Stöd http://www.antismallarupproret.se/ hittills är det 608 motioner inlämnade till 110 kommuner.
Är din kommun med om inte skriv en motion.
patdah skrev:Kramfors, ska du förbjuda åska också? Du kanske ska förbjuda 300 000 jägare att öva på skjutbanor... dom kanske inte alls ska få ge sig ut i skog och mark med vapen så du kan släppa din hund vind för våg i skogen... varför inte göra som i england... se till så polisen inte heller får ha vapen.. dom kan ju smälla...högt!
Kjell Fohrman skrev:Tycker att skiten skall förbjudas. Gör ett gemensamt, stort och vackert fyrverkeri i varje kommun istället för att ha dessa packade familjefäder och snorungar som skall göra sig märkvärdiga och inte har förstånd på att behandla fyrverkeripjäserna med respekt;)
JojjeN skrev:En annan sak som gör mig förbannad är att ni drar alla barn över en kam, jag kan säga att det är långt ifrån alla som håller på att hitta på skit med fyrverkerier, och vi som inte gör det känner ju för att göra det när ni beskyller oss för skit vbi inte gjort (Dvs. om vi ska få skit, så ska vi fanemej göra oss "förtjänta" av den, ni ska inte få kasta skit på oskyldiga)
Kjell Fohrman skrev:Åldersgränsen för att köpa, inneha och hantera fyrverkerier är 18 år - så jag förstår liksom inte ditt inlägg.
Ge rejäla böter till de ansvarslösa vuxna som langar fyrverkerier till barn.
Kramfors skrev:Djurskyddslagen (1988:534)
Även djurskyddslagen ska beaktas i samband med användningen av pyrotekniska varor.
Enligt 2 § i djurskyddslagen skall djur behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande.
Att använda fyrverkeripjäser i djurs närhet är inte förenligt med denna bestämmelse.
JojjeN skrev:Om man lär sina djur att inte vara rädda, så lider dom inte. Inga djur lider om ägaren lärt dom att det inte är farligt. Hur tror du själv att polishundar tex. kan vara vid explosioner/pistolskott utan att reagera?
är det djurplågeri kanske? Bryter lagens väktare mot lagen?
Kjell Fohrman skrev:Ge rejäla böter till de ansvarslösa vuxna som langar fyrverkerier till barn.
Kramfors skrev:Och de djur som lider ska vi strunta i dem.
Vi vill bara att man ska visa hänsyn och följa de lagar som gäller.
JojjeN skrev:Dåså, då är ju problemet löst. Då räcker det ju att fixa så inga föräldrar ger sina barn raketer, och sedan får de ansvarsfulla föräldrarna fyra av raketer.
För att döma av ditt inlägg så gör det inget om det smäller, bara inte det är barn om avfyrar det.
Kramfors skrev:Och de djur som lider ska vi strunta i dem.
Vi vill bara att man ska visa hänsyn och följa de lagar som gäller.
Kjell Fohrman skrev:Som jag skrev ovan så var mitt förslag att stoppa privatfyrverkeriet;)
JojjeN skrev:Och det suger. :O
Det kommer bara bli bra för dom som skiter i nyår och inte bryr sig om fyrverkerier, för även du fattar att inte hela sveriges befolkning ens har möjlighet att ta sig långt iväg klockan 00.00 (När de kanske druckit också, så de inte kan köra).
patdah skrev:Bäst att förbjuda alkohol också då...
JojjeN skrev:Haha, ja, kanske det blir kramfors nästa förslag. ;)
Guy Palm skrev:Problemet är inte de som fyrar av sina raketer på nyårsnatten, utan alla dessa som springer runt och kastar smällare redan två veckor innan nyår.
JojjeN skrev:Nej, men ägarna får ta sitt ansvar och inte plåga sina djur. Inte försöka få sina problem att gå ut över andra genom att förbjuda fyrverkerier, som en andra utväg.
Tycker vi skiter i lagarna just nu, och tänker logiskt för en stund.
