Funderar på Sparvpapegoja

#1 - 21 mars 2011 10:23
Jag funderar på att skaffa mig två sparvpapegojor.
o då bygga en egen bur.

en trekantig för jagh ska sätta den i ett hörn i rummet.

kommer isåfall bli att långsidan blir ca 1 meter och kortsidorna 0,7m

då får man en area på 0,35m2 vilket är okej enligt L80 för burmått och yta.

har lite ideer om att klä insidorna med slilines för att 1, skydda väggaran och 2, det ser snyggare ut.

vad tror ni?
#2 - 21 mars 2011 10:39
låter skitnice!
gillar slimline idén, hade en liknande tanke när jag hade fåglar, och fan, det behövs verkligen något som hindrar all skit från att flyga runt hela rummet.

vad är tanken med inredning?
själv hatar jag (HAAATAR) vanlig fågelinredning, lika mkt som du hatar luftpumpar!
när jag skaffar fåglar sen igen så blir det naturligt hela vägen, jord/mossa på botten (visst, lite svårare att hålla efter) och en större grönsak i mitten med goa grenar och så. tror nog att det uppskattas mkt bättre än några speglar och plastpinnar :P
#3 - 21 mars 2011 10:40
btw, hur hög ska den vara? hela vägen golv till tak?
#4 - 21 mars 2011 11:06
helt inne på din linje tuppen. det blir kanske någon färgrik leksak bara för att det mer eller mindre nästan krävs att de får nått att leka med så de stimuleras men ideen är att det ska se så naturligt ut som möjligt. det blir till att sno grenar från Moder Natur samt göra leksaker av det med. ( hittade en sida med lite tips o ideer på det)

den kommer nog bli en meter hög verkar det som.
hittade nät nämligen på rulle som är 1 meter brett o 10 meter långt. så varför sitta o klippa o ha sig?

behöver lite ideer på lösningar till utrdragbar botten. nån ide?
#5 - 21 mars 2011 13:32
bumbelibump :P
#6 - 21 mars 2011 15:22
låter kalas!
jadu, själv har jag alltid bara kört så enkelt som möjligt, om du nu gör buren själv (jag antar att det blir med hönsnät och trä?) så är det ju riktigt smidigt att göra själva träställningen på så vis att du lämnar 10cm fritt längst ner och sedan gör en trälåda som du skjuter in där under, och fäster ett rep i, ser faktiskt jäkligt snyggt ut! ^^
#7 - 21 mars 2011 15:42
blir med putsnät från Jula. ( haha fan va man köpa grejjer på jula egentligen :P )
o sen trästomme ja.

grejjen är ju att det kommer vara en trekantig bur. triangel. så det måste gå att göra en låda som funkar med benen o allt.
#8 - 21 mars 2011 21:09
har två alternativ på burar. vad tycker ni?
(eller just nu bara du tuppen :P )
#9 - 21 mars 2011 21:12
hannesc skrev:
har två alternativ på burar. vad tycker ni?

(eller just nu bara du tuppen :P )

den med fasade hörn! mycket snyggare så!
#10 - 21 mars 2011 21:13
good shit hombre!
båda är bra, men jag gillar den mer klassiska formen på högerbilden!
men båda är riktigt bra, så kudos! ^^
#11 - 21 mars 2011 21:13
ja jag lutar åt den med. känns som att man använder ytan bättre. de kommer ju ändå aldrig att kunna vara i de spetsiga hörnen om man har den andre.
#12 - 21 mars 2011 21:15
hannesc skrev:
ja jag lutar åt den med. känns som att man använder ytan bättre. de kommer ju ändå aldrig att kunna vara i de spetsiga hörnen om man har den andre.

precis!
har du kollat upp hur dina blivande kvitterfiskar bygger bon i naturen?
Alltid varit sugen på att ha typ finkar och sedan förse dom med det byggmaterial dom vill ha, tsm med en feeeeeeeeeeet gren att bygga boet på! ^^
#13 - 21 mars 2011 21:16
kommer faktikst bara köra på två av samma kön. för de häckar nämligen inte i par utan är som scalarer typ, man behöver en grupp o sen att de parar ut. de kan vara rätt aggro under den tiden. så det kommer förmodligen bli två hanar. tillobörja med iaf ;)
#14 - 21 mars 2011 21:17
Sparvpapegojor lever i flockar i naturen, ej i par, de parar upp sig under häckningsperioden. Om två sparvpapegojor av motsatt kön tvingas leva tillsammans är det risk att de skaffar många kullar på varandra, detta ofta med dödlig utgång för honan. Var därför beredd att hålla paret separerade eller köp ett par av samma kön.
#15 - 21 mars 2011 21:18
hannesc skrev:
kommer faktikst bara köra på två av samma kön. för de häckar nämligen inte i par utan är som scalarer typ, man behöver en grupp o sen att de parar ut. de kan vara rätt aggro under den tiden. så det kommer förmodligen bli två hanar. tillobörja med iaf ;)

fan du var snabbare än mig nu när jag var så duktig ><
#16 - 21 mars 2011 21:19
hehe har suttit o läst rääätt många sidor idag om just sparvarna ;)
#17 - 21 mars 2011 21:20
utdragbar botten är väl lättast att fixa en plåtskiva med en kant (så att den inte åker in hela vägen)
Men om det blir knepigt att få en plåtskiva i den formen/storleken så kanske man kan ta och lacka en masonitskiva?
Eller nån plastskiva, som går i enkla skåror i botten.
Så dammsuger man bara av den och sen drar ut den och sköljer av bajset i duschen... eller nåt, vad vet jag:p

