Funderingar på en damm

#1 - 27 juni 2011 18:47
Jag har blivit väldigt sugen på att gräva en damm hemma på tomten. Det är inte så mycket plats och så är det ju i ett villaområde så tänkte höra med folket här om vad ni tror.

Bifogar lite bilder på där som jag hade funderat på att gräva dammen. Det är ca 8m brett (alltså själva altanen) och så är det kanske 5-6 meter ner till tomtgränsen, dessutom så sluttar det en aning neråt.

Jag hade ju gärna velat ha en lite större damm och så med något vattenfall över och så koi i den sen.
Är lite osäker på hur djupt man får gräva dammar på tomter så men det hade ju vart fint om man kunde få det så djupt att de kan övervintra, annars kan jag ju alltid sätta upp ett viterakvarie i garaget kanske?

Så vad tror ni om detta och har ni några bra tips och/-eller inspiration? :P

[ATTACH=CONFIG]45515[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45516[/ATTACH]
#2 - 28 juni 2011 07:00
ingen?
#3 - 29 juni 2011 06:55
Någon som kan tips om ett bra dammforum då?
#4 - 29 juni 2011 12:52
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 juni 2011 12:56
Reglerna för hur djupt man får gräva utan tillstånd varierar mellan kommunerna så kolla med din kommun.
Oftast är det dock som så att man får gräva minimalt om inte det grävda området är inhägnat eller på något annat sätt otillgängligt för barn.

Koi är betydligt känsligare än t.ex. guldfisk och jag skulle nog rekommendera att man tar in dom på vintern. I min damm som är drygt 1 meter djup så funkar det inte med koi utomhus på vintern.
#6 - 29 juni 2011 12:58
eriahl skrev:

Försökte regga mig där men fick alltid fel svar på den där ekvationen man ska svara på :S
#7 - 29 juni 2011 12:59
Reglerna för hur djupt man får gräva utan tillstånd varierar mellan kommunerna så kolla med din kommun.

Oftast är det dock som så att man får gräva minimalt om inte det grävda området är inhägnat eller på något annat sätt otillgängligt för barn.

Dom sa att man fick gräva 50cm men antar att det är är då på djupet, om man sen har lite kant eller vall så borde det väl gå att ha lika mycket till kanske(?)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 29 juni 2011 13:05
En meters vattendjup räcker definitivt inte för att hålla koi utomhus året runt. Skulle tro att du måste ner mot 2 meter.

Kan tipsa dig om att besöka Nols Ciklidhobby för Knet som har affären har några rejäla koidammar vid sitt hem så han är rätt så insatt i dammar och koi
#9 - 29 juni 2011 13:10
En meters vattendjup räcker definitivt inte för att hålla koi utomhus året runt. Skulle tro att du måste ner mot 2 meter.

Kan tipsa dig om att besöka Nols Ciklidhobby för Knet som har affären har några rejäla koidammar vid sitt hem så han är rätt så insatt i dammar och koi

Jo jag brukar åka ner till Kent så ofta jag kan men då har det vart för andra fiskars skull. Vet att han har en gedigen skara med dammar och jätte-koi med där.

Men då hade det kanske gått sålänge man tar in koiarna på vintervila i garaget eller något?
#10 - 29 juni 2011 13:37
om detta blir verklighet ska det bli trevligt att följa :D
#11 - 29 juni 2011 13:39
Hur är det om man har (gott om) katter i området? Hur funkar det med dam då?

Är lite nybörjare, har ägt fisk i en månad
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 29 juni 2011 14:00
icehacker skrev:
Jo jag brukar åka ner till Kent så ofta jag kan men då har det vart för andra fiskars skull. Vet att han har en gedigen skara med dammar och jätte-koi med där.

Men då hade det kanske gått sålänge man tar in koiarna på vintervila i garaget eller något?

