Funderar på att starta en akvariebutik

#1 - 17 mars 2006 17:29
har nu tänkt i flera månader på att starta akvariebutik men jag är rätt så oerfaren vad det gäller att driva det, fast jag har stor vana av akvariefiskar.
det mesta jag undrar hur mycket pengar man behöver att ínreda butiken som man kan starta med. man ska väl först starta AB sedan hitta rätt läge,,,,,hitta återförsäljare,,,,,är det någon som kan vägleda mig lite
#2 - 17 mars 2006 17:34
Det kräfs viss utbildning för att få ha zoobutik. Jag har läst om det i en tråd här men minns inte vilken.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 mars 2006 17:50
Ja det finns en himla massa att tänka på. Du måste t.ex. ha en av myndigheterna godkänd lokal (kolla med Miljö och Hälsa i din kommun). SEdan kommer din lokal att kontrolleras varje år vilket kostar ca. 2.000/år.
Du måste ha genomgått en av Djurskyddsmyndigheten godkänd utbildning (kostar ca. fem-sextusen om du bara skall sälja fisk).
Se bl.a. denna sida http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=204
och denna
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=167
I L80 återfinns många av reglerna som gäller
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

Ja detta var en del av de lagar och regler som gäller sedan finns det ju också en massa krav på bokföring, momsdeklaration etc. vad gäller den ekonomiska biten. Detta brukar man låta en revisor sköta (om man inte är bokföringskunnig själv) och beroende på omfattningen så får man nog för detta räkna att betala mellan sex och tjugofemtusen om året för detta.

Sedan vet jag inte hur du hade tänkt dig det hela - om du skall vara på heltid eller på deltid. En deltidsaffär är ju mindre riskabelt eftersom man nog inte skall kunna räkna med att ta ut någon lön det första året i alla fall.

Vad själva affären kostar att bygga upp beror ju helt på hur stor den skall vara och vilken omfattning (heltid eller deltid) som man har tänkt sig.
En liten affär som är tänkt för heltid hamnar nog på nära miljonen att bygga upp med inventarier och lager.
Sedan får man ju tänka på sådant hur man rent praktiskt har tänkt att lösa det med semster osv - finns det kompisar som kan sköta den då? I så fall tänk då på att du då har anställda och speciella regler gäller.

Själv hade jag under de 15 år jag hade affär aldrig någon gång mer än 1 veckas semester i sträck och sällan ens det varje år.
#5 - 18 mars 2006 01:44
sen bör man också tänka på att många affärer idag inte går sådär jättebra.

ligger inte mycke vinst i att sälja fiskar utan pengarna litter i kattmat till exempel.
#6 - 18 mars 2006 02:42
Intressant, ala gärna om hur du gör.
#7 - 18 mars 2006 15:24
hej vill bara klargöra att kattmat är det man tjänar minst på men måste ha som serviceprodukt.om man startar en zooaffär kan det vara bra att ha fullsortiment med inriktning fisk istället för en ren akvarium butik.efter ett år eller två ser du vad du tjänar mest och minst på och satsar på dom bitarna.starta eget bidrag är nått man kan få men räkna med att det tar ett par år innan lön kommer in,ett kundunderlag tar cirka 4-5 år att arbeta upp.och som sagt var vid sjukdom och semester är det bara att pallra sig dit ändå i många fall.lycka till
#8 - 18 mars 2006 15:44
[quote=scooby]hej vill bara klargöra att kattmat är det man tjänar minst på men måste ha som serviceprodukt[/quote]

där skulle jag påstå du har fel.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=747759&postcount=14

På den tiden jag hade zooaffär gav de 5 kvadratmeter jag hade med kattmat ett lika stort överskott som de 400 kvadratmeter jag hade med fisk och då var pålägget på kattmaten ca. 15-20% medan pålägget på fisk var 400-500%.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=712076&postcount=77

för skoj skull kan jag ju alltid höra med herkules zoo vad dom tjänar bäst på men tror inte det är fiskarna med tanke på dom priser dom har.
4kr betala ja för en platy till exempel och de täcker inte ens ett vattenbyte kostnadsmässigt.
#9 - 18 mars 2006 16:05
[quote=Raven]där skulle jag påstå du har fel.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=747759&postcount=14

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=712076&postcount=77

för skoj skull kan jag ju alltid höra med herkules zoo vad dom tjänar bäst på men tror inte det är fiskarna med tanke på dom priser dom har.
4kr betala ja för en platy till exempel och de täcker inte ens ett vattenbyte kostnadsmässigt.[/quote]

4 kr för en Platy!!?? Här i Arvika kostar en Platy 20-25 kr! Man skulle bo i G-borg....:(
#10 - 18 mars 2006 16:10
svårt få starta eget bidrag man måste visa att man kan leva på det inom viss tid
#11 - 18 mars 2006 16:12
priserna här i göteborg är grymt låga.

