gå ihop å importera guppys/endlers tillsammans?

#1 - 14 april 2007 07:19
SOm de flesta vet så finns det ju en stor mängd olika stammar av guppy å endlers. många fina finns i sverige, men det finns också en hel del fräsha som man aldrig hittar här.

Skulle vara intressant om man kunde gå ihop några stycken och försöka importera tillsammans (obs för privat bruk). porto å fraktkostnader skulle inte bli så dyra som om man gör det själv och vi skulle kunna få in och sprida lite nya stammar.

Vad säger ni? tror ni att det är möjligt? och finns det i så fall intresse för det?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 april 2007 07:24
Varför var du inte på Poecilia-mötet i Ebeltoft där gick det en massa naturformer av levandefödare på auktionen.
#3 - 14 april 2007 07:29
jag var väldigt intresserad av att åka men pga av mitt arbete hade jag dessvärre inga möjligheter till det just det helgen som poecilia-mötet var. förhoppningsvis blir det kanske fler tilfällen.

men det skulle också vara intressant å se om det går importera lite fisk tillsamans. se om det ens e möjligt å så...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 14 april 2007 07:43
Att importera inom EU är rätt billigt (även om man får räkna med en dryg tusenlapp i frakt).
Att importera utanför EU är mycket krångligt med alla certifikat som behövs och veterinärkostnader etc. Man får räkna med åtskilliga tusenlappar - fiskpriset oräknat.
#5 - 14 april 2007 11:10
ok så då bör man kanske i första hand kolla marknaden i EU och se om man kan hitta något trevligt. bör ju vara nått som inte redan finns i landet för annars är det ju inte värt det ;)

Då e ju frågan hur/var man kan hitta nån guppyodlare utanför sverige som verkligen har ett sortiment som e nått att ha...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 14 april 2007 11:54
wierdalien skrev:
ok så då bör man kanske i första hand kolla marknaden i EU och se om man kan hitta något trevligt. bör ju vara nått som inte redan finns i landet för annars är det ju inte värt det ;)

Då e ju frågan hur/var man kan hitta nån guppyodlare utanför sverige som verkligen har ett sortiment som e nått att ha...

Gå med i Poecilia Scandinavia så kan du beställa av deras medlemmar - här finns en lista över vad de kan ha http://www.poecilia.org/artsliste/aabenliste.asp
#7 - 14 april 2007 14:49
Mina black bar-endlers (naturform) kommer från USA. Det var inte så dyrt. Inga certifikat eller nånting...
#8 - 14 april 2007 15:09
batski: beställde du dom själv eller hur gjorde du? kostnad?
#9 - 14 april 2007 15:40
batski skrev:
Mina black bar-endlers (naturform) kommer från USA. Det var inte så dyrt. Inga certifikat eller nånting...

jo men alla är inte berädda på dryga böter för smugling för ett par fiskar
#10 - 14 april 2007 15:47
självklart inte. skall jag ta in fiskar skall pappren vara i ordning men det kan i alla fall va intressant å veta vem man kan skaffa endlers ifrån ifall det finns en intressant stam
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 14 april 2007 16:42
batski skrev:

Lagarna är ju stiftade med tanke på att skydda miljön så självklart skall man följa gällande lagstiftning - dessutom riskerar man ju dryga böter om man försöker smuggla in fiskarna.
#12 - 14 april 2007 19:42
som jag skrev ovan så gäller för min del att följa den lag som finns. men jag är väldigt intresserad av att hitta kontakter i andra länder och se vad dom har att erbjuda. se om det finns nått som jag aner vara kul/värt att ta hem eller inte.
#13 - 15 april 2007 02:24
Wierdalien - jag är intresserad ifall det är så att vi blir såpass många att frakten och liknande inte är enormt dyr. :) Jag har sett några hemsidor på internet med olika typer och stammar, främst av endler, men inte kollat nogrannare om hur frakt och sådant var, detta var en amerikansk hemsida.

