/kurvciklid kan bli hunsade vid lek och nyckelhål går nog bra också av de som nämnts. Vill du behålla yngel får du välja en mindre sort, typ kolglöds. Ett bättre alternativ till stimfisk i det avseendet är någon pennfisk, typ smyckestetra (ej tetra trots namnet). Ancistrus kan vara hungrig på yngel och ta dem nattetid så som algätare rekommenderar jag otocinclus eller pitbullpleco, små nog för ett sånt kar.
#15 - 23 november 2011 19:31
Hongsloi är robust o snygg passar utmärkt i ett 100 liters.
#16 - 23 november 2011 19:43
tack Kaj! :D inte min tråd men jag älskar bilderna!!
#17 - 23 november 2011 19:48
Tack för svaren!

Är Kakadua ett smeknamn på Cacatuoides?

Låt säga att det nu bara skulle fungera med en sorts Apistogrammaciklid, som Mooving Waves var inne på, vad skulle man då kunna blanda i mer för något? Ang. boliviansk Fjärilsciklid är jag lite skeptisk, då jag har läst att den blir upp till 10cm och 100 liter vatten är det absoluta minimumet på akvarium enligt Zoopet - och som sagt vill jag ha lite marginal så de ska kunna trivas fullt ut. Den vanliga Fjärilscikliden däremot tycks ju ha en relativt stor marginal i 100 liter - dock anses tydligen den vara svårskött och känslig som någon nämnde här ovan. Men det kanske är värt ett försök i alla fall.

Folk här inne säger att "Kakaduorna" (Cacatuoides?) har kort livstid, hur är definitionen för "kort liv" i det här fallet? Förvisso tycker jag den var imponerande snygg men om den har kort livstid kanske den inte är något att skaffa ändå...
Kanske man skulle testa Regnbågscikliden istället för den. Eller någon slags tetra som det pratats om här ovan? Skulle tex Neontetra fungera med låt säga Fjärilsciklid och Cacatuoides/Regnbågsciklid?

Mycket frågor blir det... men det här blir nog den sista för tillfället. Hur bör antalet av arter och individer fördelas? Tetror vet jag ju vill leva i stim, men sydamerikanska Ciklider har jag inte den blekaste om... är de parlevande eller stim fiskar? Eller kanske båda delarna fungerar bra(?) vad vet jag...
Ha det bra!
#18 - 23 november 2011 19:50
kaj.p skrev:
Hongsloi är robust o snygg passar utmärkt i ett 100 liters.

Härliga bilder Kaj! Nu blir man riktigt frestad efter de där bilderna! Är det dina egna fiskar?

Är de där en parlevande eller grupplevande art?
#19 - 23 november 2011 19:57
Jodå det är mina o jag har haft 2 hannar med 3 honor i samma kar i stort sett ett år. Det har också blivit flera kullar.
Viktigt är dock att ha massor med gömställen för dem. Men det gäller istort sett för alla apsitos.
Under rätt förutsättningar lever cacaduoides iallfall upp till 3 år problemt är oftat att man förbrkar dessa fiskar genom att ge dem fel förutsättningar. För lite gömställen, för strömt vatten, fel mat etc.
#20 - 23 november 2011 19:58
Macmasterin är parlevande men kan visa tendenser till haremlirare. Den kan leka av olika honor om den får lust med det. Jag har 1+2 i mitt 108.

Fjärilen vill egentligen ingen jag vet hålla, de är för svåra helt enkelt.
Kakaduan blir 1-2 år.
#21 - 23 november 2011 19:59
pucktvåa ;)
#22 - 23 november 2011 20:02
Jo Kaj är nog inne på rätt spår. Kakaduan säljs ofta i butik i förhållande till många andra apistos och har säkert fått det ryktet just för att många nybörjare håller den olämpligt. Det kan väl förvisso sägas om vanlig fjäril också men i det fallet har vi bara här på zoopet sett flera erfarna akvarister förlora dem snabbt och oförklarligt.
#23 - 23 november 2011 20:04
Konsten där är att hitta bra parasitfria fjärilar. Det är inte lätt.
#24 - 24 november 2011 06:23
Jag skulle ha satsat på en fin apistogramma, någon av de som de andra har pratat om. Men vill även ge dig ett alternativ till, Ap.Baenschi :)

Sen hade jag personligen valt att ha antingen ett lite stimm med någon mindre tetra och/eller ett lite stimm med Corydoras i ett SA-kar på 100 liter :)
#25 - 24 november 2011 07:29
Några bilder av Ap. Borellii, som jag har:).
#26 - 24 november 2011 18:09
Vackra bilder på en vacker fisk där gullefjun! Bilden på din Borellin får bilden i Zoopets artbeskrivning att framstå som orättvis :D

A.beanschi var ju också en goding med sin höga ryggfena, dock såg den inte ut att vara så färgglad, i alla fall framstod den inte som det på bilderna jag hittade, men i verkligheten kanske den är färgstarkare (variation?)

Corydoras, som du också nämnde Pia, såg definitivt intressant ut, det är nån slags mal om jag har förstått det hela rätt? Men... det jag funderar över är om malar är stimfiskar? Undrar också lite över hur pass aktiv denna filur är i akvariet, min erfarenhet av malar är främst att de bara ligger och såsar på bottnen. ;)
Och som sagt, tetror skulle jag inte heller tacka nej till. Vet bara inte riktigt vilken tetra som skulle kunna fungera - men det vet säkert nån annan här, lite tips på tetror skulle vara bra.