Ibland undrar man faktiskt om alla varit barn. ;)
JojjeN skrev:Om man lär sina djur att inte vara rädda, så lider dom inte. Inga djur lider om ägaren lärt dom att det inte är farligt. Hur tror du själv att polishundar tex. kan vara vid explosioner/pistolskott utan att reagera?
patdah skrev:Vad grundar du det på? :)
Jag fattar verkligen inte var ni bor som skriver detta, iallafall här i Karlshamn händer knappast aldrig detta, och möjligen dagen före och efter nyår kan det vara lite smällande. Aldrig någon som blivit skjuten mot. Misstänker att du överdriver, men om du inte gör det så är det väl bara att polisanmäla, för det är absolut inte sånt bruk av raketer som jag försvarar.margie80 skrev:Mycket är redan sagt, men: Problemet är inte att det skjuts vid midnatt på nyårsafton, utan att det smäller i princip hela december och halva januari. Och då av barn/ungdomar som inte borde hantera fyrverkerier över huvud taget! Hur många gånger har man inte fått smällare kastade runt fötterna när man stått o väntat på bussen eller varit på hundpromenad? Eller i mer extrema fall fått brevlådan sprängd och sett snorungar skjuta raketer över vägen in i busskuren..
Vad fint, om det nu finns lagar mot allt det du vill förbjuda, varför förbjuda det igen? Och detta med "langning av raketer", det är ju just ungdomar som förbjuds att köpa, som tillverkar "bomber". Så tvärtom så borde det förbudet rivas upp.Kramfors skrev:Fler lagar du vill s*ita i.
Förordning (1988:1145) om brandfarliga och explosiva varor
Av 10 § framgår att fyrverkeriartiklar med knall som främsta effekt, s.k. smällare,
inte får säljas eller användas. Det innebär dock inte att det är förbjudet med fyrverkeriartiklar som förutom andra ljus och/eller andra ljudeffekter dessutom har knall som
en effekt. Enligt 9 § gäller en artonårsgräns för inköp och användning av de produkter
som finns till försäljning i detaljhandeln. Langning av fyrverkeriartiklar till person
som inte fyllt 18 år är jämställt med att langa alkohol.
Ordningslagen (1993:1617)
I ordningslagen finns krav på tillstånd för användning av fyrverkerier. Enligt 3 kap.
7 § i denna lag får pyrotekniska varor inte användas utan tillstånd av polismyndigheten,
om användningen med hänsyn till tidpunkten, platsens belägenhet och övriga
omständigheter innebär risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person
eller egendom.
Brottsbalken (1962:700)
Den som använder fyrverkerier i djurs närhet kan göra sig skyldig till brottet djurplågeri,
t. ex. om fyrverkerier används i syfte att skrämma djur. Även den som av grov
oaktsamhet utsätter djur för lidande genom att använda fyrverkerier
kan göra sig skyldig till detta brott. Enligt 16 kap. 13 § brottsbalken skall den som
uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller
vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömas för djurplågeri
till böter eller fängelse i högst två år.
Fattar inte riktigt hur du tänker, smällare som man kunde hålla i händerna finns ju inte ens längre, och Och om det förbjuds så kan jag lova dig mer kriminalitet och fler dödsfall, när desperata ungdomar försöker fixa hemmagjorda bomber.Patrik Steen skrev:Jag har alltid!!!!sen jag smällde av en smällare i handen för att jag var en omogen liten full skitunge som skulle tävla vem som vågade hålla den längst...varit imot alla smällare och tack vare att handen fläktes upp..Ja Ja Ja samma hand som jag sköt mig i på Syds-Kräftskiva så nu vet ni det.
Av att förbjuda detta meningslösa ändamål är:
Vettskrämda hundar
Vettskrämda folk
Alla olycker som jag med mina skattepengar ska betala
Dödsfall!!!
Bränder som kostar även mig där Skatten Skatten hägrar
Sist men inte minst det kostar onödiga pengar som man kan ha roligare för lita på mig var gång det är klart säger jag för mig själv...Då sparade jag dem pengarna=)
och jag hade lika roligt för det..
Men jag tycker det har blivit mindre för vart år här,det är nästan folk har förstått att det är rätt så onödigt att bränna upp pengar,bättre att skänka dem i så fall till Canserfonden istället eller till nåt annat tänk om alla människor i Sverige tog sina pengar vart år dem köper dessa saker och ger till nån annan som behöver dem,det hade blivet många goda minor istället än brända händer som kostar samhället en massa pengar..
