Fylld skummbo

#1 - 16 januari 2008 11:47
Honan har alltid jagats av hanen när jag satte in henne i akvariet när jag bytte vatten i ett mindre akvarie för henne. Och nu efter att jag satt in 3 mollysar tänkte jag att det skulle va ok att sätta in honan då det kanske inte var nån fara för henne. O ja, de började jaga mollysarna ist.
Nu verkar det som att mollysarna börjar jaga varandra...:P

Men till det jag märkte precis...

Honan nästan flöt på ytan och hanen simmade runt o på henne så jag vart rädd att hon var död av jagandet....men hon "vaknade" o simmade iväg....Hanen däremot simmade till hörnet där han gjort skumbo och jag tittade till hur mkt skum han hade gjort...
Vad märkte jag? Inte så mkt skum men att de små bubblorna är fyllda med något vitt \o/

Såååå nu vill jag ha en massa tips på hur detta inte ska försvinna!

Hanen är duktig och ser till att allt står bra till med skummet/äggen för så fort han ser att nåt flyter iväg så sätter han tillbaka det till de andra med hjälp av munnen ^^ duktig liten sak :)

Är en fattig student så jag har inte råd med nåt speciellt, men hur kan man klara att få små kampisar på det sättet?

Help

H/Nayya
#2 - 16 januari 2008 12:33
Ska jag kanske ta ut alla fiskarna så att de inte stör hans arbete med äggen?
För om han blir distraherad med att jaga de andra fiskarna så kanske han inte märker att äggen flyter iväg eller så...

Skulle verkligen va kul att få småttingar då jag har väntat på att nåt skulle hända mellan kampfiskarna sen jag köpt dem...
#3 - 16 januari 2008 12:35
Hanen skall gå ensam sen när ynglen har varit frisimmande runt3-4 dagar så skall hanen också tas bort.Ynglen är så små att man knappt ser dom.Egentligen skall frugan svara på detta då hon föder upp kampfiskar.

Thomas
#4 - 16 januari 2008 12:38
Åhå *flyttat på fiskarna*

Du får tjata på Anna så att hon svarar...känner mig ensam när pojken jobbar i Blekinge o jag finns i Linköping så det skulle va kul med att ta hand om små fiskar ^^
#5 - 16 januari 2008 12:39
Jag säger till henne att skicka dig ett pm.
#6 - 16 januari 2008 12:39
Här fanns en del att läsa http://www.bettacentral.com/breeding.htm
Det finns säkert fler bra sidor, sök på Betta Breeding.
Lycka till!!
#7 - 16 januari 2008 12:48
Tack Mona! Det var en mkt bra sida :D
#8 - 16 januari 2008 12:57
Jag är riktigt stolt över min lilla hane, han tar verkligen hand om sina ägg..trodde att han käkade upp de som flöt iväg men vid närmare titt så gjorde han bubblor i sin mun och satte tillbaka äggen \o/
Heh, för 4-5 mån sen var han en tjej :P Men den lilla kortfenade rackarn verkar vara en jätte bra far(änsålänge)

Verkligen jätte bra tenta pepp det jär :D
#9 - 16 januari 2008 19:06
Aaaaw från:
http://img.photobucket.com/albums/v226/bright_eye/DSC00067.jpg

till:
http://img.photobucket.com/albums/v226/bright_eye/DSC00074.jpg

Undra vad som gick snett :( alla äggen flyter omkring och stackarn hinner inte med att göra nytt skumbo och sätta tillbaka äggen :'(
Får la vänta till nästa gång de känner för att skadda småttingar :)
#10 - 16 januari 2008 21:00
Bättre lycka nästa gång! :(

Det som jag tycker är så fascinerande med uppfödning av kampfisk är hur uppfödare bär sig åt för att hitta vettiga utrymmen och hålla bra vattenkvalité för alla hanarna medan de växer upp. :confused:
#11 - 16 januari 2008 21:05
Kanske bäst att jag slipper tänka på det :P De får se till att få barn till helgerna då jag har tid ;P
#12 - 20 januari 2008 16:12
hej jag har två guldgurami dom bygger skummbo men dom får inga yngel är det nån som
vet varför dom inte får några yngel
#13 - 20 januari 2008 16:23
Min pojke bygger bo hela tiden, men det betyder inte att han är redo för att ha barn....
Nu efter den senaste fyllda boet har han gjort ett nytt men han verkar inte vara intresserad av honan när jag släpper i henne. Så det är bara o ge dem lite tid =) Har lärt mig att ha tålamod, det ska du nog också göra :)
#14 - 20 januari 2008 17:48
tack för svaren
#15 - 20 januari 2008 18:32
Även om boet gått sönder så kan det finnas yngel som överlever,dom är väldigt svåra och se i början.

Thomas
#16 - 21 januari 2008 13:43
men vad kan dom göma sig
#17 - 21 januari 2008 13:51
Simon H skrev:
men vad kan dom göma sig

Bland växterna är gärna uppe vid ytan,i filtret.Man ser bara en liten prick det gäller att kolla länge och noga.

Thomas
#18 - 21 januari 2008 15:06
jag tror att jag har sett något yngel är dom mörka
#19 - 24 januari 2008 16:01
kan nån svara på min fråga snälla
#20 - 24 januari 2008 16:14
Simon H skrev:
jag tror att jag har sett något yngel är dom mörka

Japp

Thomas
#21 - 25 januari 2008 13:38
ja då har jag sett yngel tack dom är lika små som små insekter