Fyrverkerier och hundar

#1 - 20 december 2005 21:36
Snart är det nyårsafton, tänk på att det finns "skotträdda" hundar.

Efter nästan 2 års kamp har vi äntligen fått regler om användningen av pyrotekniskavaror i vår kommun.

http://www.tidningen.to/las.asp?toppid=001&typ=egna&id=1502288
#2 - 20 december 2005 21:45
Våran katt Tarzan gömmer sig i källaren varje nyårsafton han skakar av rädsla när det smäller, han är även rädd för åskan...
#3 - 20 december 2005 22:09
Min hund är inte skotträdd men om man har en rädd hund trösta den inte då blir den bara räddare.
#4 - 20 december 2005 23:40
[QUOTE=cobra]Våran katt Tarzan gömmer sig i källaren varje nyårsafton han skakar av rädsla när det smäller, han är även rädd för åskan...[/QUOTE]

Min schäfer försöker klättra upp i mitt knä när det smäller eller åskar...! :p
#5 - 20 december 2005 23:54
Precis som ngn sa... ömka inte hunden, låt den bara vara. Har ni möjlighet skjutsa den till ngn där det inte smäller, alt medicinera den.
#6 - 21 december 2005 06:49
Min hund Hertha är otroligt rädd för smällare och fyverkerier. Vi har prövat medecinering m.m. Men tiden runt nyår vill hon inte gå ut på promenader eller dyl.

KÖP INTE FYVERKERIER/SMÄLLARE!!
#7 - 21 december 2005 07:49
Hundar och katter reagerar ofta med rädsla vid användning av pyroteknik. Undersökningar visar att drygt 50 procent av hundarna blir rädda.

Mindre däggdjur har en högt utvecklad förmåga att uppfatta de impulsljud, som pyroteknik den smällen ger upphov till.
Impulsljudet är så kort att vi inte hinner uppfatta det varken med vår hörsel eller intellekt.

Att personer som utsätts för impulsljud får nedsatt hörsel är känt sedan länge.
Dessa impulsljud orsakar även fysisk smärta hos djuren.
Även de vilda djuren utsätts för mycket stor stress i samband med fyrverkerier.
Man jämför problemet för hunden med att man får samma smärta som om man ger elektriska stötar.
#8 - 21 december 2005 08:02
Saxat från tidningen: "Kramfors kommuns tekniska kontor ska revidera den lokala ordningsstadgan med regler för pyrotekniska varor. Detta beslutade kommunfullmäktige på måndagskvällen. Detta med anledning av en motion från Håkan Bruman (v) om att användandet av pyrotekniska produkter ska begränsas i tätbebyggda områden och förbjudas närmare än 100 meter från vårdinrättningar."

Har ni många hundar i vården?
Bilagor:
#9 - 21 december 2005 08:03
Har två katter, Musse af Galenpanna samt Friherre von Oliver.

För Musse så får vi bädda med tjock filt och kudde som han kan knosa in sig i, på översta hyllan i skjutdörrsgarderoben i hallen. Vid första smällen av en raket så pinnar han upp dit och vi stoppar om han. Där känner han sig trygg.
Oliver sitter i regel i fönstrena och tittar på det hela, om det inte blir för mycket vill säga. Då kryper han in under täcker i sängen. Nån måtta får det allt vara.

Det värsta tycker jag är alla de som inte kan hålla sig till själva nyårsafton, utan tjatar till sig smällare och så av sina föräldrar, och smäller dem från före jul.
Affärerna borde inte få sälja fyrverkerier förrrens dagen före nyårsafton.
Skällde ut några efter noter förra året, då de smällde av smällare inne på gården.
Då kom en av deras föräldrar och skulle skälla på mig för att jag skällt på deras små älsklingar....det var dumt av han. När jag var klar med han så var det en våt fläck av skam som kröp iväg.
Vi hade en boxer tidigare, som var skotträdd. Fick den idén en nyårsafton att pröva att sätta sånna där gula hörselproppar i öronen på henne för att dämpa smällarna, och det funkade. Ingen skakande hund på hela kvällen. Först försökte hon krafsa ut dem, men då hon själv kom underfund med vad de var till och hon slapp höra alla smällar så gick det hur bra som helst.
#10 - 21 december 2005 12:13
Smart hund. Och det verkar nästan tabu att skälla på barn nu för tiden. Strongt gjort att säga till.

Jag gillar inte när folk slänger smällare närheten av en. Jag är väldigt rädd om hörseln. Hörselskadad sen födslen, vill inte missta den hörsel jag har.
#11 - 21 december 2005 13:50
[QUOTE=Mogwai]
Skällde ut några efter noter förra året, då de smällde av smällare inne på gården.
Då kom en av deras föräldrar och skulle skälla på mig för att jag skällt på deras små älsklingar....det var dumt av han. När jag var klar med han så var det en våt fläck av skam som kröp iväg.
[QUOTE]

*Applåder*
#12 - 21 december 2005 16:15
Gamla sjuka och dementa vill inte störas av ljudet från fyrverkeri.
#13 - 21 december 2005 16:16
Nu kommer många att bli rejält upprörda men jag skriver ändå...

För det första tycker jag att det är ett j*vla otyg med raketer och smällare, inte för att det låter utan för att det är "folk" (mest barn med oansvariga föräldrar) som inte håller avstånd till människor och egendom, ur ren brand/explosionsskade risk.

Det finns ju regler vad som är ok eller inte och ska man hårddra dom så är det nog inte ens tillåtet på självaste 12-slaget den 31 december utan tillstånd. Ordningsmakten brukar ju dock inte bry sig om det så mycket.

Nu till det som kommer att göra många upprörda.
Om detta fenomen med raketer/smällare inte fanns när ni skaffade ert djur så förstår jag er (problemet är bara att kineserna uppfann dom här grejerna för några tusen år sedan eller nått)
men att gnälla på något som redan fanns innan är ju lite sne vridet, iaf om man tänker på djurets bästa.
Som sagt inte för att det är rätt, men trodde ni på alvar att alla skulle sluta när just ni skaffade djur?
#14 - 21 december 2005 16:24
Heeke: *amen*
Tyvärr är det ju så att många reagerar på raketer/smällare först den dag de själva har ett djur som reagerar starkt.
Många (inte alla) tänker inte ens på djur (eller folk) som lider av smällare och raketer, innan de skaffar egna.

Till er med problem. Träna träna träna, finns många sätt att, om än inte ta bort rädslan, iaf dämpa den betydligt.
Åk till en skjutbana, håll er på det avstånd där hunden är lugn, gå en meter närmare, stanna när hunden verkar orolig, sitt stilla och fika, läs en tidning etc (dagen kan bli otroligt lång) men förr eller senare kommer hunden att sansa sig lite.
Gör inget väsen av det, låt den rota runt som den själv behagar.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 21 december 2005 16:24
Som sagt inte för att det är rätt, men trodde ni på alvar att alla skulle sluta när just ni skaffade djur

Så du menar att man inte får skaffa sig djur då om man bor i tättbebyggt område.
Då kan man ju fortsätta med andra argument i samma stil. Varför gnällde du när du blev påkörd - trodde du att trafikolyckor sluta ske bara för att du gav dig ut i trafiken. Nej håll dig hemma - så blir du inte påkörd och du slipper klaga;)
#16 - 21 december 2005 16:27
Blir väl lika vilda diskussioner som 2004-01-01 också startad av Kramfors

http://http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=52727
#17 - 21 december 2005 16:41
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Som sagt inte för att det är rätt, men trodde ni på alvar att alla skulle sluta när just ni skaffade djur

Så du menar att man inte får skaffa sig djur då om man bor i tättbebyggt område.
Då kan man ju fortsätta med andra argument i samma stil. Varför gnällde du när du blev påkörd - trodde du att trafikolyckor sluta ske bara för att du gav dig ut i trafiken. Nej håll dig hemma - så blir du inte påkörd och du slipper klaga;)[/QUOTE]

Håller med både Heeke å Kjell. Vi har hund men är inte emot nyårsfirande. Däremot köper vi inga raketer längre. Givetvis visste vi att det fanns en uppenbar risk att hunden skulle bli livrädd runt jul och nyår, men, vadå? Skulle vi avstå från att skaffa den bara för att folk smäller smällare 1-2 vecko om året?? Sällan!

Måste bara säga att jag är glad att inte bo i en viss kommun i det här landet! Fyrverkerier är ett trevligt sätt att smälla av det gamla och bjuda in det nya på, fast det e klart, vi svenskar ska väl mest gå runt å småfisa och tro att vi varken syns eller hörs.

Ska vi skapa en likadan tråd varje år??
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 21 december 2005 17:17
Fyrverkerier är ett trevligt sätt att smälla av det gamla och bjuda in det nya på

Håller med - ett rejält fyrverkeri precis vid tolvslaget är trevligt, men det där "småsmällandet" är bara ett otyg för att jävlas.
Tycker faktiskt också att det är lite poänglöst om alla köper sina fjuttisraketer för några hundralappar. Bättre om ett helt gäng (villaområde, hyreshusområde) lägger några hundralappar var - köper in rejäla doningar och samlas på ett säkert ställe och kollar in ett riktigt fyrverkeri.
#19 - 21 december 2005 17:54
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Fyrverkerier är ett trevligt sätt att smälla av det gamla och bjuda in det nya på

Håller med - ett rejält fyrverkeri precis vid tolvslaget är trevligt, men det där "småsmällandet" är bara ett otyg för att jävlas.[/QUOTE]

Håller med.

Bättre om ett helt gäng (villaområde, hyreshusområde) lägger några hundralappar var - köper in rejäla doningar och samlas på ett säkert ställe och kollar in ett riktigt fyrverkeri.