Som sagt, smällare existerar inte längrev i sverige, och dom som är korkade nog att ställa sig över en otänd raket får nästan skylla sig själva.Patrik Steen skrev:Det märks att vissa här inte har träffat nån som har råkat ut för en olycka som har gjorts av en smällare eller nåt annat som har med det att göra,en gammal kompis till mig Lasse råkade ut för en pjäs som gick rakt upp i ansiktet hans huvud började total brinna,denna synen denna doften!!!!av brinnande hud glömmer jag aldrig sen när man träffar han senare efter dem månaderna han låg på sjukhuset när dem tog av Bandaget då lovar jag.Då rör man aldrig en smällare mer och det gör man inte av ren respekt för alla dessa som har förolyckas av dessa årligen.
Lilla Damen skrev:Jaha du JojjeN... tillåt mig tvivla på att det inte smäller i K-hamn ;)!
Kan meddela att hemma på min gata i stan - i en stad tre mil söderut - smäller det med jämna mellanrum mellan jul och trettondagen, dvs under jullovets eftermiddagar och kvällar...
Lilla Damen skrev:Betvivlar att en skotträdd hund blir mindre rädd på sommaren...
JojjeN skrev:Jag fattar verkligen inte var ni bor som skriver detta, iallafall här i Karlshamn händer knappast aldrig detta, och möjligen dagen före och efter nyår kan det vara lite smällande. Aldrig någon som blivit skjuten mot. Misstänker att du överdriver, men om du inte gör det så är det väl bara att polisanmäla, för det är absolut inte sånt bruk av raketer som jag försvarar.
Det var nog det korkade du har sagt hitills tänk ett par gånger innan du pratar,nu var det så att han stod ett antal meter ifrån och raketen gick fel och träffade hans Huvud han stod inte med huvudet ovanför raketen dem som står med huvudet ovanför en raket får som du säger skylla sig själv men i detta fallet var det inte så!!!JojjeN skrev:smällare existerar inte längrev i sverige, och dom som är korkade nog att ställa sig över en otänd raket får nästan skylla sig själva.
margie80 skrev:Skrev ett långt inlägg som inte postades??
Överdriver inte, allt har hänt mig personligen.
Fick skrika åt snorungarna att sluta skjuta in i busskuren för att kunna passera med hunden (inte den rädda som tur var) utan att hamna i "skottelden"..
Tror inte det spelar nån roll var man bor.
Det finns visst smällare fortfarande och om inte föräldrar kan hålla efter sina barn/ungdomar så kanske ett allmänt förbud hjälper.
JojjeN skrev:Jag hoppas verkligen inte detta kommer lyckas. Ska våra mest älskade traditioner stoppas av att ovarsamma djurägare inte lär sina djur att det inte är farligt?
Inget av våra djur, 3 katter och 4 hundar, reagerar någonsin på en smällare. Om man inte har lärt djuren att inte vara rädda, så är det man själv, och inte dom som smäller, som orsakar djurets lidande. Att försöka skylla över ansvaret till dom som smäller är bara korkat, det är bara en genväg ut ur skiten ni själva satt er i.
patdah skrev:Är du lika pedagogisk med dina hundar så du skriker åt dom när dom gör fel?
Vore det inte mer logiskt att sakligt förklara att du är rädd och att hundens hörsel är känslig?
snorungar...
Patrik Steen skrev:MORALKÄRRING här på Zoopet vad som ska vara riktigt och inte riktigt kar i eller dit storlekar och en massa allmänt skit som ingen bryr sig om ändå borde väl hålla sig till lagen tycker man;):D
drd skrev:Ska med glädje läsa om snorungar som tack vare sina korkat intelligenta föräldrar både fått med sig sprit och raketer hemifrån så dom kan sätta fyr på varandra och eller skjuta av sig fingrar och ögon dagen efter nyårsafton och tänka tillbaks på detta inlägg, din älskade tradition ;)
Patrik Steen skrev:Det var nog det korkade du har sagt hitills tänk ett par gånger innan du pratar,nu var det så att han stod ett antal meter ifrån och raketen gick fel och träffade hans Huvud han stod inte med huvudet ovanför raketen dem som står med huvudet ovanför en raket får som du säger skylla sig själv men i detta fallet var det inte så!!!