Hur ska du placera dörrar och sånt? ska du öppna hela frontsidan, eller ska du ha en liten dörr, eller båda?
#18 - 21 mars 2011 21:22
ja en utdragbar botten ska jag ha med. måste bra klura på hur den ska byggas. hela skiten ska nämligen sitta ovanför ett akvarium. så den ska inte stå på golvet.

dörrar o så är inte bestämt men det blir nog inte hela fronten utan nån mellan stor i mitten eller så. (orkade inte rita, lärde mig just programmet genom att rita dessa burar :P haha)
#19 - 21 mars 2011 21:24
haha awesome ^^ jo dom är charmiga som fan dock, dom kan ju inte direkt skrika, utran kvittrar mest :>

själv så kommer jag utan tvekan att skaffa finkar när det blir dags, troligtvis zebra lr band. Så grymt snygga med sina mer... "naturliga" färger :P

http://www.stjarnas.com/Zebrafink.asp
http://www.stjarnas.com/Bandfink.asp
#20 - 21 mars 2011 21:25
japp var lite inne på finkar med men det blir nog sparvgojjor ändå ;)
#21 - 21 mars 2011 21:26
ringastrilden är ju även den något så vackert att man... DÖR O_O

http://www.pragtfinker.com/pragtfinker/australien/ringastrild.htm
#22 - 21 mars 2011 21:27
sparvgojjor är sköna, lite udda, söta och livsfarliga om dom blir sura ;) nej jag gillar dom benhårt!
#23 - 21 mars 2011 21:32
har du haft sparvgojjor?
#24 - 21 mars 2011 21:34
nope, känner folk som haft det :P
haft undulater och en adoptivpapegoja :>
Men jag är en fågelnörd så det står härliga till ;)
#25 - 21 mars 2011 21:40
gilla!

sitter just nu o gör en modell av buren i skala 1:20 av en pizzakartong. haha!
#26 - 21 mars 2011 21:42
hahaha underbart!
då förväntar jag mig pizzabilder under natten!
#27 - 21 mars 2011 21:57
haha åååh va man är kreativ :P
#28 - 21 mars 2011 22:18
grym! pizza kartongen;) men en fråga... använde du borrmaskinen för att göra hål i pizzakartongen?? :p:D:D

Själv vill jag ha en Beostare, men dom bajsar som högtrycks"tvättar" så nää:p
Zebrafinkar har världens gulligaste ljud för sej... låter som små hobitar som har lite problem.. typ
#29 - 21 mars 2011 22:26
japp det gjorde jag. fick inte igenom pinnarna annars jue,.
#30 - 21 mars 2011 22:32
När du tröttnar på tystnaden från sparvarna så slänger du dit två sådana här:
http://www.stjarnas.com/Princessparakit.asp
Den enda fågeln som kan ge en huvudvärk UTANFÖR fågelrummet på DM! Riktiga energiknåppen med rejäla pipor...

Sparvar låter bra, eller varför inte Lovebirds? Lovbirds är gulliga men mer tillbakadragna helt klart.
#31 - 21 mars 2011 22:34
du jag kommer nog inte tröttna på tystnaden. tänk på att buren kommer stå i sovrummet!

vad menar du med lovebirds?
#32 - 21 mars 2011 22:42
karrokaja skrev:
grym! pizza kartongen;) men en fråga... använde du borrmaskinen för att göra hål i pizzakartongen?? :p:D:D

Själv vill jag ha en Beostare, men dom bajsar som högtrycks"tvättar" så nää:p

Zebrafinkar har världens gulligaste ljud för sej... låter som små hobitar som har lite problem.. typ

helt rätt! zebrafinkar är typ livsenergi! xD
alla säger att hundvalpar är grymma när det gäller kvinnofaktorn (och damn straight, min lilla goseplutt funkar utmärkt!) men fan, "ey babeh, vill du checka mina fjäderfän?" skulle funka prima om man har zebrafinkar!
#33 - 21 mars 2011 22:45
Dvärgpapegojor men jag hittar bara infor som inte stämmer med det jag sett/hört med egna ögon/öron. "Dvärgpapegojor räknas inte som en tystlåten papegoja, de har ett gällt och skärande läte som de ofta använder sig av." Tycker mest de sitter tysta på en pinne mysandes mot varandra.

Tja, här hemma är det fullt liv med brorsans två nymfar om dagarna men när det nattas så skriker Jakob (hanen) bara åt en att "släck lampan, stäng buren och håll käft!" Fåglar sover oftast om natten men på morgonen kan åtminståne Jakob här vara upp med tuppen när han vaknar till morgonsol. :p
#34 - 21 mars 2011 22:47
roosterboy skrev:
helt rätt! zebrafinkar är typ livsenergi! xD

alla säger att hundvalpar är grymma när det gäller kvinnofaktorn (och damn straight, min lilla goseplutt funkar utmärkt!) men fan, "ey babeh, vill du checka mina fjäderfän?" skulle funka prima om man har zebrafinkar!