Den där http://swampriveraquatics.com-sidan ser inte helt dum ut med tanke på att de har fler fiskar än endler och jag är väldigt intresserad av fler spännande levandefödare. :)
#14 - 15 april 2007 08:30
wierdalien skrev:
batski: beställde du dom själv eller hur gjorde du? kostnad?

Jag beställde ihop med en till akvarist, 6 par var. Jag minns faktiskt inte hur mycket det kostade, men kommer ihåg att portot kostde mer än fiskarna. Beträffande lagar och sånt. I fall jag gjorde något olagligt så visste jag det inte...
#15 - 21 april 2007 18:50
så hur går det? vilka är intresserade att ev sambeställa? och varifrån kommer ni i så fall. lättast å sambeställa om det e fler som inte bor allt för långt bort från varandra. Jag finns både i Borås och Stockholm.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 21 april 2007 18:59
Att dra ihop folk för sambeställningar räknas som komersiell aktivitet och har inte i forumet att göra.Sköt det via pm eller via Annonsbörsen
#17 - 21 april 2007 19:12
Beträffande lagar och sånt. I fall jag gjorde något olagligt så visste jag det inte...

Och hur långt kommer man med det försvaret ?
#18 - 21 april 2007 19:14
ok sorry vi får köra med pm i stället.
#19 - 22 april 2007 08:51
Guy Palm skrev:
Och hur långt kommer man med det försvaret ?

Juridiskt sett inte särskilt långt. Men moraliskt sett kan man inte belastas för att ha gjort nånting som man inte visste inte var helt i sin ordning.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 22 april 2007 09:03
batski skrev:
Juridiskt sett inte särskilt långt. Men moraliskt sett kan man inte belastas för att ha gjort nånting som man inte visste inte var helt i sin ordning.

Bedrövlig inställning tycker jag - så om man struntar i att kolla upp vilka lagar som gäller så är det moraliskt OK.
Finns ju t.o.m. en artikel här på Zoopet om vilka lagar och regler som gäller vid import.
#21 - 22 april 2007 09:35
Bedrövlig inställning tycker jag - så om man struntar i att kolla upp vilka lagar som gäller så är det moraliskt OK.

Nope! Inte alls det jag menade. Ja struntade ju inte i nånting och det fanns från min sida inte uppsåt att bryta mot någon lag. Jag tänkte inte ens tanken på att de kunde vara något olagligt med det. Innan jag beställde hade jag "pratat" i ett annat forum med en människa från Holland som hade beställt från samma uppfödare och han nämnde ingenting om sånt.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 22 april 2007 09:51
batski skrev:
Nope! Inte alls det jag menade. Ja struntade ju inte i nånting och det fanns från min sida inte uppsåt att bryta mot någon lag. Jag tänkte inte ens tanken på att de kunde vara något olagligt med det. Innan jag beställde hade jag "pratat" i ett annat forum med en människa från Holland som hade beställt från samma uppfödare och han nämnde ingenting om sånt.

Så om man inte har uppsåt att bryta mot någon lag så är det då moraliskt OK. Vi har alla ett ansvar för att ta reda på vad som gäller - det är t.ex. pga att folk struntar i detta som vår miljö ser ut som den gör.
Folk sticker som en struts huvudet i sanden och säger sen - ooooooooj det visste jag inte.
Det har sedan starten av Zoopet funnits en artikel här om hur man bär sig åt för att importera fisk.
#23 - 22 april 2007 09:57
Så om man inte har uppsåt att bryta mot någon lag så är det då moraliskt OK. Vi har alla ett ansvar för att ta reda på vad som gäller - det är t.ex. pga att folk struntar i detta som vår miljö ser ut som den gör.

Folk sticker som en struts huvudet i sanden och säger sen - ooooooooj det visste jag inte.

Det har sedan starten av Zoopet funnits en artikel här om hur man bär sig åt för att importera fisk.

