Funkar ett akvarium med måtten L80 x D22 x H30

#1 - 10 september 2013 11:19
Har funderingar att fixa ett lite udda mått på ett akvarium. Anledningen är att jag har en väldigt stabil sekretär som jag vill att akvariet ska stå på. Invånarna skulle bli räkor och några mindre fiskar som ex moskitorasbora eller Endlers guppy. Skulle det fungera?

Sedan undrar jag vart man kan beställa ett sedant akvarium? Vet inte om jag själv skulle klara av att limma ett.
#2 - 10 september 2013 11:42
Det skulle ju bli ungefär 50 liter och det borde väl räcka gott till en sådan besättning. :)
Coolt med lite udda mått tycker jag! Kolla in hannescs och Ryskbompas avlånga kar!
#3 - 10 september 2013 13:49
Det jag egentligen undrade är om ett långsmalt akvarium ställer till det med syresättningen? Att det inte blir lätt att inreda är jag medveten om.
Hur räknade du ut literantalet? Har aldrig lärt mig det.
#4 - 10 september 2013 13:54
literantalet är lätt.
ta bara längden gånger höjden gånger bredden i decimeter så får du liter ( spelar ingen roll vilken ordning du tar dom i. )

är väl inga problem med syresättningen. du har ju massa vattenyta. värre om det hade varit som en pelare eller en vas. de är lite svårare.

limma själv är inte s¨å svårt :)

o varför skulle det inte vara lätt att inreda? massa tunna grenar o kvistar blir säkert snyggt
#5 - 10 september 2013 14:02
Vad bra! Men jag tror knappast det är enkelt att limma själv när man inte ens vet vilket hörn man ska börja med. Men jag gissar att det blir billigare att göra det själv (om man inte misslyckas totalt och får värsta vattenskadan istället).
#6 - 10 september 2013 14:09
googla på hur man bygger ett akvarium. finns många sidor som visar bra samt youtube videor
#7 - 10 september 2013 15:54
Jag har ett 85x30x55 som Imazo byggt till mig. Jättefint gjort. [ATTACH=CONFIG]63990[/ATTACH]
#8 - 10 september 2013 15:55
Det undre fotot är fel, men jag får inte bort det.
#9 - 10 september 2013 16:30
helena det där översta är jäävligt läckert!
#10 - 11 september 2013 13:11
Hur fixerar man så stora stenar, så dem inte välter ut genom glasen om oturen är framme?
(Som Helena har en bit upp)
#11 - 11 september 2013 13:43
fäster dom med silikon på en plexiglas skiva tex. finns lite olika sätt man kan göra
#12 - 12 september 2013 19:34
Limaan, kolla in denna tråden!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157711
#13 - 19 september 2013 04:59
Tack! Jättebra länk mr Woods. Verkar absolut inte kunna fungera. Dock vågar jag nog inte limma själv utan kommer beställa via djuraffären istället.
#14 - 19 september 2013 07:08
hannesc skrev:
helena det där översta är jäävligt läckert!

Tack, det ska bli kul att se när det fått växa till sig ordentligt.
#15 - 19 september 2013 07:10
limaan skrev:
Tack! Jättebra länk mr Woods. Verkar absolut inte kunna fungera. Dock vågar jag nog inte limma själv utan kommer beställa via djuraffären istället.

Ja, det är sköt att få någon som kan att göra det för en.
#16 - 30 september 2013 08:58
Jag är bra sugen att beställa akvariet via djuraffären. Har pratat med dem men för att få prisförslag så måste jag bestämma höjden på akvariet. Funderar på att ha 35 cm istället för 30 cm. Det som avgör är ljuset. Vill inte ha en ljusramp då det blir så trångt att göra något i akvariet med rampen kvar. Funderar på någon form av hängande belysning likt akvariet högra upp i tråden eller spotar. Har dock ingen aning om vilken typ av lampor som passar bäst för ett akvarium. Led, halogen eller vad? Vad ska man titta på för att få rätt styrka, ljus m.m.
Här en liten skiss på hur jag tänkt. Proportionerna är nog inte helt rätt.
[ATTACH=CONFIG]64323[/ATTACH]
#17 - 30 september 2013 19:43
Limma själv är en baggis! speciellt med ett sånnt lågt kar, inte speciellt mycket tryck :D
jag limmar själv och jag är absolut ingen expert, jag har inte tummen mitt i handen dock :P

är man kass på att limma så får man tejpa bättre bara :P

Annons