Fungerande utan co2?

#1 - 16 augusti 2004 16:18
Kort o kanske dumt men: Kan man få ett 570literskar snyggt med växter utan co2? Menar då utan att köpa nya hela tiden..
vh frida
#2 - 16 augusti 2004 16:20
Det beror lite på vad du har för växter. Om du nöjer dig med vallisneria, vattenpest och andra bikarbonatupptagande växter så skulle det kunna fungera men CO2 är sagolikt effektivt.
PatrikMalmo
#3 - 16 augusti 2004 19:11
Visst går det, men jag håller med plizken. Enklare växter, samt gärna en gnutta gödning i vart fall - enten i bottenlagret eller i vattnet (både och kanske). Du behöver också plantera tätt från början om det ska se något ut, eller så utrusta dig med mycket tålamod. Har själv provat det i ett 600-liters, och det funkar.

Hilsen!!
#4 - 17 augusti 2004 09:24
Får nog fixa en co-anlägggning ändå, är ju kul om man får det att funka :)
tack f svar häls frida
#5 - 17 augusti 2004 09:35
Hoppas att det inte gör något att jag lånar tråden lite grann.
En kanske dum fråga för er som kan detta, men när ni skriver bikarbonat upptagande växter, menar ni då att man ska sätta i bikarbonat i karet om man har dessa växter och i sådanafall hur mycket??

#6 - 17 augusti 2004 09:42
Ursprungligen skickat av nikki

Hoppas att det inte gör något att jag lånar tråden lite grann.

En kanske dum fråga för er som kan detta, men när ni skriver bikarbonat upptagande växter, menar ni då att man ska sätta i bikarbonat i karet om man har dessa växter och i sådanafall hur mycket??

Om man har väldigt mjukt vatten så kan bikarbonattillsats vara bra, men växterna konsumerar nog inte så mycket att ett medelhårt vatten skulle drabbas. Bikarbonat har dock en massa andra fördelar. Om du har ett kar med enbart fiskar som trivs i den basiska delen av ph skalan så kan du få ett mycket stabilt vatten för dina fiskar med bikarbonattillsats. Egentligen finns det inget negativt för varken fisk eller växter om du har valt rätt fiskar/växter. Bikarboanat går inte att överdocera efterssomm det inte höjer ph till mer än 8,2-8,4. Jag tillsätter en påse á 70 gram vid varje vattenbyte i mitt 300literskar, det får både bikarbplantorna och tanganyikasillarna att stortrivas.
MVH
Magnus

Annons