funderingar på mina värden

#1 - 18 juli 2009 10:45
har flyttat för 3 månader sedan och sedan dess har de bara gått utför i karet :(innan flytt var allt jättestabilt och bra och växerna växte som bara den. inga problem med sjukdommar eller nåt problem över huvud taget egentligen.

men nu när jag flyttat så är värderna helt värdelösa. växterna bara dör. min jättestora java som tagit halva karet över rötterna är helt borta och den upplever jag ändå rätt tålig. jag har fått tofsalger så de står HÄRLIGA till:mad: och en del vanliga alger på rutor osv. har aldrig i mitt liv haft alger på dehär viset [:(!]

nu byter jag vatten varje vecka för att få upp värderna som ligger på tok för lågt (förutom NO3) tycker jag - vad tycker ni? test taget med JBL easy tesy 5 in 1

NO3 - runt 25
KH - 0-3
PH - 6,4-6,8

om jag byter vatten så kommer värdena upp till dessa cirka

NO3 - ca 10
KH - 3
PH - 6,8

men inte bättre. vad ska jag göra?? jag har ett 300liters och med filter som flödar 1000lit/h och mycket rötter.

några funderingar?:confused:
#2 - 18 juli 2009 12:32
Hur bor du? ph på 6.8 låter ovanligt lågt för kommunalt vatten iaf, eller så är ditt test inte det mest tillförlitliga, sen att du fått alger och så kan dels ha med mängden ljus karet får då detta säkert ändrats efter flytten, sen om du inte har det idag så börja med PMDD så lär växterna börja bli bra snart igen, kanske även en ide att se över belysningen?
#3 - 18 juli 2009 12:53
kommunalt vatten ja..

PMDD ha jag inte vågat mig på.. kör med easy carbo istället.
har ett power glo och ett sun glo. de står lika "skymmt" nu som innan flytten och lyset är tänt från 16-23 ungefär.

men de lär väl vara rötterna som är boven? har en hel del rötter. alltså många.. har skaffat lite kalkmjöl nu å hällt i lite bikarbonat. får se om de blir nån skillnad.

hur pass orolig ska jag vara för nitrathalten? har för mig att de är nitriten som är farligare? eller har jag missförstått nåt?
#4 - 18 juli 2009 14:01
Man kan inte köra Easy Carbo istället för PMDD.

Nitrathalten är inget att oroa sig för.
#5 - 18 juli 2009 14:13
lucille1 skrev:
kommunalt vatten ja..

PMDD ha jag inte vågat mig på.. kör med easy carbo istället.

har ett power glo och ett sun glo. de står lika "skymmt" nu som innan flytten och lyset är tänt från 16-23 ungefär.

men de lär väl vara rötterna som är boven? har en hel del rötter. alltså många.. har skaffat lite kalkmjöl nu å hällt i lite bikarbonat. får se om de blir nån skillnad.

hur pass orolig ska jag vara för nitrathalten? har för mig att de är nitriten som är farligare? eller har jag missförstått nåt?

Ok det där lät lite konstigt i mina öron, som johanski säger kan du inte ha easy carbo istället för pmdd, det är ett komplement som funkar bäst ihop med pmdd, och sen inte vågat dig på pmdd men du vågar använda easy carbo som är extremt giftigt och mycket farligare om du gör fel där? nåja
att du har mycket rötter gör inget, sluta exprimentera med kalk och bikarbonat det lär göra mer skada än nytta i längden.
sen skaffa pmdd och öka på belysningstiden 1-2 timmar, nästa gång du byter lysrör fundera över att bara ha 2 st power-glo istället och om du inte har reflektorer är det nåt att satsa på oxå.
#6 - 18 juli 2009 14:15
jo just nitraten är inget att oroa sig över alls det är nitrit som är farligt och om något värt att mäta
#7 - 19 juli 2009 08:44
Fuzzop skrev:
Ok det där lät lite konstigt i mina öron, som johanski säger kan du inte ha easy carbo istället för pmdd, det är ett komplement som funkar bäst ihop med pmdd, och sen inte vågat dig på pmdd men du vågar använda easy carbo som är extremt giftigt och mycket farligare om du gör fel där? nåja

att du har mycket rötter gör inget, sluta exprimentera med kalk och bikarbonat det lär göra mer skada än nytta i längden.