Utopi? ;)
#20 - 21 december 2005 18:30
[QUOTE=Guy Palm]Blir väl lika vilda diskussioner som 2004-01-01 också startad av Kramfors

http://http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=52727[/QUOTE]
Tråden ovan skall vara:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=52727
272 inlägg
En annan vild tråd var denna:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=59609
Men jag hittar inte igen Valborgtråden från 2004 som var vildast av dem alla.
Gissningsvis raderad...
Kanske bäst så...
#21 - 21 december 2005 19:13
Det ska naturligtvis vara tillåtet för fyrverkerier med tillstånd.

Vår kommun vill inte införa något förbud utan endast förtydliga vid vilka offentliga platser det fodras tillstånd.

Jag har skrivit motionen och då jag inte var valt till fullmäktige lämnade en ledamot motionen.

Sä här löd motionen om någon vill ha ett tips för att skriva en motion eller medborgarförslag.

MOTION

Motion om tillägg till den lokala ordningsstadgan om begränsning av användandet av pyrotekniska produkter typ fyrverkerier i tättbebyggda områden i kommunen med stöd av 1 § förordningen (1993:1632) med bemyndigande för kommuner och länsstyrelser att meddela lokala föreskrifter enligt ordningslagen (1993:1617).
7 § Pyrotekniska varor får inte användas utan tillstånd av polismyndigheten, om användningen med hänsyn till tidpunkten, platsens belägenhet och övriga omständigheter innebär risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom.
9 § Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en kommun får meddela de ytterligare föreskrifter för kommunen eller del av denna som behövs för att förhindra att människors hälsa eller egendom skadas till följd av användningen av pyrotekniska varor.

År 2000 förbjöds pyrotekniska produkter av typ ”smällare” men marknaden har hittat på nya produkter, och det har blivit vanligt att det saluförs fyrverkerier med ”smällarljud” som i ljudnivå överträffar de förbjudna ”smällarna”.

Vid varje nyårsfirande och kring de andra stora helgerna rapporteras om nya olyckor och tillbud i samband med hantering av fyrverkeriartiklar.
Det mänskliga lidandet till följd av ögonskador, invaliditet och till och med dödsfall är stort.
Samhällets kostnader för sjukvård och rehabilitering är stigande.
Trenden tycks dessutom vara att hanteringen av fyrverkerier inte bara ökar i kvantitet utan det blir allt vanligare med fyrverkerier med stora laddningar.
Varje år skadas mellan 400 och 500 personer och ett antal bränder orsakas av fyrverkerier.

Den omfattande användningen och koncentrationen av fyrverkerier vid t ex nyårshelgen medför dessutom stora olägenheter för äldre människor, ljud och ljuskänsliga djur samt flyktingar med krigsupplevelser m fl.
Hänsynen till dessa kräver också en begränsning av hanteringen av fyrverkeriartiklar.

Men det är inte bara människor som drabbas.
Hundar och katter reagerar ofta med rädsla vid användning av pyroteknik. Undersökningar visar att drygt 50 procent av hundarna blir rädda.
Svenska Kennelklubben uppskattar antalet hundar i Sverige till 800 000 vilket ger 400 000 hundar som är rädda då pyroteknik används.
Mindre däggdjur har en högt utvecklad förmåga att uppfatta de impulsljud, som pyroteknik den smällen ger upphov till.
Impulsljudet är så kort att vi inte hinner uppfatta det varken med vår hörsel eller intellekt.
Att personer som utsätts för impulsljud får nedsatt hörsel är känt sedan länge.
Dessa impulsljud orsakar även fysisk smärta hos djuren.
Även de vilda djuren utsätts för mycket stor stress i samband med fyrverkerier.
Man jämför problemet för hunden med att man får samma smärta som om man ger elektriska stötar.

Därför vill vi att Kramfors kommun i sin lokala ordningsstadga ska göra ett tillägg om begränsning av användandet av pyrotekniska produkter.
Att
Tillstånd av polismyndighet krävs för att använda pyrotekniska varor som avger ljudeffekter inom tättbebyggda områden beskrivning (karta)
Att.
Tillstånd endast kan utfärdas för användande av pyrotekniska produkter som är miljöanpassade och inte innehåller bly, där halterna av koppar, barium och strontium är högst 5 % av totalvikten av krut och kemikalier.
Att
Ett förbud att använda pyrotekniska produkter närmare än 100 meter från följande vårdinrättningar. där är äldreboenden och andra byggnader uppräknade där det vistas gamla, sjuka , dementa och utvecklingsstörda.
#22 - 21 december 2005 19:14
Smällare är olagliga, dom säljs inte längre! Men att försöka få folk att sluta skjuta upp fyverkerier är att hoppas på ett mirakel, istället borde man förbjuda vissa djur t.ex. katter för dom orsakar mer skada i naturen en fyverkerier, eftersom det är mest logiskt att förbjuda alla utekatter så tycker jag att om man ska klaga på fyverkerier så kan man lika gärna bannlysa katter och hundar! Jag är ingen katt/hund hatare, jag försöker bara resonemera logiskt så missförstå mig inte.
#23 - 21 december 2005 19:57
[QUOTE=Hugin]Smällare är olagliga, dom säljs inte längre! Men att försöka få folk att sluta skjuta upp fyverkerier är att hoppas på ett mirakel, istället borde man förbjuda vissa djur t.ex. katter för dom orsakar mer skada i naturen en fyverkerier, eftersom det är mest logiskt att förbjuda alla utekatter så tycker jag att om man ska klaga på fyverkerier så kan man lika gärna bannlysa katter och hundar! Jag är ingen katt/hund hatare, jag försöker bara resonemera logiskt så missförstå mig inte.[/QUOTE]

Ska man också förbjuda gamla, sjuka , dementa och utvecklingsstörda samt flyktingar med krigsupplevelser.
#24 - 21 december 2005 20:03
Jag fattar din poäng Hugin men det fungerar ju inte så.
Man kan inte förbjuda saker till höger och vänster, är det inte illa nog som det är?
Har man en hund/katt/påfågel som är rädd för skott kanske man ska tänka om lite i sitt boende, för vill/kan man inte träna bort rädslan måste man kanske flytta sig till ngn plats där det inte skjuts på samma sätt.

Jag däremot skulle vilja sticka ut hakan och hävda att det är viljan det hänger på hos de flesta djurägare. Det är jobbigt, tar tid och är otroligt tålamodskrävande att träna bort en rädsla hos djur.
Och mångfalden av djurägarna avsätter inte den tiden till sina "skyddslingar" utan drar istället igång kampanjer för ex förbud mot smällare/raketer.

JOBBA med era djur! Låt de aldrig få chansen att bli skrämda av smällare/raketer!
Arbeta fram en hantering av dessa, som gör det omöjligt (eller iaf betydligt svårare) att köpa "skiten".
Få fram lagar och regler om hur, var, och när dessa får avfyras. Kanske inte i tättbebyggda områden, kanske inte i sin trädgård, osv
Ge f*n i att släpa ut ungar och djur till en plats där det SKA skjutas.

Tänker man efter lite så går det att underlätta, även utan "regler" och förordningar.
#25 - 21 december 2005 20:04
Nä,man ska inte förbjuda gamlingar,handikappade och invandrare! Men jag tycker att tjafsa om fyverkerier är som att tjafsa om hundbajs! Det finns viktigare saker att diskutera t.ex. svälten i afrika eller kärnvapen. Men att stå bredvid ett sjukhus och skjuta upp en massa fyverkerier är fel, det håller jag med dej om!
#26 - 21 december 2005 20:10
[QUOTE=Hugin]Nä,man ska inte förbjuda gamlingar,handikappade och invandrare! Men jag tycker att tjafsa om fyverkerier är som att tjafsa om hundbajs! Det finns viktigare saker att diskutera t.ex. svälten i afrika eller kärnvapen. Men att stå bredvid ett sjukhus och skjuta upp en massa fyverkerier är fel, det håller jag med dej om![/QUOTE]

Ja men Hugin... har du verkligen missat alla debatter om just hundbajs??;)

Nej du har så rätt... det är att förstora allt, tjafs om detta.
Fyrverkerier kommer alltid att finnas, oavsett vad folk anser om det.
Gör det bästa av situationen säger då jag. Och jag HAR haft en hund (av 8) som varit otroligt skotträdd (utom vid jakt), så jag vet vad jag pratar om och vad ägare med rädda hundar går igenom.

Men att år efter år gå igenom detta kan ju faktiskt förhindras eller förbättras bara genom att flytta lite på sig.
#27 - 21 december 2005 20:45
[QUOTE=qenzo]Jag fattar din poäng Hugin men det fungerar ju inte så.
Man kan inte förbjuda saker till höger och vänster, är det inte illa nog som det är?
Har man en hund/katt/påfågel som är rädd för skott kanske man ska tänka om lite i sitt boende, för vill/kan man inte träna bort rädslan måste man kanske flytta sig till ngn plats där det inte skjuts på samma sätt.

Jag däremot skulle vilja sticka ut hakan och hävda att det är viljan det hänger på hos de flesta djurägare. Det är jobbigt, tar tid och är otroligt tålamodskrävande att träna bort en rädsla hos djur.
Och mångfalden av djurägarna avsätter inte den tiden till sina "skyddslingar" utan drar istället igång kampanjer för ex förbud mot smällare/raketer.

JOBBA med era djur! Låt de aldrig få chansen att bli skrämda av smällare/raketer!
Arbeta fram en hantering av dessa, som gör det omöjligt (eller iaf betydligt svårare) att köpa "skiten".
Få fram lagar och regler om hur, var, och när dessa får avfyras. Kanske inte i tättbebyggda områden, kanske inte i sin trädgård, osv
Ge f*n i att släpa ut ungar och djur till en plats där det SKA skjutas.