Majoriteten som kommer hem till oss är rädda för fåglar och jag har inte märkt någon speciellt attribut som generaliserar fegisarna. :(
#35 - 21 mars 2011 22:49
Majoriteten som kommer hem till oss är rädda för fåglar och jag har inte märkt någon speciellt attribut som generaliserar fegisarna. :(

men eh... lix... öh... Hitta jag en tjej som sitter på stan och klappar snel sparv och slickar på den så skulle det funka LÄTT!
#36 - 21 mars 2011 22:51
roosterboy skrev:
men eh... lix... öh... Hitta jag en tjej som sitter på stan och klappar snel sparv och slickar på den så skulle det funka LÄTT!

Jag skulle nog inte inte våga visa fåglarna för henne om hon är ute efer att slicka på småttingarna...
#37 - 21 mars 2011 22:53
vadå, brukar inte du gnida in tungan med flingfoder och stoppa ner i akvariet?
#38 - 22 mars 2011 07:22
Hahaha! Skööna diskussioner! :D Har också märkt att förvånansvärt många är rädda för fåglar! Hemma hos föräldrarna har ju vi en dvärgpapegoja och en pennantrosella. (och ja, vi vet att de två inte borde gå så bra ihop, men de är uppväxta så från början och totalt beroende av varandra. När vi tog över dem var det med klara besked att de behövde få vara tillsammans)

Och för att återgå till projektet: Snygg bur och snygga fåglar, blir kanon det där! :)
#39 - 22 mars 2011 08:07
jaa jävligt spännade diskussion grabbar :P

tack mli. detta kan bli rätt spännande. :)
#40 - 22 mars 2011 12:16
har hört mig för lite på fågelforum nu o buren är för liten tyvärr. så just nu lutar det åt en sånhär design.

måste närmligen finnas en yta i buren som är 45x70cm. funkade inte på det sättet som jag tänkte
#41 - 22 mars 2011 17:44
Här vare grejer på gång! Ett tips: vill du kunna ha fler fåglar i buren senare, skaffa katarinaparakiter! De är minst lika söta som sparvgojor men har ett mycket behagligare ljud (när sparvarna piper högt håller jag på att kollapsa... dock inte lika jävligt som dvärggojorna) och går att ha med finkar eller gräsparakiter. Jag har mina med så vitt skiljda saker som gouldsamadiner, skrattduvor, måsfinkar, bourkesparakiter och blåvingeparakiter. Jag tycker visserligen om mina två små sparvar men då jag gärna har fler än två fåglar i samma bur föredrar jag katarinorna!
http://www.katarinaparakit.n.nu/
#42 - 22 mars 2011 18:44
Vad bygger du gallret/nätet av?
#43 - 22 mars 2011 21:06
Inka skrev:
Här vare grejer på gång! Ett tips: vill du kunna ha fler fåglar i buren senare, skaffa katarinaparakiter! De är minst lika söta som sparvgojor men har ett mycket behagligare ljud (när sparvarna piper högt håller jag på att kollapsa... dock inte lika jävligt som dvärggojorna) och går att ha med finkar eller gräsparakiter. Jag har mina med så vitt skiljda saker som gouldsamadiner, skrattduvor, måsfinkar, bourkesparakiter och blåvingeparakiter. Jag tycker visserligen om mina två små sparvar men då jag gärna har fler än två fåglar i samma bur föredrar jag katarinorna!

http://www.katarinaparakit.n.nu/

oj! tack! det där var något intressant! ska titta på det med. hur är skillanden i ljudet tycker du?
#44 - 22 mars 2011 21:07
Vad bygger du gallret/nätet av?

nätet kommer byggas av detta.

http://www.jula.se/galvaniserade-nat-131900
#45 - 22 mars 2011 21:07
ny bur design då.
#46 - 22 mars 2011 21:52
Är det zink i galvaniseringen? Verkar vanligt med zinkförgiftning hos fåglar med kraftig näbb av vad jag läst om voljärer. :(
#47 - 22 mars 2011 21:55
jo jag har kollat upp detta med. men det är mest för större fåglar som lever mycket längre. för mindre fåglar skulle det visst inte vara någon fara.

gunilla nere på DM har över 30 fåglar hemma o hon sa att det var helt okej att använda till dessa fåglar. hade varit en annan sak om jag hade köpt en grå jako som lever 4-5 gånger längre
#48 - 22 mars 2011 21:58
och detta är galvaniserat och inte elförzinkat. galvat skulle visst vara bättre.

visst! rostfritt hade väl varit bäst men vet fasen itne vart jag ska få tag på det till ett bra pris
#49 - 22 mars 2011 22:04
Ah, tänkte bara kolla att du visste om det och det låter som du fått bra svar! Rostfritt är skitdyrt...
Har du tänkt slå upp lysramp med "fågelrör" också? Det var något jag fick lära mig av Jan Högberg här:
http://www.djurmagazinet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=1546:en-kvaell-i-vaesteras-med-luft-under-vingarna&catid=2:nyhetsarkiv Nu får bjuda in honom till DM om han inte redan varit där. ;)
#50 - 22 mars 2011 22:08
jo jag har med fått reda på att ljus är viktigt. nått man inte tänkte på från början. men du vet ju har bra kontakt jag har med DM här i stan så att få tag på grejjer blir liksom inte svårt alls :P

