Hej! Tack för ditt svar.. Kul att få veta lite mer om rasen... Nu när du visat bilder på den andra sorten kan jag säga att jag tror det va en T. inermedia och inte en galaxia.. Det va ägaren till fiskbutiken jag va till som sa att det va en galaxia. Men intermedian har mer skiftningar än galaxian på sidorna av kroppen. Galaxian har mer som prickar o så såg dom inte ut i butiken..
Om ägaren förväxlat arterna är det inte första gången det sker. Men
intermedia verkar vara betydligt vanligare (undrar hur många som är ättlingar till de VF fiskar som jag vann på lotteri för några år sedan).
Läste någonstans att dom tillhör gruppen kattmalar, men du skriver trämal??
"Kattmal" har jag bara sett användas om sydamerikanska rovmalar (Pimelodidae) och "fossilmalen"
Heteroptneustes fossilis. Gissar att det är engelskans "catfish" som spökar. "Trämal" är inte heller något vanligt uttryck (vilket väl beror på att dessa malar är rätt ovanliga i handeln) men det används iaf här på Zoopet. På engelska heter dessa malar "driftwood catfishes".
Iallafall, dom skulle tydligen vara rätt duktiga på att ta sig ur akvarium om dom inte va heltäckta.
En enda gång har en
T. intermedia hoppat ur akvariet, men jag har för det mesta täckglas.
I butiken la dom rom nästan hela tiden sa han och en fisk va jättetjock :) så det verkar ju stämma.
Det är nog en hona med befruktad rom i magen. Såna brukar även dagtid cirkla runt i akvariet och leta efter ett bra ställe att lägga rommen på.
Är dom fredliga? För vill inte ställa till något för dom andra bottenlevande fiskarna, alla mina malar o fiskar trivs så bra tillsammans så det är dumt att skaffa nån elaking :)
Ja, de är fredliga. Möjligen kan de ta yngel.