10kr för en kardinaltetra
56kr för 2 endler guppy hanar och 1 hona.
körsbärsräkor 33kr ska tydligen kosta uppåt de dubbla i andra delar av landet
amano 35kr

menmen Göteborg tillhör ju Bästsverige ;) när de gäller akvarismen.
mer eller mindre dom lägsta priserna i landet.

kan j gå in och kolla lite på www.herkuleszoo.se va tillbehören kostar.

läst om folk som satt sej ibilen å kört 20mil för at köpa akvarie på herkules och spara rätt mycke pengar på det.
#12 - 18 mars 2006 16:29
nu förtiden är det rekomenderade priser på katt och hundmat.de största påläggen görs på tillbehör så som koppel halsband burar akvariedekorationer pumpar osv jag framhåller att kattmat per säck eller påse tjänar du minst på i jämförelse på tillbehör. fisken tycker jag att vi alla som har affär ska höja och få till en sänkning av tillbehör från grossisterna.hej hopp galopp
#13 - 18 mars 2006 17:03
Kan säga att amanoräkor kostar 99:- p åett ställe här i Luleå.
#14 - 18 mars 2006 17:06
[quote=Raven]priserna här i göteborg är grymt låga.

10kr för en kardinaltetra
56kr för 2 endler guppy hanar och 1 hona.
körsbärsräkor 33kr ska tydligen kosta uppåt de dubbla i andra delar av landet
amano 35kr

menmen Göteborg tillhör ju Bästsverige ;) när de gäller akvarismen.
mer eller mindre dom lägsta priserna i landet.

kan j gå in och kolla lite på www.herkuleszoo.se va tillbehören kostar.

läst om folk som satt sej ibilen å kört 20mil för at köpa akvarie på herkules och spara rätt mycke pengar på det.[/quote]

ja åkte nästan 35 mil när ja köpte mitt 400l juwelkar. åkte till zoomässan i kungsbacka. (samma priser som herkules)
#15 - 18 mars 2006 17:27
[quote=andreassofus]ja åkte nästan 35 mil när ja köpte mitt 400l juwelkar. åkte till zoomässan i kungsbacka. (samma priser som herkules)[/quote]

snacka om skeva priser...

[quote=Alexander Ylipää]Kan säga att amanoräkor kostar 99:- p åett ställe här i Luleå.[/quote]

och skevare ändå.
men fraktkostnad upp till luleå är inte direkt billigt..

har till dags dato aldrig sett ett pris på en fisk i min lokala zooaffär ja tyckt varit för högt.
tycker snarare priserna verkar va så låga så dom omöjligt kan gå med vinst på de med tanke på att det är 4st som arbetar i butiken.
#16 - 20 mars 2006 19:58
Jag har köpt Amanos här för ca 35:-
#17 - 21 mars 2006 07:04
Men priset är inte viktigaste man vill få fina fiskar med
#18 - 23 mars 2006 14:17
håller med scooby, extraknäcker lite i en zoobutik och det är faktiskt fiskarna och tillbehören man tjänar mest pengar på, hund och kattmat är nästan plus minus noll
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 23 mars 2006 14:32
[quote=MichaelE]håller med scooby, extraknäcker lite i en zoobutik och det är faktiskt fiskarna och tillbehören man tjänar mest pengar på, hund och kattmat är nästan plus minus noll[/quote]
Inte om man satsar på dessa bitar och inte ser det bara som ett komplemet till det övriga. Gör man det så är hund- och katt oerhört mycket mer lönsamt än fisksidan - detta om man tar hänsyn till den arbetsinsats och utrymmeskrav resp. grupp ställer.
#20 - 29 mars 2006 20:41
tillbehören på hund och katt drar in mycket men däremot inte själva fodret som man har mer som en service produkt iallafall högkvalitetsfodren marginalen per säck räknas i några kronor
Bilagor:
#21 - 29 mars 2006 20:45
Men här i v-ås så verkar det som några av våra zoo-affärer har ett påslag på 3ggr om inte mer en då på fisk..Kan knappt köpa fisk här om det inte vore för en affär..
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 29 mars 2006 21:06
tillbehören på hund och katt drar in mycket men däremot inte själva fodret som man har mer som en service produkt iallafall högkvalitetsfodren marginalen per säck räknas i några kronor

