Funderingar ang fiskars välbefinnande

#1 - 12 juli 2007 09:35
Hej allihopa!
Var och handlade lite fisk igår och när jag gick omkring där bland akvarierna slog det mig hur förbaskat tråkiga försäljningsakvarier är. Det är klart att de måsta vara praktiska och lättskötta av förklarliga skäl, men hur bra mår fiskarna i så spartanskt intredda kar? Samma sak gäller naturligtvis hemma hos folk med odlingsanläggningar eller bara allmänt "tråkigt" inredda kar.
Själv sätter jag en ära i att kreera en spännande undervattensvärld när jag inreder ett nytt akvarium. Det ska finnas många olika saker för fiskarna att upptäcka/undersöka/gömma sig bland/leta mat i/leka på osv.. Rötter, stenar olika växtsorter och gärna en terrasserad botten. Allt för att de också ska få en meningsfull vardag (och för att jag ska ha kul när jag tittar på dem såklart).
Kanske är jag skadad av mina andra husdjur (hästar och hundar) där det är extremt viktigt för välbefinnandet att de inte blir uttråkade.
Så min fråga är väl egentligen, hur stor roll spelar karets inredning i förhållande till ex dess storlek för fiskars välbefinnande?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 juli 2007 10:27
De mår sannolikt betydligt bättre i ett spartanskt inrett försäjningsakvarium än de gör i ett akvarium med inredning.
Detta förutsatt att
1/ åtminstone 1 ruta i akvariet är ogenomskinligt (gära mörkt)
2/ De har gott om kompisar i akvariet

Anledningen till detta är främst dessa
1/ Finns det grottor i akvariet så kommer det att bli reviraggressioner (om det finns sådana fiskar i akvariet) och akvariet är för litet för att de underkuvade fiskarna skall kunna gömma sig
2/ Det mest stressande i akvariemiljön är håvningen. Om man först skall behöva riva ut inredningen i akvariet innan man börjar håva så innebär det ytterligare ett stressmoment och stressperioden mångdubblas. En snabb upphåvning i ett rent akvarium innebär minimal stress
3/ Finns det inredning i akvariet så blir kontrollmöjligheten över fiskarnas hälsotillstånd minimalt. De sjuka kommer att gömma sig och inte komma fram för att äta. Man kommer inte att kunna sätta in en eventuell medicinering i tid.
Så ett inrett försäljningsakvarium skulle innebära en sämre miljö för de flesta fiskarter. Det skulle också innebära att risken blir åtskilligt större att de fiskar du köper är sjuka.
#3 - 12 juli 2007 10:59
Självklart är det av flera olika anledningar inte möjligt/lämpligt att ha inredda akvarier i butiker (det var inte så jag menade, måsta ha uttryckt mig klumpigt), det är jag helt på det klara med! :) Dessutom i försäljningsakvarier går ju fiskar på helt andra villkor än i ett ordinärt "hem-akvarie" (antal fiskar, stressmoment, tiden de spenderar där osv).
Och vad gäller mina tankar spartanskt vs inrett så är det ju självklart förutsatt att fiskens övriga villkor för välbefinnande är uppfyllda (rätt vattenkvalitet, rätt foder, stim-/revirmöjligheter mm) samt att man såklart kommer åt att inspektera/fånga in alla fiskar. Jag har *peppar peppar* aldrig haft något problem att håva upp fisk ur mina (väl-)inredda akvarier och jag kollar dem minst en gång dagligen (oftast i samband med utfodring, men jag kommer åt att se dem överallt även om de skulle försöka gömma sig).

Mina tankar rörde sig mer runt hurpass viktig en "meningsfull sysselsättning" är för fiskars välbefinnande? Hur ser fiskarnas Maslow-trappa ut?
Är det ok att bara simma fram och tillbaks utmed en glasruta eller mår fiskar bra av att ha nåt att göra? Har de vad folk brukar kalla "guldfisk-minne" eller inte?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 juli 2007 12:55
Jag har *peppar peppar* aldrig haft något problem att håva upp fisk ur mina (väl-)inredda akvarier och jag kollar dem minst en gång dagligen (oftast i samband med utfodring, men jag kommer åt att se dem överallt även om de skulle försöka gömma sig).

Du kan inte jämföra förutsättningarna för att inspektera fiskarna i en affär med ett hemmaakavrium.
I affären går det mångdubbelt fler fiskar och det är en mycket större omsättning där. Där håvas också flera gånger om dagen.
I ett hemmaakvarium med relativt sett få fiskar lär man känna sina fiskar och märker snabbt om inte alla kommer fram och äter.
I en affär så handlar det i praktiken om att en inspektion som av praktiska skäl måste vara avklarad på max 30 sekunder. Hemma sätter man sig framför akvariet och kan lägga 3 minuter på detta och därmed hinna vänta fram alla fiskar. Om man skulle göra så i en affär så skulle det innebära drygt 4 timmars extra arbete om man har 100 akvarium i affären (relativt normal storlek för en affär). En sådan affär skulle snart gå i konkurs.
Vad gäller håvning så har man inredning i akvarierna i affären så måste denna upp innan man håvar - annars lär sig fiskarna blixtsnabbt (man håvar ju rätt många gånger i affären - sällan hemma) att använda inredningen (även om det bara är en sten) som skydd vid håvningen.

