Jag har lite funderingar om Endlers Guppyn.
Jag köpte sex (3+3) för några veckor sedan och det är hela tiden två av honorna som har varit sjuka eller allmänt hängiga på ngt vis. Först var den ena honan smal som ett sträck, och ja hon är ju det fortfarande men ibland mår hon bättre så att hon ser ut som en frisk guppy. Sedan fick dom vita prick, jag medicinerade och dom blev bra. Nu är den väldigt smala guppyn dålig igen samtidigt som den andra honan har fått en stor vit/blek fläck strax efter där magen slutar & sträcker sig mot stjärtfenan. Det ser inte ut som svamp eller ngt sånt, det ser mera ut som en "död" del just där på kroppen, jag hoppas att ni förstår min dåliga förklaring.
Dom mår bra så länge som jag har lite Ektozon i akvariet, men eftersom att jag har Corydorasmalar så vågar jag inte ha i allt för mycket salt.
Hur skall jag göra, har ni några goda råd, ska jag skippa corydorasmalarna och ha i lite mer salt för att guppyna ska må bra bra eller går det att få dom att må bra ändå på ngt sätt..Dom andra Guppyna mår ju hur bra som helst, och jag har ju en del yngel efter dom nu.
De andra fiskarna som jag har är Black Mollyn & Indian Platyn, Corydoras Panda, Otocinclus Affinis & sedan finns det några Amanoräkor i akvariet som är på 100 liter.
Odlas "zoobutiks"-Endlers här i Sverige, eller odlas även en del av dom i Asien, jag tänkte om det kanske är det som gör att mina är lite känsligare, dom är köpt på en zooaffär, och dom i sin tur handlar sina fiskar från ngn grossist här i sverige..
Hälsningar från Anneth