Gunilla sa att man kan ha reptil-lampa, att det skulle funka lika bra. annars har vi typ 200 15Wramper över nere på DM från den förra akvarieavdelenning.
det var ju av två sånna jag byggde ihop min ramp till asienkuben om du kommer ihåg VD.
edit: jaaa han får vi bjuda in :D
#51 - 22 mars 2011 22:14
Det verkar råda delade meningar om reptillampan med tanke på att den är extremt mycket kraftigare (högre UV-B) men du lär ju lätt kunna skaffa arcadias för fåglar. ;)
200 15w simulerar sahara? :p
#52 - 22 mars 2011 22:17
personligen säger jag FUCK NO till reptillampa. Det är verkligen inte att rekommendera. Många fåglar vill inte ha den värmen, eftersom dom har en bra kroppsvärme i grunden, så det skulle jag absolut inte köra på.
#53 - 22 mars 2011 22:19
#54 - 22 mars 2011 22:19
D

200 15w simulerar sahara? :p

haha ne men det var ju rätt många kar som vi hade förut som vu inte använder nu. så det ligger massa ramper på pallar nu på lagret :D

roosterboy skrev:
personligen säger jag FUCK NO till reptillampa. Det är verkligen inte att rekommendera. Många fåglar vill inte ha den värmen, eftersom dom har en bra kroppsvärme i grunden, så det skulle jag absolut inte köra på.

okej baserat på ditt o VDs svar kommer jag inte köra på reptillampa. men det där ordnar sig :)
#55 - 22 mars 2011 22:20

hah jag vet faktiskt inte VD. det var ju gunilla som sa. men jag ska efterforska såklart :D
#56 - 22 mars 2011 22:25
Arcadia har en model som säljs i Europa (resten av tillverkarna skiter i oss som vanligt) och DM borde ju kunna få hem rör därifrån. Kolla på hemsidan! Jag köpte ett åt brorsans fåglar som han inte ens använt än på månader. :(
Synd bara att UV-lampor tappar effekt så snabbt, av förklarliga skäl.

Du kan ju googla och fråga runt bland alla dina kontakter. För precis som i akvaristiken finns exakt 1250301 åsikter inom allt...
#57 - 22 mars 2011 22:29
vi har redan rör för både fågel och reptiler på DM. så det är nog inga problem. men visst har du rätt i antalet åsikter om saker o ting :)
#58 - 23 mars 2011 07:32
hannesc skrev:
oj! tack! det där var något intressant! ska titta på det med. hur är skillanden i ljudet tycker du?

Sparvarna är ju tysta största delen av dagen, vilket är väldigt skönt. Dock blir jag tvärtokig när de sätter igång. Katarinorna låter lite mer som kuttrande marsvin, väldigt mjukt och behagligt.

Tänkte också påpeka att det där nätet från Jula har för stora maskor för så små fåglar som sparvpapegojor (eller katarinor). De får ut huvudet. Man ska max ha 13mm maskor till så små fåglar. Mitt nät är Gunnebos fyrkantnät som jag köpt på Granngården. De fick visserligen beställa hem men det är inte dyrt och det är något som går fort att få hem. Vissa butiker har det redan inne.
#59 - 23 mars 2011 08:24
katerinorna verkar bli större än sparvarna och då måste jag bygga en större bur föratt klara L80. o det har jag inte plats för. så det får nog bli sparvar ändå.

jasså? jag fick höra att det skulle fungera bra. men jag har haft den tanken jag med. får titta på gunnebo.

inka vad tycker du om att ha fåglarna i sovrummet?

edit: är det detta nätet du menar?
http://www.gunnebo.com/se/staket/svetsat/Pages/default.aspx
#60 - 23 mars 2011 12:19
Ja, det måste vara det nätet!

Sparvar och katarinor ska ha samma minimått på buren, så det ska inte göra någon skillnad.

Att ha fåglarna i sovrummet är inget som stör mig iaf. Man får väl kanske bara tänka på att det dammar.
#61 - 23 mars 2011 12:23
enligt andra på ett annat forum så blir de större än sparvarna men jag vet ju inte så. aja det tål att tänkas på :)

k-rauta skulle få hem nät nästa vecka så jag kunde komma o kolla på. de har ju virke också så det blir nog en tur till dom nästa vecka eller så.

joo jag får nog införskaffa en "fågel" dammsugare som kan stå i vardagsrummet så jag kan damsuga varje dag :P haha

hur stabilt är det där nätet? kan jag bygga så här som jag tänkt utan några tvärreglar?

måste komma på nått smart med en lucka/dörr också.

hade ju tänkt sätta nätet på utsidan men det kanske är dumt?
#62 - 23 mars 2011 15:42
bumpar ;) gillar att bumpa
#63 - 23 mars 2011 18:44
Minimimått för fågelburar enl L80

Fågelns längd Minsta tillåtna yta Minsta mått på längsta sidan Minsta höjd

upp till 15 cm 0,31 m² 0,7 m 0,6 m
16-20 cm 0,31 m² 0,7 m 0,6 m
21-25 cm 0,45 m² 0,9 m 0,6 m

JA, en katarinaparakit blir större än en sparvpapegoja men fortfarande bara 17 cm, vilket ger samma minimimått. Det som skiljer är minsta yta per fågel vid grupphållning, vilket inte borde vara något större problem... du ska ju ändå ha de där 0,31m² i vilket fall som helst.
Detta innebär att du kan ha 7 katarinaparakiter i buren du tänker bygga medan du kan ha hela 10 sparvpapegojor, vilket ändå inte går på grund av deras aggressivitet.

