funderar på pmdd

#1 - 18 september 2004 23:06
hej
funderar på att tillsätta lite pmdd i mitt kar , jag har ett på
450l . för ca en månad sedan körde jag igång en co2 anäggning,
det blev stor skilnad på hur växterna växer , men nu tycker jag att det har stannat av,
har lite problem med tovsalger men har börjat att mata mindre så nu betar mina tre siameser sv dom, har även alger som sätter sig på rutorna vad det är vet jag ej , varken ottosarna eller mina ancistrus äter upp dom.
jag får skrubba bort dom någon eller några ggr i månaden,
nu funderar jag på att tillsätta pmdd för att få bättre fart på växterna ytterligare och för att trycka tillbaka algerna , jag har två 40 watts rör i karet, men jag funderar på att bara tillsätta halv eller 1/3 dels dos , vad tror ni om det.
#2 - 19 september 2004 07:04

Se upp !

Om det stannat av så har du sannolikt fått slut på något näringsämne. Om du redan göder med TMG så är det troligen kvävet som tagit slut.

Att köra utan kväve är ingen höjdare, det ger oftast Cyano på nolltid.

Mät nitratet och skynda att skaffa KNO3 om det är lågt ! Skaffa även KH2PO4.

#3 - 19 september 2004 07:30
funderar på att tillsätta lite pmdd i mitt kar
Bra idé. Tycker jag absolut du ska göra. Alternativt TMG och nitrat/fosfat från PMDD.

för ca en månad sedan körde jag igång en co2 anäggning,

det blev stor skilnad på hur växterna växer , men nu tycker jag att det har stannat av
Hur har du det med CO2-nivån i karet? Är du säker på att nivån är lika bra som i början?

har även alger som sätter sig på rutorna vad det är vet jag ej
Det kan vara prickalger som brukar visa sig när det är bra förhållanden i karet. Botas med mer fosfat som du är inne på.

jag har två 40 watts rör i karet, men jag funderar på att bara tillsätta halv eller 1/3 dels dos , vad tror ni om det
Du har ganska lite ljus för att få rejäääl sprutt på växterna. Ser du bara till att ha bra CO2-nivå så är det nog ingen "fara". Skulle kunna tänka mig att du kan köra på halvdos en gång i veckan där ev. överskott tas om hand med ett 50% vattenbyte varje vecka.
Har du möjlighet att mäta NO3 och ev. Fe kan du lära hur mycket karet käkar varje vecka. Utan dessa mätningar skulle jag rekommendera att ha stenkoll på CO2 vilket gör övrig gödning mer förlåtande. Varningsflaggan som oveb hissar gäller givetvis.

Vill du ha hjälp med dosering finns det många som kan hjälpa till.
#4 - 19 september 2004 08:08
ok tack för era svar,,
vet någon vem som säljer pmdd?
vad för test ska jag köpa , har dåligt med tester just nu,
har endast ph test och där har jag slarvat bort skalan så jag kör lite på känn, dumt kanske!!!!
#5 - 19 september 2004 08:30
Här köper man PMDD: http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread=578

Hur tillsätter man kväve ?

MVH Mazi
#6 - 19 september 2004 08:33
Hur tillsätter man kväve ?
Låter många fiskar skita mycket eller dosera KNO3 som ingår i PMDD.
#7 - 19 september 2004 09:32

för ca en månad sedan körde jag igång en co2 anäggning,

det blev stor skilnad på hur växterna växer , men nu tycker jag att det har stannat av,

har lite problem med tovsalger

Toffsalger brukar vara tecken på för lite makroämnen, förmodligen kväve. Öka kvävehalten med KNO3.

men har börjat att mata mindre så nu betar mina tre siameser sv dom, har även alger som sätter sig på rutorna vad det är vet jag ej , varken ottosarna eller mina ancistrus äter upp dom.

jag får skrubba bort dom någon eller några ggr i månaden,

Låter som prickalger, kommer också vid lite för "rent" vatten. I det fallet kan du öka fosforhalten med KH2PO4.

jag har två 40 watts rör i karet, men jag funderar på att bara tillsätta halv eller 1/3 dels dos , vad tror ni om det.

Visserligen låg ljusnivå, men jag skulle tillsätta 10 ppm NO3 via KNO3 och 1 ppm PO4 via KH2PO4 och 0.1 ppm Fe via TMG (en fulldospuls) efter varje (stort) vattenbyte ändå.

Du är ett rätt bra exempel på att man kan få växter att växa bra med otroligt lite ljus, bara det finns lättillgängligt kol (CO2).
#8 - 19 september 2004 10:02
Hej!

Det är oerhört svårt att få så balans så man inte behöver skrapa alger alls, ett par gånger i månaden är helt ok.
Ett bra trick är att försöka skärma av ljuset så det inte lyser direkt på framrutan, kanske flytta bak ljusrampen eller använda nåt som blockerar.