Ja det bästa är att ta in dom på vintern i en bassäng i garaget under vintern
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 29 juni 2011 14:01
Iqaluk skrev:
Hur är det om man har (gott om) katter i området? Hur funkar det med dam då?

ja bara inte damen är allergisk mot katter så är det säkert inga problem;)
#14 - 29 juni 2011 14:06
Vi har rätt ofta besök, faktiskt och har inte haft några problem. Mest så ingen jagar dem (det skall dem istället för dam, var lite för snabb där ;)
#15 - 29 juni 2011 14:07
Det skall *stå dem - det är nog lite för varmt här idag
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 29 juni 2011 14:10
Jag har haft en damm i trädgården i 20 år och en gång har det hänt att en katt har lyckats fånga några fiskar i dammen (i samband med leken då guldfisken går upp på grunt vatten). Rent allmänt är det i så fall en något större risk med rovfåglar
#17 - 29 juni 2011 14:14
Har gott om kråkor (råkor och kajor) här och bor ganska nära landet och skogen samtidigt (Dalby,1 mil från Lund)

Intressant att veta i alla fall, även om planerna inte nått dit ännu.
#18 - 29 juni 2011 15:26
Jag har mätt lite mer exakt nu och själva altanen är 8.75m bred och jag har 7 meter till tomtgränsen.

Så har jag lagt ut lite snöre och funderat på antingen en halvböna eller en halvcirkel. Kanske 5-6m bred och 3-4m utåt.

Så om man råkar glömma av det där med tgrävreglerna lite och tar en första sektin med 35cm, en tredje på 70 och en sista i smyg på 100. Skulle det komma någon mätgubbe kan man ju alltid slänga i lite sten i det djupaste hålet en sväng.

Frågan är då hur jag räknar ut hur stort det måste vara för att det ska bli önskat antal liter.

Koi vill väl gärna ha en 5-6000 liter eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 29 juni 2011 17:14
Iqaluk skrev:
Har gott om kråkor (råkor och kajor) här och bor ganska nära landet och skogen samtidigt (Dalby,1 mil från Lund)

Intressant att veta i alla fall, även om planerna inte nått dit ännu.

Fiskmåsar och i än högre grad hägrar skall man var orolig för
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 29 juni 2011 17:22
icehacker skrev:
Jag har mätt lite mer exakt nu och själva altanen är 8.75m bred och jag har 7 meter till tomtgränsen.

Så har jag lagt ut lite snöre och funderat på antingen en halvböna eller en halvcirkel. Kanske 5-6m bred och 3-4m utåt.

Så om man råkar glömma av det där med tgrävreglerna lite och tar en första sektin med 35cm, en tredje på 70 och en sista i smyg på 100. Skulle det komma någon mätgubbe kan man ju alltid slänga i lite sten i det djupaste hålet en sväng.

Frågan är då hur jag räknar ut hur stort det måste vara för att det ska bli önskat antal liter.

Koi vill väl gärna ha en 5-6000 liter eller?

Jag tycker nog att dammen skall vara minst på 10.000 liter för koi. Min damm hemma är nästan på 10.000 liter och den tycker jag är för liten för koi.

Sedan är ju inte reglerna till för mätgubbarnas skull utan för risken att barn skall drunkna. Jag tycker att din damm verkar ligga ut mot gatan och det tycker jag verkar lite väl farligt.
Dammen hemma ligger långt in på tomten och är inte synlig utåt så här är jag inte speciellt orolig
#21 - 29 juni 2011 17:39
Dammen hemma ligger långt in på tomten och är inte synlig utåt så här är jag inte speciellt orolig
Om det inte är Zoopetvästträff i trädgården;):p...
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 29 juni 2011 18:48
ansjo skrev:
Om det inte är Zoopetvästträff i trädgården;):p...

Och dom ungarna som kommer då behöver man definitivt ha koll på ;)
#23 - 29 juni 2011 19:07
Varför inte hägna in dammen, och ha antingen någon klätterväxt på inhägnaden eller hägna in ett större område.
Borde inte bli alltför kostsamt i sammanhanget (tror jag) speciellt inte om det eliminerar drunkningsrisken.
#24 - 29 juni 2011 19:15
Kanske överväga att kombinera pool och damm?
#25 - 29 juni 2011 19:59
hägna in det med tex höns nät sen låter du humle växa där så ska du se att hela staketet är täckt och det blir en mur av humle :)
#26 - 29 juni 2011 21:04
Är inte poängen med en dam att man skall kunna sitta brevi ock kolla på den skall man då hängna in den behöver man nog hängna in ett rätt stort område och då helst med något som inte blir en mur.

