Hej allihopa!
Var och handlade lite fisk igår och när jag gick omkring där bland akvarierna slog det mig hur förbaskat tråkiga försäljningsakvarier är. Det är klart att de måsta vara praktiska och lättskötta av förklarliga skäl, men hur bra mår fiskarna i så spartanskt intredda kar? Samma sak gäller naturligtvis hemma hos folk med odlingsanläggningar eller bara allmänt "tråkigt" inredda kar.
Själv sätter jag en ära i att kreera en spännande undervattensvärld när jag inreder ett nytt akvarium. Det ska finnas många olika saker för fiskarna att upptäcka/undersöka/gömma sig bland/leta mat i/leka på osv.. Rötter, stenar olika växtsorter och gärna en terrasserad botten. Allt för att de också ska få en meningsfull vardag (och för att jag ska ha kul när jag tittar på dem såklart).
Kanske är jag skadad av mina andra husdjur (hästar och hundar) där det är extremt viktigt för välbefinnandet att de inte blir uttråkade.
Så min fråga är väl egentligen, hur stor roll spelar karets inredning i förhållande till ex dess storlek för fiskars välbefinnande?