gäddan lurar i vassen.....

#1 - 18 augusti 2006 14:09
Nu har vi haft tre gäddor i lokalen sen i våras, ju längre tid de är i karet desto mer sociala och hungrigare blir dom. Att filma dem äta är skitsvårt, det går så kopiöst fort, men här är en liten snutt på dem.

[COLOR=#000000]http://media.putfile.com/G-dda[/COLOR]

Vi ska försöka hålla dem över vintern genoma tt byta vatten lite oftare och mata mindre, har någon annan haft svenska gäddor i akvarium?
#2 - 18 augusti 2006 15:57
#3 - 18 augusti 2006 18:12
Haft 2 stycken, dock ej samtidigt, om du ska ha 3 stycken i samma kar bör du kolla till dom eftersom dom är kannibaler och väldigt rovgiriga, en mindre gädda är drömmålet pga dess kroppsform.
#4 - 18 augusti 2006 18:32
Perfekt form för munnen som sagt. Hade en som tryckte i sig en abborre som var klart större än gäddans mun. Vete tusan hur den lyckades, kanske hade lite orm i sig gäddan.
#5 - 18 augusti 2006 18:54
Fan vad tufft! Hur stora kar har ni/har ni haft dom i?
#6 - 18 augusti 2006 19:26
Bjässen i min filmsnutt låg väl på ca20gram och gick i ett ca250L
#7 - 21 augusti 2006 18:07
Riktigt dålig stil att ge öringar åt dom:S för övrigt så hade jag 3 gäddor alldeles nyss i akvariumet fast jag tröttnade på att fixa mat åt dom så jag släppte tillbaks dom, har små mörtar nu istället
#8 - 21 augusti 2006 18:23
Det var öringar som skulle avlivats ändå. Bättre att dom kommer "till nytta" än bara slängs tycker jag, eller hur. Det är alltså inte några småöringar jag håvat upp någonstans.
#9 - 21 augusti 2006 20:52
kan nån av er berättta hur ni gör för att ha dom i akvarium med mat, och vart får ni dom ifrån? salt-sötvatten?
#10 - 21 augusti 2006 23:34
[LEFT][quote=dave_3000]kan nån av er berättta hur ni gör för att ha dom i akvarium med mat, och vart får ni dom ifrån? salt-sötvatten?[/quote]
Mat - levande fisk som man fiskar upp, räkor m.m går också när dom blir hungriga.

Sötvatten, helst ska man tillsätta lite salt när dom blir större.
[/LEFT]
#11 - 22 augusti 2006 01:15
Du får smyga runt och håva på våren/sommaren så folk som badar får något att titta på och undra: vad sjutton gör han? Salt är inte nödvändigt.
#12 - 23 augusti 2006 19:25
Jag tyckte nog Lulegäddorna var lite skraniga.
Den i Gävleborg såg mer välfödd ut.
Mer fisk till Lulegäddorna och räkna med att en eller annan kan bli uppäten av någon annan under vintern.

Jag har funderat över det där med fisk-kannibalism när jag hållt på med andra arter. Men visst finns det en klar strategi för t ex gäddan. De sedermera stora exemplaren blir mycket fortare just stora om de även tar för sej av sina mindre syskon istället för att vänta på att bli uppätna av säj en skäggdopping...
Och massor av ägg och yngel blir det i alla fall.
Kanske mer än utan kannibalism...
#13 - 23 augusti 2006 21:16
[quote=Vernan]
[LEFT]Mat - levande fisk som man fiskar upp, räkor m.m går också när dom blir hungriga.[/LEFT]

[LEFT]Sötvatten, helst ska man tillsätta lite salt när dom blir större.[/LEFT]
[/quote]

Så om man nu lyckas få upp en gädda i salt vatten för jag bor 100 meter från östersjön så kan man ha den i kranvatten?

och kan man inte ta yngel dom brukar väl typ vara uner bryggor och sånt hört nån säga att det är det ,och nej jag menar inte spigg!!
#14 - 23 augusti 2006 22:55
Finns det bara gömställen så kan det finnas gäddor. Du kan ha dom i kranvatten men tar du dom i östersjön bör du nog ha lite salt i vattnet från början som minskar vid varje vattenbyte. Salthalten kan ju skifta men ca 3 promille från början borde funka.
#15 - 23 augusti 2006 22:59
[quote=dave_3000]Så om man nu lyckas få upp en gädda i salt vatten för jag bor 100 meter från östersjön så kan man ha den i kranvatten?[/quote]Ja.

och kan man inte ta yngel dom brukar väl typ vara uner bryggor och sånt hört nån säga att det är det ,och nej jag menar inte spigg!!
Klart man kan. Man kan också lära gäddan att ta död mat. Det blir avsevärt enklare så.

Annons