Tänker man efter lite så går det att underlätta, även utan "regler" och förordningar.[/QUOTE]

Så jä-la sant som det är sagt. Det är just detta jag menar! Det är vi hund/kattägare som har ansvar för VÅRA djur! Det är inget fel på raketer!

Alla har vi väl varit barn - och hur kul var det inte på nyår? Satt själv pigg som en lärka varje nyår i min ungdoms tid och väntade på att få se alla raketeter!

Som sagt tidigare, jobba med djuren, bara så typiskt svenskt att snacka om att förbjuda hit och dit.

Har själv en hund som är livrädd för tjutande raketer! Vet vad ni snackar om och tycker lika synd om henne varje år, men hon överlever, och alla lever lyckligt....
#28 - 21 december 2005 21:04
Vad man missat i debatten om fyrverkeriers knallefekt är att man bryter mot lagen om det är en någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom.

7 § Pyrotekniska varor får inte användas utan tillstånd av polismyndigheten, om användningen med hänsyn till tidpunkten, platsens belägenhet och övriga omständigheter innebär risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom.
#29 - 21 december 2005 21:23
*sarkasm* Ja... detta är verkligen ett problem som vi vill att polisen, som redan nu verkar ha svårt att lyckas med det uppdrag de har, skall ägna sina resurser åt. */sarkasm*
Jag kan hålla med om att "okynnessmällandet" dagarna för och efter nyår kan vara litet onödigt men om tanken är att få bort fyrverkerierna helt så tror jag att det blir en fight som inte går att vinna.

Majoriteten av oss vill ha fyrverkeri på nyår oavsett om en minoritet har obehag av det.

/J
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 21 december 2005 21:46
*sarkasm* Ja... detta är verkligen ett problem som vi vill att polisen, som redan nu verkar ha svårt att lyckas med det uppdrag de har, skall ägna sina resurser åt. */sarkasm*

Nåväl, kanske lite sunt förnuft och respekt för andra människor och djur från vanligt folk skulle göra att vi slapp ropa på polisen jämt.
Men det är väl en rätt meningslös förhoppning antar jag.
#31 - 21 december 2005 21:50
Man kan hoppas att Zoopetarna med sin empati för djur sprider budskapet om att visa hänsyn vidare.
#32 - 21 december 2005 21:55
[QUOTE=Kramfors]Vad man missat i debatten om fyrverkeriers knallefekt är att man bryter mot lagen om det är en någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom.
[/QUOTE]

Grannen hade en katt som var skotträdd den skita ner på tomten och käka upp min dammfisk! Vår familj hade då en skotträdd manchesterterrier och katten var ett större problem en några jävla fyverkerier, men kattägarna lyssnade inte på grannskapets klagomål och sket fullständigt vad katten gjorde, men på nyårsafton då blev dom förbannade! Man kan väl tåla 1 dag
(dvs ca 0,3% av året) med fyverkerier, det är värre med 364 dagars katt-terror.
#33 - 21 december 2005 22:03
Visa hänsyn ska man ju göra i alla fall, inte bara när det gäller smällare och rädda djur.
#34 - 21 december 2005 22:07
Ja, man ska visa hänsyn men inte förbjuda raketer, trots att det finns idioter som binder fast raketer på djur![:O]
Dessa skulle man kunna använda som labbråttor...[xx(]
#35 - 21 december 2005 22:09
[QUOTE=Hugin][QUOTE=Kramfors]Vad man missat i debatten om fyrverkeriers knallefekt är att man bryter mot lagen om det är en någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom.
[/QUOTE]

Grannen hade en katt som var skotträdd den skita ner på tomten och käka upp min dammfisk! Vår familj hade då en skotträdd manchesterterrier och katten var ett större problem en några jävla fyverkerier, men kattägarna lyssnade inte på grannskapets klagomål och sket fullständigt vad katten gjorde, men på nyårsafton då blev dom förbannade! Man kan väl tåla 1 dag
(dvs ca 0,3% av året) med fyverkerier, det är värre med 364 dagars katt-terror.[/QUOTE]

Ja visst, om man har tillstånd av polisen kan du skrämma katter varje dag hela året med fyrverkeri, helt lagligt och tillåtet.

De begränsningar kommuner infört av pyrotekniska varor gäller bara på offentlig plats inom detaljplanerat område eller områden som jämställs med detaljplanerat område under någon paragraf i kommunens lokalaordningsföreskrifter, ofta samma områden som det är förbjudet att förtära alkoholhaltiga drycker.
#36 - 21 december 2005 22:20
Ja vad bra jag får irretera alla om jag har polisens tillstånd, gud va bra!

Kramfors: Du vet uppenbarligen inte hur mycket fyverkerier kostar! Och du tror väl inte att man skjuter fyverkerier bara för att jävlas med dej? Om jag hadde råd att skjuta fyverkerier 7 dagar i veckan tror du verkligen att jag hade gjort det då? Det finns bättre saker att bränna pengar på.
#37 - 21 december 2005 22:20
Men Kramfors, om du nu då näst intill KRÄVER att ordningsmakten med hårdhandskar skall se till att hela folket följer lagen om pyroteknik bla. bla... Är du lika konsekvent rörande alla andra lagar och förordningar gällande djur?? Eller alla andra lagar överhuvudtaget?!?!?

Det finns i huvudsak 2, eller tre, högtider då det är mer eller mindre vedertaget att man får skjuta raketer i detta land. Nyår, Valborg och Påsk.. Jag tror inte ens polisen skulle åka ut och försöka stoppa ngn att skjuta raketer dom dagarna! Dom har ju inte ens tid att utreda brott av betydligt grövre art...

Som skrivits innan, samma disskussion varje år där resultatet alltid blir att alla blir snea på alla och tråden spårar ut. *SUCK*
#38 - 21 december 2005 22:26
Jag är inte arg på någon, men har haft skotträdd hund så det bästa är att ignorera den inte att förbjuda saker!
#39 - 21 december 2005 22:32
[QUOTE=Hugin]Ja vad bra jag får irretera alla om jag har polisens tillstånd, gud va bra!

Kramfors: Du vet uppenbarligen inte hur mycket fyverkerier kostar! Och du tror väl inte att man skjuter fyverkerier bara för att jävlas med dej? Om jag hadde råd att skjuta fyverkerier 7 dagar i veckan tror du verkligen att jag hade gjort det då? Det finns bättre saker att bränna pengar på.[/QUOTE]

Det kommer att bli ännu dyrare när fyrverkeriet ska vara miljöanpassat.
Tillstånd brukar kosta 500:-
"Raketer" med pinnar kommer att försvinna om något år, det medför höjda priser.

De fyrverkerier som saluför i handels tillvekas till stor del enligt ILO av barnarbetare i Kina, främst unga flickor.
Jag vill inte främja barnarbete.
#40 - 21 december 2005 23:05
Det görs fyrverkerier i svergie också! Och folk kommer fortfarande att köpa fyrverkerier trots höjda priser! Fyrverkerier görs säkert av barnarbetare precis som: Kläder, mattor, leksaker m.m. håller med dej om att barnarbete måste stoppas men det står inte "gjord av en barnarbetare i tredjevärlden" på nån av sakerna som görs av barn istället står det saker som: Äkta bomull och rea! Lite konstigt att tänka att den leksaken som en sjuåring springer runt med kan vara monterad och ihoppbygd av en annan sjuåring i en annan del av världen.
#41 - 22 december 2005 00:56
Jag älskar vackra fyrverkerier på nyår! Det är så otroligt vackert att se detta skådespel, med alla färgade mönster på himlen.

Men jag har 2 vuxna omplaceringshundar varav den ena är skiträdd för smällare. Han skakar i hela kroppen och har svårt att hålla tätt och när man ska gå ut och rasta så springer han som en galning och vill bara in.

Så på nyår så får alltid någon stanna hemma hos hundarna så dom känner sig lite tryggare. Det är mitt ansvar som hundägare!

Problemet för mig är alla dessa "idioter" som smäller av inne på gårdarna där det inte ens är tillåtet att smälla smällare.

Så en vädjan till alla smällgalna;
Smäll dom på lämplig plats vid 24 slaget!
#42 - 22 december 2005 01:01
Och kasta inte smällare i närheten av folk. :(
#43 - 22 december 2005 01:25
har inte läst hela tråden men är det nåt jag hatar är de där förbannade okynnesmällandet som förr om åren började 3 veckor innan julafton slutade nångång halvägs in i januari.
det har tack o lov lugnat ner sej.
nu börjar det BARA 4 dagar innan julafton.

att det smäller lite på nyår kan jag acceptera utan problem, handlar om såpass kort tid såpass sällan.

dom 2 hundar jag haft har varit skotträdda och trivts bäst i garderoben under en filt utan lampa.
har inte det funnits att tillgå har dom vid ett flertal tillfällen sprungit in och lagt sej under min säng.

en del pratar att man ska ignorera hunden vilket enligt min erfarenhet är helt fel.
det bästa är att ge hunden ett mörkt nåtsånär lugnt ställe att få ligga ifred på är det bästa.

en del påstår också att det går att träna bort skotträdsla.
visst kanske går på en del men långt ifrån alla hundar.
#44 - 22 december 2005 01:28
Undra hur en hund mår som är så rädd för smällare som vissa beskriver...
#45 - 22 december 2005 01:29
Precis... det är ju HÄR problemet ligger. Att folk smäller inne i tättbebyggda områden...inte att det smälls öht.
Och som Marie säger, det är hennes skyldighet att se till att just hennes hundar får ett bra nyår, inte övriga världens....tyvärr.
En sak som slog mig för en stund sedan var detta:
INNAN man hade egna djur tänkte man oftast inte på dessa problem. För hur många kan med rent samvete säga, att man öppnat dörren och gastat åt ex barn med smällare, för tant Greta på 4:e våning har en hund som är skotträdd?
Inte många kan jag tro, men då man som drabbas själv...då j**lar är det ett annat ljud i skällan.

