Fundering kring Co2...

#1 - 2 september 2006 09:59
Hej. Kör Co2 via tub men utan controller. Nu till min fundering, går det att hålla ett stabilt ph i karet?
Co2 går på 1 tim före ljuset å släcks 1 tim efter ljuset sen körs den 1 tim på natten åxå.
Hinner pht att sjunka där emellan?
Vad mer kan man göra?

Sigge
#2 - 2 september 2006 10:26
[quote=sigges]Hej. Kör Co2 via tub men utan controller. Nu till min fundering, går det att hålla ett stabilt ph i karet?
Co2 går på 1 tim före ljuset å släcks 1 tim efter ljuset sen körs den 1 tim på natten åxå.
Hinner pht att sjunka där emellan?
Vad mer kan man göra?

Sigge[/quote]

Ja. det går att få en bra och stabil nivå i karet.

Men varför skall du släppa 1 timma med CO2 på natten när du inte har nå´n som nyttjar det. Jag skulle göra som du skriver, 1 timma före tändning så att du får upp nivån på morgonen, men så skulle jag stänga den 1 timma före ljuset släcks istället för 1 timma efter. För när ljuset släcks så upphör fotosyntesen och växterna drar ingen CO2.
#3 - 2 september 2006 12:26
Underhåller jag inte vattnet men co2 den timman under natten då? För att pht skall hålla sig stabilare?

Sigge
#4 - 2 september 2006 13:06
Co2´n stiger till ytan och försvinner, så... Nej. du underhåller inte ph halten genom att släppa CO2 1 timma under natten...
#5 - 2 september 2006 13:57
OK, men jag löser det i reaktor, så det bör väl vara helt co2 berikat eller?

Sigge
#6 - 2 september 2006 13:59
Vad menar du Pannecke att CO2 stiger till ytan under natten och försvinner? Då skulle ju inte en controller kunna hålla konstant pH på natten heller. Bluesboy har ju gjort en mängd plottar där han visar hur en controller skickar in koldioxid även på natten, och jag har för mig att bluesboy inte kör någon controller nu utan lärt sig att med hjälp av en timer spruta in lite koldioxid nattetid i ca 1 timme (och koppla ifrån den på dagen i ca 1 timme). Har man bra reaktor och inte så mycket ytskvalp så stannar CO2 i vattnet rätt länge (om det inte konsumeras av växterna).
#7 - 2 september 2006 14:10
Japp precis så kör ja med.

Sigge
#8 - 2 september 2006 15:53
Kör Co2 via tub men utan controller. Nu till min fundering, går det att hålla ett stabilt ph i karet?
Ja, det går ganska bra och jag har fått bästa resultat när pH:t har varit stabilt under långa perioder.

Det vanligaste är att köra enligt ett schema presis som Pannecke säger. Jag föredrar dock att "förspänna" på det sätt som PatrikS beskriver. Det innebär att burken aldrig dalar ner så långt i CO2-nivå på natten som ska hämtas ikapp med förspänningen innan ljuset slås på. Räknar man på det tillför man ju inte mer eller mindre CO2 men det verkar som den stabila nivån under dygnet med "min"-/kontrollerstyrning är gynnsam för växterna (och kanske även för firrarna?).

Ännu viktigare är dock att ha så mycket muskler i CO2-upplösningen så det räcker till med marginal när växterna börjar sin ofantliga konsumtion några timmar efter ljuspåslag om övrig gödning finns på plats.
#9 - 2 september 2006 16:06
Har jag inte tänkt på..
Bluesboy* så du öppnar en timme under natten med co2 och då får du stabilare pH för uppstart på morgonen hmmm **rusar och ändrar timern** pust färdig =O)**

får vi se hur det blir, men låter vettigt .. tack
#10 - 2 september 2006 16:10
[QUOTE=peterhaack]Har jag inte tänkt på..
Bluesboy* så du öppnar en timme under natten med co2 och då får du stabilare pH för uppstart på morgonen hmmm **rusar och ändrar timern** pust färdig =O)**

får vi se hur det blir, men låter vettigt .. tack[/QUOTE]
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=91675
#11 - 2 september 2006 16:43
Det Panneke menar är väl om man löser gasen på annat vis så att mickrobubblor bildas i hela karet, då håller ja med om att gasen bara stiger å försvinner.
Men att stänga innan lyset släcks är bra?