JojjeN skrev:Mina föräldrar skulle aldrig få för sig att langa sprit, och inte heller något jag är för.
Det kan hända att de köper raketer till mig, men då har dom mig under uppsikt när jag avfyrar dom, så inget kan hända värre än om en vuxen hade gjort det, och inte större chans för avsmällda fingrar än e n vuxen har.
Guy Palm skrev:Så de följer med dig ut i skogen ? Tycker nog att du borde takla om för dina föräldrar att de riskerar att straffas om de inte följer lagen. Samma straff som för langning.
JojjeN skrev:Jo, det är klart det händer att man (host* jag menar dom vuxna, eftersom jag tydligen inte får smälla ;) ) "leker" lite med raketer (testar) inför nyår, men knappast skjuter mot folk. Och det är endast enstaka gånger, och oftast ut i skogen där ingen ser eller hör. Så väldigt farligt kan det ju inte vara. Det kan hända att man (*host*dom vuxna menar jag!) sparar raketer till sommaren också och smäller, men då är det bara en gång på kanske 4 månader, så det kan man stå ut med. ;)
3 mil söder om karlshamn? Det måste ju bli i vattnet eller nåt. :p
JojjeN skrev:Njae, jag brukar inte vara i skogen, dock har mina vänner mobilfilmer från när de är ute i skogen med det.
Detta kan jag berätta för dom, för eftersom det är så vanligt, och något alla gör, så tror jag knappast de vet om att det är olagligt.
JojjeN skrev:Det jag menar är att inte jag personligen går upp i skogen, med "man" så menar jag att dom som smäller på sommaren, brukar gå upp i skogarna så ingen hör eller ser.
patdah skrev:Är du lika pedagogisk med dina hundar så du skriker åt dom när dom gör fel?
Vore det inte mer logiskt att sakligt förklara att du är rädd och att hundens hörsel är känslig?
snorungar...
JojjeN skrev:Aja, jag tror inte jag kan tillföra mer till diskussionen, så jag drar mig ur. Inte av feghet, men av rädsla att de kommande inläggen kanske blir lika korkade som vissa andra jag skrivit...
Edit: Du hann före, så får svara på ditt inlägg:
Okej, jag hittade på något skit för att ha något att säga i diskussionen. No big deal?
guy palm skrev:du är riktigt rolig, brukar "man" gå ut i skogen med raketer på sommaren för att träna inför nyår. Du borde nog läsa på vad du har skrivit innan du svarar.
Slut på diskussion med dig i detta ämne. Och till skillnad från dig så menar jag det.;)
NIC skrev:Ska du nu kuta iväg med hedern i behåll som snubben/tösen med 5000 literskaret... :D:D:D:p:p:p;):)
patdah skrev:Inte alls ett försök till att vara lustig... men jag tycker verkligen det är synd att kalla ungdommar för snorungar när man är så vuxen som du är... tycker du att det sprider rätt signaler?
hgs skrev:Jag tror inte på antisemitism.Vi har relegions frihet här och terrorism har ingen plats i islam heller utan den används bara för deras eget berättigande läs historia.Om tex.Svenska kors tåg till det heliga landet så får du se vad vi gjort i kristendomens namn..
hgs skrev:.Om tex.Svenska kors tåg till det heliga landet så får du se vad vi gjort i kristendomens namn..
patdah skrev:Du... vad som hände på medeltiden har INGENTING med dagens terrordåd att göra!
Markus1984 skrev:Vi skulle kunna räkna upp massor med exempel på små åtgärder som bara orsakat större problem.
Det är jätte synd om alla hundar som lider, men det har ju gått "bra" hittils?
Markus1984 skrev:Jag tycker fortfarande det har gått för långt med alla förbud.
Vi skulle kunna räkna upp massor med exempel på små åtgärder som bara orsakat större problem.
Det är jätte synd om alla hundar som lider, men det har ju gått "bra" hittils?
Tänk om man skulle förbjuda allt som _kan_ skada nånting?
Gör nånting åt det som händer varje dag som alla vill "förbjuda"..
Det finns så mycket idiotiska _förbud_ som dykt upp under min uppväxt så det är inte sant..