Min hembyggda bur är 200x90x180 och nätet är tillräckligt stabilt för att utan problem ha i sektioner som är minst 160x80. Kom bara ihåg maskstorleken, den får max vara 13 mm. Gojorna har duktigt små skallar och kan fastna annars.
#64 - 23 mars 2011 20:33
här står det för fåglar upp till 15 cm

okej va bra det där med buren. att jag inte behöver bygga tvär-reglar

kommer köra på nät som har 13mm. pratat med k-rauta idag. de får hem nät från gunnebo nästa vecka.

hoppas bara inte det är 25m rullar. för så myclet behöver jag ju inte
#65 - 23 mars 2011 20:34
äh jag läser ju för dåligt.

du har helt rätt inka.

jag får ta mig en funderare på vilka fåglar jag vill ha :P
#66 - 23 mars 2011 21:48
Hahahaha! Inte är det lätt med de där lagarna och uträkningarna... då och då blir jag galen på det där. Om jag t ex delar av min bur på höjden, så det blir två ovanför varandra, kan jag plötsligt ha dubbelt så många fåglar för att det blir dubbla bottenytor... Vill jag istället ha den helt öppen från golv till tak så måste jag ha färre fåglar, trots att varje fågel då får mer sammanlagt utrymme.

Läs du på om de olika arterna. Jag lägger alltid ett gott ord för katarinorna eftersom jag på kort tid blivit vansinnigt fäst vid dessa ljuvliga fåglar. Jag gillar deras sätt att klättra omkring och springa längs med pinnarna, hänga i taket och verkligen njuta av att bli duschade med blomspruta. Då hänger de upp och ner i gallret med alla fjädrar uppburrade och vingarna rakt ut, som en fladdermus som gör kvällsgympa innan jakten. Lägg till det urmysiga ljudet och det faktum att de inte skadar andra fåglar, utan går ihop med mindre fåglar utan problem. Hade du bott liiiite närmare hade du gärna fått hälsa på mina.
#67 - 24 mars 2011 08:10
haha ja det blir alltid meckigt med regler och mått. blir likadant i akvarievärlden ibland.

ja jag måste säga att jag är rätt charmad av katarionorna. ska ta mig en funderare.

jaaa det hade ju varit hur roligt som helst att få komma på besök. det är då typsikt att du ska ha bosatt dig i luleå. haha
#68 - 24 mars 2011 15:48
Bosatt mig och bosatt mig, jag är väl mest född och placerad här. :d
#69 - 24 mars 2011 15:52
felfödd då. ;)

haha nej såklart inte! :P

gluttade in på din hemsida. du har ju ett par st fåglar där hemma om man säger så ;)
#70 - 24 mars 2011 20:38
Haha, jo jag har några fåglar. Du påminde mig om att uppdatera min profil och signatur... Hemsidesadressen som stod där är ju inte direkt aktuell längre. Plus att kattkräken hoppat sönder några akvariearmaturer så akvarierna minskat i antal. Har inte ekonomi att hålla på att skaffa nya armaturer hela tiden.
Nåväl, hoppas det blir bra nu med allt burbygge och grejande. Mitt häckpar katarinor har nu fått ny inspiration och placerats i häckbur. Jag skulle vara betydligt gladare om hanen slutade para sig med pinnen bredvid honan istället för med henne. Befruktade ägg har de lagt, så uppenbarligen kan han ju men jag blir ändå frustrerad. Det hade känts mer hoppfullt om jag faktiskt fick se att de parade sig ordentligt.
#71 - 9 april 2011 07:49
haha ja hoppas de "finner ro" ;)

nu ska jag ge mig iväg o handla trä o nät o lite så! :D
#72 - 9 april 2011 07:58
Dvärgpapegojor men jag hittar bara infor som inte stämmer med det jag sett/hört med egna ögon/öron. "Dvärgpapegojor räknas inte som en tystlåten papegoja, de har ett gällt och skärande läte som de ofta använder sig av." Tycker mest de sitter tysta på en pinne mysandes mot varandra.

Infon du hittat stämmer. Hade ett par som fick ungar med jämna mellanrum. Charmiga fåglar, inte alls tillbakadragna. Blir supertama och trogna om man har dem ensamma och ängnar dem tid. Mina blev ganska tama trots att det var ett par. Brukade sitta i hundens päls och dra hårstrå till sitt bobygge.

Namnet 'Lovebirds' eller kärlekspapegojor kommer sig av att de sägs bilda par som håller livet ut. Om de inte har en fågelpartner blir en människa denna partner därför kan de bli riktigt, riktigt tama. Om man särar på paret sägs de bli deppiga. Det är faktiskt det som Hitchcocks 'Fåglarna' handlar om, i början av filmen köper de en kärlekspapegoja i en affär och särar då på ett par - därför hämnas fåglarna.