sen skaffa pmdd och öka på belysningstiden 1-2 timmar, nästa gång du byter lysrör fundera över att bara ha 2 st power-glo istället och om du inte har reflektorer är det nåt att satsa på oxå.

okej, jag har alltid uppfattat PMDD som svårt att ha å göra med. men i sånna fall ska de testas! :D

varför ges de råd här titt som tätt ang kalk och bikarbonat om de bara gör skada i längden?

och då ska jag byta till 2 power glo istället. de blir jag bara glad över för jag gillar inte de gula ljuset som blir av sunglo. men varför skall jag göra det om jag får fråga? :) reflektorer har jag redan. men kanske dax att se över dem lite. är ett år gamla nu och kan ju vara fulla av avlagringar och skit.

ockej vad bra att nitrathalten inte är nåt att oroa sig över. nitrithalten är försumbar. :)
#8 - 19 juli 2009 08:46
Johanski skrev:
Man kan inte köra Easy Carbo istället för PMDD.

Nitrathalten är inget att oroa sig för.

alltså jag har inte vågat mig på nåt hemkok än då några "skrämt mig", så jag har kört pro fito och easy carbo istället.
#9 - 19 juli 2009 11:02
lucille1 skrev:
alltså jag har inte vågat mig på nåt hemkok än då några "skrämt mig", så jag har kört pro fito och easy carbo istället.

Easy Carbo ger en ökad tillväxt hos växterna, och de käkar då mer näring. Kör du inte en komplett näring, fast ändå EC, så kommer det uppkomma brister snabbare. Profito är inte en komplett gödning. PMDD är ;)
#10 - 19 juli 2009 11:35
Johanski skrev:
Easy Carbo ger en ökad tillväxt hos växterna, och de käkar då mer näring. Kör du inte en komplett näring, fast ändå EC, så kommer det uppkomma brister snabbare. Profito är inte en komplett gödning. PMDD är ;)

man lär sig nå nytt varje dag :d PMDD är beställt redan så jag hoppas de kommer om en vecka typ ;)
#11 - 19 juli 2009 13:04
lucille1 skrev:
man lär sig nå nytt varje dag :d PMDD är beställt redan så jag hoppas de kommer om en vecka typ ;)

om du beställt från Haack kan du räkna på kortare tid än så ;)
vad gäller kalk och bikarbonat så ger det mera ostabilitet om du inte ska fortsätta med detta vid varje vattenbyte eller har full koll på varför och hur det ska användas så blir det ingen hjälp utan krånglar bara till det.
Varför bara köra power-glo, jo just dom rören (som är bland det bästa man kan ha för sina växter) samt philips aquarelle och
sylvania aquastar är trifosfor rör som dels ger bra ljus under lång tid, så dom kan du spara tills dom slocknar medans sunglo är tappar effekt mycket fortare och inte alls är lika bra för växterna, om du sen gillar det ljuset är det ju en extra bonus :)
#12 - 19 juli 2009 16:29
Fuzzop skrev:
om du beställt från Haack kan du räkna på kortare tid än så ;)

vad gäller kalk och bikarbonat så ger det mera ostabilitet om du inte ska fortsätta med detta vid varje vattenbyte eller har full koll på varför och hur det ska användas så blir det ingen hjälp utan krånglar bara till det.

Varför bara köra power-glo, jo just dom rören (som är bland det bästa man kan ha för sina växter) samt philips aquarelle och

sylvania aquastar är trifosfor rör som dels ger bra ljus under lång tid, så dom kan du spara tills dom slocknar medans sunglo är tappar effekt mycket fortare och inte alls är lika bra för växterna, om du sen gillar det ljuset är det ju en extra bonus :)

så de tror de finns en chans att värderna repar sig om jag börjar annväda PMDD? blir de inte försurat ändå av alla rötter jag har? har ett stort (!) näste i hela ena hörnet av karet. blev märkbart mycket surare på en gång när jag fyllde på med ännu mer rötter :(

ja ded var får peter jag beställde å har gjort klar å betalat idag så de kommer nog i mitten av veckan! blir skitbra!