Hur skulle det bli om ingen fick göra nånting spännande och roligt som ibland kan vara farligt om man inte är försiktig..?
Vad är problemet? Bygg en bunker om du är rädd för gamla hederliga traditioner som funnits i flera hundra år.
hgs skrev:Om nu det är spänning ni söker stick då fingrarna i ett vägguttag.
patdah skrev:Du... vad som hände på medeltiden har INGENTING med dagens terrordåd att göra!
Kramfors skrev:Om du läser min länk så ser du hur mycket seriösa människor och organisationer som vill begränsa användningen av fyrverkeri.
Har de fel och du rätt.
Dessutom tyder ditt inlägg på avsaknaden av en viss mognad.
patdah skrev:Bäst att förbjuda alkohol också då...
snorungar...
NIC skrev:Tycker det är synd att de tog bort smällare, hur ska jag nu kunna samla mördarsniglar i en hög och spränga de åt h*lvete..
Tacka vet jag thunderking!!!
hgs skrev:Jag tror inte på antisemitism.Vi har relegions frihet här och terrorism har ingen plats i islam heller utan den används bara för deras eget berättigande läs historia.Om tex.Svenska kors tåg till det heliga landet så får du se vad vi gjort i kristendomens namn..
Kjell Fohrman skrev:Men du tycker då uppenbarligen att terrordåd har med fulla svennars fyrverkerier att göra - lite märklig logik;)
Katharina skrev:Det finns många seriösa människor som inte vill förbjuda en massa saker. Har de fel och du rätt?Dina inlägg tyder på en mycket enkelspårig lösning på alla problem.. FÖRBJUD*FÖRBJUD*FÖBJUD*FÖBJUD*
sting skrev:Tilllåtet? Är det ens det på nyårsafton utan tillstånd?
Nej men, En vecka tycker jag att de kan hålla på som max. Men vad gör man om de fortsätter smälla efter flera veckor?:confused:
Guy Palm skrev:[CENTER][SIZE=4]skotträdda människor[/SIZE][/CENTER]
Katharina skrev:Det finns många seriösa människor som inte vill förbjuda en massa saker. Har de fel och du rätt?Dina inlägg tyder på en mycket enkelspårig lösning på alla problem.. FÖRBJUD*FÖRBJUD*FÖBJUD*FÖBJUD*
Det finns faktiskt polishundar som har fått sluta pga av skotträdsla. Men jag tror att riktigt bra hundmänniskor, naturbegåvningar, kan ta ur en hund skotträdsla. Jag tror dock inte att alla klarar av det. Min sambo busade ur vår boxerhane hans skrämselhicka för smällare, men det var ingen riktigt utvecklad skräck heller.
Snälla, ge inte Kramfors flera idéer på vad han kan förbjuda... :eek:
Ja, jag håller med även om man kan få lust att skrika snorungar ibland.. :D Något föredöme är man inte då, helt klart..
Blää.. Flög det snigelbitar i hela trädgården hos dig då...
"Hmm, jag tror att jag satte mig på en bit snigel här på stolen"... lr vad?? [xx(]
Du... När vi var apor så mördade ibland alfahanen bebisarna när han tog över en flock också.. Så vi kan ju inte klaga på barnamördare heller.. [:-9]
Nej, nu vänder du sådär tjusigt på innebörden av ett inlägg... patdah:s inlägg ville visa på att man inte kan förbjuda allt som man inte tycker om/är rädd för, tolkar jag... Du är fena på att vända om andemeningen i inlägg som inte överrenstämmer med din åsikt, tycker jag.. :)
Förövrigt tycker jag inte om förbud i första taget.. En minskning av raketer tycker jag också skulle vara bra av miljöskäl i första hand.. Jag kommer att uppmuntra min sambo till återhållsamhet i år.. :D
Micke_A skrev:Apropå att skrämma djur, har för mig att jag var på en utställning när jag var liten, där de hade både katter och hundar. På ett ställe testade de skotträddheten hos hundar, och på ett ställe, där katterna fanns, låg en liten familj och sussade sött i en bur. PANG sa det, och jag vet inte hur hundarna reagerade, men katterna fick i alla fall ett abrupt uppvaknande :rolleyes:
hgs skrev:Det finns fort farande apor som jagar andra apor men till skilnad från dom har vi ut veeklats.Tror jag igallafall fast ibland kan man ju fundera när man läser vissa svar.Tänk efter ha empati detta gäller inte bara djur detta gäller att låta barn å vuxna få lugn o ro.