Eller som Frågvis säger... "kasta inte smällare i närheten av folk". Varje år skadas flera människor bla barn, men inte förrän nästkommande år tas detta upp igen.
Katastrofer med raketer som landat i barnvagnar känner säkert alla till. Men VARFÖR utsätter man sitt barn för sådana risker? Exakt vad har ett litet barn för glädje av att stå mitt i smeten, gällande fyrverkerier? Eller hund, vad gör de på områden som detta?

Förbud löser inte allt, även om många tror det. Men det är ju som man brukar säga... alla äro vi saliga i vår tro.
#46 - 22 december 2005 01:36
Ja Raven, en lugn och stilla plats är ju oftast också det djuren uppsöker i rädsla. Men i ex en stad kan ju det vara ett problem.
Att ignorera är inte detsamma som att utesluta.
Ofta ofta kommer det rädda djuret (sällskap, ej häst) klättrandes upp på matte/husse och söker trygghet. Genom att då ömka den "men lilla gubben, inte ska ska du vara rädd inte... dutteduttedutt" förstärker man dess beteende. Man talar om för djuret att matte/husse ska hjälpa denne mot det farliga där ute.
Det GÅR att träna , allt går att träna. Det är bara en fråga om hur lång tid det tar och tyvärr är det så att människan vill ha snabba resultat. DÄR är enda spärren.
#47 - 22 december 2005 01:38
[QUOTE=sacha]Undra hur en hund mår som är så rädd för smällare som vissa beskriver...[/QUOTE]

Den mår inte bra alls. Psykiskt kaos.
Det är bla därför som veterinärer idag skriver ut lugnande medel för att hjälpa hundarna (eller är det för deras ägare) under den värsta tiden.
Jag känner folk med skotträdda hundar som packar och drar till fjälls/skogen tills allt är över.
Det är deras val och det fungerar kanon.
#48 - 22 december 2005 01:41
[QUOTE=qenzo]Det GÅR att träna , allt går att träna. Det är bara en fråga om hur lång tid det tar och tyvärr är det så att människan vill ha snabba resultat. DÄR är enda spärren.[/QUOTE]

tror inte de minsta att de går att träna bort skotträddhet från alla hundar.
#49 - 22 december 2005 01:43
Varför skulle det inte gå???
Ge mig anledningar.
#50 - 22 december 2005 01:49
De kanske går att träna så att en hund klarar av vissa smällar.. Men en hund som pissar ner sej när de smäller kan du glömma få till en skottfast hund...
#51 - 22 december 2005 01:50
[QUOTE=qenzo][QUOTE=sacha]Undra hur en hund mår som är så rädd för smällare som vissa beskriver...[/QUOTE]

Den mår inte bra alls. Psykiskt kaos.
Det är bla därför som veterinärer idag skriver ut lugnande medel för att hjälpa hundarna (eller är det för deras ägare) under den värsta tiden.
Jag känner folk med skotträdda hundar som packar och drar till fjälls/skogen tills allt är över.
Det är deras val och det fungerar kanon.[/QUOTE]

Nä deklart dom inte mår bra...förstår jag med :p de va nästan mer menat som ifall man verkligen ska ha kvar en hund ( i mitt tycke) som är så förstörd el va man ska seja psykiskt..
#52 - 22 december 2005 01:53
Vem har pratat om skottfast?
En skottfast hund är oberörd på skott i alla lägen. Jag pratar nu om att få en hund från skotträdd till säker på skott.
Jag kan ta min tyska jaktterrier som ex, hon jagade aktivt under skott och var oberörd, men då det small av fyrverkerier var det en förbtt hund. Hon kissade på sig, bajsade inne, gick inte ut om jag inte släpade henne bakom mig osv.
På ett år kom jag så långt att hon accepterade skotten utan att kissa eller bajsa.
Skaka gjorde hon, men jag kom en bra bit på väg iaf.
Hon var 6 år då jag fick lämna tillbaka henne och hon bodde med mig i ett år.

Visst är det svårare att lära en gammal hund än en ung, inget snack om saken. Men det GÅR!
#53 - 22 december 2005 01:56
[QUOTE=sacha] Nä deklart dom inte mår bra...förstår jag med :p de va nästan mer menat som ifall man verkligen ska ha kvar en hund ( i mitt tycke) som är så förstörd el va man ska seja psykiskt..[/QUOTE]

Ahh sorry my bad.
Jag tycker inte att man ska ge upp utan att verkligen kämpa, och känner man att det inte fungerar är omplacering första alternativet.
Har man köpt ett djur som visar ex svår rädsla får man ju faktiskt ta sig i kragen och arbeta med det också. Inte bara säga "det går inte" och sedan göra sig av med djuret.

Men visst behåller folk sina djur för länge. Men skotträdsla går att lösa relativt enkelt om man inte är beredd att lägga ner tiden på träning.
Det är bara att flytta, kanske inte permanent, men iaf under den tiden smällandet pågår.
#54 - 22 december 2005 04:56
Kramfors, dina inlägg sjunker allt djupare mot dagisstadiet! Lägg av med ditt dravel om polis här tillstånd där, miljötjafs här osv..

Tänk på att ditt/dina kar eller dammar drar ström för att ha pumpar etc igång, detta bidrar till jordens försmutsning och regnskog skövlas osv för att DU ska ha ditt nöje fungerande, och detta gäller VARJE dag, inte bara några få.

Gomorron..
#55 - 22 december 2005 04:58
[QUOTE=Raven][QUOTE=qenzo]Det GÅR att träna , allt går att träna. Det är bara en fråga om hur lång tid det tar och tyvärr är det så att människan vill ha snabba resultat. DÄR är enda spärren.[/QUOTE]

tror inte de minsta att de går att träna bort skotträddhet från alla hundar.[/QUOTE]

Vår hund var i valpstaiet rätt fö alla sorters smällar. Nu går vi ganska ofta och rastar henne löst på en plats där man hör en skjutbana. Detta pangljud har hon lärt sig att ignorera, däremot tjutande rajeter lär vara svårt att vänja av.
#56 - 22 december 2005 05:01
Det finns ett sätt som min far alltid anvnt för sin skotträdda hund, som är 9 år nu.. Stäng in henne i ett rum, dra ner persiennerna, dra på musik så att raketerna inte drar åt sig hundens uppmärksammhet, ge hunden godis eller en leksak. Så länge hunden inte fokuserar på det otäck blir den inte rädd. Musik är ju ett alldagligt ljud som den lever med... b.la..
#58 - 22 december 2005 08:58
Ignorera hunden är inte alltid rätt

Jag hade för många år sen en cairnterrier som några ungar slängde smällar bakom rumpan på när han var uppbunden utanför närbutiken. [:-115] Hade jag fått tag på de ungarna så... var nog tur att jag aldrig fick det, både för deras skull och min egen..

Men det jag skulle säga var att denna hund var otroligt :cool: i alla lägen förutom smällare. Gevärsskott brydde han sig inte om utan det var just fyrverkerier. Att strunta i honom och försöka vara "normal" hjälpte inte nåt. Han bodde hos min mormor o morfar och till slut så fick de lugnande från veterinären till honom vilket hjälpte liiite.

När han var 8 år så flyttade han till mig i norrland och då struntade jag i de där med ignorera och försöka med annat utan drog fram honom från under sängen och satt och klappade honom och höll honom nära mig i soffan medan jag tittade på tvn eller vad jag nu gjorde. Sjåpade inte med honom, eller ens uppmärksammade honom, utan bara visade att jag var lugn och fick honom att se att inget hände. Det resulterade i att han blev tryggare och lugnare och till slut kunde jag gå ut med honom lös fast det smällde för han var trygg med mig!:D När han var ute med min morfar nåt år senare och det smällde så sprang han mot min lägenhet ifrån min morfar! Som tur var fick en förbipasserande tag i honom för annars hade min morfar fått hämta honom från andra sidan stan!:rolleyes:

Slutsatsen av detta är att det inte alltid är rätt att ignorera utan man får välja det som funkar med sin egen hund beroende på situation. Jag är glad att jag fick hans tid hos mig att vara positiv även vad gäller smällare. [:-33]
#59 - 22 december 2005 09:26
När en hund är osäker, rädd behöver den känna trygghet i flocken (familjen) jämför med fiskar som känner sig trygga i ett stim.

Jah har en Cairnterrier som skäller vid ojud men den är inte rädd snarare förb...d.
#60 - 22 december 2005 10:28
Jag har sagt det förut och säger det igen smällare är olaglia! Men att ge raketer till en 10 åring som tycker det är coolt att ha raketer är att be om en gråtande barnunge utan hand! Hoppas inte staten dvs alla skattebetalare betalar för såna skador. Dom kan pröjsa sånt själv!
#61 - 22 december 2005 13:48
"Hoppas inte staten dvs alla skattebetalare betalar för såna skador. Dom kan pröjsa sånt själv!"

Erm, det gör de ju. De betalar skatt för att kunna få sjukvård om de skadar sig eller blir sjuka. (passus och har inget med att göra med det faktum att inte jag heller tycker att småungar skall ha smällare/raketer)

/J
#62 - 22 december 2005 13:59
Så om jag får för mig att jag ska se om det går att hoppa 20 meter över ett stup så får skattebetalarna betala min sjukhusvistelse! Det är väl försäkringen som ska betala men jag tror att dom bara betalar ut pengar i olycksfall. Men att skicka ut småungar med raketer är en fara både för dom och andra människor vad händer om en nioåring tänder eld på ditt hus? Då borde föräldrarna bli strtaffade, men att deras son förlorar en hand pga av deras dumhet är väl straff nog... fast orätvist mot ungen, om det var en olycka och inte med filt det vill säga.
#63 - 22 december 2005 15:53
Barn under 18 år lär inte ha något ansvar i frågan, ifall det är så att föräldern/någon över 18 ger barnet raketen. Varpå det blir den äldre som får ta den rättsliga smällen, och barnet får lida livet ut....
#64 - 22 december 2005 16:28
[QUOTE=Hugin]Så om jag får för mig att jag ska se om det går att hoppa 20 meter över ett stup så får skattebetalarna betala min sjukhusvistelse! *plus mer text*[/QUOTE]

Javisst skall vi det. Precis som att vi tillsammans skall betala för de som kör för fort, kör av vägen och bryter nacken. Det var väldigt dumt och de bröt mot lagen men likafullt så skall vi hjälpas åt ty ensamma kan vi inte betala för den vård vi kan komma att behöva.

