Fylla filtret?

#1 - 23 april 2004 05:36
Hej

Mitt Fluval 404 som jag fick med senaste karet har 4 st fack för filtermaterial. Som det är nu så är de bara fyllda litegrann med mackaroner. Men nu råkar jag inte ha några mackaroner hemma. Går det fylla upp behållarna med bandspagetti istället?

Mvh Fredrik
#2 - 23 april 2004 05:40
Nej det skulle jag inte göra. Men penne har en liknande form som makaroner så prova det istället.

/cobol
#3 - 23 april 2004 06:49
Ursprungligen skickat av cobol

Nej det skulle jag inte göra. Men penne har en liknande form som makaroner så prova det istället.

Okej. Har en öppnad påse med bandspagetti från ICA i skafferiet så jag tänkte om det gick. Men tydligen inte ;)

Vad fyller ni andra era filter med?

Mvh Fredrik
#4 - 23 april 2004 06:57
Skämtar du fiend eller?
#5 - 23 april 2004 06:58
ja de får vi väl hoppas =)
#6 - 23 april 2004 07:03
Jo...men då borde detta stå under "humormania".[;)] Det händer faktiskt att folk tar miste på "makaroner" (som är ett smeknamn på keramikrör om nu någon inte vet det).
#7 - 23 april 2004 07:31
Ursprungligen skickat av Tricella

Skämtar du fiend eller?

Det var menat som ett skämt. Men samtidigt så är det en seriös fråga.. vad jag ska fylla mitt Fluvan404 med :)

Det är mackaroner i nu (keramikrör som nån skrev här nere). Men de täcker bara justsåpass botten i de 4 fack som finns. Så det blir inte så mycket filtermaterial. Vad ska man göra åt det?
Fylla alla mackaroner i ett och fylla de andra med nåt annat skoj?
(inte bandpasta alltså) ;)

Mvh Fredrik
#8 - 23 april 2004 07:54
alltid kul med ett gott garv på morgonen hehe. mera mera mera hehe
#9 - 23 april 2004 07:55
jag har fyllt mina fack med makaroner och sedan ju längre upp i filtret man kommer med finare filtermaterial. makaroner - substrat - finfiltermassa osv
#10 - 23 april 2004 09:25
Jag har längst ner BioMax (eller vad vad dom nu hette, keramikrören som följde med), sen har jag slängt i tre liter Ehfisubstrat i resten av behållarna. Kommer troligen byta ut makaronerna mot Ehfisubstrat.
#11 - 23 april 2004 09:50
Ursprungligen skickat av nilssonnet

Jag har längst ner BioMax (eller vad vad dom nu hette, keramikrören som följde med), sen har jag slängt i tre liter Ehfisubstrat i resten av behållarna. Kommer troligen byta ut makaronerna mot Ehfisubstrat.

Finns det någon fördel med att skita i makaronerna och bara köra substrat?

/cobol
#12 - 23 april 2004 10:31
Jag har läst någonstans att man inte bör fylla dessa behållare hos Fluval (eller andra ytterfilter heller för den delen) proppfulla med filtermaterial. Det hämmar dels cirkulationen och dels filtermaterialets funktion...
#13 - 23 april 2004 10:44
cobol: Ingen aning. Jag tycker dock det är onödigt att ha mer mekanisk rening, då det sitter en stor mängd filtermatta i, vill ha mer biologisk rening.

Tricella: Hur mycket bör man ha? Det följde ju med fyra påsar med makaroner och fyra aktivt-kol-påsar. Enligt Fluval ska det räcka till filtret, men å andra sidan räckte bara två påse makaroner till hälften av behållaren, dvs man hade fått ha två halvfulla behållare. Tycker det låter lite, så jag tog tre och en halv påse och fyllde en behållare.

Men om det nu sänker cirkulationen (vilket jag inte bryr mig om) borde det öka effektiviteten, då vatten kommer i kontakt med bakterierna under längre tid.
#14 - 23 april 2004 11:18
Personligen så tycker jag att man endast skall fylla halva behållarna då t ex Fluval får en ganska snabb minskning av cirkulationseffekt. En sak som jag absolut vill avråda ifrån är att använda filtervadd. Den saktar verkligen ner ytterfiltrets cirkulation.

Jag har haft just Fluval 404.

Detsamma gäller faktiskt också Eheims Classic serie där filtermassan inte finns i några fack. Där får man inte ha så mycket filtermaterial så att man behöver "trycka ned det" för att få på motordelen (huven). Det bör vara "luftigt"...
#15 - 23 april 2004 11:40
Hej Jag har 2 St 404. I den ena har jag ersatt det medföjande koles med snäckskal. Detta för att öka PH-Värdet. Den andra pumpen kör jag med makaroner och biogräs.

Annons