Men de har ett skärande läte som går genom väggar!
#73 - 10 april 2011 20:12
ja då har jag börjat bygga!
#74 - 11 april 2011 08:33
det tar sig ;)
#75 - 11 april 2011 11:14
insåg igår att jag inte kommer kunna bygga ihop buren i vardagsrummet. den kommer inte gå in genom dörren till sovrummet. så det får bli två delar o sen bygga ihop inne i sovrummmet. men det ska nog gå. :)

ska nog betsa idag på balkongen när jag kommer hem.
#76 - 11 april 2011 11:17
Lycka till! Ser riktigt bra ut på förhand. :)
Ska du ha en utdragbar del längst ner för enkel rengöring? Fåglar kan ju skita ner (bokstavligt) något enormt....
#77 - 11 april 2011 11:22
japp. skall byggas en låda. plåt i botten o sen fäster trälister runt om så det blir en låda so man kan dra ut.
#78 - 11 april 2011 11:25
Slår vad om att den lådan kommer fungera, till skillnad från 99% av de kommersiella burarnas...
#79 - 11 april 2011 11:28
klart den kommer! det är jag som bygger den :D
#80 - 11 april 2011 18:55
lite uppdatering då!

har skruvat ihop det mesta. kan dock inte skruva ihop allt då jaginte kommer få in den i sovrummet då :P

men har börjat måla den nu. eller lacera kanske är rätta termen.

vad tycks?
#81 - 11 april 2011 19:21
Ser snyggt ut! :)
#82 - 11 april 2011 19:39
tack mli!

rostfritt nät jag fått tag på via DM. kommer nog vara på framsidan då det passade måttmässigt jävligt bra!
#83 - 11 april 2011 20:08
Så det blev rostfritt? Grattis till fyndet ytterst få får tag på till överkomlig pris! :D
Händige-Hannes slår till igen och borde peta Byggare-Bob från barnprogramet. ;)
#84 - 11 april 2011 20:10
haha ja det blev rostfritt på den sidan iaf. inte resten. menmen.
på ett fågelforum säger nån att jag inte kan ha det nätet heller då maskorna är för stora. men jag tror inte på h*n. skiter i det!

Händige-Hannes. ska fan svara i telefon så!
#85 - 12 april 2011 20:22
lite uppdatering då. har målat del 2 och byggt dörren.
#86 - 12 april 2011 20:24
händiga karl!!! grr!!!
#87 - 12 april 2011 20:56
vad e det för fel på att vara händig nu då?! det är ju du med karro? med dina smycken etc!
#88 - 12 april 2011 21:46
hannesc skrev:
vad e det för fel på att vara händig nu då?! det är ju du med karro? med dina smycken etc!

aww tack:)
Nej asså det är snyggt! du är händigt, du är sexig, för att det är snyggt.

kan sparvarna komma åt att knapra på träet??
Är färgen giftfri?

Nu skrev jag utan att titta...
#89 - 12 april 2011 22:02
aaw tack. Fårgem är giftfri ja och vattenbaserad,men sparvarna kommer komma åt trät ja. Men det får de göra
#90 - 12 april 2011 23:57
Vilken tur att du låter dem tugga på träet, för då kommer du få behålla det. De verkar sikta in sig på det man vill ha kvar....
#91 - 14 april 2011 06:13
Hahaha! Tur att fåglarna inte är av den sorten som gnager allra värst! Mina sparvar nöjer sig med de färska grenar jag sätter in och gnager faktiskt mindre än en undulat. I vilket fall som helst är det ju ingen fara för träet på annat sätt än att det kanske inte blir så snyggt när de knaprar bort det färgade... men vad tusan, det blir lite antikfinish på det kanske!

Underbart med rostfritt! Buren blir nog fasen så snygg också! Även om den är i minsta laget för min smak... :d

Så länge nätet inte har större maskor än 13mm är det ingen fara. Sparvpapegojor är skitsmå fåglar och är maskorna större lär de sticka ut huvudena och kanske fastna.
#92 - 14 april 2011 06:27
i minsta laget?? jag tycker den är jättestor. fast det är kanske höjden jag blir lurad av.

fast du är ju proffs Inka så du jar ju säkerligen mycket större burar :)

när jag tänkte fågel bur så var det ju typ en sånhär man såg framför sig o de är ju inte så roliga. ( och itne så stora heller för den delen)
#93 - 14 april 2011 09:35
På tal om gnagare..

Våra pippin älskar att sitta i bastun, men som det syns på bilden fick vi börja ta itu med vissa åtgärder för att få behålla räcket... Det var tydligen vääldigt gott!
[ATTACH=CONFIG]44043[/ATTACH]
#94 - 14 april 2011 09:36
har du med pippi? vad är det för några=?
#95 - 14 april 2011 09:38
Nja, jag och jag.. min familj har :)

Den gröna, Freddie, är en dvärgpapegoja och den rödblå är en Pennantrosella (som fantasifullt nog heter just Rosella... )
#96 - 14 april 2011 09:45
aha! najs :D
#97 - 14 april 2011 13:24
Haha! Tackar ödmjukast för min nya titel. "Proffs" låter underbart! Jo, när jag bygger burar byggs de inte kortare än två meter. :d
Fast mina sparvpapegojor har faktiskt inte så stort utrymme. Deras är 80x50x65. Fast den har jag ju då givetvis inte byggt själv.

