Funkar dessa ihop?

#1 - 12 mars 2008 17:25
I förrgår köpte jag in mina första fiskar till mitt akvarium, det blev 3 st Papegojciklider. Om några dagar tänkte jag köpa flera fiskar och då är jag sugen på att köpa ett gäng Silverhajar, och sen vänta ytterligare en tid o sen köpa en praktbotia. Hur fungerar dessa arter ihop?`vet att Papegojcikliderna kan äta fisk, men eftersom jag köper alla ganska direkt efter varandra så växer dom väl tsm? o sen när alla är fullvuxna lär de väl inte va nå problem?
#2 - 12 mars 2008 17:26
Inga problem om du har tillräckligt stort kar
#3 - 12 mars 2008 17:28
Stoppa inte i för många fiskar på en gång bara. Då får du nitritproblem.
#4 - 12 mars 2008 17:28
jo det skulle säkert funka bra :)
#5 - 12 mars 2008 17:30
Nina82 skrev:
Stoppa inte i för många fiskar på en gång bara. Då får du nitritproblem.

Okej, köpte mina första 3 i måndags, hur länge tycker du jag ska vänta på att köpa flera?
Tänkte köpa kanske 4-5 silverhajar. är det ett bra antal?
Bilagor:
#6 - 12 mars 2008 17:33
Det är det nog, men de blir ganska stora, det tror man inte, men de blir typ 20 cm i allafall (kolla på artbeskrivningen här).
#7 - 12 mars 2008 17:35
jocks skrev:
Okej, köpte mina första 3 i måndags, hur länge tycker du jag ska vänta på att köpa flera?

Tänkte köpa kanske 4-5 silverhajar. är det ett bra antal?

Beror helt och hållet på storleken på akvariet, men det låter lite mycket till att börja med. Ha dina tre fiskar och någon algätare första veckorna innan du kört in det.
#8 - 12 mars 2008 17:36
Okej, hur stort kar behöver silverhajar och papegojciklider? fullvuxna.
#9 - 12 mars 2008 17:38
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266

här har du länkar om fiskarna..läs här så får du reda på det du vill:)
#10 - 12 mars 2008 17:43
kan du inte svara på hur stort karet e?
#11 - 12 mars 2008 18:36
jocks skrev:
I förrgår köpte jag in mina första fiskar till mitt akvarium, det blev 3 st Papegojciklider. Om några dagar tänkte jag köpa flera fiskar och då är jag sugen på att köpa ett gäng Silverhajar, och sen vänta ytterligare en tid o sen köpa en praktbotia. Hur fungerar dessa arter ihop?`vet att Papegojcikliderna kan äta fisk, men eftersom jag köper alla ganska direkt efter varandra så växer dom väl tsm? o sen när alla är fullvuxna lär de väl inte va nå problem?

Stopp där!!! Om akvariet är nystartat ska du verkligen ta det lugnt och inte skaffa några fler fiskar förrän om nån månad. Det tar nämligen drygt 1 månad innan bakteriefloran kommit igång tillräckligt för att kunna bryta ner ammoniak och nitrit. Nu i början får du mata ganska sparsamt och njuta av de 3 firrarna som redan bor i akvariet. Sen när bakterierfloran hunnit komma igång kan du börja utöka antalet invånare successivt med några veckors mellanrum.

En ensam praktbotia ska man inte ha. De är ju stimfiskar så minst 4-5 får du ha. Men tänk på att de blir ganska stora och måste ha ett ganska stort akvarium för att trivas.

Så jag ställer samma fråga som flera andra redan har frågat: Hur stort är ditt akvarium?
#12 - 12 mars 2008 19:05
Skulle även vara kul att veta vilken typ av filter du kör samt vilka växter och sand du kör, lägg gärna upp en bild.
#13 - 13 mars 2008 09:02
Just nu har jag bara ett 120 liters kar,eftersom dom bara är yngel nu, men inom ett par månder ska jag köpa ett minst 500 liters kar.
#14 - 13 mars 2008 09:31
jocks skrev:
Just nu har jag bara ett 120 liters kar,eftersom dom bara är yngel nu, men inom ett par månder ska jag köpa ett minst 500 liters kar.

Glöm praktbotian och silverhajen så länge. De blir stora och är stimfiskar.
#15 - 13 mars 2008 09:57
Okej, men i maj har jag planerat att köpa ett kar på minst 500 liter, eftersom jag vet att dessa fiskar blir stora, men kan jag i det karet ha 3 papegojciklider, ett par malar, 4-5 silverhajar och 4-5 praktbotior i det akvariet? eller blir det överbelastat då?
#16 - 13 mars 2008 10:21
I 500 liter torde det inte vara större problem. Fast cikliden verkar ganska tuff.
#17 - 13 mars 2008 11:51
jocks skrev:
Okej, men i maj har jag planerat att köpa ett kar på minst 500 liter, eftersom jag vet att dessa fiskar blir stora, men kan jag i det karet ha 3 papegojciklider, ett par malar, 4-5 silverhajar och 4-5 praktbotior i det akvariet? eller blir det överbelastat då?

Även ett 500 liters är i minsta laget för papegojciklider faktiskt. Jag skulle definitivt skippa dem. Det finns så många andra fina och intressanta ciklider som skulle funka. Och så skulle jag satsa på fler silverhajar. Minst 6-8.

Och tänk på att fiskar kan bli hämmade i växten om de får vara i ett för litet akvarium.
#18 - 13 mars 2008 17:03
jocks skrev:

Papegojciklider behöver ca 300 liter så de kan du ha. Silverhajarna kan bli upp till 35 cm och de behöver också ca 300 liter så det ska funka.
Praktbotia har jag hört är en väldigt rolig fisk. Den blir också ganska stor och behöver lika stort som de andra (ca 300 liter). Som sagt, en superkul fisk som jag kan rekomendera och de är ju rätt snygga med!
Jag är inte expert på just detta, men det är detta jag vet! :D

// Sofie
#19 - 13 mars 2008 19:32
soffan96 skrev:
Papegojciklider behöver ca 300 liter så de kan du ha.

Har på Zoopet finns det artbeskrivningar på flera olika arter som kallas för Papegojciklider. Om den riktiga sydamerikanska papegojciklideen (Hoplarchus psittacus) står det att de behöver minst 540 liter. Det finns en annan SA "art" (Cichlasoma sp. "hybrid") som också kallas för papegojciklid, men det är ingen riktig art utan en korsning mellan två andra arter. Om dessa står det att de bör ha minst 300 liter.

Sen finns det även en malawiciklid (Aristochromis christyi) som kallas för papegojciklid. Men jag utgår ifrån att det inte är denna art som jocks menar eftersom dessa fiskar lever i en helt annan miljö. Om dessa står det minst 500 liter.

Annons