Men detta är ett sidospår av sällan skådat slag.. Jag tycker vi återgår till att inte hålla med varandra om huruvuda fyrverkerier skall smällas av eller inte :)

/J *tycker fyrverkerier, champagne (ok... fejkad då...) och goda vänner är saker som förgyller det nya året*

PS. "Is something hard to do, it´s not worth doing." Det där är bara såååå fel! :P (dessutom heter det "something's" eller "something is") DS.
#65 - 22 december 2005 16:44
[QUOTE=Joacim]
PS. "Is something hard to do, it´s not worth doing." Det där är bara såååå fel! :P (dessutom heter det "something's" eller "something is") DS.[/QUOTE]

Har ändrat min signatur:p!
#66 - 22 december 2005 16:45
Man får enas om att vara oeniga!
#67 - 22 december 2005 21:39
Förbud är nog inte rätt väg att gå, det kommer bara leda till fler problem. Skulle det nu komma en lagändring så all pyroteknik skulle förbjudas (förrutom med tillstånd och blabla) så skulle nog inte så många bry sig om det ändå. Kanske skulle det blir svårare att få tag på raketer, men knappast omöjligt. Tror nog att risken för hemmagjorda raketer skulle öka om man skulle förbjuda dem i handeln. Nej, inget förbud tack.
Har själv en hund som inte är speciellt förtjust i rakter, så jag förstår mycket väl vad som menas. Men det som behövs är respekt av grannarna, inget förbud. Kanske lite bättre krav på hur mycket de får låta i så fall. Läste nyss reklam från en pyroteknisk butik. "Håll i hatten vid avslutningen! Den sista knallen KÄNNS!". Sånt tycker jag är rätt onödigt, och kanske borde det finnas ett förbud mot sådana. Skulle en sådan smälla av utanför min lägenhet så skulle jag bli lite smått förbannad.
#68 - 22 december 2005 22:58
Enligt djurskyddslagen skall djur behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande. Att använda fyrverkeripjäser i sällskapsdjurs närhet är inte förenligt med denna bestämmelse. Brottbalkens bestämmelser om djurplågeri är också tillämpliga framförallt om fyrverkerier används i syfte att skrämma djur. Även den som av grov oaktsamhet utsätter djur för lidande genom att använda fyrverkerier kan göra sig skyldig till djurplågeri.
Källa: Djurskyddsmyndigheten. http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2312
#69 - 23 december 2005 12:32
Då borde det va förbjudet att röka i närheten av sitt husdjur oxå och att gå med det intill en större väg. Tänk på alla avgaser... ;)
#70 - 23 december 2005 17:27
vad gnäller ni om, ni visste att folk smäller smällare och ändå köpte ni hund/katt, då får ni stå ert kast, lägg er tid på att försöka bota/lindra djurets skotträddhet istället för att gnälla om vilka "enorma" problem ni har, finns folk som har mycket större problem och inte hör man dom klaga.
#71 - 23 december 2005 17:45
bara undrar va ska alla dom som är skotträdda göra ?
vem betalar dom mediciner en del av dom tvingas ta ?

det borde igentligen samhället göra

finns för många idioter där ute som hålle på me dfyrverkerier som aldrig skulle kommit i närheten av de.

ochs en de där jälva okynnesmällandet som börja för flera dagar sen är EXTREMT respektlöst.
#72 - 23 december 2005 17:50
[QUOTE=MichaelE]vad gnäller ni om, ni visste att folk smäller smällare och ändå köpte ni hund/katt, då får ni stå ert kast, lägg er tid på att försöka bota/lindra djurets skotträddhet istället för att gnälla om vilka "enorma" problem ni har, finns folk som har mycket större problem och inte hör man dom klaga.[/QUOTE]
Tja. Vad ska jag säga, jag håller med.
/Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 23 december 2005 18:28
finns folk som har mycket större problem och inte hör man dom klaga.

Vad sjutton klagar du då för:eek: . Du tycker att folk inte borde klaga på ett som du tydligen anser litet" problem med olagliga smällare som skrämmer hundar. Själv tycker du det tydligen att det är ett "större problem" att folk har denna inställning eftersom du klagar på dem här - en mycket märklig definition av "Större problem"
#74 - 23 december 2005 18:59
[QUOTE=MichaelE]vad gnäller ni om, ni visste att folk smäller smällare och ändå köpte ni hund/katt, då får ni stå ert kast, lägg er tid på att försöka bota/lindra djurets skotträddhet istället för att gnälla om vilka "enorma" problem ni har, finns folk som har mycket större problem och inte hör man dom klaga.[/QUOTE]

Du är allt löjlig som kan komma med ett sådant inlägg.
Debattera gärna men seriöst om ni tycker att det ska ändras i ordningslagen och djurskyddslagen när det gäller pyroteknik (fyrverkerier)http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Aktuell%20info/pyroteknik.pdf
#75 - 23 december 2005 20:22
Snacka om att skifta.. jaja
JA lagen bör ändras på så sätt att det INTE ska vara tillåtet att smälla av fyrverkeri på tättbebott område.

Men i dagsläget är det så att DU som djurägare SKA ta ansvar gentemot DITT djur genom att se till att djuret får ett drägligt liv. Innebär det då att sitta i en koja i skogen under tiden fyrverkerier avfyras, ja då är det så!
#76 - 23 december 2005 20:43
Vad var meningen med den här tråden? Att alla skulle börja skälla på alla? Det enda som den här tråden tillfört världen är en massa onödigt tjafs! Om alla kunde ta det lugnt. Be cool don´t be a fool:cool:
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 23 december 2005 20:49
Inget har vad jag sett varit emot fyrverkerier överhuvudtaget - vad som däremot de flest är emot är smällandet i tid och otid (dvs inte bara runt tolvslaget).

Detta är ju faktiskt något som inte bara drabbar hundar utan också speciellt gamla. Jag vet flera gamla som överhuvudtaget inte vågar sig ut flera dagar runt nyår pga detta och så skall det självklart inte vara.
#78 - 23 december 2005 21:00
[QUOTE=Kjell Fohrman]Detta är ju faktiskt något som inte bara drabbar hundar utan också speciellt gamla. Jag vet flera gamla som överhuvudtaget inte vågar sig ut flera dagar runt nyår pga detta och så skall det självklart inte vara.[/quote]

en ja känner har redan börjat använda hörselskydd inomhus och det är en grej som jag ogillar skarpt med fyrverkeri.
hon vet hur det är på nyår och det kan hon förbereda sej inför men okynnesmällandet som börjar långt innan nyår och slutar långt efter nyår kan hon inte förbereda sej för.
finns nog situationer där liknande skulle klassas som tortyr av fn :/

har under dom senaste 5 timmarna hört minst 6 raketer och julafton har inte ens varit än...
#79 - 24 december 2005 11:50
[QUOTE=Raven][QUOTE=Kjell Fohrman]Detta är ju faktiskt något som inte bara drabbar hundar utan också speciellt gamla. Jag vet flera gamla som överhuvudtaget inte vågar sig ut flera dagar runt nyår pga detta och så skall det självklart inte vara.[/quote]

en ja känner har redan börjat använda hörselskydd inomhus och det är en grej som jag ogillar skarpt med fyrverkeri.
hon vet hur det är på nyår och det kan hon förbereda sej inför men okynnesmällandet som börjar långt innan nyår och slutar långt efter nyår kan hon inte förbereda sej för.
finns nog situationer där liknande skulle klassas som tortyr av fn :/

har under dom senaste 5 timmarna hört minst 6 raketer och julafton har inte ens varit än...[/QUOTE]

Tortyr? Dom smällare ni är så kritiska mot finns inte längre istället finns det meningslösa små fontäner som inte är värre en tomtebloss, hjul som snurrar runt på marken och andra små saker som inte klassas som tortyr av FN. Bra att ni tänker på dom som är rädda för fyrverkerier men hur är det för dom som är hundrädda? En hund är mer oberäknelig en raketer! En raket är ett död sak som inte kan tänka själv. En hund kan rymma och orsaka stora skador för människor, men dessa människor räknas uppenbarligen inte!
#80 - 24 december 2005 13:25
Det finns de som är rädda för hundar, de som inte tycker om hundar.

Därför har vi föreslagit i ett medborgarförslag att:

Medborgarförslag till Kramfors kommunfullmäktige.

