Gaffel: nja nu vet jag inte om hedenhös fortfarande var på banan år 2003 (och nu menar jag e.kr;)) eftersom artikeln som jag tror du syftar till är publicerad då! sen finns det vissa lagar i naturen som är tidsbeständiga och inte påverkas av människans modenycker som tex att nitrifikationsbakterierna som omvandlar ammonium, nitrit vidare till nitrat inte håller fast vid filtermediat om strömmen är för stark, de släpper då från filtret och bosätter sig på någon lugnare plats och det blir ute i karet, men där finns tyvärr inte tillräckligt stor yta för dessa bakterier för att de ska kunna växa till någon märkbar kvantitet! gränsen för flödeshastigheten genom filtret ligger någonstans på 30cm per minut och ex ett innerfilter ligger oftast på över 80cm per minut! Sen är det så att starka pumpar med små mattor drar till sig mycket fasta föroreningar och ger därför bara utrymme till nedbrytning av just fasta föroreningar och inte de lösta ämnena (Bl.a ammonim, nitrit) som är den väsentliga för fisken och en trevlig bonus för akvaristen:) Den teori som du följer slaviskt (pga en enda person) om starka pumpar, som orkar dra skiten genom mattan under långa tider utan att sätta igen, är en bra teori om man vill ha bra mekaniska filter men helt tokigt i biologiskt syfte MEN det ena utesluter inte det andra och det är bra att dra nytta av båda;) Sen är det inte bara hur många liter mattan (cm3) är på, utan av stor vikt hur stor träffytan på mattan är (cm2)! Det är nämligen helt avgörande för hur fort vattnet passerar!
ps. fluval är fortfarande väldigt bra ( ;
Tack o godnatt;)