Gälparasiter ?!

#1 - 30 januari 2004 17:36
Hej.
Såg att en av mina discusar stod helt stilla nästan, intill pumpen härromdagen. Såg att det var en orange "prick" snett ovanför ögat.
Vad är det? Gälparasiter?!
Vad ska man i så fall göra?

Tacksam för svar och hjälp.
#2 - 30 januari 2004 18:00
Du får nog berätta lite mer, andning? vattenvärden? pumpar? vattenbyten + osv......
#3 - 30 januari 2004 18:52
Vattenvärdena vet jag ej.
På den gälen som pricken sitter vid så öppnas gälen rätt så mycket mer än den på andra sidan. Den andas lite häftigare än min andra discus tycker jag. Jag har sett att den har ätit. Ryggfenan är uppe och det är ju ett gott tecken eller? Vattenbytena är 40 liter/var tredje vecka. Akvariumet är 150 liter. Tror tyvärr inte jag kan ge mer information.
#4 - 30 januari 2004 20:53
Gäl parasiter är väldigt vanligt, ibland försvinner det. Bra att den äter och den verkar inte må jättedåligt. Höj temp 32-33 grader om du inte har en massa andra fiskar i så kan du salt behandla lite. Låt det gå minst en vecka, om det inte försvinner och om fisken börjar må sämre eller att de andra har samma fel så bör du behandla dem. Fråga i din zoobutik om medicin.
De flesta diskusar har gäl parasiter konstant och om de inte mår mycket sämre så behöver du inte behandla dem.
Svårt att få bort även med medicin.
#5 - 30 januari 2004 21:38
nä det är ganska säkert inte gäll parasiter dells för gäll parasiter sitter oftast i gällarna men kanske mest för att dom flesta gällparasiter är oftast för små för att se med blotta ögat.
Ja diskus har ofta gällparasiter då i vanligatse from av gäll mask gäll masken kan du inte se med blotta ögat tvärt emot så går det att behandla om man tar det i sin vagga när fisken är i gott hull du anväder då ett ett preparat som inehåller flubenzol eller flubenol om du inte tar det i tid förstörs gällarna så mycket att även om du får i gäll masken så är gällarna så förstörda att fisken är kass.
Som tur är dom flesta maskar värd speicfika så du har sällan maska på alla fiskar i akv utan oftast en art.
den orange pricken som du ser kan vara en pigmet förändring som resulteras av en hudflagellat titta på fikens huvud och se om du kan se som små håll i det ungefär som någon har tagit en synål och stuckit i fisken då har du garanterat hudflagellater.
Tänk ockås på att discusen har ett komlext socilat liv villet inte allt för sällan resulterar i hack kyklingar kan denna fisk vara en sådan....
Du bör nog bege dig till en vällsorterad akvbutik och köpa dig lite vatten tester så du kan utesluta vattnet i alla fall som oftast är det vanligats felet.
Mäta mäta mäta
#6 - 31 januari 2004 11:05
OK!
Tackar så hemskt mycket för svaren :)

Annons