Jag diggar namnet Rosella. :d Är det en hona?
Mina rosellor heter Pepper och Pimienta och är praktisar, inte pennanter.
#98 - 14 april 2011 13:40
haha proffs it is!

vad behöver jag mer tänka på Inka?

ge mig mig dina bästa råd till att ha fåglar. :)
#99 - 14 april 2011 19:08
Aaah... mina bästa råd. Vi ska se här. Använd fågellampa. Se till att ge fullvärdig kost, dvs en BRA fröblandning, rejält med nyttiga grönsaker, en mindre mängd frukt, läs på så mycket det går. Naturgrenar med mycket småspreti-grenar som de kan joxa med. Plus olika tjocklek där de ska sitta så fötterna får motion och inte tryckskador av att ha suttit för mycket på samma sätt. Gärna halm på botten, det ger också bra sysselsättning. Glöm inte kalktillskott. Jag föredrar CEDEs krossade snäckskal eller kalk i pulverform. Vitamintillskott ges bäst i pulverform. Det man blandar i dricksvattnet försvinner fort och det bildas lättare bakterier istället.
Absolut inget i närheten av sandpapper, varken till botten eller pinnar. Var också noga när du väljer leksaker till dem så du undviker det som har för mycket trådar eller liknande som de kan fastna i med fötterna eller strypas av, använd sunt förnuft.
Skålar är bäst i rostfritt, där blir inga repor där bakterier kan samlas.
Rent vatten är livsviktigt!
En liten extrabur är kalasbra att ha ifall man plötsligt måste sätta någon fågel i karantän om den t ex blir sjuk. Där är en värmelampa bra att ha till hands.
Fast det allra bästa rådet är förstås att njuta så mycket det bara går av de små liven!
#100 - 14 april 2011 19:16
Let me present to you... mr Birger och miss Bimbim!
#101 - 14 april 2011 19:29
Är det lite kärleksplockning på den ljusa? Fina fåglar! :D
#102 - 14 april 2011 21:04
tack så mycket Inka för kanonbra råd!

fågellampa kommer det bli! kommer ta en gammal akvarieramp och använda. med fågel-rör såklart.

ska absolut beakta detta. :)
#103 - 14 april 2011 21:13
fråga!

jag kommer ha plåt på de två baksidorna.

vilken färg tycker ni man bör ha?

svart är ju snyggt men risken är ju att det blir för mörkt för dom. ( kommer iof använda en fågellampa men ändå)

tegelrött? tror ni det kan var snyggt?

eller vitt? ( kanske lätt att det ser skitigt ut)

grått? ( tråkigt?)

grönt? ( försvinner fåglarna?)

just nu lutar jag åt tegelrött faktist.
#104 - 14 april 2011 21:37
kommer det vara galler för??

för om det är galler på och svart bakgrund, då kommer det se rätt skabbigt ut med all skit som samlas där, o gallret gör det svårt att tvätta rent..
Tegelrött låter nog rätt mysigt... blanda i lite sand eller nåt, så att det blir struktur på färgen också:)
#105 - 14 april 2011 21:52
asså inte jag som kommer måla den. det är färdig takplåt som finns i vissa färger. har kollat lite internet nu o mörkgrön/skögsgrön är ju rätt najs!

nej det kommer inte vara galler för
#106 - 14 april 2011 22:08
hannesc skrev:
asså inte jag som kommer måla den. det är färdig takplåt som finns i vissa färger. har kollat lite internet nu o mörkgrön/skögsgrön är ju rätt najs!

nej det kommer inte vara galler för

Aha ok... kör mörkgrön eller tegelrött...
Mörkgrön låter lite "lugnare" kanske blir för mkt med tegelrött...
länka bilder?
#107 - 14 april 2011 22:10
här
http://www.armat.se/prod_info.asp?submenu=2&subtop=1&part=2&parent=10&prodid=75

fast min plåt blir ju inte veckad då utan helt plan
#108 - 14 april 2011 22:26
ohh shit vilka färger!!

Ehrrmm.... Jag Kan inte säga vad jag skulle tagit... och då tar jag svart;)
nu låter jag skit negativ, men det är bara vad jag tycker (färgerna är fula) dock så vet man aldrig riktigt hur det kommer se ut när det är monterat och klart...
Men med lampa och övrig inredning kan det nog bli fint, med svart.
Fåglar man ser i djuraffärer är ofta utmattade av stress för att det är för ljust, iaf den uppfattningen jag har...
#109 - 14 april 2011 22:27
men fåglar vill väl ha en rätt ljus plats väl? och min bur kommer ju stå i ett hörn så det blir ju rätt mörkt ändå. hmm.. får nog bli mörkgrönt ändå kanske.-
#110 - 14 april 2011 22:36
hannesc skrev:
men fåglar vill väl ha en rätt ljus plats väl? och min bur kommer ju stå i ett hörn så det blir ju rätt mörkt ändå. hmm.. får nog bli mörkgrönt ändå kanske.-