så ska jag byta och ta bort sun glo röret på en gång :d

ni är bäst!! tack för all hjälp.
#13 - 19 juli 2009 21:15
Jag vill invända mot Fuzzop angående bikarbonat och kalk. Att tillsätta detta och se till att KH ligger kring 4 ger absolut inget instabilt vatten - tvärtom. Det är det sura vattnet utan stabiliserande karbonater som ger instabiltet. Har du enormt mycket rötter så har du ett problem vad gäller surheten och lågt KH. Vad som händer om du kör på med mycket växtnäring och kolkälla (Easy carbo är en sådan) är att ditt pH kommer att åka jojo mellan dag och natt. Lägger du dig på ett KH omkring 4 (brukar ge ca 7,5 i pH) så kommer ditt vatten att bli mera stabilt. Du kan höja KH genom ettdera kalksten eller bikarbonat. Ett KH under 3 till 4 ger också en svag nitrifikation (om någon) och du kommer att få en anrikning av ammonium om inte växterna sätter ordentlig sprätt på detta. Fortsätter du med ett lågt KH så är det viktigt att du gör vattenbyten varje vecka för att förhindra ett uppbygge av ammonium.

MVH Lasse
#14 - 19 juli 2009 21:37
Har funderat på det där ett tag nu. Mitt kar är rätt hårt belastat, med väldigt mjukt vatten, mellan 1-3 i kh ( längesen jag mätte). Jag doserar trippeldos pmdd var vecka och kör daglig dos Easy carbo. Byter 35% vatten var fjärde dag utan att buffra. Har gjort detta ett bra tag nu, är det stora risker för att otäckheter ska hända i mitt kar, Lasse?
#15 - 19 juli 2009 21:44
kör man pmdd så är det lämpligt att följa instruktionerna om veckovis vattenbyten sen visst är surt vatten kanske ostabilare men jojo effekten är inte så stor att det normalt ger några problem om du däremot konstant matar på med kalk lär det bli stora problem den dan du glömmer det eller åker iväg på semester en tid och det är mitt argument att inte ha i för mycket saker som påverkar vattnet, sen lyckligtvis lakas rötterna ur relativt fort så om du inte byter dom hela tiden lär vattnet sakta bli mindre och mindre försurat.
Du kan ju fundera över vilken väg som känns rätt och sen berätta här hur det gick och vad du gjorde, för dom som orkar söka i forumet kan man alltid lära av andras erfarenheter :)

PS, personligen tror jag du lyckas oavsett tillvägagång så länge du doserar pmdd och följer upp med nogranna vattenbyten enligt rekomendationerna och har dubbla power-glo ;)
#16 - 19 juli 2009 22:27
Johanski skrev:
Har funderat på det där ett tag nu. Mitt kar är rätt hårt belastat, med väldigt mjukt vatten, mellan 1-3 i kh ( längesen jag mätte). Jag doserar trippeldos pmdd var vecka och kör daglig dos Easy carbo. Byter 35% vatten var fjärde dag utan att buffra. Har gjort detta ett bra tag nu, är det stora risker för att otäckheter ska hända i mitt kar, Lasse?

Nej jag tror inte det med de täta vattenbytena men vad många inte tänker på är att karbonater i vattnet faktiskt också är en koldioxidbuffert. När växterna förbrukar den lösta koldioxiden så blir det ett underskott i jämnvikten mellan koldioxid, kolsyra, bikarbonat och karbonater. Denna obalans löses till en början med att bikarbonater och karbonater går åt "höger", dvs de omvandlas till löst koldioxid. Denna proces är pH-höjande vilken i sin tur också påverkar balansen eftersom ett vatten med högre pH kan hålla mindre löst koldioxid och en ny jämnvikt uppstår. Finns det tillräckligt med karbonater så blir inte svängningen så stor och nattetid när inte växterna tar upp någon koldioxid så går en del av bakteriers och växters producerad koldioxid tillbaka till bikarbonat/karbonat. Jag har för mig an några low-techare körde just med ca 4 i KH just pga av detta. Nu använder du ju Easy Carbon så koldioxidfrågan är inte så central för dig

