Ok, jag visste inte att växterna kunde buffra näringsämnen i någon större utsträckning, isf borde det ha mindre betydelse än vad jag trodde. Då känns det ju enklare att göra som du gör.
Jag har för mig Claus Christensen på Tropica nämde någon växt som kunde suga upp 1000-10000 ggr mer järn än vad den faktiskt behövde för tillfället. Ett intetsägande extremexempel men ändå.
Hur kan man då dra slutsatsen att det rör sig om fosfatbrist i mitt fall?
Jag förstår inte kopplingen mellan algblommning och brist på fosfat för växterna om algerna i princip alltid har de näringsämnen de behöver.
Alger kommer främst vid miljöförändringar, i detta fallet ammonium och syresvängningar men även CO2-svängningar. Detta är triggern till förökning, när algsporers vilja att växa och föröka sig drar igång.
När triggern har kommit så verkar det som nivåerna av andra näringsämnen bestämmer lite vilken algspor som blir herren på täppan.
Har du t ex väldigt låga kvävenivåer och du får en ammoniumknäpp kommer det ofta Cyanobakterier.
Har du väldigt varierande CO2-nivåer så brukar toffsalger vara dom som klarar sig bäst.
Har du väldigt låga fosfatnivåer så brukar kiselalger eller prickalger dyka upp när miljöförändringen triggar.
Märk att jag säger "verkar som". Det är empiriska data samlade från en oherrans massa växtakvarister runtom i världen.
Du kan naturligtvis lika gärna få någon annan algodling, men det syns vissa svaga samband. T ex låga fosfatnivåer + trigger leder ofta till prickalger.
Förutom ammonium, nitrit, svajig CO2, vilka andra företeelser bidrar till ett "instabilt" akvarium? Svajiga nivåer av näringsämnen?
Den helt klart starkaste triggern är svajjiga ammoniumnivåer i kombination med svajjiga/låga syrenivåer. Detta är ett mycket tydligt tecken på att andra växter och alger inte finns i närheten och att det är läge att utnyttja den snabba kvävekällan med stor chans att bli herre på täppan.
Svagare triggers är svajjiga CO2-nivåer och svajjiga ljusnivåer.
Detta handlar alltså om vad som får igång alger. Inte vad som konkurrerar ut alger.