Grejen är att jag inte är importör, utan beställde dem som privatperson. Hade inte en tanke på att jag gjorde något som inte var helt i sin ordning. Jag förstår nu att det var ett misstag men så länge jag inte har tillgång till en tidsmaskin kan jag faktiskt inte göra det ogjort.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 22 april 2007 10:01
batski skrev:
Grejen är att jag inte är importör, utan beställde dem som privatperson. Hade inte en tanke på att jag gjorde något som inte var helt i sin ordning. Jag förstår nu att det var ett misstag men så länge jag inte har tillgång till en tidsmaskin kan jag faktiskt inte göra det ogjort.

So what - samma lagar gäller ju för alla. Självklart kan det inte bli ogjort - det gäller väl för alla brott.
#25 - 22 april 2007 10:22
Hoppas jag inte kapar tråden, men jag har en fråga angående citeslistan. Om jag förstår det rätt så skall vi i sverige följa den kompletterande europeiska citeslistan men jag hittar inte denna och undrar om nån vet var jag kan hitta den ?

Har tittat här http://www.cites.org/
men inte lyckats hitta den, men jag kanske är dålig på att leta, det påstår i allafall min fru:)
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 22 april 2007 10:34
Jag har faktikst inte själv hittat den. Jag hade en gång en diskussion med en på saltvattensguiden som hävdade att en del koraller var listade på EU-listan (som är den som gäller) men inte på CITES-listan. Han påstod att han jobbade med detta men trots att jag upprepade frågan flera gånger så kunde han inte tala om var EUs lista fanns att läsa.
Listan - om den nu finns upplag på någon hemsida - lär dock i så fall återfinnas på någon EU sida eller på jordbruksverkets hemsida. Åtminstone tidigare (vet inte hur det är nu) så fanns det en lista på jordbruksverkets hemsida men den var exakt samma som Cites-listan

Jag tror nog att man för tropiska fiskar kan utgå från CITES-lista och att det är den som gäller. Enligt den är det ju ytterst få sötvattensfiskar som finns med - däremot en hel del koraller.
Observera dock att detta med veterinärbesiktning etc. vid import gäller alla fiskar och inte bara CITERS-listade
#27 - 22 april 2007 10:42
ok, tack för svaret.

En annan fråga.
Det sägs att saltvattensbutiker tar in djur som enligt citeslistan är förbjudna, är verkligen kontrollen av det importerade så bristfällig ?
#28 - 22 april 2007 11:36
So what - samma lagar gäller ju för alla.

Har jag påstått något annat?

Självklart kan det inte bli ogjort - det gäller väl för alla brott.

So, what do you want me to do now?
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 22 april 2007 11:53
ok, tack för svaret.

En annan fråga.

Det sägs att saltvattensbutiker tar in djur som enligt citeslistan är förbjudna, är verkligen kontrollen av det importerade så bristfällig ?

Det var i samband med ett påstående om detta på just saltvattensguiden http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12988 som jag hade den diskussionen som jag nämner ovan.
Där verkade det dock mest vara ett rykte som vissa spred för att misskreditera vissa affärer. Men visst säkert kan det finnas miljöskurkar inom denna bransch också, men de rykten som finns är till 99% just bara rykten.
#30 - 22 april 2007 12:22
Det var i samband med ett påstående om detta på just saltvattensguiden http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12988 som jag hade den diskussionen som jag nämner ovan.

Där verkade det dock mest vara ett rykte som vissa spred för att misskreditera vissa affärer. Men visst säkert kan det finnas miljöskurkar inom denna bransch också, men de rykten som finns är till 99% just bara rykten.

Ok.

Läste igenom tråden, hittade inget vad det innebär för en butik som bryter mot citeslistan. Jag antar att de kan bli åtalade och att de blir av med rätten att importera djur ? Dvs vilken risk de tar som väletablerad handlare.

