Gå från 63 liter till 90-112 ungefär.

#1 - 3 september 2016 16:58
Hej , vi har gått från 20 liter till 63 liter i våras , hittade ett begagnat glaskar och flyttade över sand , sten , växter , pump och ledlampa , kanske även akvarievatten , minns inte riktigt där.

Nu gillar jag akvariet men det finns mer fisk i och kanske behövs det ett större 90-112 liter , kollar runt på begagnade nu.

Finns det något att tänka på vid eventuell dubblering av storlek ?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 september 2016 09:20
Inget speciellt - det är bara att köra på. Lycka till med det nya akvariet när du har fått tag på det.
#3 - 6 september 2016 10:16
Om du bara tänkte flytta över filter och belysning så kan du behöva se över om de räcker för den nya storleken.
#4 - 10 september 2016 14:26
Ja , stämmer , pumpen som följde med nanot Pat mini filter har kapacitet ( enligt Aquaels hemsida ) upp till 120 l så jag kör med det nu , hoppas den klarar volymen då.

Även ljuset är ju viktigt och där provkör jag med ledlampan som följde med nanot , Leddy smart plant heter det.

Kör med båda och så får vi se hur det fungerar.
#5 - 10 september 2016 14:29
Glömde att skriva att jag nu hittat ( köpt ) ett helglas 112 liter å flyttat över allt från 63 l.
#6 - 10 september 2016 16:12
Beroende på vilka växter du har så kan ljuset från en ledlampa till ett nano bli allt för lite till vintern när solljuset minskar.

Jag hade nog satsat på ett billigt ytterfilter om jag var du. Det kommer underlätta för dig och du får lite mer spelutrymme med vattenbyten innan vattenkvaliten blir taskig.
#7 - 11 september 2016 13:19
[QUOTE=NanoDaniel;n2359731]Ja , stämmer , pumpen som följde med nanot Pat mini filter har kapacitet ( enligt Aquaels hemsida ) upp till 120 l så jag kör med det nu , hoppas den klarar volymen då.

Även ljuset är ju viktigt och där provkör jag med ledlampan som följde med nanot , Leddy smart plant heter det.

Kör med båda och så får vi se hur det fungerar.[/QUOTE]Ok när filtertillverkaren uppger hur stort akvarium pumpen klarar så säger det inte mer än hur mycket den klarar att cirkulera och inte filtrera för det beror på mängden fisk så man måste istället tänka själv, Den lilla filtermängd som pat filtret har så är det inte tillräckligt om du vill ha mer än 5 neontetror... Jag brukar planera att ha ca 1L filtermaterial per 100L Akvarium. De innerfilter som finna att köpa tycker jag är otillräckliga och gör istället egna filter som tex detta luftdrivna filter:
" target="_blank">

#8 - 11 september 2016 17:50
Roligt att humor är så populärt världen runt , även här på forumet.

Skämt åsido , visst är filtermängden och pumpen kanske inte jättestark men den fungerade bra i 63 liters med en hel del fisk ( tog bara över fisken till 112 så samma antal just nu ) och pat mini var helt ok där faktiskt.

Jag vet vart du vill komma och du har säkert mycket erfarenhet av akvaristik men jag provkör i alla fall filtret nu framöver , i så fall är jag mer osäker på om ledlampan klarar av att ge ljus i ett 112 liter , 80*40*35cm.

#9 - 11 september 2016 20:13
Ha haha ja den va rolig, du har verkligen humor!

Annons