Micke_A skrev:
Människan, utvecklats? Vår större hjärna verkar inte ha gjort oss intelligentare och mer förståndiga, bara ha gett oss möjligheten att göra större och mer fatala dumheter och våldsamheter än en schimpans med en pinne.
hgs skrev:Så då alla stockholmare vad det dags igen upplopp med fyrverkeri mot allmämheten i tensta och stenkastning och anlagda bränder.
patdah skrev:Ja... det är alla helyllesvenskar i tensta som roar sig kungligt... det är absolut fyrverkerierna som gör att dom blir så vilda där och i rosengård...
hgs skrev:Bara en liten fråga skall detta uppfattas som ironi så är du nog ute på djupt vatten.Ingen antisementism här tack.Det passar inte riktigt tycker jag..
sting skrev:Vad ni en säger så skulle jag aldrig gå in i Rosengård på natten, Inte ens med poliseskort........
sting skrev:Har det inte? Isalm är en yngre religon, De håller på och slår barn, Kvinnor är lägre stående än män, hedersmord osv. Jag skulle nog vilja påstå att vi kristna höll på så också för ett par hundra år sen..
hgs skrev:Det var inte svar på islam som en ung tro ,utan vi pratade om terrorism och jag gjorde jämnförelsen att inte bara islam har gjort sig skyldig till fanatism utan kristen dommen också.
patdah skrev:hgs, vart kan vi läsa om att större pjåser ska förbjudas den 31:a mars?
Kramfors skrev:
Tillstånd krävs för att köpa fyrverkeribomber
Från 1 mars 2009 måste man ha tillstånd för att köpa så kallade fyratumsbomber. Anledningen är att den här typen av fyrverkeri orsakat flera dödsfall, senast förra nyåret, och ett antal allvarliga olyckor. Räddningsverket har nu beslutat att ta bort bomberna från det sortiment som får köpas av alla över 18 år.
– Vi tror och hoppas att det kommer att rädda liv, säger Torkel Schlegel, chef för Räddningsverkets enhet för brandfarliga och explosiva varor. Fortfarande blir det tillåtet för proffs och personer som har polistillstånd att köpa bomberna.
Bombernas farlighet beror på effektladdningens höga utgångshastighet ur röret, vilken utgör en dödlig risk för människor, särskilt om de träffas i huvudet. De flesta svåra olyckor har skett just på det sättet när en person gått fram till bomben och lutat sig över den i tron att den inte fungerar och träffats av laddningen.
Räddningsverket anser att de inträffade olyckorna motiverar ett förbud mot att sälja fyrverkeribomber till någon som inte har polistillstånd att köpa och använda dem.
patdah skrev:Nu försöker du hitta på en sanning igen kramfors... där står ingenting om det ovan nämnda datumet och det ÄR inget FÖRBUD från och med den 31:a mars.
hgs, vart finns INFORMATION om dittt påstådda förbud?
patdah skrev:Kramfors, tycker du inte att det är liiiiiiiite konstigt att artikeln du hänvisar till i word-dokumentet INTE är publicerad på FP's sida? Artikeln verkar inte vara publicerad någonstans alls... Den finns dock sparad på en server som sossarna använder för sin propaganda... dessutom så är filen skapad av en herre vid namn Karl Erik Olsson och nån sån politiker verkar FP inte ha i höör... däremot finns det en centerpartist med det namnet som har varit jordbruksminister...
Kramfors skrev:Fyrverkerier är farliga leksaker som måste totalförbjudas. Det anser folkpartiet i Höör. Att fyrverkerierna tillåts går dessutom emot kommunens miljöprofil, menar Hans-Göran Larsson (fp).
Varför blandar du in någon Karl Erik Olsson?
