Mathias Nilsson skrev:kör på fler av de du redan har, det blir billigare att få en helhet då.
Bara en not på vägen...
Karet är litet, få inte för dig att skaffa något mer som plockar revir, då kan det gå åt helskotta!
Mathias Nilsson skrev:Svärdbärare blir lustmördade av blåciklider i alla fall, det har jag provat stenhårt..
Blander skrev:Jag får väl avvakta att stoppa ner något mer i akvariet tills jag har fått pejl på hur zebrorna beter sig. Än så länge är de lugna och fina.
Mathias Nilsson skrev:http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150597&page=63&context=C4ea2479ADvjVQa1PpcFM2opr9LJof8aE9KWQfW3qyzIzz9kz1gns=" target="_blank">&context=C4ea2479ADvjVQa1PpcFM2opr9LJof8aE9KWQfW3qyzIzz9kz1gns=
Bilder på karet. Vore inte pedagogiskt annars. Här fungerade det.
Efter denna lilla ompyssling funkar det inte. En teori: Den nya roten på filmen hamnade i Eldbukarnas nybildade revir på andra sidan akvariet, där sket sig husse på tummen! :)
Mathias Nilsson skrev:Vi börjar med bilden där allt fungerar bra. [ATTACH=CONFIG]53090[/ATTACH]
Här kommer inte bra: [ATTACH=CONFIG]53091[/ATTACH]
Som man ser på bilderna så är det nu mindre växtlighet i "mitten" av akvariet, samt det är en ny rot i det.
Problem ett: När jag ansade så gjorde jag förmodligen bort mig när jag plockade bort jättevallisen runt Blåciklidernas revir, de ser helt enkelt bättre i akvariet nu. När så är fallet så blir de mer taggade på att behålla sin ställning i högra hörnet vilket gör så att ALLT närmare än vårt sovrum ses som en direkt fiende. Nu är juwelakvariet 120 långt vilket borde räcka gott längdmässigt men det funkar inte riktigt så med mina individer.
Problem två: Den spretiga roten i vänstra hörnet har inte funnits där tidigare, innan var det mer växtlighet på den ytan och herrar och fruar Meeki höll sig där i harmoni, Blåcikliderna sket gott i dem för de såg dem inte. Nu hjälpte ju husse till att öppna upp akvariet samtidigt som reviret sabbades, de bad ju inte mig om den roten. Så, nu har jag eldbukar med kamp-märken hela tiden, de blir redigt luggade ibland. Man ser det även tydligt när de inte har lekt än, de får ingen ro när de blir jagade av blåcikliderna dygnet runt.
För er som haft dem innan så vet ni hur det låter när en mellanstor arg ciklid drar i rutan, jag tror att jag ska få hämta akvariet i hallen ibland.
Mathias Nilsson skrev:Gjorde faktiskt det igårkväll, inväntar resultatet med spänning!
Allt böörjade med att jag skulle ansa ut andmaten från frogbiten, sen ville jag inte lägga tillbaka flytväxterna innan de hade fått snurra i ett av yngelkaren en vecka.
Det kommer nog att ordna sig men det är ett jäkla tji att bevittna innan det reder upp sig. Dumma mig som skulle göra så!
Det är så enkelt att falla in i mönster, Malawi får jag möblera om titt som tätt på grund av att de grisigaste individerna skall bli lugna, här blir det helt tvärt om...
Det finns mycket att lära, speciellt när det gäller arga parbildande fiskar..
bossep skrev:Kan du inte sätta koppel på dom? funkade klockrent på varulvarna som ligger på golvet här och fiser!:)
Bra att du knyter tillbaks till tråden.Mathias Nilsson skrev:Eller göra som med herr Auratus, lyfta ur honom i en hink någon timme när han är överjäklig mot allt i akvariet. Jäklar vad snäll han blir.
Nej men jag hoppas att TS läser allt och tänker till lite, då mest angående revirgränser. Kom ihåg en sak, de är nog rätt små och snälla nu. Vänta tills första kakan ligger på en sten eller rot i, då tvekar till och med du på att greja i karet! ;)
Mathias Nilsson skrev:Nope.
Du får gilla läget :)
Blander skrev:Okej...
Men jag är nyfiken:
- Kommer de instinktivt att fortsätta gräva i all oändlighet, eller finns något mål med grävandet och när gropen är tillräckligt stor så slutar de?
- När de når frigoliten, finns det risk att de hackar loss smulor eller stannar de där?
Man får botten upplukrad gratis och behöver inte bry sig om det. De brukar sluta gräva när de når bottenglaset. Ofta börjar de om någon annan stanns om gropen inte blev tillräckligt bra. Sedan brukar de använda flera gropar som de flyttar ynglen mellan.Blander skrev:Okej...
Men jag är nyfiken:
- Kommer de instinktivt att fortsätta gräva i all oändlighet, eller finns något mål med grävandet och när gropen är tillräckligt stor så slutar de?
- När de når frigoliten, finns det risk att de hackar loss smulor eller stannar de där?
LS10 skrev:Min bror hade ett kar med malawi fär många år sen, 200 liter var det på. Där stoppade han sen in zebraciklider. Trots att malawicikliderna var där först och större än zebrorna så blev de snabbt utkonkurrerade. Zebrorna förökade sig väldigt fort och malawierna kunde inte stå emot utan dog en efter en.
Tillslut hade vi ett kar fyllt med flera generationer av zebror, vilket var kul det med men min poäng är att inte ens malawicikliderna som anses vara tuffa fiskar hade en chans.