Gallrat skogen

#1 - 1 juni 2005 16:50
Fiskarna fick vrida och bända sig genom växtligheten i mitt voodookar så jag har gallrat rejält (klart uppskattat av fishisarna). Jag har ett större akvarium på g så jag vill odla så mycket som möjligt. Jag tänkte ta en plastbalja och plantera dem i i vntan på det nya karet. Frågor då:
1. Behöver baljan någon vattencirkulation?
2. Filter?
3. Behöver växterna vara helt under vatten eller räcker det med vatten runt fötterna?
4. Ska näring tillsättas i normal PMDD dosering?
5. Bör jag nån mal med i baljan för att motverka alger (och blir den i så fall ledsen över att inte kunna se ut??)?
5. Kan dom stå svalt?

Växterna är: Javaormbunke skynklig och vanlig, osiris, sessiflora och en Hygrophila (vanlig grön sak)
#2 - 1 juni 2005 20:46
1.
tror inte de då de inte finns några fiskar som behöver syre frågan är hur de går för växterna då dom förbrukar syre nattetid.

2.
ta bort döda växtdelar så behövs inget.

3.
beror på växter just dom du skrev upp kan jag inte svara på men helt under vatten skadar inte

4.
ja annars kommer växterna dö tillslut av näringsbrist

5.
tror inte det är nödvändigt sålänge du göder försiktigt och inte har för mycket ljus på.

6.
rumstemperatur klarar nog dom flesta växter så doppvärmare behövs inte
#3 - 1 juni 2005 20:49
Om det bara handlar om några dagar tills du får ditt nya akvarium, så kan du ha dom i vatten ett par dagar, och då behöver du ingen pump eller nått. vanlig rumstemp.

Helt under vatten.

OM det nu bara är några dagar så kan man ha dom i en hink med vanligt vatten...

Jag har haft växter ståendes i någon vecka (hink) utan problem.
Klart att dom blir lite hängiga, men annars är det nog inga problem

(sålänge det inte är extremt ljuskrävande växter, då kanske dom bara klarar sig någon dag)

MVH Mikael
#4 - 1 juni 2005 20:54
massa svar redan, nåja sållar mig lite åt andra hållet.. om jag vill ha frächa växter buntar jag ihop dom och har dom i orginalkaret, då står dom sig MKT bättre.

vatten över hela växten

ja gärna cirkulation, motverkar att det bildas en äcklig hinna på ytan

gärna svalt.
#5 - 1 juni 2005 20:54
[QUOTE=destination]Om det bara handlar om några dagar tills du får ditt nya akvarium, så kan du ha dom i vatten ett par dagar, och då behöver du ingen pump eller nått. vanlig rumstemp.[/QUOTE]
Risken är att det rör sig om några veckor... Han som säljer har lite svårt att bli av med sina fiskar (Zebraciklieder - nån som vill ha?).

Plantorna är nu planterade på akvarievis och viss syretillförsel finns. Just nu står dom i uterummet men jag antar att det kan innebära två problem - kallt på natten och grymt mycket ljus på dagen. Kankse inte så smart?
#6 - 2 juni 2005 02:33
nope, låter som algmatta i mina öron.
#7 - 2 juni 2005 05:18
Då åker dom ner i källaren tror jag!

Annons