Funderingar om axelotlar

#1 - 21 juni 2007 15:25
Jag funderar lite smått på att skaffa mig två axelotlar senare i sommar men har lite funderingar jag skulle vilja ha svar på först.

Hur stort akvarium behöver jag till två stycken? Jag har ett akvarium på runt 60 liter, räcker det eller behöver jag ett större (kan få tag på ett som är ca 150l men det kan bli lite väl stort i lägenheten).

Vilken mat är bäst för dom? Har tittat runt lite och sett att dom flesta verkar ge mest röda mygglarver, räkor och liknande. När jag hade praktik på en djuraffär i stan så gav dom sina zoophobas, funkar det lika bra eller är det bara nåt man kan variera med? Hur ofta ska dom matas och hur mycket äter dom per mål?

Finns det någon fisksort som fungerar att ha tillsammans med dom? Vill inte ha för små fiskar (dom blir väl ändå bara mat) utan ungefär 15 cm skulle vara ganska lagomt. Ska jag ha fiskar tillsammans med dom så blir det garanterat det större akvariet.

Och sen en sista fråga för tillfället. Hur länge lever dom? Det är alltid bra att veta hur länge man kan räkna med att man får behålla dom små liven.

Uppskattar alla svar och blir ävan glad över andra tips på hur man tar hand om dom.
#2 - 21 juni 2007 16:38
Hej Kakmonstret87.
60l är för litet till 2 st de blir ca 25cm långa. Bästa mat är daggmask.
Små fiskar äter de upp, stora fiskar kommer att nafsa på deras gälar. Det enda jag har med mina Axolotler är körsbärsräkor. Mata små varje dag stora varannan till var 3:e dag. Man lär sig hur mycket genom att titta på deras magar som ska vara lite rundad. Får de för mycket mat spyr de upp den igen.
Mvh Cecilia

Annons