Min uppfattning om det här med Sydamerika börjar definitivt klarna nu i alla fall - tycker själv att jag har fått en hyfsad inblick i vad som är möjligt och vilka alternativen är. Har börjat tänka lite i banor om en mindre grupp Apistogramma - kanske 2+3(eventuell annan könsfördelning?) De Apisto jag tycks ha fallit mest över är Borellin och Hongsloi - efter att ha sett bilderna som postades här tidigare - men som med all annan fisk måste man väl se de "afk" först innan man bestämmer sig.

Hur som helst, just nu lutar det åt en mindre grupp Apisto, ett litet stim Corydoras som Pia inspirerade mig med, och en liten tetra kanske, som jag behöver hjälp med att utse som sagt.
#27 - 24 november 2011 18:28
det finns maaaaassor av corydoras. o de är väldigt aktiva. o stimfiskar med.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=Malar%20-%20Corydoras%20(pansarmalar)&ORDNING=all

h
är är några panda-corysar

&feature=related"" target="_blank">
#28 - 24 november 2011 18:30
Corydoras, eller pansarmalar som de kallas i handeln, är utpräglade stimfiskar och stimmar fint i grupp där de rör sig fram längs botten i grupp och bökar i sanden efter käk. Som sällskap till apistogramma skulle jag rekommendera någon av de mindre varianterna, hastatus, pygmaeus och habrosus. De tar inte yngel, är en gnutta aktivare än de större varianterna och rör sig mer i vattenkolumnen och inte bara längs botten, det sista gäller alla men ffa den förstnämnda. Inte så färgglada fiskar men livliga och charmiga.

Min favoritapistogramma, som jag tyvärr inte fått tag på än, är baenschi. Otroligt fin. Det där med färgglada fiskar som malawientusiaster gärna verkar ha fastnat vid växer du ifrån. :)
#29 - 24 november 2011 18:35
Paddy skrev:

Hur som helst, just nu lutar det åt en mindre grupp Apisto, ett litet stim Corydoras som Pia inspirerade mig med, och en liten tetra kanske, som jag behöver hjälp med att utse som sagt.

Låter som en bra idé men den uppsättningen fisk :)

Här kommer bilder på mitt Baenschi par, honan är den gula :)

Sen är Corydoras en stimm/gruppfisk, man bör ha minst 6-7 st för att det skall bli bra. Dessa är behöver sand/grus som inte är vasst, de är ganska livliga med sitt bökande i sanden efter mat inte still på samma sätt som andra sorters malar, dessa är dagaktiva så man ser dem även när ljuset är tänt. Jag har sorten Panda, det är ganska liten, tycker att den fungerar bra i ett 100 liters kar men det finns många fina sorter som passar bra med, kolla i artregistret :)
Tetror, det finns det gott om :) kolla även där i artregistret.
#30 - 24 november 2011 18:45

Min favoritapistogramma, som jag tyvärr inte fått tag på än, är baenschi. Otroligt fin. Det där med färgglada fiskar som malawientusiaster gärna verkar ha fastnat vid växer du ifrån. :)

spännade att det både finns en malawi o en dvärgciklid som heter baenschi.

[h=3]Aulonocara baenschi[/h]
[h=2]Apistogramma baenschi[/h]
#31 - 24 november 2011 18:45
PiaJo skrev:

Här kommer bilder på mitt Baenschi par, honan är den gula :)

grymt snygga fiskar!!!
#32 - 24 november 2011 19:09
Tack Hannes för länken - där har man ju en del att välja mellan. Videon var underhållande, de där pandorna såg riktigt aktiva och roliga ut.

Men vilken Apistogramma det blir får jag ta mig en rejäl funderare på, efter alla tips och idéer jag har fått här har man ju nästan beslutsångest.

Ska ta och kolla igenom de tetra-artbeskrivningarna jag har tillgång till som icke goldmember och se vad jag kan hitta för kul där. Skulle vara kul med så aktiva fiskar som möjligt, och det är den uppfattningen jag har fått om tetror, och bevisligen tycks ju även Corydoras vara mycket aktiva. Så dessa två aktiva fiskar tillsammans med en något lugnare(?) Apistogramma som en liten extra färgklick i akvariet kanske skulle bli bra.

Det ser ju faktiskt ut att bli ett riktigt projekt av det här, som först mest var tänkt som ett "eventuellt projekt" - vi får se om det dyker upp någon projekttråd efter hand.

hastatus, pygmaeus och habrosus. De tar inte yngel, är en gnutta aktivare än de större varianterna och rör sig mer i vattenkolumnen och inte bara längs botten, det sista gäller alla men ffa den förstnämnda. Inte så färgglada fiskar men livliga och charmiga.

Jag prioriterar nästan aktiva men färglösa arter högre än lugna som är färgglada. Jag menar, hellre en färglös fisk som syns en än färgglad fisk som bara ligger och trycker. Det man inte ser uppskattar man ju inte - åtminstone inte inom akvaristiken.

Annons