Vart kommer dom ifrån? sparvarna asså??
Deep jungle hide out eller typ australiska stäpper?? lite ljusskillnad på dessa miljöer...
svart/grått/grönt...nån av dom, jag kör på mörkt när jag inte vet om färgerna passar...
#111 - 14 april 2011 22:38
Brorsans rum med nymfarna är svartmålat och inte fasen märker man någon skillnad på det. Svart eller gråskala är vanligt av en anledning, fåglarnas skit. Färgade grejer i buren kan se "skittråkiga" ut på nolltid när fåglarna stökat ner. Inred med massvis av skojiga grenar och allt bara så bler det ett snyggt djup i buren. :)
#112 - 14 april 2011 22:39
Brorsans rum med nymfarna är svartmålat och inte fasen märker man någon skillnad på det. Svart eller gråskala är vanligt av en anledning, fåglarnas skit. Färgade grejer i buren kan se "skittråkiga" ut på nolltid när fåglarna stökat ner. Inred med massvis av skojiga grenar och allt bara så bler det ett snyggt djup i buren. :)

du satte ord på vad jag tänkte men inte kunde förklara (utan att vara klagande och neggi)
#113 - 14 april 2011 22:39
dkarro: de lever i sydamerika i skogarna, djungeln och på stäppen. så lite överallt.

hmm kanske blir svart då. eller mörkbrunt.
#114 - 14 april 2011 22:40
Ni är så jä**la neggo!!!!
#115 - 14 april 2011 22:41
Obs skämt ;)

( spännande! upptäckte just att det inte går skriva ett inlägg i bara versaler. han dimmar ner till vanliga bokstäver aoutomatiskt)
#116 - 14 april 2011 22:41
Jag säger, ta vilken du vill! Fåglarna lär inte klaga....om de nu mot förmodan inte är inredningsdesigners. ;)
#117 - 14 april 2011 22:43
haha ne de är ju inte det! men jag är!! ( iaf lite grann när det kommer till sånt här)
#118 - 14 april 2011 22:45
hannesc skrev:
haha ne de är ju inte det! men jag är!! ( iaf lite grann när det kommer till sånt här)

Kolla på miljön de kommer ifrån och ta inspiration. Då kommer deras fjäderdräkt till sin fulla potential.
#119 - 14 april 2011 22:46
Haha!!!

nån mörk färg! du kommer tröttna på grönt eller tegel efter ett tag och känna "Vafan...kajan hade ju rätt med svart"
#120 - 15 april 2011 13:59
Jag håller på grått. Då behöver du inte torka av plåtarna så ofta utan att det ser dyngigt ut. Plus att jag själv föredrar så neutralt som möjligt för att man ska se fåglarna och inte bakgrunden. Det blir lätt så att det som är för mörkt slukar mycket av ljuset. Sen beror det ju lite på vad fåglarna har för färg. Man vill ju gärna framhäva dem.

VisualDarkness- Haha, joodå, Bimbim har älskat Birger hett. Inte under tiden hos mig men då när de hade en kull hos sin förra ägare. Får se vad som händer om det någon gång blir en häckning här.
Jag har aldrig sett en blå dilute förut innan jag träffade Birger men varit hemskt förtjust i de "vanliga" blå. Blev kär första gången jag såg ett par. Sen slumpade det sig så att detta par hamnade här.
#121 - 15 april 2011 21:39
det Blev mörkgrönt. Blir nog bra det:-)
#122 - 15 april 2011 21:50
Tror jag också! :)
Kan simulera lövverk.
#123 - 16 april 2011 09:33
Du har säkert valt rätt!
#124 - 18 april 2011 20:28
ja jag hoppas det blir bra.

nu lite uppdateringsbilder.

dörren målad.
skivan målad lite grann. ( räcker så för man kommer inte under den eller så.)
nätat framsidan och dörren :)

himla nöjd!!
#125 - 18 april 2011 20:38
Ser bra ut och klättringsvänligt! :D
Samla nu på dig gnagvänliga saker. Om du kan få tag på grenar och kvistar från en vindruvsranka så är det en favorit här. :)
#126 - 18 april 2011 20:55
grenar löser vi sen :P men tack för ett bra tips VD!
#127 - 19 april 2011 16:18
Jamen kolla! Det där ser ju definitivt lovande ut! Det ska verkligen bli skoj att se resultatet och givetvis med ett par fåglar i också.
#128 - 20 april 2011 19:07
Kanon Hannes!!!

Popnittång finnes! Ska försöka komma ihåg att ta me den in till jobbet på lördag.
#129 - 20 april 2011 19:11
tack lena o inka :)

bra då kommer jag för bi nästa vecka o lånar den. finnes det ett par nitar med?
#130 - 21 april 2011 16:16
Jajemän!
Slängde ner lite olika i en "pöse" o la "pösen" i jobbväskan. Så nu ska jag bara komma ihåg att lägga "pösen" på jobbet =)
#131 - 12 maj 2011 18:45
Hur går det med bygget?
#132 - 13 maj 2011 07:11
just nu står det lite still. haft annat för mig samt väntar att få plåtarna av plåtnisse.
#133 - 13 maj 2011 15:19
På så vis. Då får vi vänta och se då!

Annons