Fyrkantigt helglasakvarium? Bra?Snabbt svar önskas

#1 - 13 januari 2003 13:37
Har inte tidigare haft akvarium, men har nu möjlighet att köpa ett helglasakvarium på 140 l (60*60*40 är måtten). Kan man börja med ett sådant och är ett fyrkantigt akvarium bra för fiskarna el ska man hellre ha ett rektangulärt?

Bilagor:
#2 - 13 januari 2003 13:50
Fyrkantiga kar brukar ju vara billiga (per liter) eftersom det går åt relativt lite glas för att få en stor volym. Vad man skall tänka på är att man får lov att använda relativt korta lysrör till dessa burkar, så man behöver antagligen fler av dom eftersom korta är lite ljussvagare.

Peter
#3 - 13 januari 2003 13:57
Det ingår 2 st lysrör - tror du det räcker?
#4 - 13 januari 2003 14:26
Hej!

Räcker och räcker. Ska du ha växtakvarium räcker det nog lite dåligt. För ett normalt sällskapsakvarium verkar det helt OK.

Mvh

olof
#5 - 13 januari 2003 14:31
Hej!

Om man vill ha fler lysrör antar jag att man kan komplettera med det efterhand. Eller?

/Magdalena
#6 - 13 januari 2003 14:37
Visst går det. Ska man använda 60 cm standardarmaturer finns det för 1, 2 eller 4 lysrör.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#7 - 13 januari 2003 14:45
Låter bra det.

Har en fråga till:
I ett längre akvarium kan man ju såklart har längre fiskar också, vilket är egentligen roligast i längden - mindre eller större fiskar? Är det bättre att köpa ett lite längre akvarium än ett 60 centimeters just av den anledningen att man får fler sorter att välja mellan?

/Magdalena
#8 - 13 januari 2003 15:05
Det beror ju helt och hållet på vilka fiskar man tycker är roliga. Vilka fiskar hade du tänkt dig? Du kan ju alltid prova att söka här bland Zoopets fiskar. Ange din akvarielängd så får du en lista på passande fiskar. En liten snäckskalsekande ciklid kanske eller tetror?

//Annika
#9 - 13 januari 2003 15:12
Jo, det är ju klart men eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av fiskar vore det intressant att höra vad andra tycker är "roligast" att ha. Större eller mindre?
/Magdalena
#10 - 13 januari 2003 15:46
lite gurami typ honungs och dvärg några siamesika algätare och tetror möjligtvis en liten kakadua ciklid det hade jag stoppat ner + en massa växter förstås

Annons