Fx5/Eheim 2028

#1 - 13 juni 2012 22:47
Hej! Funderar på att köpa detta filter och har därför läst runt en del om det. Och vad jag har förstått ska det tydligen vara väldigt stor skillnad på tex ljudnivå mellan de olika exemplaren. Alltså är det tur/otur om mn får en bra eller dålig pump. Det känns ju inte så bra när man köper ett sånt dyrt filter. Därför undrar jag hur det är med Eheim? Är det så med de pumparna också? Jag är ute efter en bra pump som är tyst. Just nu har jag en Aquael 500 som förvisso är väldigt tyst men vattenflödet är ingen vidare enligt mig.

Alltså, vad rekommenderar ni? Jag vill inte köpa grisen i säcken!
#2 - 13 juni 2012 22:54
Vill du ha vattenflöde gå på FX5an vill du ha en tyst pump köp en Aquael Unimax, 700 pumpar ju mer än den 500 du har sedan har den massor med filtervolym.

Ehiem hade jag massa strul med att det saknades delar när jag fick hem pumpen, med 2 pumpar efter varandra dessutom. Men tycker då min 2080 är ganska tyst även om det är den största de har. Funkar utmärkt nu när jag har alla delar också. :)
#3 - 13 juni 2012 23:05
jo, det är lite det som är grejen! Jag vill ha bättre flöde än vad aquaelen ger (tvivlar på att 700an räcker till) men ljudnivån är viktig den med! Och grejen med att det skiljer så mycket mellan de olika fx5orna gör att jag får känslan av bristande kvalite på fluval överlag. (det är känslan jag får, vet inget om den egentliga kvalitén). Men jag har inte läst/hört något liknande om eheim. Är det någon som vet att det är likadant med eheim? Eller är alla eheims exemplar likvärdiga med varandra?
#4 - 13 juni 2012 23:18
jag har läst hur mycket som helst om folk som upplever oljud från sina eheim filter så dem går inte fria!
Jag älskar fluvals kvalité och har aldrig råkat ut för något måndags ex. De är inte tystast på marknaden men det ljud de avger tycker jag är s.k "white noise" alltså inte störande som tex dovt brummande kan vara. Jag skulle utan minsta tvekan köra en fx5.a och jag har faktiskt aldrig hört om ett lekage på en fx5 och det är ett gott tecken.
Christer5
#5 - 14 juni 2012 07:28
Jag har ett Eheim 2028 i sovrummet det är mycket tyst och jag är väldigt ljudkänslig !
#6 - 15 juni 2012 08:24
Har du tittat på Eheim 2078?
Största anledningen att jag köpte 2078:an är just det är att det har hyffsad filtervolym och är tyst, en kombo som inte är allt för vanlig.
Inte det billigaste filtret, det har en massa onödigt lullull som pc-interface mm. men i övrigt är jag helnöjd.
Förstår faktiskt inte varför man skulle vilja koppla in sig mot en pump med datorn?! :-)
Köpte mitt från ett tysk nätvaruhus (vet inte om jag får skriva namnet) för under 3k med frakt.

//snuppesno
Christer5
#7 - 15 juni 2012 13:08
Att jag köpte Eheim 2028 var att det gick in i skåpet till mitt Juwel Rio 180 och att det har stor filtervolym.

Eheim Pro III är ganska stora och går inte in i alla skåp.
#8 - 16 juni 2012 08:53
jag håller själv på att skall införskaffa ett ytterfilter, har just för tilfället rätt hög belasytning i mitt 720 liters, jag har 4 innerpumpar som går, men jag skulle vilja försöka med ett ytterfilter igen. Filtreringen fungerar just nu bevars, men jag gör täta vattenbyten och sköljer pumparna varannan vecka ungefär.

Jag har blivit tipsad om just FX5 och Eheim 2028, men jag är mycket osäker. Vissa säger si och andra säger så. Tydligen så var det de här filtrena som var bäst, och et är mycket möjligt, men jag har hittat blivit tipsad om ett annat filter. Det har större filtervolym (har jag för mig) och det tar 2000 liter/h, dessutom är det bland det billigaste jag har sett ....Priset gör att jag tvekar väldigt mycket [:o] Det var för billigt helt enkelt .....Är det någon här inne som känner till detta filter , kanske har erfarenhet av det ??

http://www.cyberzoo.se/djurprodukter/akvarium/pumpar/ytterfilter/aqua-nova/ncf-2000-aqua-nova-25-liters-behallare.html

Förlåt att jag kapade tråden fizk [:o]
#9 - 17 juni 2012 11:19
Jag sover 30 cm ifrån min fluval fx5, köpt ny för ngn månad sen. Har byggt in den halvt i frigolit. Hör inte ett skvatt. Hör bara när den sätter igång sig själv efter att ha gjort sig fri från luft. Detta gör den en gång/24h.
Christer5
#10 - 17 juni 2012 14:47
Jag behöver inte bygga in mitt Eheim 2028 det är tyst ändå !
#11 - 17 juni 2012 19:01
Christer5 skrev:
Jag behöver inte bygga in mitt Eheim 2028 det är tyst ändå !

hade nog inte heller behövt göra det, men hade det till min gamla pump som jag fick till akvariumet så lika bra att använda det till denna med tänkte jag

Annons