Från 1 januari 2011 ska det gå att handla fyrverkerier fritt inom Europa. Det innebär att smällare åter kommer att tillåtas i Sverige.
patdah skrev:
patdah skrev:
JojjeN skrev:Jag hoppas verkligen inte detta kommer lyckas. Ska våra mest älskade traditioner stoppas av att ovarsamma djurägare inte lär sina djur att det inte är farligt?
Inget av våra djur, 3 katter och 4 hundar, reagerar någonsin på en smällare. Om man inte har lärt djuren att inte vara rädda, så är det man själv, och inte dom som smäller, som orsakar djurets lidande. Att försöka skylla över ansvaret till dom som smäller är bara korkat, det är bara en genväg ut ur skiten ni själva satt er i.
Kryptonit skrev:Har inte läst hela tråden, men jag förmodar att det räcker att svara på detta inlägg. För diverse år sedan hade jag nog ungefär samma inställning, men numera röstar jag gärna för totalförbud vad gäller smällare och raketer. Det största problemet som jag ser det är att folk inte kan hålla sig till exempelvis kring midnatt vid nyårsafton och att många som fyrar av fyrverkerierna verkar ha förlorat en hel del hjärnceller under smällandet.
Själv har jag en hund som är rädd för smällare och den var inte rädd under de första åren. Faktum är att den var med på ett stort antal jakttävlingar och hade inga problem alls med hagelgevärssmällar, åska och liknande.
Problemen började som sagt efter ett par år då jag bodde vid tätbebyggt område och ett antal idioter fyrade av smällare och raketer väldigt nära då man var ute (vid korta promendarer) under dessa dagar.
Efter skotträdslan har även mycket tid lagts ner med träning där startpistol använts och skott går väl halvhyfsat ibland (många timmars arbete), men tjutande raketer och liknande fyrverkeriljud är rätt kört.
Numera bor jag en bra bit utanför tätbebyggt område där det normalt sett enbart smäller lite vid de tider som "det ska smällas", så högt ljud på tv'n löser som tur är dessa dagar.
patdah skrev:hgs, vart står det att läsa att endast experter kommer få tillstånd av länstyrelsen efter en speciell utbildning?
VART stårt det att dom kommer försvinna helt från och med 2010?
Kramfors skrev:Man kan få intrycket att du inte vill ha några regler om fyrverkeri.
Du kanske inte vill ta hänsyn till de som upplever fyrverkeri som störande.
patdah skrev:Problemet när småbarn skjuter raketer är INTE raketerna... problemet ligger i att föräldrar och andra vuxna langar på samma vis som dom langar alkohol.
Att FÖRBJUDA fyrverkerier är ingen lösning alls.
Eftersom fler skadas och dödas i trafiken borde man väl i så fall förbjuda privatpersoner på vägarna... logiskt va? :)
Nu rättar du dig själv efter som Huliganer är förbjudet redan sedan många år här i Sverige och resten av världen;)patdah skrev:Folk dör när dom spelar ishockey, fotboll, motorsporter... sport över huvud taget bör väl då förbjudas? Kolla alla fotbollshulliganer som drar runt på stan och slår sönder och kostar staten en massa pengar... förbjud fotboll i sverige NU!!!
FÖRBJUD säger jag... NU!!!
Patrik Steen skrev:Nu rättar du dig själv efter som Huliganer är förbjudet redan sedan många år här i Sverige och resten av världen;)
Gaffel skrev:Själv är man en tokig 42 åring och på nyårsafton ska det drickas läskande fulöl och riktigt stark hemgjord glögg, dessutom har det ramlat av en stor låda med STORA fyrverkeripjäser från nån lastbil någonstans ifrån så håll i hatten och katten om ni har vägarna förbi Kungsladugård för vid 12 slaget skjuter vi skarp salut!
patdah skrev:Folk dör när dom spelar ishockey, fotboll, motorsporter... sport över huvud taget bör väl då förbjudas? Kolla alla fotbollshulliganer som drar runt på stan och slår sönder och kostar staten en massa pengar... förbjud fotboll i sverige NU!!!
FÖRBJUD säger jag... NU!!!
Kramfors skrev:Om man är 38 år borde man ha lärt sig att visa hänsyn till andra.
hgs skrev:OK skadas eller omkommer skrev jag vilket är en vesählig skillnad hur många av dom 300 på två månader som dog står inte att läsa men 300 på 2månader jämfört med 500 som skadas eller dör på ett ÅR går väl knappast att jämnföra även om du är 38 så argumenterar som brådmogen 17 åring...