Oveb har en bra varning till dig. Jag fick cyano genom att använda co2 utan att tilsätta nitrat. växterna tar upp mycket mer nitrat än fosfat. Med mycket växter och co2 så får du mycket snabbt stora fosfatöverskott.

Urban
#9 - 19 september 2004 10:21

växterna tar upp mycket mer nitrat än fosfat. Med mycket växter och co2 så får du mycket snabbt stora fosfatöverskott.

.. och dom tar upp mycket mer kalium än nitrat osv osv osv. Dvs om just kväve är den begränsande faktorn blir det överskott på alla andra näringsämnen, inte bara fosfat.

#10 - 19 september 2004 10:37

[quote]

Visserligen låg ljusnivå, men jag skulle tillsätta 10 ppm NO3 via KNO3 och 1 ppm PO4 via KH2PO4 och 0.1 ppm Fe via TMG (en fulldospuls) efter varje (stort) vattenbyte ändå.

Måste man göra uppemot 50% (stort) vattenbyten för att garantera halterna av näringsämnen i vattnet?

Vilka "risker" löper man om man bara byter 15-20% och håller koll på Fosfat, Nitrat och Järn?
Mitt akvarium äter upp järnet på 3 - 4 dagar, och då gör jag ett ca 15% vattenbyte och tillsätter TMG för förnyad järhalt. Fosfat och Nitrat äts upp betydligt långsammare. (Är det kanske fiskskiten som genererar en del av dessa ämnen så att jag inte behöver tillsätta dessa så ofta?)
#11 - 19 september 2004 10:44
Måste man göra uppemot 50% (stort) vattenbyten för att garantera halterna av näringsämnen i vattnet?

Vilka "risker" löper man om man bara byter 15-20% och håller koll på Fosfat, Nitrat och Järn?
Jag kan inte se att man tar någon risk. Vitsen med att göra ett stort vb och tömma karet på ev. överdosering är ju för att *slippa* hålla på och mäta. Man uppskattar helt enkelt vad karet käkar under veckan och "nollar" karet med (stort) vb för att undvika att man får accumulerade näringsnivåer.
#12 - 19 september 2004 10:46

Egentligen inga utom att fosfatet kan vara uppbundet i organiskt material, men har du hyffsat rent så ska det inte vara några probbs. Dessutom kan du ju dosera för det isatta vattnet, dvs gör en fulldospuls*0.2 varje vattenbyte om du vill vara helt på den säkra sidan.

Men om du vet att t ex järnet är helt förbrukat efter 3-4 dagar så skulle jag helt klart ändå skjutsa ner en fulldospuls.

Jag tycker det är onödigt att hovra mellan 0 gödningsnivå och perfekt halt, det är säkrare att hovra mellan normal gödningsnivå och dubbelt så hög. Vattenbytena garanterar att det aldrig går överstyr, speciellt inte om man även har tester.

Mitt akvarium äter upp järnet på 3 - 4 dagar, och då gör jag ett ca 15% vattenbyte och tillsätter TMG för förnyad järhalt. Fosfat och Nitrat äts upp betydligt långsammare. (Är det kanske fiskskiten som genererar en del av dessa ämnen så att jag inte behöver tillsätta dessa så ofta?)

Japp! Jag märker samma sak på min nitrathalt. Den går åt lite saktare än järn, förmodligen för att det kommer en viss mängd även från firrarna.
#13 - 20 september 2004 08:02
finns det någon risk med att bara göda med full dos *0,5 när m,an har så lite ljus som jag har ,, ca 0,17 W/L?

jag har nu beställt pmdd (<b>tack mazi</b>)

ska göra ett stort vatten byte ca 50% och sedan tillsätta en halv dos pmdd och en full dos tmg så får vi se vad som händer.

har tittat på min aalger och det kan nog vara kisel alger eller prickalger,, hoppas dom mattas av eller försvinner med pmdd..
#14 - 20 september 2004 08:30

finns det någon risk med att bara göda med full dos *0,5 när m,an har så lite ljus som jag har ,, ca 0,17 W/L?

Om du har bra CO2-halt - nej. Det enda som händer är att du enbart göder efter vattenbytet och bara göder för den nerstoppade vattenmängden. Byter du 20 liter så göder du för dom 20 litrarna.

ska göra ett stort vatten byte ca 50% och sedan tillsätta en halv dos pmdd och en full dos tmg så får vi se vad som händer.

Kör isåfall halvdos TMG också. Finns ingen direkt anlednign att vara försiktig med makroämnena, eftersom det ändå är dom som tas upp i störst mängd av växterna.
#15 - 20 september 2004 08:44
så att jag akn utan risk köra med full dos pmdd ? och tmg?
#16 - 20 september 2004 10:16

så att jag akn utan risk köra med full dos pmdd ? och tmg?

Förutsatt bra CO2-halt - Absolut!

Annons