Galaxyrasbora+gurami?

#1 - 22 oktober 2009 16:27
Danio margaritatus / galaxyrasbora / pärlrasbora, kan man ha denna
tillsammans med läppgurami & mosaikgurami eller blir de uppätna?

Är det en känslig fisk som helst inte ska släppas i först vid en akvariestart?

/Jenny
#2 - 22 oktober 2009 17:13
JennyH skrev:
Danio margaritatus / galaxyrasbora / pärlrasbora, kan man ha denna

tillsammans med läppgurami & mosaikgurami eller blir de uppätna?

Är det en känslig fisk som helst inte ska släppas i först vid en akvariestart?

/Jenny
Det är en ganska känslig fisk! Du kan absolut inte blanda dem med stor fisk som tex gurami!
#3 - 22 oktober 2009 17:14
åheim skrev:
Du kan absolut inte blanda dem med stor fisk som tex gurami!

Varför då?
#4 - 22 oktober 2009 17:35
ansjo skrev:
Varför då?
Gurami är minst 10ggr så stora och slukar dessa, men vill du göda gurami med pärlrasbora á 50 box a pop...?
#5 - 22 oktober 2009 17:38
Otur du haft med dina fiskar som bara käkar upp varandra...
#6 - 22 oktober 2009 17:44
Mmm... väldig otur! Dessa små krabater ska bara hållas tillsammans med andra små rasboror, räkor eller andra små fredliga arter! Sen är det ju så att i stort sett alla fiskar äter andra fiskar som den kan få in i munnen!
#7 - 20 november 2009 08:36
åheim skrev:
Det är en ganska känslig fisk! Du kan absolut inte blanda dem med stor fisk som tex gurami!

Jag har både drottningrasbora och neontetror tillsammans med blåciklider och sajicor... visst, de minskar i antal efterhand, men dom äts inte upp så fort man släpper ner dom! Räkna med en åtgång på 1 fisk var fjortonde dag ungefär. Jag har fyra "stora" hungriga fiskar.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 20 november 2009 09:09
Jag tycker nog också att man skall hålla galaxy i små akvarier ihop med småfisk/småräkor
#9 - 20 november 2009 11:49
Jag håller Microrasbora kubotai med Diskus och ett par större Fjärilsciklider bland annat utan problem så dra det inte så generellt tack!

Givetvis skall du inte hålla dem med mer rovgiriga arter men det finns större fisk som inte är nämnvärt rovgiriga.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 20 november 2009 12:15
Sultanen skrev:
Jag håller Microrasbora kubotai med Diskus och ett par större Fjärilsciklider bland annat utan problem så dra det inte så generellt tack!

Givetvis skall du inte hålla dem med mer rovgiriga arter men det finns större fisk som inte är nämnvärt rovgiriga.

Microrasbororna är inte alls så skygga som galaxyn - så dessa funkar bättre i större akvarier och med lite större (ej rovfiskar så klart) fiskar
#11 - 12 december 2009 17:33
Microrasbororna är inte alls så skygga som galaxyn - så dessa funkar bättre i större akvarier och med lite större (ej rovfiskar så klart) fiskar

Är inte microrasbora och galaxyrasbora olika namn på samma fisk?
#12 - 22 december 2009 12:18
Jag har galaxy ihop med dvärggurami och det funkar utmärkt de tittar inte ens åt dessa småttingar, samma sak gällde när jag hade ett par kakaduaciklider.
#13 - 25 december 2009 13:54
Jag har också dvärggurami ihop med mina galaxy och det går bra.

Annons