Sigge
#12 - 2 september 2006 16:55
Eftersom CO2 är en gas och därmed lättare än vatten så stiger denna till ytan och försvinner tillslut. Det är derför mycket viktigt att man löser upp den ordentligt annars försvinner den. Så det jag menar är att har du ingen som konsummerar Co2´n så är det ju onödigt att släppa ut det i karet för att den stiger till ytan och försvinner ut i rummet...
#13 - 2 september 2006 16:56
Barr brukar rekommendera att öppna CO2 typ en kvart innan ljuset går på och stänga av CO2 en timme innan belysningen släcks.
#14 - 2 september 2006 17:01
[quote=Pannecke]Eftersom CO2 är en gas och därmed lättare än vatten så stiger denna till ytan och försvinner tillslut. Det är derför mycket viktigt att man löser upp den ordentligt annars försvinner den. Så det jag menar är att har du ingen som konsummerar Co2´n så är det ju onödigt att släppa ut det i karet för att den stiger till ytan och försvinner ut i rummet...[/quote]

Nja, detta stämmer inte riktigt, se ovan för bl.a. bluesboys svar. Visst försvinner gasen såsmåningom, men är den bra upplöst i vattnet så tar det längre tid än du tror för den att evaporera. Vill man hålla pH:t konstant dygnet så kan man släppa i gasen med controller/timer. Frågan är bara om man behöver det.
#15 - 2 september 2006 17:04
Så det jag menar är att har du ingen som konsummerar Co2´n så är det ju onödigt att släppa ut det i karet för att den stiger till ytan och försvinner ut i rummet...
Nej, du missar poängen.
Man mösar ner ordentligt med CO2 så det finns *tillräckligt* när växternas fotosyntes växlar upp och sätter fart. Antingen gör man det genom att starta någon/några timmar innan lyset slås på eller som jag - håller konstant över dygnet. Att lösa upp 40 ppm CO2 kan faktiskt ta en ansedlig tid. Det läge man *absolut* inte vill hamna i är att växterna får en massa energi i form av ljus och samtidigt inte får tillräckligt med näring (C).
#16 - 2 september 2006 17:12
Sjunker inte PH väldigt mycket om man har CO2 tillförsel hela natten? Det är kanske så att man skall se över detta elle fortsätta att kör low-tek . Jag står och väger just nu. Går det inte åt väldigt mycket CO2 när man kör dygnet runt. Hur ofta måste man fyla på???.. På ett ungefär...
#17 - 2 september 2006 17:16
Sjunker inte PH väldigt mycket om man har CO2 tillförsel hela natten?
Jo, för tusan. Du lär dessutom döda dina firrar!!!
Har det inte framgått tidigare tar jag det igen:
Jag flyttar bara förspänningen (1-2 h) innan ljuset slår på till *en stund* på natten.
#18 - 2 september 2006 17:17
[quote=Pannecke]Sjunker inte PH väldigt mycket om man har CO2 tillförsel hela natten? Det är kanske så att man skall se över detta elle fortsätta att kör low-tek . Jag står och väger just nu. Går det inte åt väldigt mycket CO2 när man kör dygnet runt. Hur ofta måste man fyla på???.. På ett ungefär...[/quote]

Men läser du inte ordentligt? ;) Jag skrev ju att man släpper in CO2 bara ca 1 (en) timme mitt i natten.
#19 - 2 september 2006 17:22
Men läser du inte ordentligt?

Det var nog jag som uttryckte mig klumpigt.
Antingen gör man det genom att starta någon/några timmar innan lyset slås på eller som jag - håller konstant över dygnet.Jag menar då pH, inte CO2-tillförsel [B)]
#20 - 2 september 2006 17:38
Jo, fast jag har ju också sagt det i post nummer 6:

[QUOTE=PatrikS]
Bluesboy har ju gjort en mängd plottar där han visar hur en controller skickar in koldioxid även på natten, och jag har för mig att bluesboy inte kör någon controller nu utan lärt sig att med hjälp av en timer spruta in lite koldioxid nattetid i ca 1 timme (och koppla ifrån den på dagen i ca 1 timme).
[/QUOTE]
#21 - 2 september 2006 20:03
[quote=BluesBoy]Det var nog jag som uttryckte mig klumpigt.
Antingen gör man det genom att starta någon/några timmar innan lyset slås på eller som jag - håller konstant över dygnet.Jag menar då pH, inte CO2-tillförsel [B)][/quote]

Tack tack. Det var det jag läste...[:o]
#22 - 3 september 2006 08:56
Så vad har kommit fram, jo att det verkar som man "kan" klara sig utan controller å att få hyffsat stabilt phvärde under dygnet om man trycker i co2 en stund på natten. Om man kör upplöst co2.

BluesBoy när du körde controller släpte du då in co2 på natten?
Hade du då ett stbilt ph under hela dygnet?