Hur många MAC certificerade zoohandlare finns det i Sverige ?
#31 - 22 april 2007 12:47
Hoppas jag inte kapar tråden, men jag har en fråga angående citeslistan. Om jag förstår det rätt så skall vi i sverige följa den kompletterande europeiska citeslistan men jag hittar inte denna och undrar om nån vet var jag kan hitta den ?

Har tittat här http://www.cites.org/

men inte lyckats hitta den, men jag kanske är dålig på att leta, det påstår i allafall min fru:)

Är det den här du söker?
http://www.cites.org/eng/disc/species.shtml
http://www.cites.org/eng/app/appendices.shtml
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 22 april 2007 12:49
Metalmaid skrev:

Nej - du länkar till CITES-listan.
Vad som eftersökes är EUs lista över A och B listade djur.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 22 april 2007 12:51
Ok.

Läste igenom tråden, hittade inget vad det innebär för en butik som bryter mot citeslistan. Jag antar att de kan bli åtalade och att de blir av med rätten att importera djur ? Dvs vilken risk de tar som väletablerad handlare.

Hur många MAC certificerade zoohandlare finns det i Sverige ?

Det blir främst dagsböter. Detta gäller även för privatpersoner.

Det finns, vilket angavs i tråden, noll MAC-certifierade företag i Sverige.
#34 - 22 april 2007 12:56
#35 - 22 april 2007 12:59
Det finns, vilket angavs i tråden, noll MAC-certifierade företag i Sverige.

Jaha, jag trodde att det fanns noll certifierade "saltvattensbutiker", men några Zoobutiker. Men då vet jag. Synd annars, men det beror väl (som du säger) på att vi konsumenter är dåliga på att efterfråga sådana handlare.
#36 - 22 april 2007 13:09
Metalmaid skrev:

Den skall se ut som denna lista http://www.cites.org/eng/app/appendices.shtml men EU skall även ha lagt till de arter som de anser saknas i listan.
#37 - 22 april 2007 13:18
Hmm...hittade ett dokument som handlar om skillnaden mellan Cites och EU:s reglement:
http://ec.europa.eu/environment/cites/pdf/diff_between_eu-cites.pdf

Aha...där va den nog :)
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2005/l_215/l_21520050819en00010060.pdf
#38 - 22 april 2007 13:26
Metalmaid skrev:
Hmm...hittade ett dokument som handlar om skillnaden mellan Cites och EU:s reglement:

http://ec.europa.eu/environment/cites/pdf/diff_between_eu-cites.pdf

Aha...där va den nog :)

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2005/l_215/l_21520050819en00010060.pdf

Ja den sista länken verkar det vara, tack för hjälpen, skall titta närmare på den när jag får tid i kväll.
#39 - 22 april 2007 13:40
Efter en snabb titt förvånar det mig att tex ingen korall eller anemon är A listade, dock är hela ordningen SCLERACTINIA spp. stenkorallerna B-listade, borde ju finnas en hel del i denna ordning som borde passa som A-listade. Bara som ett exempel.
#40 - 22 april 2007 14:34
Varför var du inte på Poecilia-mötet i Ebeltoft där gick det en massa naturformer av levandefödare på auktionen.

måste bara fråga
hur får man reda på sånna möten?
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 22 april 2007 14:38
Jepp den sista länken var det - tack för det.
Den verkar dock vad gäller fisk och koraller vara identisk med Cites-lista (åtminstone efter vad jag kan se vid en snabb blick).
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 22 april 2007 14:41
photofreak skrev:
måste bara fråga

hur får man reda på sånna möten?

Antingen så kollar man på resp. förenings hemsida.
De flesta möten brukar också nämnsa på akvarieföreningsmötena om man är med i en sådan.
Eller så håller man koll på "Utställningar och möten" på Zoopets första sida. Redan nu är det faktiskt inlagt en hel del aktiviteter för hösten.

Annons