Vi föreslår att fullmäktige beslutar om ändring och tillägg i allmänna lokala ordningsföreskrifter § 15.
Att införa koppeltvång för hundar inom detaljplanelagt område samt på plats som enligt 3 § jämställs med offentlig plats. Vidare skall hundar hållas kopplade på kommunala skolgårdar samt på de kommunala motionsspåren och skidspåren enligt § 18.
Kopplet skall vara så beskaffat att hundföraren med dess hjälp kan hålla hunden under sådan tillsyn som med hänsyn till dess natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att den orsakar skador eller olägenheter.
#81 - 24 december 2005 13:26
[QUOTE=Hugin]Bra att ni tänker på dom som är rädda för fyrverkerier men hur är det för dom som är hundrädda? En hund är mer oberäknelig en raketer![/QUOTE]

en hund som har en bra ägare är inte oberäknelig för fem öre, och skulle den va de ser ägarn till att inga problem kan uppstå.
sen om man jämför med hur mycket hundar det finns ocbh hur mycket fyrverkerier det finns i relatet till tiden så är hundproblemet snudd på oexistensiellt medans fyrverkerier är EXTREMT påtagligt.

sen rymma tja dålig ägare skulle ja klassa de som eller löptik i farten eller en kombination.

sen går det att undvika hundar VÄLDIGT bra om man vet hur, fyrverkerier kan man inte undvika överhuvudtaget om man inte åker å sätter sej på toppen av kebnekaise om ens där.
#82 - 24 december 2005 13:32
[QUOTE=Kramfors]Vi föreslår att fullmäktige beslutar om ändring och tillägg i allmänna lokala ordningsföreskrifter § 15.
Att införa koppeltvång för hundar inom detaljplanelagt område samt på plats som enligt 3 § jämställs med offentlig plats. Vidare skall hundar hållas kopplade på kommunala skolgårdar samt på de kommunala motionsspåren och skidspåren enligt § 18.
Kopplet skall vara så beskaffat att hundföraren med dess hjälp kan hålla hunden under sådan tillsyn som med hänsyn till dess natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att den orsakar skador eller olägenheter.[/QUOTE]

Kramfors de där låter i mina öron bra.

även om jag gillar hundar och gärna hälsar på dom ogillar jag när dom kommer framrusandes pga lat ägare.
använde själv alltid koppel te mina 2 hundar jag haft och det är inget större problem, snarare tvärtom.
vetskapen var hunden finns utan att behöva titta efter den hela tiden, kunna stoppa den när löptikar är ute men även för att inte hundrädda ska behöva springa för hunden vill fram å hälsa.
#83 - 24 december 2005 21:00
Nu är det ju så att det redan finns en lag ang koppeltvång i Sverige.

Jaktlagen säger : "6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad."

Lagen om tillsyn över hundar och katter säger : http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.HTM

Hundar får vidare inte vistas på kyrkogårdar någonstans i landet om inte dispens getts för ex gudstjänst för husdjur eller annan anledning.

Hundar får inte vistas lösa i folksamlingar. Och vissa kommuner, ex stockholm säger en del av deras hundlagar att:
"§ 20 - Hund skall hållas kopplad på offentlig plats med undantag av de områden där kommunen anordnat hundrastplatser. Tik skall under löptid hållas kopplad när den vistas utanför inhägnat område. Hund får inte vistas på begravningsplatser och kyrkogårdar.

§ 21 - När en hund inte hålls kopplad skall den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och telefonnummer. Hunden får istället vara ID-märkt på annat sätt som möjliggör kontakt med ägaren.

§ 22 - Förorening efter hund skall plockas upp dels på samtliga gångbanor och parkvägar som utgör offentlig plats, dels andra offentliga platser inom tullarna.

§ 23 - Hund får inte medföras eller vistas på särskilt angivna områden på bad under tiden 1/6 - 31/8 (se information på respektive bad)."

Så nog finns det lagar om koppeltvång i landet så det räcker och blir över, och eftersom de lagar som finns idag inte följs, vad är det som säger att nya förordningar kommer att följas till punkt å pricka.
Nej det ger snarare ännu mer saker man ska hålla reda på... och det går nog att påstå att 7 av 10 hund-/kattägare inte ens känner till vad som står i Lagen om Tillsyn över hundar och katter.
#84 - 24 december 2005 21:03
Raven:
Jag gillar inte heller då hundar kommer framrusande, men olyckor kan hända även den bäste av hundförare.
Och jag tillåter heller INGEN att hälsa på min hund innan jag gett tillåtelse... även det kan vara irriterande;)
#85 - 24 december 2005 22:45
I vår kommun finns inte koppeltvång i lokalaordningsföreskrifter, utan endast att hundar ska hållas under uppsikt och löpand tikar ska vara kopplade dock ej på tomtmark.
Jaktlagen gäller utanför detaljplanlagt område eller område som jämställs med detaljplanlagt område.
#86 - 24 december 2005 23:43
[QUOTE=qenzo]Raven:
Jag gillar inte heller då hundar kommer framrusande, men olyckor kan hända även den bäste av hundförare.[/QUOTE]

har i dagsläget bara sett en ägare som haft hund lös och full kontroll tyvärr.
många springer runt med sina hundar och tror dom har kontroll och det är inte heller bra.
sen finns de idioter också, har själv varit tvungen att fota till en hund som kom springandes och va aggressiv.

en del ägare jag sett har koppel i stil med sytråd till större hundar och det är idiotiskt likaså koppel där de syns redan på 10meters håll att det är så slitet/sönderbitet att det inte skulle hålla får ett ryck.

skulle varit koppeltvång året runt.

sen för att gå tillbaks till topic.
20 minuter sen va de nån idiot ute med raketer :mad:
#87 - 25 december 2005 02:01
[QUOTE=Kramfors]I vår kommun finns inte koppeltvång i lokalaordningsföreskrifter, utan endast att hundar ska hållas under uppsikt och löpand tikar ska vara kopplade dock ej på tomtmark.
Jaktlagen gäller utanför detaljplanlagt område eller område som jämställs med detaljplanlagt område.[/QUOTE]

Okej då förstår jag delen med kommunen men inte md löptikar.
Ska inte en tik få vara lös alls menar du under löp?
Har du koll på din hund är det helt okej.... för det är inte bara den som kan springa bort å ställa till med oreda.
Sedan är det så att hanhundsägaren ALLTID drar kortaste strået ÄVEN om hanhunden sitter i en hundgår doch tiken kommer in till honom!
#88 - 29 december 2005 13:42
Detta blir en utmaning för oss.. vi hämtade våran valp för en och en halv vecka sedan. Hon är 9 veckor gammal imorgon och på lördag ska vi se vad hon tycker om smällare.
Det har smällts lite grann utanför redan, några enstaka. Hon reagerar inte speciellt på det.
När vi var ute på promenad igår så smällde några en smällare ett tio-tal meter ifrån henne, hon blev klart rädd och la svansen mellan benen. Jag ropade glatt på henne att vi skulle gå, och vi gick åt det hållet där smällaren smällt.. När hon passerat där det smällde viftade hon glatt på svansen och var så stolt.
Detta ser ju jag som tecken på att hon kommer klara det relativt bra, så länge vi sköter oss och inte mjäkar med henne.
Självklart kommer jag inte vara utomhus med henne under nyårskvällen, men jag har ingen möjlighet att ta mig bort från raketerna, och vill helst att hon ska klara det, då det kommer finnas runt henne under hennes liv.
Jag håller stenhårt tummarna att hon klarar detta!!

För övrigt sitter hon just nu och iakttar akvariet med dreglande tunga ;)
#89 - 29 december 2005 22:00
Om du har en hund som visar rädsla/stress vid en knall från ett fyrverkeri är det inte det ljud vi hör utan impulsljudet som är så kort att vi inte hinner uppfatta det varken med vår hörsel eller intellekt.
Vid buller, som är långsammare, hinner örat sluta en muskel som skyddar det. Impulsljudet går rakt in i örat och skadar flimmerhåren som inte kan återskapas. En smäll som på mer än 140 dB kommer av örat bara att uppfattas som c a 95 dB.
Hunden hör mycket bättre än vi människor så det är det ljud vi inte kan höra som stressar hunden.

Enligt djurskyddslagen skall djur behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande.
Om ni vistas där någon orsakar ljud som hunden uppfattar som obehaglig har ni utsatt hunden för onödigt lidande genom tex att vistas i ert eget hem när er granne andvänder pyroteknik som hunden finner obehaglig.
Därför måste vi få regler som gör att hundägare kan vistas hemma med sina djur på nyår.
#90 - 29 december 2005 22:10
Jag fortsätter min hopplösa kamp för att djuren ska slippa skrämmas av fyrverkerier, jag har lyckas få lokaltidningen att skriva om djuren lidand inför nyår.
http://www.tidningen.to/las.asp?toppid=001&omr=kr&typ=egna&id=1503578
#91 - 30 december 2005 01:08
nån/några idioter som skjuter fyrverkerier.

fattar inte folk att det finns dom som ska upp tidigt och jobba eller ?
#92 - 30 december 2005 10:48
Låt inte fyrverkeripjäser ligga på marken så hunden kan tugga på dem, då de kan innehålla Bariumsalt, 1-15 gram räckte för en hund blir förgiftad och dör.
#93 - 30 december 2005 12:23
[QUOTE=Raven]nån/några idioter som skjuter fyrverkerier.

fattar inte folk att det finns dom som ska upp tidigt och jobba eller ?[/QUOTE]

Så folk som skjuter fyrverkerier är idioter? Det var inte snällt sagt, du kallar ju en majoritet för idioter! Det är varken smart eller snällt!

Ps: Aceptera att fyrverkerier alltid kommer att finnas oavsett vad du tycker om det! Varför? Jo, för att din åsikt är i minoritet.:p
Kjell Fohrman
Administrator
#94 - 30 december 2005 12:34
Så folk som skjuter fyrverkerier är idioter? Det var inte snällt sagt, du kallar ju en majoritet för idioter! Det är varken smart eller snällt!
Idioter är väl ett fullkomligt onödigt uttryck.
Men att en majoritet skulle börja skjuta raketer och därmed störa nattsömnen natten innan nyårsafton tror jag inte riktigt på.
Tror nog att 99% av de som skjuter raketer gör det vid årskiftet och inte "tjuvstartar"
#95 - 30 december 2005 15:27
[QUOTE=Hugin]Så folk som skjuter fyrverkerier är idioter? Det var inte snällt sagt, du kallar ju en majoritet för idioter! Det är varken smart eller snällt![/QUOTE]
kallar det idioti att stå klockan 2 på natten och skjuta raketer ja, SPECIELLT som det är vardag ida och många ska upp och jobba.
för att inte tala om alla som är skotträdda.

sen majoritet du skriver är helt fel.
dom flesta håller sej till nyår utan problem utan problemet är den lilla grupp som anser sej ha rätt att skjuta närsomhelst varsomhelt hursomhelt och det ä helt fel och är extremt respektlöst.
Kjell Fohrman
Administrator
#96 - 30 december 2005 15:38
Sluta med att använda argument som idioter och skitsnack - det slår bara tillbaka på en själv.