Sigge
#23 - 3 september 2006 09:37
Sigge jag kollade länken Blues skickade efter mitt inlägg där fann jag denna här ser man tydligt att controllern har öpnnat under natten och att pHA och pHB ligger hyffsat stabilt under hela dygnet http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=410

Ursäkta om jag svarde i ditt ställe blues men jag tror du kommer med en förklaring med =O)
#24 - 3 september 2006 11:21
Utan att kunna något om controllers å det BluesBoy plottrar så ser ja att det ligger stabilt under natten.

Skulle man inte kunna köra timern på ett liknande sätt då under nattimmarna?

Som min co stängs 23.00 går på 09:00, 10 timmar där emellan skulle det inte vara bra med att pyttsa ut co lite då å då?

Sigge
#25 - 3 september 2006 12:03
jo det är det han skriver att han håller sin ventil öppen 1timme natte tid för att simulerar att controllern öppnar och pH gör inga djupdykningar under natten..

jag har satt min till att öppna mellan 02 o 03 och den vanliga öppet tiden är är 10-22

Nu får vi se om det gör ngn skilland i burken.. kanske mer åtgång på PMDD ist hehe
#26 - 3 september 2006 12:10
Peter stänger du 1 tim innan ljuset släcks nu då?

Sigge
#27 - 3 september 2006 12:26
Nej jag har en öppet tid (gas till reaktor) kl 02-03=1timme sedan är den stängd fram till kl 10 (ljuset tänd kl 11) och sedan stänger magnetventilen gasen till reaktorn kl 22 ljuset går av Kl23..
#28 - 3 september 2006 12:39
Ja då kör vi exakt likadant då. Men du har precis börjat med 1 tim på natten.

Sigge
#29 - 3 september 2006 12:49
jepp inatt hehe ändrade igår kväll så man får vänta och se var det bär hän..
#30 - 3 september 2006 19:05
Då kör du med timer då, ska du upp i natt å mäta ph då? Hehe

Sigge
#31 - 3 september 2006 19:19
Haha ja inte omöjligt sover inget bra just nu ändå med trasig rygg så e man uppe vid 4 så kan man ju se vad det håller då hehe
#32 - 3 september 2006 19:43
Ja det skulle vara bra å veta, akta ryggen bara..

Sigge
#33 - 4 september 2006 05:34
Japp kan säga att kl0350 låg pH ganska stabilt kl2300 tog jag pH och då låg det på pH6.4 0350 pH6.5

så det har nog hjälp där nu får vi väl hålla oss ngra dgar och se vad det gör på sikt =O))
#34 - 4 september 2006 11:44
Det är roligt att det funkar. Jag väntar med spänning för att se vad som händer. Kan du skaffa lite bilder och lägga upp så att man får se vad som händer i burken också.
#35 - 4 september 2006 14:25
Sover du inte alls då eller? Men din mätning under natten var ju ett + iaf. Bra att veta att det inte pendlar så mycket då...
Kör du som ja med en AM 1000?

Sigge
#36 - 4 september 2006 15:28
Hej sover jo, ofta nä, =O) sånt e det med trasig rygg som inte vill ge sig doktor idag sjuksriven i 14dagar till =O(
Men det hör inte fiskarna till ivkfall somhelst så e det ju kul att man kan följa pH som en levande logg haha.
Jag använder mig av min reaktos som ligger under projekt men utan makaronerna bara tom rör där gasen får lösas upp. . .
#37 - 4 september 2006 16:57
Du har (möjligen) inte mätt på natten innan du satte om timern för att vet om det gjort någon nytta?

Sigge
#38 - 4 september 2006 17:22
jo under semestern pH6.7 kl0420 060803 och pH6.9 kl0530 060814
#39 - 4 september 2006 17:31
Då gör den timman 0,2 i pht, ganska bra faktiskt.

Sigge
#40 - 4 september 2006 18:31
Ja som man ser det nu tänkte låta den gå så här i nu tre fyra veckor och sedan stänga av den och se om den går tillbaka..
#41 - 4 september 2006 18:45
Skriv å tala om hur det gick. Har du haft problem med att hålla ph stabilt utan controller?

Sigge
#42 - 4 september 2006 18:57
nej inte då den är på men som sagt har det varit en del svaj på nätterna (har haft en loggande pH mätare från jobb på)
I övrigt ganska stabilt, sänkte bubbel intaget ett tag men det blev inte bra och efter expertis snack gick upp igen och nu då stabilt och fina bubblor blir det med..
#43 - 4 september 2006 19:15
Bra,,

Sigge

Annons