<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>CO2 brukar inte generera bristsymptom annat än att växterna inte växer så snabbt, eller kanske är lite avstannade i växten.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Jag sätter heller inte bristsymptomen till CO2.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Att den bubblar tycker jag tyder på att det borde finnas, om inte mycket, så iallafall tillräckligt med CO2.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Det jag funderade över var att det BÖRJAR bubbla efter vattenbyte INNAN TMG är tillsatt. Mitt PH ligger på ca 7,4 med 2 X CO2 tillsättning och KH på 3 (enligt vattenverket) borde enligt CO2 tabellerna på "thekrib" ge 3mg/l. Låter jag bli CO2 stiger PH:t till 7,6 - 7,8.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Dina låga värden av NO3 tyder dock på kvävebrist vilket mycket väl kan generera gulaktiga blad:
.. och det är dessutom en väldigt vanlig brist i växtakvarier där man inte tillsätter extra kväve iform av t ex KNO3.
Om det finns lite nitrat (NO3) så brukar det även finnas för lite fosfor, vilket du kan avhjälpa med lite slabbigare fiskmatning och låta det bli lite rester - vilket även, till begränsad del, skulle höja kvävehalten.
Ljusbrist. Kanske. 2x36 watt i 540 liters akvarium är i minsta laget, men jag tror inte du får gulnande blad bara därför. De senaste rönen om koldioxid- kontra ljusbegränsnining tyder på att det kan vara mer fördelaktigt att begränsa ljuset jämfört med CO2-begränsning med avseende på bladstorlek och färg:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=204
När du börjar med PMDD, med KNO3, kommer du säkert avhjälpa dina problem.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Skulle jag kunna börja med PMDD nu utan att bygga ljusramp med flera lysrör och tillsätta mer CO2? (ev. köpa CO2-reaktorer till jäsningen)
Jag skall tillägga att jag köpte bottengödning Lördag som jag stoppat ner till E.Bleheri samt några till, så jag hoppas det skall ge lite resultat.
/Göran
Finns så mycket jag vill göra, men så lite pengar att göra det med.