FX5:a startar itne efter rengöring

#1 - 21 juni 2010 16:07
Stängde av mitt Fluval fx5 ytterfilter idag för att rengöra filtervadden i det. När jag nu her på det igen startar det inte. Hör hur motorn arbetar men impellern verkar inte driva runt. Har provat med ytterfiltrets slangar fyllda och inte fyllda utan framgång. Har provat trycka vatten igenom insuget och vatten flödar då ut genom utblåset stopp är det inte men impelern vill inte starta, någon som har ideér på hur man kan få igång det eller på hur man öppnar och lagar detta får gärna svara snabbt!

Ska prova det Kjell skrev om att starta det på sidan nu men det lär inte fungera det heller känns det som... :(
#2 - 21 juni 2010 19:18
Det var nog jag som skrev det där om att lägga filtret på sidan men gör inte det med FX5, eftersom pumpen sitter längs ner på ett sånt så blir det rakt inte bättre att lägga det ner.

Du måste ha en del vatten i burken för att det skall köra igång. Och naturligtvis fritt flöde - öppna kranar, ren insugskorg. Kommer det inte igång då efter några försök med att ansluta kontakten och eventuellt vända på den så har kanske impellern fastnat. Jag har nåt diffust minne av att man skall ta lös några skruvar och dra ut pumpen för att kolla läget, du har inte kvar bruksanvisning eller cd?
#3 - 25 juni 2010 09:55
Långsamt svar men jag har haft fullt upp. Löste sig efter att ha öppnat motorn och kört den i luft och därefter monterat tillbaka den. Hittade varken skräp eller annat vid impellern och jag hade sen innan fritt flöde. Den hade helt enkelt bara gått bananas men som sagt om det händer någon annan så lossa de 4 skruvarna på sidan av filtret så lossnar motorn och man ser då impellern och den ska starta i luft utan problem.
#4 - 23 juli 2010 21:20
varenda gång jag haft detta problem med mitt ytterfilter så har jag bara sugit i utloppsslangen, du får suga nåra ordentliga ggr sen sätter den igång, du får ha allt igång å ingånsslangen måste vara i vattnet... de har löst sig varenda gång...
#5 - 23 juli 2010 21:26
fx5 i ett nötskal, vissa exemplar verkar tyvärr vara fulla av oförklarliga fel..
#6 - 24 juli 2010 06:57
Fungerar dom är de säkert bra, annars är dom inte bra ;)

Annons