Gäddciklid problem

#1 - 20 augusti 2004 02:55
Har ett ganska stort problem med mina gäddciklider. Efter att den ena gäddcikliden dödat en påfågelsciklid och skadat dena andra ringde jag upp affären jag köpte dem av för att höra vad som kan ha hänt. Han sa att han trodde dem skulle leka och att jag skulle försöka isolera gäddorna. Problemet: Har varken råd eller plats att köpa ett lekkar till dem så jag funderar på att göra något med en plexiglasskiva eller möjligen nåt finmaskigt nät. Någon som gjort något liknande och kan ge tips eller komma med någon annan bra synpunkt? Det mest konstiga är att gäddorna gett sig på just påfåglarna... Det finns juh mindre fisk att fajtas med... varför just dom??
#2 - 20 augusti 2004 04:29
Med mina begränsade erfarenheter av gäddciklider så skulle jag säga att det tyvärr inte finns något att göra mer än att flytta på gäddorna och ge dem ett eget kar. Jag hade fram till igår ett par Crenicichla sp "Xingú" men efter att den största av mina jordätare, en Satanoperca jurupari på drygt 20 cm blivit attackerad och dödad av en av gäddorna som var mindre än hälften så stor så sålde jag gäddorna.

Det kanske finns andra som har bättre erfarenheter och kan ge bättre råd.

/Hasse
#3 - 20 augusti 2004 21:37
jag gjorde en avdelare av plast golv som jag köpte på hornbach. det är typ galler i ett sorts mönster som man köper i delar och sätter ihop till en större bit. det går att såga till men är ganska så hårt.
runda till kanterna så det inte skadar siliconet. man kan annvända tillskurna vinkorks bitar för att få det att sitta stadigt. och även göra större hål i det för att vattnet ska rinna igenom bättre, om man tycker att gallret är för tätt.
#4 - 20 augusti 2004 21:54
gäddciklider är skogstokiga mest hela tiden, och då påfglar är rätt fjantiga fiskar och extrema konkurenter om mat med gäddorna så får de stryk.
#5 - 21 augusti 2004 12:41
Nu har jag fixat ett lekkar tillslut ändå...
Någon som vet vad man ska ha i ett lekkar till gäddciklider??

Annons