Fiskar har inte "guldfiskminne" (inte ens guldfiskarna har det;)) men om de saker som jag nämner och du också tar upp (vattenkvalitet etc) uppfylls så vill jag nog ändå påstå att relativt tomma akvarium är rätt optimalt i affärer
#5 - 12 juli 2007 13:32
Ok, då säger vi så. Oinredda akvarium i akvarieaffären! :)
Men i hemma-akvariet då? Spelar det någon roll där?
Guest
#6 - 12 juli 2007 13:47
Inreder man efter vad fiskarna har för behov så brukar det bli bra.
En del fiskar vill ha svagt ljus o mycket grottor, en del öppna ytor att att sträcka ut på...

Man behöver alltså inte tillgodose inredning för att aktivera fiskarna.
Det gör de tillsammans om man satt i hop de rätt och tillgodosett deras par eller stimbehov.
Men alla fiskar älskar växter, detta skall alltid vara grunden i inredningen...

Man kan inte jämföra hästar med fiskar, men som hästmänniska själv, förstår jag hur du tänker...
#7 - 12 juli 2007 13:54
Vi har hund katt och kanin hemma oxå. Jag har med tänkt på detta mycket.
En aktivetets leksak till fiskar. Läste på en tråd att man kunde lägga i flytande gurka som fiskarna kunde jaga och äta.
Agneta.
Guest
#8 - 12 juli 2007 14:04
Raskens skrev:
Läste på en tråd att man kunde lägga i flytande gurka som fiskarna kunde jaga och äta.

Agneta.

Ja det är bra aktivering! Att göra det naturligt för fisken att äta samt att det ska ta lång tid..
Älskar att fodra med levande och grönsaker som inte ligger still...
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 12 juli 2007 14:06
Cinapuff skrev:
Ok, då säger vi så. Oinredda akvarium i akvarieaffären! :)

Men i hemma-akvariet då? Spelar det någon roll där?

Beror väl lite på - man kan väl säga att många odlingsakvarier är tämligen spartanskt inredda och lika fullt leker de så uppenbarligen så är fiskarnas primära behov uppfyllda även i sådana akvarier.
Men nu är det väl som så att man ändå vill att fiskarna skall uppträda så "naturligt" som möjligt och då vill man ju gärna ha en inredning som loclar fram detta.
Sen kan man ju alltid fundera om huruvida fiskarna bryr sig om detta eller om det är skit samma för dom - nåväl jag vill ju gärna i alla fall inbilla mig att de trivs bättre om de ges möjlighet att uppträda så "naturligt" som möjligt:D

Det finns ju t.o.m. faktiskt exempel på guldfiskar som har levt 20 år i en liten skål - och en sådan miljö kan knappast anses vara "naturlig".
#10 - 12 juli 2007 15:02
Ytterligare en faktor som kan spela in om man har så att säga minimalism när det gäller inredning hemma i akvariet är beroende på vad du matar med och hur mycket. Till mina diskus har jag ett akvarium på 240L utan nån inredning alls och detta av den enkla anledningen att jag matar otroligt mycket med ett foder som skitar ner rejält. För att kunna hålla så bra kvalitet på vattnet som möjligt så blir det dagliga vattenbyten och slammsugning utav matrester vilket skulle försvåras om jag hade inredning.
#11 - 13 juli 2007 06:01
Hej igen!
I odlingsakvarier kan jag också förstå att man skippar inredningen i vissa fall, samma sak om man som Glenn matar mycket och måste hålla en bra vattenkvalitet.
Själv försöker jag som sagt ge mina fiskar en naturlig miljö i den mån det är möjligt (mtp akvarieaffärernas utbud). Dessutom försöker jag mata med levande foder så ofta jag kommer åt, i övrigt blir det frysfoder för hela slanten (mygglarver, artemia, ärtor ibland, lite räkmix mm). Och fiskarna verkar trivas (i alla fall så vitt jag kan se). Jag har inga skygga fiskar, alla är pigga och glada, vissa tom leker regelbundet utan att jag gjort minsta ansträngning för det... Ser det som en mycket trevlig bonus! :)
#12 - 13 juli 2007 10:45
Chinapuff, har du ingen bild på ditt akvarium? Blir nyfiken på hur det ser ut:)
#13 - 13 juli 2007 10:56
Glenn,
Tyvärr inte. Min digitalkamera har bestämt sig för att inte samarbeta med mig längre... :(

Men jag kan ju berätta att mitt stora kar är rätt "amazon-inspirerat" med mörk sand, många rötter och mycket växter. Om det nu kan vara till nån hjälp... Invånarna är 4 stora scalarer, 4 vf fjärilsciklider, ca 20 vf röda fantomtetror och ett tiotal metallpansarmalar.. Och jo, just det, har ett par vf pitbull pleco också! Hoppas du kan föreställa dig ungefär hur det ser ut iaf... :)
#14 - 13 juli 2007 16:57
Jorå det kan jag göra. Anledningen till att jag ville se bild är för att jag letar inspiration till ett utav mina akvarier som ska bli ett sydamerikanskt kar med tema översmämmad regnskog ungefär:) Hittills så är det planerat att det kommer bli blästersand, sen stammar som går från botten ända upp i akvariet, svartvatten, små grenar som kommer hänga snett ner mot botten från bakrutan, massa eklöv, alkottar och kanske ngn svärdplanta eller liknande. funderar också på belyningen då jag inte vill ha lysrör som lyser upp hela karet och tänkte kanske använda mig av en 3 spotlights:) Invånare i akvariet kommer troligen bli fiskar som hittas i samma länder, kardinaltetror samt ngn corydoras och apistogramma iaf:)

Annons