@ lucille1 - Jag tror också precis som Fuzzop att det går bra vilken väg du än väljer och det är lite en personlighetsfråga om vad som passar dig bäst. Men visst åker du bort så kan du inte tillsätta bikarbonat eller kalcium men och andra sidan - vem sköter de av PMDD:s rekommenderade vattenbytena när du är bortrest? :) Det vill säga - semestern ställer till problem oavsett tillvägagångsätt :)

MVH Lasse
#17 - 20 juli 2009 08:22
Jo semester är ett gissel för akvarister men att missa ett vattenbyte eller två i pmdd skötseln brukar gå bra om karet bara har fått bli riktigt ordentligt inkört först, däremot har jag lärt mig att inte sätta en ny sats mäsk innan man åker bort 3veckor och lämnar frugan hemma att bara mata fiskarna, är glad att fiskarna överlevde för dom hade bara några cm framme vid rutan som dom kunde röra sig på och karet såg bara ut som en grön låda när jag kom hem :)
#18 - 20 juli 2009 22:18
jag har tänk att jag ska prova med PMDD och easy carbo och se vad som händer. hoppas de ska räcka. och byta lysröret som jag blev tipsad om.blir galen om jag inte får till värdena snart.

känns som att kalka och bikarbonata hit och dit blir så deffust, om de räcker med PMDD (vilket lär visa sig) så känns de stabilare då de är men given mängd varje vecka som skall ges. eller tänker jag fel?
#19 - 21 juli 2009 08:18
Om du tänker fel så är vi då 2st som gör det ;)
Nä tror nog att det blir bra om du följer standard ec och pmdd dosering, men kom ihåg att just vattenbytet är en väldigt viktig del och det är bra om man kan bestämma sig för en dag och kanske även tidpunkt som man varje vecka gör ett lika stort vattenbyte, just det här är lite känsligare i början och har man väl fått bra stabilitet så kan man slarva lite mer i framtiden men grundregeln är iaf hellre för ofta än för sällan ;)
#20 - 21 juli 2009 21:38
Fuzzop skrev:
Om du tänker fel så är vi då 2st som gör det ;)

Nä tror nog att det blir bra om du följer standard ec och pmdd dosering, men kom ihåg att just vattenbytet är en väldigt viktig del och det är bra om man kan bestämma sig för en dag och kanske även tidpunkt som man varje vecka gör ett lika stort vattenbyte, just det här är lite känsligare i början och har man väl fått bra stabilitet så kan man slarva lite mer i framtiden men grundregeln är iaf hellre för ofta än för sällan ;)

det ska jag absolut göra!! fick grejorna idag (hur stört som helst, skickade ett mail i söndags kväll och ville beställa...haha vaddå service minded?) så de ska bli spännande att köra igång och se om de blir nån förändring!

en fråga ang PMDD - hack skrev att jag skulle tillsätta 10ml av vardera per 100l vatten i veckan. men ska jag tillsätta efter hur mycket vatten jag byter varje vecka eller alltid på hela akvarievolymen?
alltså jag har 300liters - ska jag alltid tillsätta 30ml av allt varje vecka eller om jag byter 100l per vecka ska jag bara tillsätta 10ml per vecka då när jag byter vattnet?

en annan fundering - om man har ett akvarium på en volym motsvarande 300 liter - de är väl inte direkt 300liter vatten i karet med tanke på all sand och all annan inredning. ska man räkna på faktisk vattenvolym eller på karets volym? eller är de onödigt att vara så petig? tänkte på riken att de blir för starkt och de blir överdoserat.
snillet spekulerar!! :D haha
#21 - 21 juli 2009 21:57
lucille1 skrev:
det ska jag absolut göra!! fick grejorna idag (hur stört som helst, skickade ett mail i söndags kväll och ville beställa...haha vaddå service minded?) så de ska bli spännande att köra igång och se om de blir nån förändring!

Hmm tror aldrig jag väntat längre än så :) bättre service går knappast att få.
Det brukar ta ett tag innan man märker av några förbättringar från pmdd men har det väl tagit fart rullar det bara på sen, men räkna inte med några större förändringar dom första 2 veckorna iaf, tog nog en månad innan jag såg riktig skildnad och för en del tar det lite längre tid så bli inte otålig nu ;)

Sen är det ganska vanligt att man får en del extra alger när man börjar med pmdd så du inte blir överraskad om det händer, kör på iaf så blir det tvärt om sen :)

Annons