Kjell du får sjoa till när det är dags för restaureirng av damen så får jag hugga i och hjälpa till.
#27 - 29 juni 2011 21:26
lag på det om det är djupare än 1m. Tråkigt att håva småbarn ur dammen/poolen
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 30 juni 2011 07:12
lillfrasse skrev:
Är inte poängen med en dam att man skall kunna sitta brevi ock kolla på den skall man då hängna in den behöver man nog hängna in ett rätt stort område och då helst med något som inte blir en mur.

Nej damer bör man ju inte hägna in :D
#29 - 30 juni 2011 16:02
Nej damer bör man ju inte hägna in :D

hahaha bra där kjell:D
#30 - 30 juni 2011 16:07
Offtopic hær kænner jag :P
#31 - 5 juli 2011 07:45
Nu lutar ju det området dær jag tænker græva dammen så antar att man borde kunna fixa som ett trappsteg øverst dær man kanske har ett litet vattenfall och sen så kør men på med en vall nertill.

Har æven grunnat lite på om man skulle ha som en liten sluttande bæck från ena kortsidan på altanen och sen ner och fram i dammen, så køra på med massa sten runt.

Har fortfarande lite svårt att rækna ut hur man ska græva før att få ut ønskat antal liter också men får væl kolla runt efter det.
#32 - 9 juli 2011 20:41
Värst vad det var svårt att stava till damm.

Men det där med att kombinera damm och pool - man badar ju trots allt gärna i både hav och insjö
#33 - 9 juli 2011 20:47
Såg det här lite försent och startaren av tråden kanske aldrig läser mitt inlägg. Personligen så började jag bygga en damm i våras och jag begärde tillstånd från min bostadsrättsförening för ändamålet. Enklaste sättet utifall någon granne börjar skrika på en är att ha ryggen fri, lite svårare i en villa om man inte ska gå till samfälligheten och begära tillstånd vilket jag är osäker på ifall man kan.

Oavsett vad, jag började åtminstone med att prata med min närmaste granne och diskutera översvämningsrisker etc och efter att han hade givit benäget tillstånd till att eventuellt någon vår få sin gräsmatta översvämmad av min damm så begav jag mig till min ordförande. Jag ville inte ha någon mega damm för koi och min sambo ville absolut inte ha en "pool" på tomten bestående av fisk. Så jag sa till min ordförande att jag ville ha runt 1,5-1,5 i bredd och längd med lite diffar i måtten pga former som senare skulle komma fram. Sedan att djupet skulle bli cirka 1,30 för eventuell övervintring av fiskarna utifall vargavintrarna skulle lägga av med att ha minus 40 vissa dagar på året.

Summa summarum, fick benäget tillstånd (uppenbarligen hade det gått hetsigt till på deras sammanträde eftersom de var splittrade ifall en damm hörde hemma i området. Men jag var inte där så jag slapp stå med skammens rodnad för mina infernaliska idéer), dock blev jag beordrad att bygga ett minst 90 cm högt staket runt dammen utifall jag gjorde en damm. Det var allt. Må tro att jag våndades över staketet, men jag har själv 3 barn och dessa drar naturligtvis in grannbarn. Även om jag kan styra vad mina barn gör så är det inte så lätt att styra andras när man väl vänder ryggen till. Således, eländet är byggt. Fiskarna verkar trivas och mår bra. Samt det är ett staket runt det på 100 cm och jag svär varje gång jag måste över för fixa till något. Finns ingen dörr i staketet, så klättra måste jag göra .
:D
En poäng är dock att lagen föreskriver att du ska ha ett stängsel på 90 cm ifall djupet är 20 cm eller djupare. Självklart kan ett barn som ger sig fan på att ta sig upp någonstans komma upp och över, men du har åtminstone försökt. Och bor du redan inhägnad så kanske du inte behöver ett staket, enbart omgviningen som kan avgöra.

Annons