Funkar sådant där grus man sandar med på vintern?

#1 - 9 maj 2004 10:31
Kom på en sak igår kväll när jag var ute med hunden.. sådant där grus som man sandar med på vintern.. ganska stora korn, typ3mm-10mm ungefär.. det blir ju riktigt svart i vatten.. borde man inte kunna langa i sånt.. eller är det alldeles för vasst?

PS
Hunden hoppade glatt i en sån hög så dammet yrde och min svarta hund blev grå, därav idén..
DS
#2 - 9 maj 2004 10:35
Det gruset är salt, eftersom det blandas med salt när det läggs ut, men om du kokar det så saltet försvinner borde det fungera
#3 - 9 maj 2004 10:36
Well, det där svarta är sotpartiklar från bilavgaser, gummirester från däck och liknande, så det är nog inte så bra att stoppa ned i akvariet.
#4 - 9 maj 2004 10:39
Nja, alltså, nu menar jag inte att jag ska skrapa från gatan, utan hämta ur en sådan där blå sandlåda.. fast det kanske är returgrus.. aja, back to the drawingboard.. (fanns inga affärer med tillräckligt mycket svart grus här i Umeå)
#5 - 9 maj 2004 21:18
Ahh, Umeå... Jag har för mig att de gör "grus" från slaggprodukter vid något järnverk där uppe. (Bodde tidigare i Oxelösund, och där använde man det flitigt). Den svarta färgen måste ju komma någonstans ifrån, för så vitt jag vet är gruset och sanden i norrländska grustäkter inte svarta.

Det skulle jag inte heller stoppa i akvariet.
#6 - 9 maj 2004 22:19
uhm.. nja.. Runt sundsvall tror jag et finns någe sådant.. ehm, här uppe ser faktiskt två av sandtagen ut precis så svarta.. men visst, det kan ju va kolrikt område..
#7 - 10 maj 2004 12:06
Dessutom räkns det väl som stöld att börja hiva ut grus till akvariet ur en sådan låda? Det är ju meningen att gruset ska finnas där om det blir halt, inte för att snåla/fattiga akvarister ska fixa en snygg botten.
#8 - 10 maj 2004 13:01
Det var väl mer en fråga om tillgång och inte snålhet?
#9 - 10 maj 2004 13:06
Man kan alltså köpa svart sand utan större problem, det var så jag menade.
#10 - 10 maj 2004 13:44
Mohlin, har ju varit runt å kikat, EN affär hade svart sand och det i ett tomt visningsakvarium.. det täckte NÄSTAN botten i ett 120 liters..

Sen lär det inte bli halt innan kommunen fyller på sina lådor, och dessutom är ju sanden gratis på hösten.. bara att fara till ett garage dom har och säga att man skall ha det till att sanda uppfarten till villan..

Vi betalar ju ändå kommunalskatt!
#11 - 10 maj 2004 13:50
Vaddå??? FÅR man gratis sand? Det får man inte i Danmark. Även om vi betalar kommunalskatt.

Tja, i så fall...
#12 - 10 maj 2004 13:54
Tror nog att om man har rätt attityd när man frågar så ska det inte vara något problem i danmark heller,,,oavsett vad man säger att man ska ha det till
#13 - 10 maj 2004 13:56
Det finns osaltad sand(grus) att köpa på Lantmännen...den är inte svart men ganska mörk i färgen och har funkat bra hittils...och den är mycket, mycket billigare än i akvarieaffären!!!
#14 - 10 maj 2004 14:20
mohlin, jag ska inte svåra att det är så i hela Sverige heller, men i Umeå har det varit så så länge jag kan komma ihåg, kommunen ser ju det bara som en bonus att alla villa- och radhusägare sandar själv.. det tjänar ju ALLA på..

Masse_86: mycket intressant, kan du fixa någon bild tror du?

Annons