G. Brachybranchus

#1 - 1 juni 2012 14:44
Hej ! I natt lekte mina Geophagus brachybranchus som jag införskaffade i måndags :) Köpte 2 par varav det ena var VF och det andra F1, och det är F1'orna som dragit igång lek redan såhär tidigt. De la en romkaka på ca 50-60st på en sten och vaktar riktigt riktigt bra. Killen jag köpte dem av var övertygad om att de skulle sätta igång direkt och jag tog det med en nypa salt då jag tidigare aldrig fått yngel på fisk. (ungfödare, Zebraciklid mfl förvisso men vad är oddsen på dem)
Så jag är extremt lycklig idag :)

Finns det något speciellt foder man kan ge yngel (förutom att kläcka artemia) ?
#2 - 1 juni 2012 15:34
&feature=g-upl" target="_blank">
&feature=g-upl
här kommer en liten film :)
#3 - 2 juni 2012 09:54
Ingen som har någon erfarenhet?

Sent from my Sony Ericsson Xperia Neo using tapatalk
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 2 juni 2012 09:59
Har själv ingen erfarenhet av arten - men kull att dina lekte per omgående.

Just nykläckt artemia är som du skriver det absolut bästa fodret - men allt smått foder funkar.
#5 - 2 juni 2012 10:09
Tack, vet inte riktigt om jag orkar slabba med det. Får se hur seriöst jag går in för det när de kläckts. Har beställt liquifry också, blir det direkt efter igen eller att VF paret också sätter igång så får det bli artemia.

Har pH 7.0 idag, torv vågar man sig på det? Finns det några bra och idiot säkra guider?

Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 2 juni 2012 10:10
Ja pH 7 borde vara fullt tillräckligt - definitivt i alla fall för det odlade paret
#7 - 2 juni 2012 10:11
Ok, men nu fick man ju mersmak :-)

#8 - 2 juni 2012 14:00
Hanen har nu äggen i munnen, imorse när jag gick till jobbet var äggen på stenen och nu när jag kom hem så matade jag fiskarna och hanen äter nada och har stängd mun. Så får hoppas att det blir frisimmande i karet snart då :)
#9 - 2 juni 2012 20:07
Såg några mycket vackra Diskusar sväva förbi i filmen ![:-138]
#10 - 2 juni 2012 20:26
Ah de är mycket fina :) De trivs riktigt bra nu och har faktiskt börjat visa upp mer, de "vågar" mer nu är Jordätarna kom i. Förut hängde de i ett hörn mest hela tiden nu är det överallt :)
#11 - 2 juni 2012 20:56
Kul film jag lägger gärna upp den och fler samt bilder på www.ciklid.org om du har.
#12 - 2 juni 2012 21:22
Nja, filmen håller ju väldigt dålig kvalité. Jag skulle kunna låna en systemkamera och återkomma med bättre bilder/filmer vid nästa lek. Men kul att du frågar !
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 3 juni 2012 09:20
Hur har det gått med "ynglen"?

Liquifry använde jag mycket förr och tyckte det var ett hyfsat yngelfoder, men jag har hört en del som varit väldigt negativa.
#14 - 3 juni 2012 18:20
Honan har dem i sin mun, de skulle tydligen vara så i ca 11 dagar innan de börjar släppa dem. Vänta med spänning :)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 4 juni 2012 13:45
Ok det låter bra

Du hittar en väldigt bra artbeskrivning på denna sida http://www.seriouslyfish.com/species/geophagus-brachybranchus/
#16 - 9 juni 2012 14:17
30-50st frisimmande yngel finns nu i gropen. Svårt att se dock då honan och hanen hela tiden flyttar dem/skyddar dem. De håller till i det hörn som vi har dörröppningen till vardagsrummet därför har jag nu satt för en svart soppsäck. Den täcker nu hela kortsidan samt en del av framrutan. Så nu är paret lite lugnare. Har även tryckt i lite snyggt böjda grenar (MaxB style) i det hörnet. Svartvatten ska även köras igång på måndag/tisdag för att få igång VF paret också.

Snygga bilder utlovas imorgon då jag ska låna en systemkamera för ändamålet.

Annons