Såg det här lite försent och startaren av tråden kanske aldrig läser mitt inlägg. Personligen så började jag bygga en damm i våras och jag begärde tillstånd från min bostadsrättsförening för ändamålet. Enklaste sättet utifall någon granne börjar skrika på en är att ha ryggen fri, lite svårare i en villa om man inte ska gå till samfälligheten och begära tillstånd vilket jag är osäker på ifall man kan.
Oavsett vad, jag började åtminstone med att prata med min närmaste granne och diskutera översvämningsrisker etc och efter att han hade givit benäget tillstånd till att eventuellt någon vår få sin gräsmatta översvämmad av min damm så begav jag mig till min ordförande. Jag ville inte ha någon mega damm för koi och min sambo ville absolut inte ha en "pool" på tomten bestående av fisk. Så jag sa till min ordförande att jag ville ha runt 1,5-1,5 i bredd och längd med lite diffar i måtten pga former som senare skulle komma fram. Sedan att djupet skulle bli cirka 1,30 för eventuell övervintring av fiskarna utifall vargavintrarna skulle lägga av med att ha minus 40 vissa dagar på året.
Summa summarum, fick benäget tillstånd (uppenbarligen hade det gått hetsigt till på deras sammanträde eftersom de var splittrade ifall en damm hörde hemma i området. Men jag var inte där så jag slapp stå med skammens rodnad för mina infernaliska idéer), dock blev jag beordrad att bygga ett minst 90 cm högt staket runt dammen utifall jag gjorde en damm. Det var allt. Må tro att jag våndades över staketet, men jag har själv 3 barn och dessa drar naturligtvis in grannbarn. Även om jag kan styra vad mina barn gör så är det inte så lätt att styra andras när man väl vänder ryggen till. Således, eländet är byggt. Fiskarna verkar trivas och mår bra. Samt det är ett staket runt det på 100 cm och jag svär varje gång jag måste över för fixa till något. Finns ingen dörr i staketet, så klättra måste jag göra .
:D
En poäng är dock att lagen föreskriver att du ska ha ett stängsel på 90 cm ifall djupet är 20 cm eller djupare. Självklart kan ett barn som ger sig fan på att ta sig upp någonstans komma upp och över, men du har åtminstone försökt. Och bor du redan inhägnad så kanske du inte behöver ett staket, enbart omgviningen som kan avgöra.