Kramfors skrev:
patdah skrev:Menar du att jag ska vara lite mer kommunistisk av mig för att passa in i din lilla värld?
Du visar väl ingen speciell hänsyn till alla dom som tror på ett fritt samhälle där var och en fritt väljer vilken typ av fyrverkeri man vill använda när, var och hur. Du önskar väl att komintern hade funnits kvar och tagit ett järngrepp om hela världen så EU aldrig hade funnits.
patdah skrev:Det säger ju en del om vilka alkoholproblem ni har där i kramfors... och i vilken omfattning ni vuxna langar både alkohol och fyrverkerier...
patdah skrev:Det säger ju en del om vilka alkoholproblem ni har där i kramfors... och i vilken omfattning ni vuxna langar både alkohol och fyrverkerier...
Kramfors skrev:
Guy Palm skrev:
patdah skrev:501 DÖDA i trafiken... skadade i trafiken vet jag inte...
1 dödad av fyrverkerier... 300 skadade av fyrverkerier...
Vilket anser DU vara farligast för DIG?
patdah skrev:Ja... du är jätteduktig på att länka till andra sidor...
Beatrice Ask vill inte göra några ändringar i lagen...
Du vill sprida din vänsterpropaganda... kan du inte göra det på ett vänsterforum där alla håller med dig om dina synpunkter istället. :confused:
patdah skrev:Ja... du är jätteduktig på att länka till andra sidor...
Beatrice Ask vill inte göra några ändringar i lagen...
Du vill sprida din vänsterpropaganda... kan du inte göra det på ett vänsterforum där alla håller med dig om dina synpunkter istället. :confused:
Om du såg på tv om han som fått ansiktet bort shjutet så nämde dom den siffran i det inslaget.OCh jag är inte ute o cyklar ca 300 hundra personer skadas inklusive döds olycker sker varje år.Och dom siffrorna baseras på försäljning under december och april.MEDANS state stiken för trafik skadade och döda räknas på alla 365 dagarna.Och utan bilen stannar sverige.Och för att inte tala om alla buss turer som fått ställas in pga raket beskjutningar.Vilket också har på talats i media.patdah skrev:hgs, är du lite trög nu eller spelar du bara?
1 (EN) person DOG av fyrverkerier under HELA förra året...
501 (FEMHUNDRAEN) personer dog i trafiken under HELA förra åert...
Även om det skulle vara nyår varje dag under hela årets 365 dagar så skulle din så kallade "statestik" innebära att du är ute och cyklar...
VART har du sett att det dött 7 personer av fyrverkerier under december månad?
Kramfors skrev:Vad har vänsterpropaganda med fyrverkerier att göra, måste vara någon efterbliven som gör den kopplingen.
För övrigt är jag sosse.
Joacim skrev:Att förbjuda allt som är "farligt" är för mig helt främmande. Förbud löser inte människans dumhet. Vi har dock redan restriktioner för var, när och hur fyrverkerier får användas. Ser vi bara till att dessa följs ser jag inga som helst problem med nyttjandet.
/J
drd skrev:Själv så drog man av en tusing ikväll och näe det var inte värt d överhuvudtaget men det var rätt skoj, dock så brydde inte vår hund om det ett dugg iår heller och tur e de.
Hon stanna inne och låg och sov i sin korg medans jag brände raketer och gumman titta på.
Ble lite skumpa och ett par kort från kvällen oxå.
drd skrev:Själv så drog man av en tusing ikväll och näe det var inte värt d överhuvudtaget men det var rätt skoj, dock så brydde inte vår hund om det ett dugg iår heller och tur e de.
Hon stanna inne och låg och sov i sin korg medans jag brände raketer och gumman titta på.
Ble lite skumpa och ett par kort från kvällen oxå.
patdah skrev:Ser katten illa kanske? Hör katten dåligt?
Gaffel skrev:Kinesiska fyrverkerier lär ha en mer än 1300 årig tradition, dessutom äter dom hunadar i Kina varför det aldrig uppstått något problem med ylande jyckar vid festliga tillfällen.. :D