gambusia- guppyfunderingar

#1 - 4 januari 2005 12:32
Igår inhandlade jag 2 guppyhanar och två honor som enligt zoohandlaren var hemmauppfödda. Honorna var ovanligt stora, men eftersom de såldes som guppy funderade jag inte mer på det.

När jag kom hem var en hanes stjärtfena halvt uppäten. I akvariet fortsatte den ena honan trakassera honom och gav sig även på några av mina andra hanar. Snabbt satte jag upp ett nytt akvarium och flyttade henne dit, sedan började jag tvivla på att detta verkligen är guppys. Jag har aldrig sett någon agressivitet hos guppy, speciellt inte hos honorna. Efter lite efterforskning kom jag fram till att de antagligen är av arten gambusia affinis.

Någon som har erfarenhet av gambusia? Borde jag flytta den andra (fredligare) honan också för att inte störa mitt harmoniska lilla guppystim? Är hybrider mellan guppy/gambusia möjliga, är de i såfall fertila? Borde jag ringa till zooaffären och klaga?
#2 - 4 januari 2005 21:33
Ingen som helst aning om korsningar är möjliga, och om de är det är de knappast fertila. Men varför inte försöka ta hand om de yngel som förmodligen så småningom kommer? Ser det ut som guppy så är det en hona med underliga gener, ser de ut som Gambusia så kan du gott försöka sälja dem. Ser de däremot ut som något mitt emellan så rekommenderar jag avlivning.

Jag har sett agressivitet hos guppyhonor som cirklat runt varandra i en tät cirkel, så visst förekommer det.
#3 - 4 januari 2005 22:29
Tack för svaret!

Efter att ha studerat honorna ytterligare är jag nästan säker på att det inte är guppy. De har en mer långsträckt kropp, ett lungnare mindre ryckigt sätt att röra sig, sällar sig inte till guppystimmet, fetrilitetsfläcken ser annorlunda ut, hanarna visar inget direkt intresse osv.

Men jag har blivit nyfiken nu, så jag behåller dem och väntar på ev. yngel. De blir nog lättare att artbestämma efter att ha sett en hane.
#4 - 6 januari 2005 10:13
Gambusia är inte speciellt lika guppy och de är dessutom ohyggligt aggresiva. Har de ett svart streck genom ögat?

Annons