Hörde just på lokala nyheterna i radion på vägen hem från akvarieutställningen (var därinne och fotade)
1/ En kyrka brann upp i natt i Göteborg - sannolik orsak en raket
2/ En brandman i Göteborg var nära att mista sitt öga efter att ha blivit "beskjuten" med raketer. Detta är tydligen mode just nu att utlösa brandlarm och sedan beskjuta brandmännen när de kommer (har hänt flera gånger)
#97 - 30 december 2005 16:23
Vi är många som verkar för att det ska krävas tillstånd att köpa pyrotekniska varor som avger en ljudeffekt.
#98 - 30 december 2005 16:26
Håller verkligen med att en del folk är...xxx... inte så smarta! En sak att skjuta nyårsafton i närheten av tolvslaget (även om det finns folk som jobbar även dagen efter!) Personligen tycker jag att dom säljer raketer alldeles för tidigt, det hade räckt att dom gjorde det på nyårsafton! Det är väl egentligen förbjudet att "smälla" utan tillstånd, men vem kollar det?? Raketer är jättefint att titta på, men finns det raketer som inte smäller??
#99 - 30 december 2005 16:35
[QUOTE=TinaW] En sak att skjuta nyårsafton i närheten av tolvslaget (även om det finns folk som jobbar även dagen efter!) [/QUOTE]
precis, dessutom blir en del farliga i sitt arbete om dom inte får sova.
ex: busschaufförer.

Personligen tycker jag att dom säljer raketer alldeles för tidigt, det hade räckt att dom gjorde det på nyårsafton!

både ja och nej.
alla har inte möjlighet att köpa på nyår.
#100 - 30 december 2005 16:40
Om man nu inte har möjlighet att köpa på nyår, så kan man ju ha någon annan till att handla "ut" till sig. Annars överlever man utan att själv skjuta...
#101 - 30 december 2005 16:48
Så där... Nu har jag köpt raketer inför morgondagen. Blev ett skoj paket med lite blandade pjäser. Det ser jag fram emot.

Tror precis som nämns ovan att majoriteten av de som köper raketer håller sig till ärmare tolvslaget och inte springer runt veckan lång och skjuter hit och dit.

Ska se till och uppföra mig med gott exempel när det väl är dags.
Gott Nytt År på Er (snart) :)
#102 - 30 december 2005 17:06
Kramfors.hade inte tänkt att lägga mig i diskussionen men jag skulle ändå vilja säga att jag tycker inte att din kamp är hopplös,du har ju trots allt lyckats med motionen,artikeln och det finns väldigt många som tycker som du,det krävs tyvärr eldsjälar som du för att få förändringar och det är ingen lätt uppgift.Tycker att du har helt rätt i sakfrågan,men som läget ligger till idag måste jag ta på mig det fulla ansvaret för mitt husdjur så hon har det så bra som det bara är möjligt.Kämpa på du, för jag tror att det lönar i det flesta fall.
#103 - 30 december 2005 17:30
Marina Reuterswärd och Gunnar Löfberg ägnade ca 10 år av sitt liv att få smällare förbjudna.
Vem i dag har 10 år av sitt liv att avvara.
#104 - 30 december 2005 17:39
[QUOTE=Gimbo]Tror precis som nämns ovan att majoriteten av de som köper raketer håller sig till ärmare tolvslaget och inte springer runt veckan lång och skjuter hit och dit.[/QUOTE]

jo majoriteten sköter sej ju och verkar använda sunt förnuft.
tyvärr förstör den lilla gruppen för den stora gruppen.

men får erkänna har allt varit lugnare än de va för 3-4 år sen typ.

haha låter bra Gimbo att du ska föregå md gott exempel :)
Gott Nytt År :)
#105 - 30 december 2005 19:46
[QUOTE=Kramfors]Marina Reuterswärd och Gunnar Löfberg ägnade ca 10 år av sitt liv att få smällare förbjudna.
Vem i dag har 10 år av sitt liv att avvara.[/QUOTE]
Skulle tro att jag hade fått prioritera stenhårt och försumma mycket annat viktigt i livet.Det är inte många som är beredda att betala det priset,jag skulle nog inte klara det i allafall.10 år är en väldigt lång tid.
#106 - 1 januari 2006 00:14
Nu är det ett nytt år och aftonen har gått hyfsat bra. Vår unghund bryr sig inte alls om raketerna och vår gammeltant blir inte hysterisk. Däremot tycker hon definitivt att det är obehagligt och detta år verkar alla ta igen det de missade förra året när det mesta blev inställt på grund av tsunamin. Jag har inte tänkt komma med moralpredikningar eller åsikter om raketer och nyårsfirande, jag vill bara säga hur jag upplever det. Det gör ONT i mig när djuren mår dåligt och även om mina hundar klarar sig rätt bra så vet jag hur det är att ha en rädd hund. Vår förra hund var en riktig cool kille. Brydde sig inte om smällare och sånt. Ända tills en kompis till pappa som var nyårsberusad kom på att det var en skitbra idé att ställa en hel låda raketer nedanför bron. Jag kan ju säga att det lät som om världen exploderade när idioten tände på. Vår hund blev förstörd för resten av livet. Det är inte kul att behöva droga ner en hund eller vara tvungen att åka så långt utanför bebyggelsen som möjligt. Inte heller alla har den möjligheten. Nästa år åker vi bort men eftersom det finns dom som smäller både före och efter så är det svårt att slippa undan helt. Jag kan aldrig göra något kul på nyårsafton. Den dagen har blivit något man måste genomlida. Ända sen raketerna höll på att skrämma livet av vår gamla hund så har jag helt tappat känslan för dom. Jag tycker inte ens att det är särskilt vackert längre. Numera ser jag bara lidandet och miljöpåverkan (somliga gnäller över att jägarna släpper ut bly i naturen men... what about the fireworks?) Så förbannat trist men så har det blivit.
#107 - 1 januari 2006 00:18
förstår det du skriver fullt ut Inka.

kattan tyckte inte om fyrverkerierna men tog det rätt lugnt.
#108 - 1 januari 2006 00:39
1gång/år i 25min typ... Då smäller de på lite extra. Hur jobbigt kan de va liksom..
#109 - 1 januari 2006 00:49
sacha hade det varit 1gång per år 25 minuter så hade det inte varit nåt större problem men här har det smällt i ett par veckor nu(inklusive nattetid vardagar) och kommer fortsätta minst 1 vecka till om inte 2.
#110 - 1 januari 2006 00:55
[QUOTE=Raven]sacha hade det varit 1gång per år 25 minuter så hade det inte varit nåt större problem men här har det smällt i ett par veckor nu(inklusive nattetid vardagar) och kommer fortsätta minst 1 vecka till om inte 2.[/QUOTE]
Har bara hört lite smällar i dag på kvällen, 01.00 så är det knäpptyst. Fast jag bor ju i Stockholm, folk kanske är olika uppfostrade beroende vart dom bor?
#111 - 1 januari 2006 01:13
[QUOTE=Raven]sacha hade det varit 1gång per år 25 minuter så hade det inte varit nåt större problem men här har det smällt i ett par veckor nu(inklusive nattetid vardagar) och kommer fortsätta minst 1 vecka till om inte 2.[/QUOTE]

Ja då har vi fått raport ifrån sthlm å från falköping, här va de knäpptyst 00.15.. å de började lite sporadiskt vid 22 typ.. De va väl famlijer som va ute med barnen...

Göteborg måste va hårt drabbad där dom smäller dag & natt i 3v..
#112 - 1 januari 2006 01:26
Får faktiskt hålla med ovan talare. Det har inte alls varit något direkt här heller i veckorna. Det har kommit nån raket då och då bara. Lite ungar antagligen som skjuter iväg lite i sin iver. Vet själv hur ivrig jag var när jag var 11-12år. Men, att det har varit störande kan jag inte säga.

Tycker att det är lite synd att man ska börja och klaga på fyrverkerier. Det är endå något som vi haft länge. Och vaje djurägare måste ha varit medveten om att nyårsaftnar blir lite annorlunda sedan den dagen ett djur kommer hem.

Finns inte möjligheten att lämna in djuret på pensinat ute på landet över nyårsafton?

Så där ja... Jag vill inte klaga. Men, jag uppfattar det som att man ändrar inställning till fyrverkerier from den dagen man skaffar ett djur som inte gillar det.
#113 - 1 januari 2006 09:29
kan ju säga att jag inte gillar ljudet! Uppskattar de fina färgerna men då måste jag få lov att hålla för öronen ordentligt... Det jobbiga är ju att folk är packade och puckade och inte tänker ett dugg på hur de skjuter sina raketer. Ett år fick min moster försöka förklara för ett förfriskat gäng att bergknallen bakom hennes stall inte var den bästa platsen som avfyrningsramp...
Kan ju tycka att det skulle vara fint med lite samordning så inte varje granne i kvarteret har sina egna raketpåsar.
Om folk höll sig till att skjuta vid tolvslaget så vore det OK men här började de under dagen och en och annan som satte igång på kvällen (ungarna måste ju få se innan de somnar) och så kanske det blir någorlunda lungt tills i påsk när det börjar om igen.
Mina djur är tack och lov rätt coola inför det hela men hunden låg under soffbordet och var ynklig fram till klockan ett när han vågade gå och lägga sig på sin vanliga sovplats.
Själv kan jag iaf förstå varför det smäller och som sagt hålla för öronen (plus att man kan se tilll att vara tillräckligt packad för att inte bry sig)
#114 - 1 januari 2006 09:32
Här var också relativt lugnt fram till nyårsaftons kväll. Lite småsmattrande här å där, men det får man ju ta.. Alla har väl ändå vart barn och smygit ut å smällt lite när inte de vuxna visste det.. Hehe..

