Går dessa arter ihop? (Dvärgciklider)

#1 - 22 april 2009 22:58
Jag sitter och försöker planera mitt 200L som kommer komma i framtiden!

Vad jag tänker göra är inredning med smak av Sydamerikas Amazonflod, med tillhörande svartvatten!

Har hittat på nätet, Aquaterras Moduler som är röda... tänkte limma fast modul 2 och 4 samt bygga in filter i dessa! Sedan kommer jag komplettera med en mangroverot modell större samt andra sorter som är mindre runtom och diverse skifferstenar m.m.

Varpå jag vill införa ett mindre stim av Corydoras melini, 5-6 stycken borde räcka. Därefter vill jag införa Aphyocharax anisitsi, ett mindre stim på 15-20st.

Självklart tar jag det i etapper, lugnt och sansat. Inte slänga i all fisk direkt efter 2 dagar.

När detta är klart så kommer vi till det roligaste, cikliderna
Jag vill ha Apistogramma agassizii och Apistogramma cacatuoides. 1 hane och 2 honor av båda sorterna... En sak jag undrar, kommer hanarna ryka ihop? eller är risken liten?
Självfallet kommer jag se till så det finns gott om växter, rötter och stenar att gömma sig bland innan jag lägger i dessa skönheter!

Hoppas på svar, bekräftelser, tips, invändningar m.m. jag välkomnar alla inlägg!

Mvh
Fredde [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 april 2009 07:52
Jag tror nog att din kombination kommer att funka bra - se till att det finns olika revir i akvariet (placerade så att inte hanarna kan se varandra) så går det säkert bra också
#3 - 23 april 2009 08:46
Du menar att jag ska dela upp reviren i varsin ända med hjälp av den stora roten bland annat? jag kan ju plantera lite mossa på den så blir det mer som en skiljevägg kanske...

Vad glad jag blir att höra detta! :) Tackar!

Någon som har tips på vart man kan finna eklöv och ha i karet?
#4 - 23 april 2009 12:42
Electron skrev:
Du menar att jag ska dela upp reviren i varsin ända med hjälp av den stora roten bland annat? jag kan ju plantera lite mossa på den så blir det mer som en skiljevägg kanske...

Vad glad jag blir att höra detta! :) Tackar!

Någon som har tips på vart man kan finna eklöv och ha i karet?

Hej Electron mitt tips är att ha 2 grottor i varje hörn som inte har hålet in mot mitten så dom kan se varandra från sina hålor(koknötter är grymt bra om man vill ha lek på Apistogramma)

så rikta hålorna med ingång snett utåt om du förstår?

Det är mitt tips.

Annars låter det som en väldigt skön blandning fisk i ditt akvarium, och tror du kommer få lek på båda om du sköter vattnet!

/Markus
#5 - 23 april 2009 13:33
Det var ett jättebra tips, inga fönstergluttare här inte! Kokosnötter it is! :D

Markus, som jag skrev i din projekt-tråd 720l-hav.. Så är sagittarian en väldigt intressant växt... frågan är om jag ska försöka finna den och låta vallisnerian jag har nu fortsätta gro i det lilla karet! Den växer som ogräs just nu.. Eller om dom är så pass lika varandra så det inte gör någon skillnad...

Annons