Funderingar kring powerhead?!

#1 - 22 december 2007 18:37
Har just nu ett Fluval 405 i mitt 200 liter tanganyikakar. Men på senare tid har jag börjat tänka: Tänk om en slang skulle gå sönder, eller lossna.
Fy f*n vilket h*lvete det skulle bli då, om 200 liter hamnar på golvet... Inte kul alls[B)]

Surfade runt lite på bla pwss och kikade på powerheads och upptäckte till min glädje att dom är väldigt billiga:)

Jag har massor med filtermatta och biobollar bakom min btn så filter har så det räcker utan ytterfiltret
Så nu är frågan, är powerhead något att ha??
Funderar på den här http://www.pwss.se/product.php?productid=1899&cat=284&page=1 Aqua clear 70. Den borde väl vara ganska lagom till mitt kar? Fluvalen pumpar 1200, fast det är väl utan filtermaterial kanske? Jag tycker nämligen inte att det är så himla hög fart på vattnet...

Så, ni som har åsikter om powerheads, bra eller dåliga, berätta:)

/Hans
#2 - 22 december 2007 20:02
Ett powerhead du kopplar en slang till som du sen kör ut från BTN bakgrunden funkar helt kalasom du har tillräckligt med filtermedia där bakom.
Dock så är jag av den naturen att jag gärna har flera separata pumpar/ytterfilter i karen så man kan rengöra en helt och hållet utan att fördärva hela bakteriefloran i karet.

I mina större akvarie så har jag både innerfilter och flera ytterfilter.
Dock så kör jag endast eheims ytterfilter för dom litar jag på till 100% att dom inte lägger av.
Har powerheads kopplade på såna skumgummifilter i mina malakvarier och det funkar kalas :)
#3 - 23 december 2007 09:48
Ok ok. Men om man har filter bakom bakgrunden så spelar det ju ingen roll om man måste göra ren själva pumpen;) Men som du säger, hade jag haft ett större kar så hade jag säkerligen också kört med flera pumpar/filter..

Men en fråga, jag har ju som sagt tänkt att sätta pumpen bakom min btn, där är det ca 10 cm mellan glas och bakgrund. Får ett powerhead plats???

/Hans
#4 - 23 december 2007 13:07
Har en sådan powerhead i mitt maliwikar
10*6cm +utblås på ca 4cm så ca 14 cm
blir den,men det går väll att modda utblåset lite
#5 - 23 december 2007 16:02
Jo men utblåset är väl smalt, så det går igenom borrhålet i bakgrunden? annars kan man väl ha den längs med långsidan och bara böja slangen?
Följer det med slang??

Nicke: Du har bara ett powerhead? inga ytterfilter? hur funkar det tycker du??

/Hans
#6 - 23 december 2007 16:04
Såg nu på kartongbilden till pumpen att det verkar som den ska sitta halvt över ytan. Ska det vara så???

/Hans
#7 - 23 december 2007 21:27
battalionP skrev:
Såg nu på kartongbilden till pumpen att det verkar som den ska sitta halvt över ytan. Ska det vara så???

/Hans
den kan sitta så men du kan sänka ner den helt också! du bör nog undvika springor vid utblåshålet då småfisk kan slinka in där och så drar den dessutom in ofiltrerat vatten där, bäst är en fastsiliconad slang!
#8 - 23 december 2007 21:42
battalionP skrev:
Har just nu ett Fluval 405 i mitt 200 liter tanganyikakar. Men på senare tid har jag börjat tänka: Tänk om en slang skulle gå sönder, eller lossna.

Fy f*n vilket h*lvete det skulle bli då, om 200 liter hamnar på golvet... Inte kul alls[B)]

/Hans
Nää du ska inte vara orolig för en slang går inte bara sönder så där, och inte lossnar dem heller! en pump börjar inte heller bara läcka av sig självt utan möjligen om du inte satt ihop den riktigt efter underhåll och då märker du det direkt! din oro är faktiskt obefogad:)
#9 - 23 december 2007 23:44
Om du borrar ett 1mm stort hål 1 cm under vattenytan på insuget så riskerar du bara att en bråkdel av vattnet rinner ut eftersom den kommer at suga luft ifall vatten nivån skulle sjunka vid ett haveri.
#10 - 24 december 2007 09:33
matzen skrev:
Om du borrar ett 1mm stort hål 1 cm under vattenytan på insuget så riskerar du bara att en bråkdel av vattnet rinner ut eftersom den kommer at suga luft ifall vatten nivån skulle sjunka vid ett haveri.

Helt rätt fix till problemet :)
#11 - 26 december 2007 11:50
matzen skrev:

Smart:)

åheim skrev:
Nää du ska inte vara orolig för en slang går inte bara sönder så där, och inte lossnar dem heller! en pump börjar inte heller bara läcka av sig självt utan möjligen om du inte satt ihop den riktigt efter underhåll och då märker du det direkt! din oro är faktiskt obefogad:)

Njae men oron finns ju där ändå.. Tänk om en kattj*vel är framme med klorna på en slang?? Kanske långsökt men ändå;)

Men det blir nog att borra ett litet hål! Men då slutar det sugas upp vatten så fort det kommer lite luft eller?

/Hans
#12 - 26 december 2007 15:35
battalionP skrev:

Men det blir nog att borra ett litet hål! Men då slutar det sugas upp vatten så fort det kommer lite luft eller?

/Hans
precis och så havererar pumpen:( du har ju filter bakom BTN så det räcker väl...?!
#13 - 26 december 2007 19:58
Jo jag har filter bakom btn. Räcker till vad?

Men så länge hålet är under ytan så är det väl ingen fara? Och om det skulle börja läcka någonstans så slutar det så fort hålet kommer över ytan? Har jag fattat rätt då??

/Hans
#14 - 26 december 2007 20:04
battalionP skrev:
Jo jag har filter bakom btn. Räcker till vad?
till ditt 200 liters kar med tanganyika;)

battalionP skrev:
]Men så länge hålet är under ytan så är det väl ingen fara? Och om det skulle börja läcka någonstans så slutar det så fort hålet kommer över ytan? Har jag fattat rätt då??

/Hans
ja om hålet är tillräckligt stort!

Annons