Och nu är det väl som så att det är dags att begrava denna tråd också så att förste författare kan skapa en exakt kopia nästa år igen..
Kjell Fohrman
Administrator
#115 - 1 januari 2006 09:33
Tycker att det är lite synd att man ska börja och klaga på fyrverkerier

Nu klagas det väl snarare på att hur vissa hanterar fyrverkerierna än på själva fyrverkerierna. T.ex. att man skjuter på helt andra tider än runt tolvslaget - ofta flera dygn i förväg.

Håller annars med om att det nog också här var lite mindre och lugnare i år även om en kyrka brann upp, och brandmän flera gånger blivit beskjutna med raketer vid utryckning. Min fru berättade förövrigt att när hon gick hem från jobbet i förrgår och passerade ett torg så roade sig ungarna med att "leka krig" eller vad det var med raketer - de sprang med raketer i händerna som de tände på och sedan kastade (sköt) iväg mot varandra. Självklart inga värstingrakter men ändå.

Var för övrigt på en nyårsfest igår och där gick ca. 1/4 hem halv tolv pga att de hade skotträdda hundar och katter hemma.........
#116 - 1 januari 2006 12:45
Hej vill lägga mig i detta med har hund o katt inga av dessa är särskilt skott rädda av sig(tur nää träning, ja inte katten den bare e knäpp och sitter på trappan och ser på när det smäller)
Detta året 06/förra året05 var vi hos kompisar vi tog med oss hunden katten satt i fönstret och kollade när vi åkte och allt fungerade fint ÄVEN om ngra smällde runt 22...

Iaf så vill jag säga att vi inte skall klaga på fyrverkerierna eler Nyårs firandet i sig UTAN de som säljer dem det är sagt att det får först börjas säljas den 27/12 OCH man skall vara 18år för att köpa och att handha dessa.
Var i Hbg och såg (detta var den 22/12) hur det såldes raketer till ett gäng ungdommar som inte var äldre än typ 11-14 år...
Nu tänker ni hur lätt e det att kontrollera hmm lika lätt som det är att kontrollera när man köper på systemet.
Men man skiter i det för att det är jobbigt och det kvittar ju för att föräldrar kommer att ge sina ungar dessa ändå, ja möjligt att de gör men då e det upp till föräldrarna.
Jag köpte(29/12) raketer(till 12slaget) och en lite ask med blandade små kul glitter bomber osv till just ungarna MEN mina ungar fick inte dessa för att gå ut på stan utan snällt gick vi ut vid 22 och gjorde oss av med dessa kravader det skall sägas med att min äldsta är 17år och jag tillät inte han att köpa ens...
så jag tycker att vi skall se till att föregå med gott exempel och se till att försäljarna av kravade håller sig till reglerna...
#117 - 1 januari 2006 14:53
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Tycker att det är lite synd att man ska börja och klaga på fyrverkerier

Nu klagas det väl snarare på att hur vissa hanterar fyrverkerierna än på själva fyrverkerierna. T.ex. att man skjuter på helt andra tider än runt tolvslaget - ofta flera dygn i förväg.[/QUOTE]

är precis det jag själv ogillar.
att det smäller på nyårsafton är för mej inget större problem då det är väntat.
har man hund som är skotträdd till exempel går det att planera genom att kanske ge hunden mindre/annan mat så hunden inte behöver gå ut lika mycke typ men även höja tv/stereon vilket man inte kan hursomhelst annars.
en jag känner är skotträdd och hon får be sina ungar att handla smör mjölk och dylikt just på grund av okynnessmällandet.
ps.
hon har försökt bota sin skotträdsla men inte fått adekvat hjälp från n¨åt håll.

heder åt alla som håller sej till nyår :)
#118 - 1 januari 2006 15:38
Jag var lite orolig för våran kattunge men det gick riktigt bra.
Klockan var ca 22.00 när någon barnfamilj var ute och pangade lite, sedan var det några sporadiska raketer fram till 24.00 och då brakade det löst i ca 15 min, efter det var det väldigt lugnt.Det har varit riktigt lugnt veckorna innan också, och det är mycket annorlunda mot andra år,hoppas det håller i sig.
#119 - 10 januari 2006 14:01
[quote=sacha]1gång/år i 25min typ... Då smäller de på lite extra. Hur jobbigt kan de va liksom..[/quote]

Hos oss smälls det även på påskafton, långt ifrån lika mycket, men det smäller en del. Nyårsraketer och smällare börjar ca 2-3 veckor innan nyår och fortsätter ca 1 vecka efter.
Att smälla utanför området accepterar jag, men när folk står och skjuter smällare på gården som flyger in på balkonger, slår mot väggar och fönster och hindrar mig från att gå ut normalt med min valp, gör det mig irriterad.

Nu klarade våran Diza denna nyår bra, men fortfarande än idag får man vara försiktig när man är ute och går, då ingen har städat upp resterna av raketerna. Dom är otroligt roliga för en valp att bita på..

Hoppas du börjar förstå vad den här tråden handlar om egentligen, det är om djuren, inte oss människor.
#120 - 10 januari 2006 16:34
kan ju bara säga att här borta smäller det fortfarande av å till
#121 - 11 januari 2006 21:25
jag hatar fyrverkerier... sa manga manniskor och djur far illa av dem varje ar...
#122 - 11 januari 2006 21:46
och här borta smäller det ännu
#123 - 11 januari 2006 21:50
lyckligtvis sa gor det inte det har... finns vissa hundar i mitt omrade som vagrar ga ut flera veckor efter fyrverkerierna...
#124 - 17 januari 2006 11:10
Jamen NÄR ska det sluta smälla!????? Höll på igår igen!
#125 - 17 januari 2006 19:15
Frågan är inte när det ska sluta smälla utan: När ska ni sluta gnälla?![|)]
#126 - 17 januari 2006 20:07
[QUOTE=Hugin]Frågan är inte när det ska sluta smälla utan: När ska ni sluta gnälla?![|)][/QUOTE]
Löjligt!!
#127 - 17 januari 2006 20:58
[quote=Inka]Jamen NÄR ska det sluta smälla!????? Höll på igår igen![/quote]
här har iallafall varit nåtsånär tyst dom senaste dagarna.

[quote=Hugin]Frågan är inte när det ska sluta smälla utan: När ska ni sluta gnälla?![|)][/quote]

moget...väldigt moget...
#128 - 18 januari 2006 10:44
Har faktiskt inte hört något sedan nån dag efter nyår. Får skaffa pli på ungarna där ni bor :)
#129 - 18 januari 2006 11:03
hahaha fick en mental bild av mej på moppen med en mattpiska i näven körandes runt vevandes och vrålandes.

har blivit en klar bättring sen smällare blev svåra att få tag på och det är gott.
#130 - 18 januari 2006 13:47
[quote=Raven]hahaha fick en mental bild av mej på moppen med en mattpiska i näven körandes runt vevandes och vrålandes.
[/quote]
Det där låter ju verkligen moget!:p
#131 - 18 januari 2006 17:17
[QUOTE=Hugin]Min hund är inte skotträdd men om man har en rädd hund trösta den inte då blir den bara räddare.[/QUOTE]

Yep! Det är regel nummer ett. Man ska även försöka att inte reagera alls när det smäller. Hundar är väldigt duktiga på att läsa kroppsspråk.

Själv tycker jag att det borde vara mycket hårdare lagar mot smällare och fyrverkerier. Något mer onödigt får man leta efter. Och att det även är farligt och skrämmer både människor och djur borde räcka för ett förbud. Och det tycker jag som i vanliga fall kan vara lite skeptisk till förbud.
#132 - 18 januari 2006 17:39
Gillar inte heller förbud. Men, däremot så tycker jag att det är väldigt festligt med fyrverkerier. Kan däremot tänka mig att man skulle införa böter i fall det används utanför angiven tidsram. Tex 31dec-1jan. För allt som smäller innan och efter är lite onödigt.
#133 - 18 januari 2006 19:22
Det finns en lag som reglerar användningen av fyrverkerier, skadas eller är en olägenhet för någon så är det ok.
Problemet är orden beaktansvärd olägenhet, när blir det beaktansvärd olägenhet.

#134 - 18 januari 2006 19:55
Fint med lagar... Och hur följs den lagen upp?
#135 - 18 januari 2006 21:24
Tja.
#136 - 18 januari 2006 22:53
som dom flesta lagar i de här landet, till exempel trimning av moped.
INTE ALLS
#137 - 25 januari 2006 17:41
Lag?
Låter bekant.. vad är det för nått?
Eller vänta.. var det inte sånt de använde på 1800 talet? :P
#138 - 25 januari 2006 18:32
de skrämmande är ju att inte ens snutarna själva vet vad som gäller.

30% påstår att byta munstycke på moped är detsamma som trimning.
50% säger med variernade ordval att det är tillåtet att byta.
20% vet inte ens va som gäller när man frågar dom.
och alla snutar jag frågat hittills är trafiksnutar och ska veta sånt.

nä de börjar allt bli för mycket för konstigt och allt är skrivet på byråkratsvenska så få fattar vad som står och de som tolkas åt alla håll å kanter.

nä vissa snutar i de här landet ger jag inte mycket för.
dom som är av den gamle stammen däremot dom är oftast helt ok

Annons