Tjo!
Dagen för övergång till mitt nya 720L rycker allt närmre och en sak slog mig idag då jag började skissa lite på ytterfilter och bakgrund.
Rätta mig om jag har fel men optimalt så ska insuget vara i ena hörnet och utblåset i andra. På ett kar om 2m blir det runt 1,2m slang åt varje håll, väl inom minimikraven för fx5 som klarar 3m på insug och totalt 5m på båda. Men i praktiken, att ha så långa slangar måste ju försämra prestandan märkbart.
Ni som kör 2meters kar med ytterfilter, hur har ni löst det? Insuget närmre pumpen? utblås närmre? Insug och utblås betydligt närmre varandra för att maximera effekten?
Om man tittar på saken rent logiskt så ska man, åtminstone i mitt lite blandade akvarium ha utblåset på ena sidan för att få en rejäl ström men ändå en sektion av akvariet lite lugnare. Att placera två utblås i mitten riktade åt var sitt håll låter ju helt idiotiskt. Om man då tittar på att utblåset ska vara på ena sidan och man ska försöka minimera slanglängden så skulle man kanske placera insuget i mitten av akvariet istället. Med de två bakgrunder som jag kan välja på så har båda hål för insug här och var vilket gör att vattnet som insuget tar inte går styra till ena änden.
Exakt så fungerar mitt specialbyggda innerfilter idag och ärligt talat vet jag inte hur bra det funkar. Mina tester visar inte på någon direkt nitrit i vattnet men jag har haft problem med att fiskar dör, vilket givetvis kan ha helt andra orsaker.
Vad tror ni? Ska jag sätta utblåset på ena sidan och ha insuget i mitten? Så som jag tänker så måste det ju vara bättre att få bra genomströmning genom filtret än att vattnet tas så långt från utblåset som möjligt.
Ett alternativ är att maximera effekten på pumpen eftersom bara utblåset är pumpdrivet, om man då placerar filtret i ena änden och drar en kort slang för utblås rakt upp och sedan drar en lång slang från andra änden och ner, den skulle då blir lite mer än 2 meter, eftersom insuget bygger på gravitation och undertryck, dvs. hävertseffekten.
Vad tror ni?
Cheers
EDIT: Min matte var lite fel.