Håller fortfrande inte riktigt med - det mest lönsamma vi hade i affären var Whiskas kattmat och då var pålägget bra 15% eller nåt sånt

Men här i v-ås så verkar det som några av våra zoo-affärer har ett påslag på 3ggr om inte mer en då på fisk..

Sunt, pålägget borde t.o.m. vara ännu högre på det levande däremot borde tillbehören ofta vara billigare än vad de är idag
#23 - 29 mars 2006 22:37
[QUOTE=Kjell Fohrman]Håller fortfrande inte riktigt med - det mest lönsamma vi hade i affären var Whiskas kattmat och då var pålägget bra 15% eller nåt sånt

Sunt, pålägget borde t.o.m. vara ännu högre på det levande däremot borde tillbehören ofta vara billigare än vad de är idag[/QUOTE]

Inte för att vara oförskämd eller så ;)

Whiskas kattfoder räknas väl inte som ett högkvalitetsfoder då det även sälja i matvaruaffärer.

Men det skulle vara intressant att veta pålägget för tex. Hills Ekunuba och de andra svindyra fodren.

Av de som jag pratat med som har relativt små affärer så säger de flesta som Kjell akvariedelen är inte speciellt lönsam och medför mycket jobb.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 30 mars 2006 07:46
[quote=Rosa]Inte för att vara oförskämd eller så ;)

Whiskas kattfoder räknas väl inte som ett högkvalitetsfoder då det även sälja i matvaruaffärer.

Men det skulle vara intressant att veta pålägget för tex. Hills Ekunuba och de andra svindyra fodren.

Av de som jag pratat med som har relativt små affärer så säger de flesta som Kjell akvariedelen är inte speciellt lönsam och medför mycket jobb.[/quote]
Det fanns inte så mycket mer än Whiskas på den tiden jag hade affär - det var väl Severa då men det hade en väldigt liten del av marknaden.
Att man tjänade mycket på kattmat berodde på att omsättningen var väldigt hög och att det krävdes en minimal arbetsinsats.
Vad gäller storleken på affär så var inte min så där jätteliten i alla fall - den var då en av Europas största;)
#25 - 30 mars 2006 07:57
Jag antar att det enda som skulle kunna få upp lönsamheten på fisksidan är att bygga systemen för underhåll så effektiva som möjligt och kanske föda upp fisk inhouse? Eller finns det speciella regler för uppfödning också?

När jag var yngre så vill jag starta akvariebutik, men jag har övergett det nu. Alldeles för mycket jobb och risker för att det ska vara värt det. Däremot funderar jag på att försöka föda upp fisk i ett lite längre perspektiv.

Cheers
#26 - 30 mars 2006 08:32
Det är antagligen mycket(!) billigare att importera fisk som odlats i dammar i varma länder än att hålla på och odla "i butiken".
#27 - 30 mars 2006 08:42
Jo, antagligen. Precis som att det är billigare att skeppa över fisken till kina för att filéa.

Ett trick som en lokal handlare här i jkpg använde var att höja temperaturen i butiken till 25 grader. Värme ingick nämligen i hyran. Det borde ju spara en hel del el och inköpskostnad på doppvärmare.

Cheers
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 30 mars 2006 08:48
[quote='[xstream]']Ett trick som en lokal handlare här i jkpg använde var att höja temperaturen i butiken till 25 grader. Värme ingick nämligen i hyran. Det borde ju spara en hel del el och inköpskostnad på doppvärmare.[/quote]
Så gör nog de allra flesta och sedan kombinerar man det med en rejäl luftavfuktare också för annars "ruttnar" lokalen.
#29 - 30 mars 2006 09:53
Påslaget på dyra foder är ca 15-18 %

Annons