funderar på akvaristiskt självmord....

#1 - 15 november 2004 16:48
Haft sån jäkla otur med fiskarna på senaste tiden (sjukdommar, växtproblem, fiskar som inte alls går ihop trots att de helt klart borde det m.m) & idag upptäcker jag att mitt 375l läcker i ena hörnet... Funderar på att ge upp helt med fiskar nu.
Life sucks!

/Anna
#2 - 15 november 2004 16:54
Ja, det finns annat i livet än korkade fiskar.
#3 - 15 november 2004 17:11
Gör de???
#4 - 15 november 2004 17:11
Är det inte så att man lär sig av sina misstag? Man ska inte ge upp för att det strular en stund..
#5 - 15 november 2004 17:19
ge inte upp, det kan bara bli bättre nu,
#6 - 16 november 2004 06:40
Nej ge inte upp Anna! [:-100]
Ett sista krafttag, ett sista försök. En dag kommer du att se tillbaka på det här med ett leende ("Tänk att jag var på väg att sluta med akvarium!")
Det finns för få akvarister i världen [:)] !

/Thomas
#7 - 16 november 2004 07:07
Livet är fullt av med- och motgångar. Eftersom akvaristiken är en del av livet så... Med åren lär man sig hantera svängingarna. Om det nu är en tröst.

/Hasse
#8 - 16 november 2004 07:25
vi kan vara din stödgrupp :)
#9 - 16 november 2004 07:34
Ge inte upp!!!
#10 - 16 november 2004 07:43
sassabrassa mandelmassa!
#11 - 16 november 2004 12:55
Tack allihopa! Det känns bra att veta att det finns så många trevliga & snälla människor här på zoopet!
Känns lite orättvist ibland när man själv gör allt för att akvarierna & fiskarna ska må bra medan flera jag känner byter vatten kanske 2grr i halvåret, blandar fiskar som i vanliga fall skulle ta död på varandra m.m & allt funkar....

Får se hur det blir med fiskar nu men det kommer iallafall dra ned lite på akvariumen.
Tack för ert stöd!
/Anna
#12 - 16 november 2004 14:23
Hmm.. Om du tycker att du haft otur, läs detta:

När jag var 14 hade jag ett 54 liters i två år... På denna tid hade jag p.g.a. okunskap ihjäl en jäkla massa fisk.. Köpte fiskar ena veckan som dog veckan efter... Det värsta var att det fanns ingen hjälp.. Jag kände ingen som hade akvarium, informationen på Internet handlade inte om akvarium och akvarieaffärsägarna ville bara sälja dyra medel som inte hjälpte eller mer fisk till mig..

Hur som helst, jag gav som sagt upp hobbyn efter två år men efter ett par år kom suget efter ett akvarium tillbaka.. Det dröjde sen tills jag var 25 innan jag skaffade ett nytt. Med nyfunnen kunskap och rätt grejjer (rejält filter t.ex.) så är det hur kul som helst att ha akvarium! Visst, fiskar dör nu oxå men inte i samma takt som då..

Summa summarum: Täta karet, ta dig själv kragen, tänk efter vad det var som gjorde att det blev sjukdommar i karet osv..

PS: Du sa att vissa fiskar inte går ihop fastän de borde det: Vet du om att nyckelhålsciklider äter guppies?! Jodå, eller rättare sagt deras färgglada fena... Till saken hör att cikliderna var i karet först antar jag.. DS

Annons