Gamla tvättbaljor lämpliga till fiskar?

#1 - 22 april 2006 08:26
Är det någon som vet vad tvättbaljorna man använde förr var i för material? Har funderat på att använda en sådan som "akvariedamm" i sommar.

Antingen som den är eller genom att täcka den med dammfolie.

http://www.oneline.se/tunna1.jpg
#2 - 22 april 2006 08:30
Var inte det Zinkplåt? I så fall kommer den att rosta sönder om den är nergrävd!
#3 - 22 april 2006 08:33
Tänkte inte gräva ner den.... Men Zink låter ju inte helt snällt mot fiskarna.
#4 - 23 april 2006 00:29
om du letar ordentligt kan du hitta en i rostfritt som inte är så farligt att använda.
#5 - 23 april 2006 06:17
Men hur skiljer man på en rostfritt och en i Zink(förmodar att det betyder att den är galvad med detta)
#6 - 23 april 2006 06:20
Ja, varför inte ge sina fiskar en sommar ute i trädgården, jag vet några som använder pallkragar med dammduk invändigt, lätt att plocka bort när hösten kommer.
Varför inte en färdiggjuten damm.
De flesta fiskar klarar tydligen mycket lägre temperaturer än vad som anges i artbeskrivningen, kanske för att man tror att fisken måste gå i den temp. som den har i sin naturliga miljö.
Tänk på el säkerheten med inomhusprylar ute.
#7 - 23 april 2006 14:34
[quote=PeterP]Men hur skiljer man på en rostfritt och en i Zink(förmodar att det betyder att den är galvad med detta)[/quote]

rostfritt blänker, bl.a matbestick är oftast gjort i rostfritt.
galvat(zink men även aluminium används) är mer matt till utseended.
#8 - 23 april 2006 22:04
Insatsen till tvätt baljor förr var av koppar har en sån själv med en pump o lite vatten växter jättefint:)
#9 - 23 april 2006 22:28
Baljorna på bilden är jag nästan säker på att är galvade.
Inte så lyckat.
Rostfria funkar utmärkt. Det fanns tvättgrytor förr som både var gjorda av
rostfritt och koppar.
De som är gjorda av koppar kan också funka, men med en rostfri
balja slipper du oxider.. Jag tror att du i sånna fall skulle ställa in siktet
på en rostfri balja.
#10 - 24 april 2006 19:13
Koppar låter lite väl giftigt i mina öron. kopar baljor är en av de få saker jag aldrig har sett mygglaver i.
#11 - 24 april 2006 22:44
Koppar är väldigt giftigt, det tar helt säkert livet av fiskarna. Har erfarenhet av ett akvarium som fick ett par hundra kopparmynt i sig, det gick sådär..
#12 - 24 april 2006 22:46
räkor är mer känsliga än fiskar är.
koppar får även växter att stagnera.

Annons